عندك مشكلة فى الكمبيوتر ( متجدد )

Samir poet

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
3 سبتمبر 2010
المشاركات
9,360
مستوى التفاعل
1,364
النقاط
0
الإقامة
حضن يسوع
نفس المشكلة مع انى لسة منزل نسخة جديدة للكمبيوتر
http://www4.0zz0.com/2013/08/30/10/306399206.jpg
306399206.jpg
 

waedqossous

New member
إنضم
17 أكتوبر 2013
المشاركات
16
مستوى التفاعل
11
النقاط
0

Samir poet

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
3 سبتمبر 2010
المشاركات
9,360
مستوى التفاعل
1,364
النقاط
0
الإقامة
حضن يسوع
انا مش فاهم بتقول اية لانى مش خبير فى الكمبيوتر
الفوتوشوب تنصيب من المنتدى هنا منزلة
لو فى شى عاوز توصلة عشان تحللى المشكلة
قولى اصورلك اى شى من الجهازعندى
 

Samir poet

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
3 سبتمبر 2010
المشاركات
9,360
مستوى التفاعل
1,364
النقاط
0
الإقامة
حضن يسوع
كل اللى اعرفة انة نسخة سفن اة تقريبا اكس بى

 

white.angel

فيلسوفه مسيحيه
عضو مبارك
إنضم
6 يوليو 2010
المشاركات
3,777
مستوى التفاعل
1,303
النقاط
0
مساء الخير .. الرساله دى ظهرتلى انهارده فى متصفح الفاير فوكس .. جبتلى شلل عامله زى عفريت العلبه :ranting:

1611032378.jpg


عملت سيرش عرفت انها مشكلة جافا وكدة انا محتاجه افعلها زى مافى الصوره دى

4829949471.png


ولكن فوجئت ان الاوبشن اصلا مش عندى .. ودى الصوره من متصفحى .. :love34:

6120216432.jpg


رحت حملت جافا من موقعها وسطبتها .. ولا زالت المشكله قائمه .. احلها ازاى تيي :2:
 

waedqossous

New member
إنضم
17 أكتوبر 2013
المشاركات
16
مستوى التفاعل
11
النقاط
0
مساء الخير .. الرساله دى ظهرتلى انهارده فى متصفح الفاير فوكس .. جبتلى شلل عامله زى عفريت العلبه :ranting:

1611032378.jpg


عملت سيرش عرفت انها مشكلة جافا وكدة انا محتاجه افعلها زى مافى الصوره دى

4829949471.png


ولكن فوجئت ان الاوبشن اصلا مش عندى .. ودى الصوره من متصفحى .. :love34:

6120216432.jpg


رحت حملت جافا من موقعها وسطبتها .. ولا زالت المشكله قائمه .. احلها ازاى تيي :2:


تقول الرسالة :
(احتمال وجود سكريبت مشغول أو موقف عن الاستجابة في الصفحة الحالية ،
يمكنك إيقاف السكريبت المعني ، أو يمكنك المواصلة و رؤية ما إذا كان السكريبت سيعمل بعد لحظات)
طبعا الرسالة بها زرين : المواصلة أو إيقاف السكريبت ..

حتى بعد ترجمتها مازالت غريبة
أمزح فحسب ، الرسالة لم تعد غريبة
الرسالة تتحدث عن شيء اسمه سكريبت ، وهو شيء معروف عند أغلب مستعملي النت ،
أم أنني مخطيء ؟
إذا كنت مخطيء فهذا تعريفه :
يمكنكم القول أنه شيء أشبه ببرنامج صغير يقوم بمهمة معينة ،
هذا أبسط تعريف
المهم .... هذا السكريبت - كما تقول الرسالة - عُثر عليه في الصفحة المحمّلة
و هو سبب ظهور هذا التحذير ...

ليكن في علمكم يا إخواني ... أن هذه الرسالة تظهر حينما يعثر الفايرفوكس على سكريبت
يمكن أن يضر المتصفح في حالة تحميله و تشغيله ، و لهذا يسألنا إن كنا نريد المواصلة أو التوقف
لنتحمل النتيجة لوحدنا ...
و لكن أحيانا يخطيء الفايرفوكس و يظهر لنا الرسالة بالرغم من أن السكريبت غير ضار .
و المشكلة تكمن في أن السكريبت يتأخر تحميله فحسب .

كيف نفرق بين النوعين ؟ سكريبت ضار أم متأخر ؟

السكريبت المتأخر ، حينما تضغط على زر Continue في النافذة السابقة ...



يواصل المتصفح عمله عادي و لا تظهر الرسالة مجددا عند دخول الصفحة في المرة المقبلة .

أما السكريبت الضار .... فهو الذي يجعل الرسالة تستمر بالظهور بعد الضغط على Continue
كلما دخلنا الصفحة أو الموقع .

المهم ... سأعطيكم حلا للحالتين سواء كان السكريبت ضارا أم لا .

الحالة الأولى : سكريبت متأخر فحسب ...

نفتح الموزيلا .... ثم نكتب التالي في شريط المواقع :

about:config

ثم ننقر على Enter من لوحة المفاتيح .

و

تظهر لنا الرسالة التالية :



نضغط على الزر الوحيد .... فيظهر التالي :



نكتب السطر التالي في شريط البحث :

dom.max_S cript_run_time
(ننزع الفراغ الموجود بين الـS و C )



سيظهر لنا السطر أسفله ... ننقر عليه مرتين .



نطبق الموجود في الصورة .... أي نكتب الرقم 20 ثم أوكي

بهذه العملية ... نكون قد طلبنا من المتصفح أن يمهل السكريبتات من هذا النوع ،
بعضا من الوقت حتى تتحمل و هذا قبل إظهار تلك الرسالة ...

الحالة الثانية : سكريبت ضار فعلا ...

إذا تأكدنا من أن السكريبت ضار من الشرح الذي أعطيته لكم مسبقا ...
نقوم بعمل التالي :

نضع علامة أمام Do Not ask me Again

ثم نضغط على Stop S cript



و هكذا سيقوم المتصفح بإيقاف السكريبت الضار بشكل آلي
دون تدخل منا كلما دخلنا إلى الصفحة صاحبة السكريبت
 

Samir poet

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
3 سبتمبر 2010
المشاركات
9,360
مستوى التفاعل
1,364
النقاط
0
الإقامة
حضن يسوع
نفس المشكلة رجعت تانى استاذى وعد وبى الاضافة كام مشكلة تانية

 

white.angel

فيلسوفه مسيحيه
عضو مبارك
إنضم
6 يوليو 2010
المشاركات
3,777
مستوى التفاعل
1,303
النقاط
0

إذا تأكدنا من أن السكريبت ضار من الشرح الذي أعطيته لكم مسبقا ...
نقوم بعمل التالي :

نضع علامة أمام Do Not ask me Again

ثم نضغط على Stop S cript


و هكذا سيقوم المتصفح بإيقاف السكريبت الضار بشكل آلي
دون تدخل منا كلما دخلنا إلى الصفحة صاحبة السكريبت
حتى لما بدوس على Do Not ask me Again بتظهر تانى بردو ..
انا عندى سؤال طيب ... ليه معنديش فى الفايرفوكس اوبشن الجافا ؟؟
زى ماوضحت فى مشاركتى السابقه ..
ميرسى ليك :flowers:
 

waedqossous

New member
إنضم
17 أكتوبر 2013
المشاركات
16
مستوى التفاعل
11
النقاط
0

حتى لما بدوس على Do Not ask me Again بتظهر تانى بردو ..
انا عندى سؤال طيب ... ليه معنديش فى الفايرفوكس اوبشن الجافا ؟؟
زى ماوضحت فى مشاركتى السابقه ..
ميرسى ليك :flowers:

لأنو المتصفح الي معمول عليه الشرح نسخه قديمه والي عندك نسخه حديثه
 

كوك

Forgive me Lord
عضو مبارك
إنضم
14 سبتمبر 2007
المشاركات
32,327
مستوى التفاعل
81
النقاط
0
الإقامة
www.facebook.com/ConditionsWorld
الرساله دي كانت بتظهر عندي تقريباا كل ما اقلب صفحه كانت تظهرلي وكانت بتعلق الجهاز مني لمدة خمس ثواني بس دي ظهرت لياا بعد فطره
بس لما غيرت الويندوز كان الامر سهل ولن تظهر الرساله دي تاني
 

white.angel

فيلسوفه مسيحيه
عضو مبارك
إنضم
6 يوليو 2010
المشاركات
3,777
مستوى التفاعل
1,303
النقاط
0
الرساله دي كانت بتظهر عندي تقريباا كل ما اقلب صفحه كانت تظهرلي وكانت بتعلق الجهاز مني لمدة خمس ثواني بس دي ظهرت لياا بعد فطره
بس لما غيرت الويندوز كان الامر سهل ولن تظهر الرساله دي تاني

اها هى بتنتهى لما الويندوز يتغير
بس سؤالي هو هل تغيير الويندوز هو الحل الوحيد ؟
 

waedqossous

New member
إنضم
17 أكتوبر 2013
المشاركات
16
مستوى التفاعل
11
النقاط
0

اها هى بتنتهى لما الويندوز يتغير
بس سؤالي هو هل تغيير الويندوز هو الحل الوحيد ؟

لا داعي لتغير الويندوز فقط طبقي الشرح الي بعثته في المشلركه السابقه
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
سلام ونعمة



عندى مشكلة فى جهازى هو شغال كويس لكن مفيش نت على ايقونت الانتر نت فى كورس

عندى جهاز تانى متوصل بالروتر وفيه نت كويس وشفغال عادى

بصيت على الوصلة والجاكات كله تمام لكن مفيش نت برضو بيكتبلى الجملة دى


err _ inter net _ disconnected

لو حد يقدر يفيدنى اكون شاكرة فضله
 

waedqossous

New member
إنضم
17 أكتوبر 2013
المشاركات
16
مستوى التفاعل
11
النقاط
0
سلام ونعمة



عندى مشكلة فى جهازى هو شغال كويس لكن مفيش نت على ايقونت الانتر نت فى كورس

عندى جهاز تانى متوصل بالروتر وفيه نت كويس وشفغال عادى

بصيت على الوصلة والجاكات كله تمام لكن مفيش نت برضو بيكتبلى الجملة دى


err _ inter net _ disconnected

لو حد يقدر يفيدنى اكون شاكرة فضله


طيب ماهو الويندوز الي على الجهاز وهل هو عربي ام انجليزي
 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
عندى مشكلة غريبة ......
كنت بنزل ملف pdf ........ بعدها لاقيت كل الشورت كات بقت على شكل ايقونة pdf ..... ولما اجى افتحها تفتح برنامج الأدوبى وتقولى الملف غير صالح ....
عملت أنستال للبرنامج pdf ...... رجعت ايقونات الشورت كات زى ماكانت واشتغلت
ستطبت البرنامج تانى ..... اتلخبطت الدنيا تانى
اعمل ايه ........؟؟؟؟؟؟؟؟
 
أعلى