عندك مشكلة فى الكمبيوتر ( متجدد )

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
قام احد ابنائى بتسطيب وندز 7 منذ ايام
عند التشغيل تظهر يافطة تدل على وجود 2 وندوز .... رغم أنه فارمت الـ سى
بعدها بدأت تظهر يافطه تقول:This copy of windows not genuine

أعمل أيه .....؟؟؟ خاصة أن ابنى فى الجيش ولن يسطيع معاونتى ....
 

بوب كمبيوتر

†ف ايديك حياتى†
عضو مبارك
إنضم
16 فبراير 2008
المشاركات
2,594
مستوى التفاعل
384
النقاط
0
الإقامة
IN EVERY HEART
فين البرنامج الفيديو اخى الغالى

انا حاولت ابعتهولك ع الخاص من اول ماقولتلى بس لقيت الرسايل اتقفلت
:)

قام احد ابنائى بتسطيب وندز 7 منذ ايام
عند التشغيل تظهر يافطة تدل على وجود 2 وندوز .... رغم أنه فارمت الـ سى
بعدها بدأت تظهر يافطه تقول:This copy of windows not genuine

أعمل أيه .....؟؟؟ خاصة أن ابنى فى الجيش ولن يسطيع معاونتى ....

احا كلنـــا ولادك يا بويـــا :)

دى مشكلة ان الويندوز مش متفعل
لو المشكلة لازالت قائمه
ياريت حضرتك تقول

وانا ابعتلك لودر التفعيل

:)
 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب


انا حاولت ابعتهولك ع الخاص من اول ماقولتلى بس لقيت الرسايل اتقفلت
:)

احا كلنـــا ولادك يا بويـــا :)

دى مشكلة ان الويندوز مش متفعل
لو المشكلة لازالت قائمه
ياريت حضرتك تقول

وانا ابعتلك لودر التفعيل

:)

شكرا حبيبى ..... ربنا يبارك فيكم جميعا .... الابن الغالى كوسكى جالى وسطب لى وندوز جديد
 

ياسر الجندى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 يوليو 2010
المشاركات
1,962
مستوى التفاعل
133
النقاط
0
مش عارف هناك برنامج لما ادخل أحمله يحمل حتى 99% ثم يتوقف

ليه ؟!
 

بوب كمبيوتر

†ف ايديك حياتى†
عضو مبارك
إنضم
16 فبراير 2008
المشاركات
2,594
مستوى التفاعل
384
النقاط
0
الإقامة
IN EVERY HEART
مش عارف هناك برنامج لما ادخل أحمله يحمل حتى 99% ثم يتوقف

ليه ؟!

جايز يكون عندك برنامج الحمايه بيعطل استكمل تحميل الملف

جرب بعد ماوقف الداونلود
انك تعمله استكمال م البرنامج
وتوقف برنامج الحمايه مؤقتـــاً

هاتعمل استكمال .....
هاتضغط ع الملف كليك يمين وتختار استكمال التحميل



لو المشكلة دى عند البرنامج دا بس ممكن تكون فيه مشكلة ف الموقع اللى موجود عليه البرنامج

وممكن تبعت الرابط او اسم البرنامج

ونبعتلك رابط بديل
:)

 

bob

يجرح و يعصب
إنضم
7 مارس 2007
المشاركات
4,418
مستوى التفاعل
574
النقاط
0
الإقامة
تائها اجتاز في الصحراء
عندي مشكلة في التحميل من اليو تيوب الي mp3 لانه بينزل و مساحته كبيرة اوي عايز حاجه تظبط الكلام ده و مساحه قليلة
 

+Bent El3dra+

بيك هقدر يارب
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2008
المشاركات
13,814
مستوى التفاعل
639
النقاط
0
الإقامة
فى حضن امى العدرا

white.angel

فيلسوفه مسيحيه
عضو مبارك
إنضم
6 يوليو 2010
المشاركات
3,777
مستوى التفاعل
1,303
النقاط
0
انا بقى معنديش مشكله .. انما ازمة صغنونه
عايزه برنامج اوفيس سمحلى اشتغل بملفات الـ word
فقط لا غير ... كان عندى واحد صغنن وللأسف راح مع الفرمته ومعرفتش ارجعه ...

وكل ماجى اعمل سيرش على وورد اوفيس يطلعلى برامج بالـ 6 جيجا :(
 
التعديل الأخير:

geegoo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
5 أبريل 2008
المشاركات
2,319
مستوى التفاعل
460
النقاط
83
انا بقى معنديش مشكله .. انما ازمة صغنونه
عايزه برنامج اوفيس سمحلى اشتغل بملفات الـ word
فقط لا غير ... كان عندى واحد صغنن وللأسف راح مع الفرمته ومعرفتش ارجعه ...

وكل ماجى اعمل سيرش على وورد اوفيس يطلعلى برامج بالـ 6 جيجا :(

فيه برنامج اسمه Kingsoft office
مجاني و مساحته صغيرة ...
و فيه موقع تحميل محترم أسمه downloads :)
هتلاقيه فيه ...
 

Samir poet

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
3 سبتمبر 2010
المشاركات
9,360
مستوى التفاعل
1,364
النقاط
0
الإقامة
حضن يسوع


انا حاولت ابعتهولك ع الخاص من اول ماقولتلى بس لقيت الرسايل اتقفلت
:)



احا كلنـــا ولادك يا بويـــا :)

دى مشكلة ان الويندوز مش متفعل
لو المشكلة لازالت قائمه
ياريت حضرتك تقول

وانا ابعتلك لودر التفعيل

:)
فتحتها اهوووو اخويا الغالى
 

white.angel

فيلسوفه مسيحيه
عضو مبارك
إنضم
6 يوليو 2010
المشاركات
3,777
مستوى التفاعل
1,303
النقاط
0


فيه برنامج اسمه Kingsoft office
مجاني و مساحته صغيرة ...
و فيه موقع تحميل محترم أسمه downloads :)
هتلاقيه فيه ...
حملته ناو هجربه واقولك عمل معايا ايه
ميرسى ليك كتير :)
 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
اريد أن أفرمت بارتشن ..... عليه فايلات ترفض الحذف ...... فرفض الوندوز فرمتته .....

اتغلب على هذه الغلاسة ازاى .....؟؟؟؟
 

kawasaki

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
4 مايو 2011
المشاركات
3,148
مستوى التفاعل
1,228
النقاط
113
الإقامة
القاهره
عند تسطيب الويندوز سوف يتم الحذف عند عمل فورمات للبارتيشن
اما من داخل الويندوز
يمكنك الاستعانه بأسطوانه الهيرنز بوت
 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب


جرب الحذف من ال Safe mode



عند تسطيب الويندوز سوف يتم الحذف عند عمل فورمات للبارتيشن
اما من داخل الويندوز
يمكنك الاستعانه بأسطوانه الهيرنز بوت

وده اعمله ازاى .... علما بأن البرتشن للداتا وليس للسيستم ...؟؟؟
 

aalyhabib

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
31 يوليو 2010
المشاركات
10,354
مستوى التفاعل
261
النقاط
0
الإقامة
Here OR There
ياباشمهندس ... لو الجهاز بيعمل ستارت معاك

دخل أسطوانه الويندوز وأطلب .. أنزال نسخه ويندوز جديده

بعد كده البارتيشن لازم هايتفرمت ...
***********
لكن لو عايز تمسح الفولدر بس .. بشرط الفولدر مايكونش من فولدرات الويندوز .. أدخل ع ال Safe Mode

للدخول ع Safe Mode

أعمل ريستارت للجهاز
هايديك شاشه فيها حوالي 6 أختيارات
أختار منها ال Safe Mode

وأنتظر شويه لغايه مايحمل ...
وأدخل ع البارتيشن اللي فيه الفولدر وأحذفه

لو ماتحذفش .. يبقي
هانعمل ريستارت من تاني

وندخل أسطوانه الويندوز ...
ونطلب Instal new windows

وهايطلب منك البارتيشن اللي تنزل عليه الويندوز
,تختار Quick format
وهايفرمت وهايعمل كل حاجه لوحده بعد كده

وأحنا موجودين معاك .. وربنا معاك

ده رأيي
 
التعديل الأخير:

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
ياباشمهندس ... لو الجهاز بيعمل ستارت معاك​

دخل أسطوانه الويندوز وأطلب .. أنزال نسخه ويندوز جديده​

بعد كده البارتيشن لازم هايتفرمت ...
***********
لكن لو عايز تمسح الفولدر بس .. بشرط الفولدر مايكونش من فولدرات الويندوز .. أدخل ع ال Safe Mode​

للدخول ع Safe Mode
أعمل ريستارت للجهاز
هايديك شاشه فيها حوالي 6 أختيارات
أختار منها ال Safe Mode​

وأنتظر شويه لغايه مايحمل ... وأدخل ع البارتيشن اللي فيه الفولدر وأحذفه
لو ماتحذفش .. يبقي
هانعمل ريستارت من تاني
وندخل أسطوانه الويندوز ... ونطلب Instal new windos​

وهايطلب منك البارتيشن اللي تنزل عليه الويندوز
تختار Quick format
وهايفرمت وهايعمل كل حاجه لوحده بعد كده​

وأحنا موجودين معاك .. وربنا معاك​

ده رأيي​

اهلا حبيبى ..... ده مش بارتشن السيستم ..... أنا عاوز أنضف برتشن للداتا لكن الوندز بيقولى أنه مش قادر يفرمته
 
أعلى