كريس
لو اعرف إن عمرو دياب هو "الكود" اللي بيفتح خزنة الأغاني عند كريس كنت جبته من أول يوم.
مشاركة جميلة أخي الحبيب، ومنك انت بالذات أي غنوة أكيد حلوة حتى لو مين اللي بيغني.. حتى لو جورج وسوف (;.. أشكرك يا عمدتنا كتير.. بس كمان استعد بالمزيد لأن عندي سفر كام يوم آخر الشهر ده وطبعا ماينفعش نسيب 3 ـ 4 بنات لوحدهم في توبيك مفروش.. أو حتى تمليك.. يعني تعمل بقا حسابك عشان تشأر كل ليلة على اخواتك، خاصة إنك انت بالذات معزة إيمي ومعزة رورو وبتول ومعزة موكي والبنات كلها عندك لا تقل عن معزتهم عندي (أو عن معيزهم عندي، حسب انت قريت كلمة "معزة" ازاي!
)
رورو
مش عارف أشكرك على الورد وللا على الـ"أنغام" وللا على مجرد مشاركتك وحضورك.. قلبك الطيب الصافي هو سر الجمال، ومن قلبك ده عرفت النهارده غنوتي إيه، خاصة بعد تقديمك لـ"أنغام" واتفاق كريس معاكي، واتفاقك انتي وبتول وأعتقد معظمنا أيضا على "نجاة"، طيب إيه رأيك لو جمعنا أنغام ونجاة في غنوة واحدة؟
دي بالفعل كانت تجربة جميلة من أنغام، خاصة إن الأغنية نفسها حالة خاصة في كلماتها ولحنها، ولا أروع ولا أجمل! تخيّلي عبقرية التعبير لما نحب مثلا نختصر كل الأغاني مقابل غنوة واحدة فنقول: إلا الغنوة دي.. أو كل الزهور باستثناء مثلا الياسمين فنقول: إلا زهرة الياسمين.. كذلك هنا شاعرنا الرومانسي العبقري الباشا مأمون الشناوي بيختصر كل البشر فيقول: إلا إنت!
بتول
مش عارف إيه "الشديد القوي" طبعا بس ربنا معاكي ومعانا مايحرمناش أبدا من طلتك الجميلة.
أنا مش كنت عايز اسمع الغنوة أنا كنت عايز بالأحرى أسمع الذكرى اللي بترتبط بالغنوة.
وبعدين إنتي ورورو على ما أذكر كنتم بالفعل عاملين توبيك تســيـيح لبعض، جات على دي يعني؟ احكي يا بنتي فضفضي لاخواتك فضفضي.
ميرسي يا جميل على الغنوة المتميزة طبعا.. طبعا.. أما أبو وديع فأنا شخصيا عارف من زمان إنه "الفافوريت".. مفيش مفاجأة اتحرقت ولا حاجة ماتقلقيش.. أكتر من كده أحب أقولك إني أعرف أغانيه من أيام ماكان هو نفسه تقريبا طفل. بس المشكلة إن جورج وسوف ـ وإلى حد ما أصالة السورية ـ فجأة ولسبب غامض جدا لقيتهم بيرتبطوا في مصر فقط بالطبقات الشعبية والدرجات الأدنى تماما في السلم الاجتماعي. بالذات جورج وسوف أصبح هو المفضل عند كافة الصنايعية وسواقين الميكروباص على سبيل المثال. للأسف مش متابع أعمال جورج الأخيرة بحيث أفهم: هل هو بالفعل "بيخدم" الطبقة دي بالذات عمدا ـ باعتبارها جمهوره ـ أم إنها مجرد صدفة؟ لكن في النهاية ده في رايي ظلم جورج كتير، لأن الناس اللي مش عايزة تنتمي للطبقات دي ـ حتى لو هم فعلا منها ـ بيبعدوا عنه، بغض النظر هو بيقول إيه فعلا في أغانيه.. يعني من باب "ياي سوفاچ أوي"! 
بالتالي تستحقي أحييكي لشجاعتك.. انتي أول "أميرة" في مصر أشوفها بتسمع أبو وديع!
ياريت بقا تفسري أو على الأقل تجيبيلنا حاجة تنفي الشبهة دي، علما بأن التوجه الشعبي بالتأكيد مش شبهة ولا خطأ.. طبعا.. إنما هل هو فعلا كده؟ شخصيا لا أعرف.
سمير وتماف
شخصيا أسعدني كثيرا حضوركم وأتمنى أرى المزيد منكم ومن إضافاتكم.. ح اجيبلك يا سمورة كمان يومين غنوة هندي من مفتنياتي الخاصة يارب تعجبك.. وأما فريد يا تماف.. اقول ايه بس؟.. ده الأمير.. فريد ده مملكة كاملة بحد ذاتها، ومدرسة كبيرة فيها من نفس الشخص كل الألوان: هو شخص واحد.. لكن عنده القدرة يعمل من أول "عش أنت" لحد "ياما جوا الدولاب مظاليم"! من أول "بنادي عليك" لحد "فوق غصنك يا لمونه"! من أول ملحمة زي "أول همسة" لحد بونبوناية زي "اتقل اتقل"! ده غير قدرات العود الخرافية، والالتزام بالقواعد الشرقي مع التميز في نفس الوقت عن كل العمالقة اللي عاصروه، و... و...، ناهيكي عن الكلمات اللي كان يختارها بكل حرص وعناية! أعتقد سميعة فريد لا يمكن ينسوا مثلا:
كان القــدر.. راضي علينا حنــون
كان القمــر.. جماله يسبي العيــون
كان الشجر.. غصون تعانق غصون
والزهـر يبعت أنفاسـه
مع النسيم بعد ما باسه
وعاهــدتني .. وســألتني
وحـلفـتـلك .. طول عمري لك
. . . . . . .
. . . . . . .
بحبـك في قربك .. في قربك وبعدك
بحبـك في غدرك .. في غدرك وودك
بحـبك بحـبك .. بحـبك لوحدك
. . . . . . .

إييييييييييييه فريد!
كان القمــر.. جماله يسبي العيــون
كان الشجر.. غصون تعانق غصون
والزهـر يبعت أنفاسـه
مع النسيم بعد ما باسه
وعاهــدتني .. وســألتني
وحـلفـتـلك .. طول عمري لك
. . . . . . .
. . . . . . .
بحبـك في قربك .. في قربك وبعدك
بحبـك في غدرك .. في غدرك وودك
بحـبك بحـبك .. بحـبك لوحدك
. . . . . . .
إييييييييييييه فريد!
* * *