عندك مشكلة فى الكمبيوتر ( متجدد )

TITO_BEST

New member
إنضم
27 يونيو 2008
المشاركات
6
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
ممكن اقولك الحل لكن انتى عاوزة برنامج خاص لهذة الحل

دة ايميلى ممكن تعملى اد لنفسك انا اخوكى فى الرب سمير



بركة ربنا تكون معكم
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

مينا عماد رمسيس

New member
عضو
إنضم
6 مايو 2008
المشاركات
66
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
سلام ونعمة رب المجد لو سمحت انا عندى ثلاثة مشاكل فى الجهاز وارجو الافادة لو تكرمت المشكلة الاولى عندما اقوم بعمل ويندوز للجهاز واقوم بتسطيب الكاسبر يضرب الويندوز تكرر معى هذا الامر ثلاثة مرات المشكلة الثانية فى مروحة البروسسر لا تعمل الا عندما اقوم بدفعها بصابعى علما باننى غيرتها المشكلة الثالثة وهى عندما اقوم بوضع السماعات فى مكانها خلف الكيسة او فى الامام لا تعمل الا بعد كثير يعنى بتعلق وشكر لسيادتك والرجاء الرد
 

dady

New member
إنضم
9 أبريل 2008
المشاركات
17
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد: رد على: عندك مشكلة فى الكمبيوتر ( متجدد )

انا عندى مشكلة
مفيش اى برنامج للفيروسات بيتستب عندى

والرب يعوضك
 

nermeen7

New member
إنضم
10 يوليو 2008
المشاركات
18
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
اولا سلام ونعمة
انا عندى مشكله غريبة حصلت فى الجهاز و هى على فجاة لاقيت الشاشة اطفت و انا مولاعاه
ففتكرت الكمبيوتر كله فصل و لكن اكتشفت ان الكمبيوتر شغال لكن الشاشة منورة الضوء البرتقالى
فقلت انظف الجهاز من جوة فبعد ما عملت كدة و جيت اولع الكمبيوتر الاقى فى صوت غريب بيطلع من الكيسه اممممم اممممممم اممممم مش عارفة ده من ايه و ايه السبب ان الشاشة فصلت انا عايزا حل بسرعة و ربنا يعوضك على تعبك معانا
ميرسى
 

nermeen7

New member
إنضم
10 يوليو 2008
المشاركات
18
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
هو ليه مفيش حد بيرد
انا عايزا حد يرد عليا بسرعة انا محتاجةحاجات من على الكمبيوتر
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
هو ليه مفيش حد بيرد
انا عايزا حد يرد عليا بسرعة انا محتاجةحاجات من على الكمبيوتر

مرحبا nermeen7
صاحب المشاركة بقالوا زمان ما بيدخل المنتدى
انما ممكن ارد عليك بالخبرة الى عندي
العطل عندك ممكن يكون من الشاشة نفسها
والصوة حسب وصفك ممكن يكون من الذاكرة ايRAM
ممكن لما نظفت الجهاز تكوني هزيتي البلاك بتاع الرامات
ده بينضفوا عادة بالهواء.تجربة لو بتعرفي تفكي البلاك وتنضفيه بالسبيرتو
لو الشاشة مش عطلانة ممكن يشتغل.
ربنا معك
سلام المسيح
 

nermeen7

New member
إنضم
10 يوليو 2008
المشاركات
18
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
بجد ميرسى اوى يا كليم على ردك عليا و انا هجرب اللى انت قلتهولى و ربنا يستر
بجد ميرسى اوى اوى اوى و ربنا يعوضك
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
بجد ميرسى اوى يا كليم على ردك عليا و انا هجرب اللى انت قلتهولى و ربنا يستر
بجد ميرسى اوى اوى اوى و ربنا يعوضك

ابقي طمنينا وربنا معاك انشالله خير
سلام المسيح
 

ASD8000

New member
إنضم
4 سبتمبر 2008
المشاركات
4
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
شكرا علي الموضوع بس انا عندي مشكلة انا الوينز الذي عندي هو {c}بيزدادد كل يوم اكثر من الذي قبلة الي الان لا يوجد مساحة بة ماذا افعل
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
شكرا علي الموضوع بس انا عندي مشكلة انا الوينز الذي عندي هو {c}بيزدادد كل يوم اكثر من الذي قبلة الي الان لا يوجد مساحة بة ماذا افعل

مرحبا ASD8000
)شوف الاشياء الي مش عايزها احذفها



اول شيء هل البرامج التي تحذفها موجودة بالمزبلة. فرغها

الجهاز لازم تعمله defragment ممكن ايضا يظبط الملفات وممكن يفرغ شويا
بقسم البرامج يوجد برنامج للعناية بالجهاز ولتنظيفه
نزله عندك على الجهاز ونظف فيه ممكن والبرنامج متعدد الوظائف
اسم البرنامج
tune up utilities2008
موفق
ربنا معك:t9:


 

ASD8000

New member
إنضم
4 سبتمبر 2008
المشاركات
4
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
شكرأ لك ولكن مش فهمنى .. ؟
أنـــا عندى الفتوشوب وفاجاة وانا شغالة علية النور انقطع
وبعد مأ النور جية لاقيت الـــc اتملت
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
شكرأ لك ولكن مش فهمنى .. ؟
أنـــا عندى الفتوشوب وفاجاة وانا شغالة علية النور انقطع
وبعد مأ النور جية لاقيت الـــc اتملت

بالنسبة للبرنامج يجب انك تنزليه يساعدك كتير.

بالنسبة للC

تفتحي المكان الى نزلة فيه الملفات الجديدة
رايت كليك آرونج ايكون باي موديفيد

حيوريلك الملفات بالتواريخ ...ثم view..
list

تشوفيها بالدور حسب التواريخ


عندها تحذفي الجديد

انما بحذر

بالتوفيق
ربنا معك



 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
أنتظركــــــــــمــ

بالنسبة للبرنامج يجب انك تنزليه يساعدك كتير.

بالنسبة للC

تفتحي المكان الى نزلة فيه الملفات الجديدة
رايت كليك آرونج ايكون باي موديفيد

حيوريلك الملفات بالتواريخ ...ثم view..
list

تشوفيها بالدور حسب التواريخ


عندها تحذفي الجديد

انما بحذر

بالتوفيق
ربنا معك

 

KOKOMAN

.
مشرف سابق
إنضم
9 سبتمبر 2007
المشاركات
122,434
مستوى التفاعل
414
النقاط
0
الإقامة
ALEX
يا جماعه انا عندى مشكله
ياريت الالى عنده حل يقولى
الجهاز بتاعى بيفضل فتره شغال ومره واحده بيقف خالص
مش بعرف اعمل فيه اى حاجه
وبرستر الجهاز يرجع يشتغل عادى
وبعد كده بيعلق تانى وبيعمل نفس النظام
ياريت الالى يعرف حل يقولى
وربنا يبارك تعب محبتكم
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
يا جماعه انا عندى مشكله
ياريت الالى عنده حل يقولى
الجهاز بتاعى بيفضل فتره شغال ومره واحده بيقف خالص
مش بعرف اعمل فيه اى حاجه
وبرستر الجهاز يرجع يشتغل عادى
وبعد كده بيعلق تانى وبيعمل نفس النظام
ياريت الالى يعرف حل يقولى
وربنا يبارك تعب محبتكم

حبيبي كوكو
ثلاثة اشياء على الاقل تعمل كده
1)التأكد من البرايز يعني مفاتيح الكهرباء داخلة بشكل
جيد. وما فيش فراغ يعني لازم يدخل الفيش بصعوبة شوية.
2)ممكون الوندوز ناقص فايلات.
3)ممكن يكون عنك فايروس بالجهاز هنا الفايروس
اتوجد عشان ينكد عيشتك.
لسا في اشياء كتيرة بش مبدئيا لو الجهاز ما فيهوش
عطل دول اول حاجة.
سلام المسيح
 

KOKOMAN

.
مشرف سابق
إنضم
9 سبتمبر 2007
المشاركات
122,434
مستوى التفاعل
414
النقاط
0
الإقامة
ALEX
حبيبي كوكو
ثلاثة اشياء على الاقل تعمل كده
1)التأكد من البرايز يعني مفاتيح الكهرباء داخلة بشكل
جيد. وما فيش فراغ يعني لازم يدخل الفيش بصعوبة شوية.
2)ممكون الوندوز ناقص فايلات.
3)ممكن يكون عنك فايروس بالجهاز هنا الفايروس
اتوجد عشان ينكد عيشتك.
لسا في اشياء كتيرة بش مبدئيا لو الجهاز ما فيهوش
عطل دول اول حاجة.
سلام المسيح

اشكرك كليم على الرد
بالنسبه لمفاتيح الكهرباء فهيا مثبته جيدا
حكايه الويندوز دى ممكن
بس انا لسه منزل ويندوز اول امبارح وكان بيعمل كده كمان قبل ما انزل الويندوز الجديد
وكمان الفيروسات الحمد لله ماعنيش فيرس على الجهاز
لانى منزل برنامج انتى فيرس وعملت scan على الجهاز امبارح
مرسىىىىىى جدا على ردك واهتمامك
بس عندى سؤال
المشكله ممكن تكون فى الهارد ؟؟
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
اشكرك كليم على الرد
بالنسبه لمفاتيح الكهرباء فهيا مثبته جيدا
حكايه الويندوز دى ممكن
بس انا لسه منزل ويندوز اول امبارح وكان بيعمل كده كمان قبل ما انزل الويندوز الجديد
وكمان الفيروسات الحمد لله ماعنيش فيرس على الجهاز
لانى منزل برنامج انتى فيرس وعملت scan على الجهاز امبارح
مرسىىىىىى جدا على ردك واهتمامك
بس عندى سؤال
المشكله ممكن تكون فى الهارد ؟؟

ابدا"الهارد لا يعمل كدة ابدااااااااااااااا"
اذا الودوز جديد وانتي فايروس جيد
ممكن اليو بي اس بتقطع وانت لا تنتبه
مككن البلاك بتاع الرامات بداخله لازمه تنظيف
عادة ينزع وينظف بالسبيرتو
او ممكن شيء فيش بداخله نعملها تشك اب ونشدها
لو كنت بجانبي لحللتها لك بسرعة
اذ ان العدة والقطع كلها عندي (مش شغل انما هواية)
ابقي كل شي عندي سبير
سلام المسيح




 

KOKOMAN

.
مشرف سابق
إنضم
9 سبتمبر 2007
المشاركات
122,434
مستوى التفاعل
414
النقاط
0
الإقامة
ALEX
ابدا"الهارد لا يعمل كدة ابدااااااااااااااا"

اذا الودوز جديد وانتي فايروس جيد
ممكن اليو بي اس بتقطع وانت لا تنتبه
مككن البلاك بتاع الرامات بداخله لازمه تنظيف
عادة ينزع وينظف بالسبيرتو
او ممكن شيء فيش بداخله نعملها تشك اب ونشدها
لو كنت بجانبي لحللتها لك بسرعة
اذ ان العدة والقطع كلها عندي (مش شغل انما هواية)
ابقي كل شي عندي سبير
سلام المسيح

مرسىىىىى جدا جدا يا كليم
انا سأقوم بتنظيف الجهاز
وان شاء المسيح يبقى كويس
مرسىىى جدا
ربنا يعوض تعب محبتك ويبارك حياتك
 

KOKOMAN

.
مشرف سابق
إنضم
9 سبتمبر 2007
المشاركات
122,434
مستوى التفاعل
414
النقاط
0
الإقامة
ALEX
فعلا المشكله كانت فى الاتربه
مرسىىىىىى جدا يا كليم
ربنا يباركك ويعوض تعب محبتك
 
أعلى