الليلة مع صوت سماوي فريد مع تجربة المرنمة اللبنانية الجميلة عبيــــر نعمــــة
التي حاولت بكل جرأة وشجاعة أن تتسلق أسوار مملكة الفيروز، فكانت في الحقيقة أشهر من فعلها، لأنها عبر صوتها الرقيق الحساس استطاعت بالفعل ـ وفقط بمصاحبة البيانو ـ أن تقدم لنا من جديد واحدة من أجمل وأشهر أغنيات جارة القمر: شايف البحر!
التقط الأغنية الفنان كنان العشعوش وقدم لها هذا الفيديو بمشاهد درامية مصاحبة، كانت معبرة تماما، فجاءت إضافته أيضا حساسة جميلة وساهمت في نشر الفيديو في أكثر من نسخة على اليوتيوب، أتشرف اليوم بتقديم إحداها..
(ومن الطريف أن هذه البطلة بالفيديو اسمها الحقيقي إيميليا ).
[YOUTUBE]NcE2r-Tj5Po[/YOUTUBE]
شايف البحر شو كبير كبر البحر بحبك شايف السما شو بعيده بعد السما بحبك كبر البحر وبعد السما بحبك يا حبيبي يا حبيبي بحبك
أما الأغنية الأصلية فلها أيضا حكاية... (ايه! و شو بعد في اشيا ما نقالت و بعدا ورا الدمع مخباية )
في تلك الليلة كان عاصي وفيروز مع ابنتهما "ليـال" في شرفتهما المطلة على البحر، عندما سألها عاصي: ليال تحبيني أد إيه؟ فعلى الفور ردت الطفلة: شايف البحر شو كبير ـ أد البحر بحبك! هكذا ولدت هذه الأغنية كما تحكي لنا السيدة فيروز (رحلت ليال عن عالمنا في عامها الثامن عشر تقريبا، وكانت إحدى ضربات الألم الكبيرة التي لا يعرفها كثيرون في حياة السيدة فيروز والعائلة الرحبانية).
[YOUTUBE]Q1rRi6C2iGE[/YOUTUBE]
. . . .
نطرتك أنا ندهتك أنا رسمتك على المشاوير يا همّ العمر يا دمع الزّهر يا مواسم العصافير ما أوسع الغابي وسع الغابة قلبي يا مصوّر ع بابي ومصوّر بقلبي شايف البحـــــــــــــــــــر..
نطرتك سني ويا طول السني واسأل شجر الجوز بشوفك بالصحو جاي من الصحو وضايع بورق اللوز ما أصغر الدمعه أنا دمعة بدربك بدّي أندر شمعه وتخلّيني .. حبّك شايف البحـــــــــــــــــــر..
اغنيه كرهتك اللي نزلها كريس حلوة جدا ومن اجممل ماغنت لطيفه
دايما ذوقك رائعياكريس
اما اغنية شايف البحر بصوت"عبير نعمة" اللي نزلها أ/خادم فكانت باالنسبالي مفاجاه
لاني عمري ماسمعت الاغنيه بالجمال والاحساس دا غير من فيروز بس
ومكنتش اعرف ان فيه حد غناها بنفس الاحساس والدفئ بتاع فيروز!
حقيقي رائعه والفيديو بتاعها رائع جــــــدا
طبعا انا مفتقده ابداع ايملي
وفنرورو
وزوق موكي وبتمني اتمتع بأختياراتهم في اقرب وقت
وكمان بتمنيالنسمةاللي بتعدي عالتوبيك في صمت
تشاركنا فيه اكيد هيبقاله مذاق خاص .. واكيد هي عارفه نفسها
انا هاشاركم وههديلكم اغنيه بسمعها دلوقتي وبتمني تعجبكم
اغنية بعيش معاها وانا بسمعها
هي اغنيه "للصبوحه" من كتر حبي للاغنيه دي بحس انها عملاهالي مخصوص :t13:
[YOUTUBE]DvLZ81s3gh0[/YOUTUBE]
ساعات ساعات .. وساعات ساعات
احب عمري واعشق الحاجات
احب كل الناس .. واد ايه احساس واحس جوايا بميت نغم يملوا السكات
ساعات ,, ساعات
احس اد ايه وحيده
واد ايه الكلمة في لساني ماهيش جديده
واد ايه مانيش سعيده ! وان النجوووم ,, النجوم بعييييده
وتقيله خطوة الزمن
تقيله دقه الساعات
ساعات ,, ساعات
اضحك والعب زي عصفور الربيع "صو صو"
زي النسيم مايعدي وفي لحظيه يضيع اضيييييييييييييع
افرح اوووي .. واضحك اوي اوي
واحب عمري واعشق اليوم اللي فات
ساعات ,, ساعات
غريييييييبه ,,, وغريييييييييبه
نفس اللي بيفرحني مايفرحني !!
وغريبه ........
نفس اللي بيريحني مايريحني !!
واحس عمري فات
من غير ماحب عمري
واعشق الحاجات
واحس ان عمري فات !!
كدا ساعات , وكدا ساعات
وغريبه غريبه دقه الزمن
وغريبه غريبه لعبه الساعات
وساعات .. ساعات
بما انكم جبتوا سيرة " عمرو " فاسمحوا لي اشارك بأغنية لها ركن خاص في قلبي ...
اهداء لكل حبايبي و اخواتي هنا و علي راسهم " ايمليا " اللي كانت سبب في اللمة الجميلة دي ...
اللي هما فعلا ....
زي الملايكة
[YOUTUBE]CwDSIGB0psI[/YOUTUBE]
و فيه اهداء خاص لبتول ...
اكتر أغنية حبيتها لوسوف ...
مساء الورد والجمال على عيون كل السهرانين وحشتووووونى جداااااا بقالى يومين مدخلتش التوبيك
وبجد مفتقداكم جدا
بما انى غبت عنكم يومين بحالهم اللى بالنسبة ليا كانوا سنتين
كنت بدورلكم على حاجة اجيبها وانا جاية
فضلت افكر افكر اجيب ايه
تجيبى ايه يا رورو جايبة لكم العندليب الاسمر
عبدالحليم حافظ
اظن ان مافيش حد ما بيسمعش لعبد الحليم من اصغر سن لاكبر سن
فنان مش هيتعوض تانى
كلماته واغانيه هتفضل فى قلوبنا طول العمر
بما انى من عشاقه وبحب كل اغنيه
جبتلكم معايا كلمات اغنية بأمر الحب
سامحونى انى مش هقدر انزل الفيديو
بأمر الحب افتــح للهوى وســلم بأمر الحب افتح قلبك واتكلـم
وجبتلم اغنية كمان بعشق كلماتها ولحنها هسيبكم مع كلماتها
جانا الهوا
جانا الهوى جانــــــــــــــــــا ورمانـا الـهـوى رمــــــــــــــــانا ورمش الأسمرانـــــــــــــــــي شبكنـــــــــا بالهـــــــــــــــــوى
آه ما رمانا الهوى ونعـــــسنــا واللي شبـــكنا يخلصنــــــــــــــا دا حبيبي شغل بـــــــــــــــالي آه يابا يـــابا شغل بالـــــــــــــي
يا راميني بسحر عنيك الاثنين ما تقول لــي واخدني ورايح فين على جرح جديـد ولا التنهيد ولا ع الفـــرح مودينـــــــــــــي
أنا باسأل ليه واحتار كده ليه بكرة الأيـــام حتودينــــــــــــــي خلـــــــينـــــــــا كــــــــــــــــــــده علـــــــى طـــــــول مـــــــاشيـين
ما رمانا الهوى ونعسنــــــــــا واللــــــــي شـبكنا يخلصنـــــــــا دا حبيبــــــــــــــــــــــــــــــــــي شـــغــــــــــــــــل بالــــــــــــــــي
عدينا يا شــــوق عدينـــــــا علـــــــــــى بــــــر الهوى رسينا دا انا عمري مــــعـــــــــاك وهوايــــــــــــــــــا هـــــــــواك
عدينـــــــــــــــــــــــــــا يــــــــــــا شــــــــــوق عـــــــــــــــــــدينا زوق يا نسيم خطــاوينــــــا ويا نجــــــــوم السمــــــا ضمينا
وخدينا بعيد وحدينــــــــــا خلينا كـــده على طول ماشييـن ما رمانا الهوى ونعسنـــــــا واللي شبـــــــكنا يخلصنــــــــا
دا حبيبــــــــــــــــــــــي شـــغــــــــــــــــــــــــــل بالـــــــــــــــــي
طوحنا يا هوى طوحنــــــا وأمـــــانة ما يوم يا هوى تجرحنا
وتقربنـــا ما تبعدنــــــــــا وتفرحنا بحــــبايبنـــــــــــــــــا وان خادنا الشوق ريحنـــا خلينا كده على طول مــاشيين
ما رمانا الهوى ونعسنـــــا واللــي شبـــكنا يخلصنــــــــا دا حبيبـــــــــــــــــــــــــــي شـــغـــــــــــــــــــــل بالـــــــــــــــي بهدى الاغنية لكل السهرانين
اخواتى الغاليين ايمى وباتو وموكى
أخيرا أذن الرب وقررت ما كنت أخشى منه. سأجمع في هذه الصفحة 3 أصوات أخرى نسائية ليكونوا معا في صفحة واحدة مع صوت "عبير نعمة" الجميل كما سمعناه، وهكذا تجتمع معا "أصوات السماء" كما أسميها. هكذا أيضا يمكن حفظ هذه الصفحة بعد ذلك ـ صفحة 27 ـ باعتبارها الصفحة الخاصة التي تجمع هذه الأصوات الساحرة النادرة معا، والتي ربما مع ذلك تكون للأسف مجهولة تماما لمعظم الآذان العربية.
____________________________________
لينــا شـماميان Lena Chamamyan
لينا شماميان مطربة سورية، درست بالعهد العالي للموسيقى بدمشق وتخرجت كمغنية كلاسيكية عام 2007. يتأثر أسلوبها بعدة اتجاهات موسيقية كالكلاسية والچاز وحتى الأرمنية بحكم أصولها الأرمنية. لها ألبومين وتعد للثالث.
نبدأ بأشهر الموشحات الأندلسية لما بدا يتثنى
[YOUTUBE]EE8cHyjCNLE[/YOUTUBE]
لما بدا يتثنى حِبي جماله فتنا أوما بلحظه أسرنا غصن سنا حين مال وعدي ويا حيرتي من لي رحيم شكوتي في الحب من لوعتي إلا مليك الجمال (أصل الموشح ـ يلاحظ بعض الاختلافات دائما من مطرب لآخر)
* * *
بالي معاك
[YOUTUBE]qaeYbwJOalI[/YOUTUBE]
بالي معاك بالي يابو الجبين عالي . . . . .
* * *
هالأسمر اللون
[YOUTUBE]V5IPdKT20hk[/YOUTUBE]
يابو عيون وساع حطيت ف جلبي اوجاع . . . . .
* * *
يمــــــــا لا لا (تسجيل حي)
[YOUTUBE]4vV2NMXy6Fk[/YOUTUBE]
يما لا لا ولا لا لا لا وايش بدك مني يا خاله . . . . .
ومن لبنان تتألق ريما خشيش التي تتميز أيضا بالمزج بين الأغاني القديمة والأسلوب الغربي خاصة الچاز، وهي عضوة سابقة بفرقة بيروت للتراث، ثم بفرقة قطار الشرق ولها معهم ألبوم بنفس العنوان، ثم حاليا تغني منفردة وقد أصدرت أيضا ألبومين.
ســــــليمى
[YOUTUBE]DSmlMFqVCNQ[/YOUTUBE]
أرى سلمى بلا ذنب جفتني
وكانت أمسٍ من بعضي ومني
كأني ما لثمت لها شفاهاً
كأني ما وصلت ولم تصلني
كأني لم أداعبها لعوبا
ولم تهفو إلي وتستزدني
كأن الليل لم يرضى ويروي
أحاديث الهوى عنها وعني
سليمى
أه سليمى
من عبدتك بعد ربي
سواء في القنوت وفي التمني
غدا لما أموت
وأنتِ بعدي
تطوفين القبور
على تأني
قفي بجوار قبري ثم قولي
أيا من كنت منك وكنت مني
خدعتك في الحياة ولم أبالي
وخنتك في الغرام ولم تخني
كذا طبع الملاح فلا ذمام
فطرن على الخداع
فلا تلمني
فاديـــا الحــاچ Fadia El-Hage
أما فاديا الحاج فمحترفة من الطراز الأول، وقد تخرجت من مدرسة الرحبانية وعملت معهم بالفعل ومع السيدة فيروز في بداية مشوارها. حصلت فاديا على جائزة الغناء الأولى في ألمانيا عام 2008 عن فئة موسيقى العالم، وهي حاليا المغنية الأولى بفرقة ساربند الألمانية، وقد بدأت مؤخرا مع الفرقة والموزع الموسيقي ساربند فلاديمير إيفانوف تجربة رائدة لا سابق لها، تشمل تقديم أوراتوريو آلام المسيح لـ"يوهان باخ" لأول مرة بالعربية، بترجمة للشاعر جاك الأسود. (للأسف لم أجد أي تسجيلات حية لفاديا الحاچ ولكن.. يكفينا صوتها )
أيها الســـاقي أشهر أعمال فاديا الحاچ في العالم العربي
[YOUTUBE]rqZMmKdDd38[/YOUTUBE]
أيها الساقي إليكَ المشتكَى
قد دعوناك وان لم تسمعِ
. . . . .
* * *
لما بــدا يتثنى
[YOUTUBE]xTkBj3NklaY[/YOUTUBE]
مع ساربند وكورال شبيبة أوسنابروخ من ألبوم "حُجّـاج الروح"
* * *
املالي الأقـداح صرفا
[YOUTUBE]y644hvTLxIs[/YOUTUBE]
إمـلالي الأقــداح صـرفاً *** و اســـقنيــها للصــــباح شــربها تيــهاً و عجـــبا *** نــــــــورها كالفجر لاح آه من خمـــر قـــديمة شــربها يبري السقيما طالعي فيها ســــعيد كل من قــد هام فيـــها *** هو نديمي للصـــباح
* * *
أعطيته ما سأل
[YOUTUBE]78Je1d2sU70[/YOUTUBE]
أعطيته ما سـأل حكـّمته لو عدل وهبته روحي فما أدري به ما فعل
. . . . .
أولا ترحيب كبير جدا جدا بأخونا وحبيبنا الدكتور جيجو.. أهلا أهلا أهلا: أهي دي اللي فعلا خطوة عزيزة.. وطبعا معاك غنوة من أجمل وأشهر اغاني الهضبة.. يبدو حسب ما أنا شايف إن عمرو دياب أكتر مطرب ليه شعبية هنا، لأن كده اجتمع عليه رورو وكريس وجيجو.. (بس بردو أعتقد الكنج يكسب لحد دلوقت بـ4 أصوات على الأقل ). نورتنا يا جيجو ويا ريت ليلاتي معانا.. هات لنا بقا من أول عمرو دياب وانت جاي.. والجمهور مضمون.. لأن رورو لوحدها بتلاتة طالما فيها عمرو دياب.
إيميلي: في ملاحظة أخيرة على اللوحات، طبعا روائع، بس شخصيا شدتني "منبه ليلي" أكتر لوحة، عشان شغل الإضاءة اللي فيها طبعا.. كمان عشان فكـّرتني بواحد من الماسترز الأساتذة وتحديدا رامبرانت.. أعتقد هو اللي بدع المدرسة دي كلها، وان شاء الله قريبا نجيب نماذج من العبقري ده. على أي حال الاختيارات كلها جميلة يا إيمي.. بكرا أنا كمان ح ابعت لك آخــر لوحة شفتها وعجبتني يارب تعجبك.
كريس: سمعت أخيرا "كرهتك" وأنا أصلا مش عارف اسمها.. بس أول ما اشتغلت: "هي دي؟ هي دي اسمها كرهتك"؟ طبعا عارفها وطبعا تحفة.. من أجمل أغاني لطيفة وفعلا أمتعتني جدا، تسلم إيدك.. أهو دا يا بحر اللي بنقول عليه: عايزين تفاعل.. اللي يسمع لوحده يبقا أناني.. يعني سمّعني واسمّعك.. وسمّعني شكرا..
أ/ بتول طبعا انتي جايبة "ساعات ساعات".. يعني اللي هو من الآخر.. فيه يا بتول أغاني معروفة تدخل تقش على طول.. فإنتي طبعا شكلك دي چي ناصحة: بعد الوسوف والخلاف اللي عليه ـ واللي انتي عارفاه ـ رحتي نازلة على طول بـ"ساعات ساعات".. يا باشا يا باااااااشا ع اللي بيعرفوا يلاعبوا الجماهير! فاهمك أنا..
معاكي أيضا أفتقد كثيرا الغاليات إيمي وموكي، غير طبعا رورو محطة "الطاقة" الرئيسية.. بالأحرى "المفاعل العاطفي" في المنتدى.
رورو: أنا لسه حالا شايف رسالتك بعد ما نشرت المهرجان اللي فوق ده.. أولا نوّرتي بيتك ومطرحك وبلاش تغيبي كده تاني لو سمحتي .. ثانيا انتي جايبة معاكي تحفتين مش واحدة، بس عن نفسي أنا من عشاق "جانا الهوى" تحديدا.. الكارثة اللي بليغ رقـّص عليها نص بنات مصر من ساعة ما طلعت.. خاصة إن نادية لطفي كانت بالفعل بترقص في الفيلم ع الغنوة دي.. الحقيقة عمل من أبدع ما يكون وموسيقى من أروع ما وضع بليغ! ده غير "حالة" الغنوة كلها طبعا.. من عندي الفيديو يا رورو باشا عشان عيونك...
بلغ الشاعر الشعبي المصري من دفق الإبداع أنه يتحدى حتى نفسه!
لم يكتف فقط بإتقان الوزن والقافية، بل أبدع في فن الموال واخترع لنفسه وللشعراء معه تحديا جديدا: هو افتتاحية الموال بكلمات: الأوّله... والتانية... والتالتة....! عندما يبدأ أي موال بهذه الكلمات فإننا أيها الأحباء أمام "صنعة" خاصة جدا في الشعر الشعبي، أمام موال "دهب بندقي 24" إذا جاز التشبيه، من شاعر "أسطى" كبير.. ليــه؟ ببساطة لأن هنا الشاعر لازم يلتزم أيضا بـ"قافية داخلية" غير القافية المعروفة! على سبيل المثال في موال النهارده يبدأ الشاعر: الأوّلة بلدي: بسلطن جو موالي وده الموصوف دوا العيان
القافية هنا هي نهاية الكلمة الأخيرة "ــان" بالطبع.. ولكن لأن الشاعر بدأ بـ"الأوّلة" إذن نحن في الحقيقة أمام 3 قوافي في هذه الشطرة فقط، ولابد أن يلتزم الشاعر بها جميعا في هذه الافتتاحية! وهكذا نقرأ: الأوّلــة بلدي: بســلطن جو موالي .. وده الموصوف .. دوا العيـان
والتالتة بلدي: يا كنزي وعزوتي ومالي .. وملو الشوف .. أوانك آن
هذه "اللعبة" الخطيرة بالطبع لم يقترب أحد من الشعراء الجدد ليلعبها، ربما منذ عهد بيرم التونسي الذي كتبها مرة في أغنية لكوكب الشرق (الأوّلة في الغرام).. ولكن شاعرنا الليلة هو أيضا من العظماء السبعة ـ هو القدير أحمد فؤاد نجم ـ الذي كان بالأحرى يتحدى نفسه في مملكة الشعر قبل أن يتحداه أحد. الأحباء السهارى على أثير منتديات الكنيسة أهيــــم شــــوقا
[YOUTUBE]vMwhAFdJzws[/YOUTUBE] أهيم شوقا.. أعود شوقا.. إلى لـَمَـاكِ وسلسبيلي (الـ لـَمَـا هو الشفاه، ومنه الاسم "لمياء" أي الجميلة الشفتين، والسلسبيل هو الماء الرائق العذب الذي يجري في الحلق، فكأن شاعرنا العامي يخبرنا أنه يجول ويصول أيضا في الفصحى، وأما المعنى فهو أنه في الحقيقة يشرب من شفتي حبيبته ماءه السلسبيل.. لذلك فهو يعود شوقا إلى لماها وسلسبيله، أي لماها الذي هو سلسبيله)! * * *
الأغنية الأصلية
منهج لحني مختلف، له أيضا لا شك قيمته وصدقه وسحره الخاص
[YOUTUBE]7pOS5Sg1FBo[/YOUTUBE] الشــــــيخ إمـــــــام ملحنا ومغنيا قديرا، بصحبة رفيق العمر والكفاح والمعتقل الشاعر الكبير نجم * * *
بلغ الشاعر الشعبي المصري من دفق الإبداع أنه يتحدى حتى نفسه!
لم يكتف فقط بإتقان الوزن والقافية، بل أبدع في فن الموال واخترع لنفسه وللشعراء معه تحديا جديدا: هو افتتاحية الموال بكلمات: الأوّله... والتانية... والتالتة....! عندما يبدأ أي موال بهذه الكلمات فإننا أيها الأحباء أمام "صنعة" خاصة جدا في الشعر الشعبي، أمام موال "دهب بندقي 24" إذا جاز التشبيه، من شاعر "أسطى" كبير.. ليــه؟ ببساطة لأن هنا الشاعر لازم يلتزم أيضا بـ"قافية داخلية" غير القافية المعروفة! على سبيل المثال في موال النهارده يبدأ الشاعر: الأوّلة بلدي: بسلطن جو موالي وده الموصوف دوا العيان
القافية هنا هي نهاية الكلمة الأخيرة "ــان" بالطبع.. ولكن لأن الشاعر بدأ بـ"الأوّلة" إذن نحن في الحقيقة أمام 3 قوافي في هذه الشطرة فقط، ولابد أن يلتزم الشاعر بها جميعا في هذه الافتتاحية! وهكذا نقرأ: الأوّلــة بلدي: بســلطن جو موالي .. وده الموصوف .. دوا العيـان
والتالتة بلدي: يا كنزي وعزوتي ومالي .. وملو الشوف .. أوانك آن
هذه "اللعبة" الخطيرة بالطبع لم يقترب أحد من الشعراء الجدد ليلعبها كثيرا، ربما منذ عهد بيرم التونسي الذي كتبها مرة في أغنية لكوكب الشرق (الأوّلة في الغرام).. ولكن شاعرنا الليلة هو أيضا من العظماء السبعة ـ هو القدير أحمد فؤاد نجم ـ الذي كان بالأحرى يتحدى نفسه في مملكة الشعر قبل أن يتحداه أحد. الأحباء السهارى على أثير منتديات الكنيسة أهيــــم شــــوقا
[YOUTUBE]vMwhAFdJzws[/YOUTUBE] أهيم شوقا.. أعود شوقا.. إلى لـَمَـاكِ وسلسبيلي (الـ لـَمَـا هو الشفاه، ومنه الاسم "لمياء" أي الجميلة الشفتين، والسلسبيل هو الماء الرائق العذب الذي يجري في الحلق، فكأن شاعرنا العامي يخبرنا أنه يجول ويصول أيضا في الفصحى، وأما المعنى فهو أنه في الحقيقة يشرب من شفتي حبيبته ماءه السلسبيل.. لذلك فهو يعود شوقا إلى لماها وسلسبيله، أي لماها الذي هو سلسبيله)! * * *
الأغنية الأصلية
منهج لحني مختلف، له أيضا لا شك قيمته وصدقه وسحره الخاص
[YOUTUBE]7pOS5Sg1FBo[/YOUTUBE] الشــــــيخ إمـــــــام ملحنا ومغنيا قديرا، بصحبة رفيق العمر والكفاح والمعتقل الشاعر الكبير نجم * * *
جوووووووووووو
مش عارفة اقولك ايه واعبر بأى كلمات
على زوقك فى الاغنية دى بالذات روووووعة روووووعة بجد
محمد الحلو فنان اغانية رائعة بمعنى الكلمة
رغم انه من افضل المطربين الا انه اتنسى وسط موجه الاغانى اللى انتشرت
بشكرك حقيقى على زوقك الرائع
واختيارك لاغنية من اروع اغانيه
جوووووووووو بشكرك على مجهودك الرائع
وعلى فكرة بقى انا فعلا بفرح اوى لما الاقى
اى حاجة لعمرو ديااااااااااب هنا
ده عمرو يا جمااااااعة عمرو هههههههه
ميرسى ليكم كلكم على مجهودكم الرائع
وميرسى يا جووووو
للفيديو حقيقى انا زيك بموت فى الاغنية دى
والفيديو بتاعها
عارف لما بشوفها فيديو
بدخل جواها وكأن عبد الحليم بيغنيلى
بحس بيها جدا وبعيش الحالة بتاعتها من كتر جمالها
قال يغنيلى قال
من نادية لطفى لرورو هههههههه
جايبلكم اغنية للعندليب كمان
تحفة جدا بردوا كلماتها جميلة
العندليب مع الجميلة ميرفت امين
طبعا العندليب مالوش ولا اغنية وحشة
بس المشكلة معايا انى بدخل معاه جوه الاغنية ههههههه
يكونش كان نفسى ابقى ممثلة وانا معرفش
( يا خلى القلب ) يا خلي القلب يا حبيبي .. لو فى قلبك قد قلبي حب يا حبيبي
لو بتكوي النار نهارك .. لو بتسهر زى ليلي
لو صحيح بتحب .. كنا نحضن حبنا ونبعد بعيد عن عيون الدنيا .. عن كل العيون
لو في قلبك قد قلبى حب.. كنا نمشي نمشي ألف ليلة وليلة
ليل ونهار لما نوصل .. نجمة ما لهاش أي جار
وإلا نسكن لؤلؤة .. فى أبعد بحار يا حبيبي
القمر القمر خدنا على موجة قمر .. فوق الصحاري والسما
والبحر والليل والوجود .. فوق عيون الناس فوق جبال الشوق وفوق كل الحدود القمر خدنا .. لجزيرة أبعد من الخيال
لا شافتها عين ولا خطرت ببال .. يا حبيبي وصلنا فوق بر الأمان
افتح البيبان لقلبك .. ولشبابك ولحبيبك
أبعد الخوف عن رموشك .. أوعى شئ فى الكون يحوشك
غني ارقص اجري اجري .. اجري إضحك قول بحبك
وانسى كل الدنيا .. إلا عيوني عيون حبيبك
ما تشوفكش عيون يا حبيبي ..
شفت وخداني الأماني لحد فين .. شفت بحلم بحلم قد إيه
يرضيك نحب الحب ده .. ونعيش بعاد بالشكل ده
عايز أحس بحب مالي .. كل لمحة من وجودك
عايز أحس إني ابتسامتك دمعتك .. فرحة شبابك لون خدودك
عايز أحس إني حبيبك .. ولهيبى يصحي لهيبك
يا حبيبي رجعنا فوق بر الأمان..
افتح البيبان لقلبك ولشبابك ولحبيبك ..
أبعد الخوف عن رموشك .. أوعى شئ فى الكون يحوشك
غني ارقص اجري اضحك .. غير عيوني عيون حبيبك
ما تشوفكش عيون .. يا حبيبي
والاغنية دى بعشقهاااااااااااااااااااااااااااااااا
عارفة انكم هتقولوا مجنونة هى بتحب كل الاغانى
انا فعلا بحب الفن الجميل اللى تعيش معاه وتدخل جواه
والعندليب طبعا مش محتاج
( اهواااااااااك )
اهواك واتمنى لو انساك
وانسى روحي وياك
وان ضاعت يبقى لقاك
لو تنساني
في لقاك الدنيا تجيني ومعاك
ورضاها يبقى رضاك
وساعتها يهون في هواك
طول حرماني
والاقيك مشغول وشاغلني بيك
وعنيا تيجي فى عنيك
وكلامهم يبقى عليك وانت تداري
وراعيك واصحى من الليل اناديك
وابعت روحي تصحيك
قوم يالي شاغلني بيك
جرب ناري
اهواك واتمنى لو انساك
وانسى روحي وياك
وان ضاعت يبقى لقاك
لو تنساني
طبعا ابداع رورو هل علينا وجت وهي معاها احزمة ناسفه للعندليب
محدش يقدر يقف قدامهم (بجد زوقك رائع يابيبي طلعالي):t33:
واكيد كمية الفديوهات والابدعات اللي نزلهالنا البروفيسور خادم
كلها رائعه والحقيقه كلهم اول مره اسمع عنهم
وسمعت منهم فيديوهين بس وعجبوني واكيد هسمع الباقي وهيعجبوني
اما بقا اغنيه اهيم شوقا رائعه فنيه مش هتتكرر
واللي كتبها شاعر مش هيتعوض عمنا "نجم"الله يرحمه
طبعا بشكر وبحيي رورو واالبروفيسور علي اختياراتهم اللي متتوصفش..
النهارده بقا جيالكم ومش جايبه معايا اي ابداعايه ولا فنايه
لاني اصلا مكنتش ناوية اشارك في التوبيك ولا ليا نفس اشارك في اي توبيك النهارده ومقضياها تقيممات فقط ...
بس اللي خلاني اشارك هو "حرف" كدا عديت عليه وانا بشوف ابداعتكم النهارده
رورو: ميرسي ليكي كتير يا رورو أشكر كلماتك ومحبتك.. إنتي فعلا أحرجتيني جدا.. طيب أنا أقول إيه بقا دلوقتي بعد ما تسللتي كده لوحدك لمملكة العندليب وبدأتي تبعتي الأحزمة الناسفة دي على رأي بتول؟
كمان سمعت من فترة إنك ح تطلقي من جوزك بسبب الهضبة، وأنا الحقيقة مقدرش أشوف خير زي كده من غير ما أشارك فيه ولو بجزء بسيط.
جيبتلك يا ستي النهارده صورة المحروس وهو لسه في المدرسة:
وكمان في الجيش:
تؤمرني يا باشا.. وابقي بلغينا إيه الأخبار عندك أول بأول...
* * *
سمورة حبيبي.. بكرا إن شاء الله الغنوة الهندية عشان تاني النهارده كان فيه معايا شغل كتير فعلا زي ما انت شايف.. صدقني فاكر مش ناسي لأني لا يمكن أنساك طبعا.. بس انت كمان اعمل حسابك إن الأغنية دي للأسف مش حزايني!
بالعكس هي من أبهج الأغاني وده نفسه كان سبب انتشارها. غدا وعد ان شاء الله.
كل ما ذكرته بالأمس أيها الأحباء هو فقط مجرد مثال على روعة الأصوات والموسيقات والفنون الموجودة ما تزال ببلادنا، فمثل هؤلاء المطربات الثلاثة يوجد بالأحرى مئات، بل آلاف، نحن فقط لا نعرفهم لأن الميديا ـ وكما أقول دائما ـ تأتي لنا بالقمامة عمدا، فمن ناحية هكذا يخرب الذوق والوجدان العربي، وقد نجحوا في ذلك بالفعل نجاحا هائلا، ومن ناحية أخرى يصيب الباقون اليأس، إذ يتهيأ لنا أن الواقع عقيم وأن الأرض أجدبت وأنه زمن القبح مقابل "الزمن الجميل" الذي لم يعد سوى أن نتحسر عليه.
أقول هذا معتذرا لأنني لم أذكر كثيرين في الحقيقة، فمن سوريا نفسها لم أذكر على سبيل المثال المرنمة والمطربة القديرة ميادة بسيليس التي فوجئت أن كثيرين لا يعرفونها، ومن مصر لم أذكر أيضا على سبيل المثال دينا الوديدي أو دنيا مسعود أو مريم صالح، ومن تونس لم أذكر غالية بن علي، أيضا على سبيل المثال. على أي حال أقدم لكم اليوم تجربة واحدة فقط حتى لا أثقل عليكم، ثم في الغد تجربة أخرى وأخيرة، تكون بمشيئة الرب آخر رحلتنا مع هذه الروائع التي لا نعرف الكثير عنها.
* * *
وأختار اليوم دينا الوديدي، من مصر، لأن دينا تقدم في الحقيقة تجربة فريدة حقا، فهي لا تغني فحسب وإنما تقوم أيضا بالتلحين والتوزيع، وهي في تقديري ملحنة أفضل منها مطربة، بل من أفضل الملحنات الشابات في بلادنا. أيضا تتميز تجربة الوديدي بأنها اختارت التراث الشعبي المصري وتحاول إعادة تقديمه حسب أحدث الاتجاهات الموسيقية العالمية، في محاولات أقل ما توصف به أنها مبدعة حقا وغير مسبوقة. العمل التالي هو أغنية شعبية قديمة، ولكن تأملوا أيها الأحباء ماذا فعلت الوديدي واصبروا رجاء مع هذه المقدمة الموسيقية الطويلة والغريبة.. إن هذا تحديدا هو المقصود هنا، وهذه هي عقلية الوديدي ورؤيتها الموسيقية! أرجو لذلك فضلا الصبر مع هذه الافتتاحية الموسيقية لأنها عمدا تتطور ببطء، ويفضل أيضا سماعات الهيدفونز إن أمكن.
[YOUTUBE]vTzFIu0TF98[/YOUTUBE]
على ورق الفل دلعني ـ تراث شعبي
* * *
لكن أغرب ما أقدمت عليه دينا الوديدي حقا هو مشروعها مع أكبر السير الشعبية "تغريبة بني هلال"، المعروفة بالسيرة الهلالية! هنا تدخل الوديدي عالما مختلفا ساحرا، بحر كامل من الفن له أصوله وله شيوخه، ولكن هكذا تتقدم هذه الجميلة الطموحة وتقف اليوم كأول امرأة في التاريخ مكان "شاعر الربابة" التقليدي لتقدم الهلالية! احتاجت منها هذه التجربة بالطبع أن تتصل بأساتذة السيرة ـ وهي تتجاوز مليون بيت شعري ـ وبالفعل ساعدها شيخ شيوخ السيرة الأحياء حاليا الشيخ سيد الضوّ، وفي هذا الفيديو تقدم لنا الوديدي مقطعا صغيرا...
[YOUTUBE]o4vQX3iR7UE[/YOUTUBE]
عذرا لهذه الافتتاحية الدينية وما قد يكون فيه حساسية للبعض، ولكن هكذا فن السيرة الشعبية دائما.. وفي الهلالية بالذات فإن الافتتاحية الدينية تستغرق عادة وقتا أطول من هذا بكثير، وعليه فقد اخترت بالفعل أقصر لقاءات دينا الوديدي من حيث مدة هذه المقدمة.
أيضا للأحباء الذين لا يعرفون السيرة الشعبية وتاريخها: قبل التليفزيون والفيديو والسينما والمسرح كانت سهرات السيرة هي أفضل السهرات، بل كانت بالأحرى هي كل ما يرفـّه عن الناس خاصة في الريف المصري. من هنا كان أيضا "شاعر الربابة" أو "الراوي" فنانا مؤديا متعدد المواهب، لا يحفظ السيرة فقط ولكنه ينقل أيضا للناس عبر صوته كافة مشاعر الشخصيات والمشاهد، والتي كانت بالضرورة تتراوح من الحزن للفرح للحماسة للهزيمة للخوف للغضب إلخ. أما السيرة الهلالية فهي بالأحرى عدة سير بعضها في بعض، عبر عشرات القصص الموازية للخط الرئيسي في الصراع بين البطل الفارس أبو زيد الهلالي مع البطل الفارس الزناتي خليفة، يقدمها عشرات الأبطال والشخصيات رجالا ونساء، بل يشارك المئات من "الهلايل" و"الزغايبة" وغيرهم في الأحداث، خلال مئات المشاهد التي تتراوح أيضا من الأكشن إلى الكوميدي ومن الدموي إلى الرومانسي وهكذا. ولقد بلغت شهرة الهلالية بالذات أن رمز الشرف والعفة في لغتنا اليومية حتى الآن، وهي "خضرة الشريفة"، هي في الأصل شخصية من شخصيات هذه السيرة، فهي أم "أبو زيد الهلالي" التي اتهموها ظلما بالزنا وطعنوا في نسبه وطردوها معه في بداية الأحداث وهو لم يزل وليدا في أحضانها.
شوفي يا أ/بتول أنا رفعت امبارح 12 كليب لكل مطربة 4 كليبات.. مع ذلك بعون ربنا وبحكم خبرتي بصنف النسا اقدر اقولك من هنا وحالا دلوقتي انتي إيه الاتنين اللي شدوكي تسمعيهم بالذات دونا عن الباقي كله! بقا يا ستي كل اللي رفعته امبارح كان "أوديو" فقط مجرد صوت، ما عدا كليبين اتنين بالعدد كانوا "تسجيل حي"، يعني فيديو بتظهر فيه المطربة وتغني وتتحرك قدامك.. أهو هم دول تحديدا الأغنيتين اللي حضرتك "سمعتيهم"!
ليــــــــــــه؟
لأن أي بنت رغبتها الأولى مش تسمع، وإنما أولا تشوف "أختها" وتعاين بنفسها.. أوماااال.. لازم أولا تستطلع وتفحص وتعمل مسح "سكان" شامل بحركة رادارية مش موجودة غير في مخ الأنثى وبحيث تجيب الضحية من ساسها لراسها في جزء من الثانية.. أنا حتى لو قلت أحلى صوت في الدنيا: ما ترتاحش الست تماما إلا لما تشوف بعنيها الخِلقة والهدمة والقـَصة والجزمة وكبيرة تيتا وللا لسه توته وحلوة وللا ملتوته وفِـرعه وللا سفروته وناشفه وللا بطوطه وكئيبه وللا مبسوطه وسليمه وللا مخبوطه و.....
يا ستي بقولك أجمد صوت في الكون.. لكن أبدااااا.. لسه.. بالذات لو طلعت المطربة من دول حلوة ونِغشه.. هنا بقا لازم "دوبل تشيك": عينيها وللا عدسات، رموشها وللا صناعي، شعرها وللا باروكه، صبغة وللا طبيعي، سيليكون وللا رباني، دهب وللا عِـيرة، لولي وللا فالصو، ألماظ وللا كريستال..................
بقا بذمتك بذمتك فيه بنت في الدنيا تقعد وتكتفي تسمع "أوديو" لمطربة بينما فيه قدامها "فيديو"؟!!
....................... حرف الالف دا انا شوفتوا خير اللهم ماجعله خير مرتين
مره هنا في التوبيك ومره اتبعتلي في تقييم
ومش فاهمة هو بيعمل ايه قبل اسمي الصراحه
وياريت افهم
أنا ولا أعرف يا أختي.. أنا لقيتك انتي بتكتبيلي أ/خادم قلت اكتبلك أنا كمان أ/ بتول! هي إيه دي يا أختشي الـ(أ) دي؟ غالبا دي اختصار "أسطى".. صح؟
بقا أنا يا أ/بتول اتعقدت خلاص من البنت المصرية: لما تيجي مثلا بنت تقوللي "أستاذ خادم" واقولها بلاش "أستاذ" دي، تقوم المحروسة تفهم إن غرضي نشيل "أستاذ" عشان نشيل التكليف وشوية شوية ندوّب النشا ونفك الشمع وناخد على بعضينا نبقا سمن وعسل.. بالتالي أول ما اطلب كده: الاقي البنت من دول تقمصت شخصية أمها "خضرة الشريفة" وغالبا تبص لي من فوق لتحت زي ما يكون بقولها عايز اتجوزك عُرفي.. ابتدي أنا بسرعة أشرح وافسر:
- يا ستي أبدا مفيش في دماغي أي غرض.. أنا بس "أستاذ" دي لا متعوّد عليها ولا عايز أتعود عليها، ولا باسمعها من صغير ولا من كبير.. لكن ما تفهميش غلط، صدقيني مفيش في دماغي أي حاجة...
هنا تبتدي البنت تنظر لي نظرة بلاهة تامة مالهاش أي معنى.. لكن لو ركزت كويس في عينيها ألاقيها بتقول في عقلها:
- إزاي يعني مفيش في دماغك أي حاجة؟ مش عاجباك أنا وللا إيه؟ دانا حلوة ومُزة.. إنت أصلا تطول يا بأف!
وهكذا يستمر هذا الحوار العبثي السريالي بين وبين الآنسة بلغة الألسن والعيون ويضيع وقتي وعمري وفكري وأعصابي، وهي أمامي أيضا: تحزن وتفرح وتجرحها كلماتي وتشفيها بمعدل عشر مرات في الدقيقة.. وكل ده فقط لأني تجرأت وطلبت إسقاط "أستاذ" من الحوار، واللي هو في الغالب كله أساسا مالوش أي لازمة!
أما على الإنترنت فالأمر أصعب وأعقد.. لأني لا شايفك أصلا ولا عارف تعبير وجهك ولا لغة عينيكي.. بالتالي هنا أصبحت اقول للبنت مرة مرتين بالكتير "بلاش أستاذ دي"، فإذا بعد كده لقيتها مُصرة: خلاص، أنا كمان آخدها من قاصرها واقول "أستاذة".. تكتب لي (ا) أكتب لها (ا).. تكتبها بهمزة (أ) أكتبها بهمزة (أ).. والله إذا كان احترام: يبقا احترام باحترام.. نشا: يبقا نشا بنشا.. غتاته: يبقا غتاته بغتاته.. وفي النهاية العين بالعين والسن وبالسن والهمزة بالهمزة.
* * *
أشكرك يا سمو الأميرة على تقديرك الكبير لمشاركاتي المتواضعة.. كلها بالأمانة هي نتاج تفاعلكم ومن وحي مشاركاتكم جميعا.. وفي النهاية وكما أقول دائما أنا مجرد "بوسطجي".. لا أنا اللي كاتب الرسايل وللا حتى أنا اللي باعتها.. كل ما يعنيني شخصيا هو فقط التوقيع بالاستلام مع الشكر.
يا ليـــــــــــــــــــلى آه يا جــــــــــــــرح آه يا حـــــــــب آه هذه فى الحقيقة مباراة طربية وليست مجرد أغنية أما "الحـالة" فهى مصـرى تونسى سـورى! (كمان فيه رقص ومزز وحاجات حلوة كتير )
[YOUTUBE]XJU_v0HYPxk[/YOUTUBE]
من الواضح طبعا أن أصالة اتسلطنت في الأغنية وانبهرت بصابر، اللي هي أصلا طلبته للغناء معها بالصدفة، أما صابر نفسه فماذا أقول غير ما قالت أصالة: "الله يسامحه.. أو بالأحرى لا يسـامحه"!
ع اللى جـــــرى كلمات محسن الخياط وألحان حلمى بكر
* * *
رورو: ميرسي ليكي كتير يا رورو أشكر كلماتك ومحبتك.. إنتي فعلا أحرجتيني جدا.. طيب أنا أقول إيه بقا دلوقتي بعد ما تسللتي كده لوحدك لمملكة العندليب وبدأتي تبعتي الأحزمة الناسفة دي على رأي بتول؟
كمان سمعت من فترة إنك ح تطلقي من جوزك بسبب الهضبة، وأنا الحقيقة مقدرش أشوف خير زي كده من غير ما أشارك فيه ولو بجزء بسيط.
جيبتلك يا ستي النهارده صورة المحروس وهو لسه في المدرسة:
وكمان في الجيش:
تؤمرني يا باشا.. وابقي بلغينا إيه الأخبار عندك أول بأول...
وااااااااااااااااااو قمر بردوا حتى وهو صغير
اوعى يكون قصدك ان وهو صغير وحش ازعل منك يا جو ههههههههه
قمر عمرو فى كل حالاته
متلقش ايهاب خلاص فقد الامل فيا وعرف ان حبى لعمرو لا ينتهى
فقرر الاستسلام للامر الواقع ههههههه
وبعدين قولى بقى تقصد ايه بالمحروس تى ها ها
شكلنا مش هنعمر مع بعض فى توبيك واحد يا جووووووو
ميرسى ليك يا جو على زوقك وتعبك فى التوبيك ده
ربنا يبارك حياتك
ولو قابلتك اى صور لعمرو ابعتها ع طول من غير تفكير هههههههه
ههههههههه.. لا "المحروس" دي مش ليكي طبعا.. دي بالأحرى لإيهاب.. ههههههههه.. عشان يعني لو الرسالة وقعت في إيده وقراها.. يعني بحاول أبدو محايد مع إن أنا اللي جايب الصور.
أنا بس رجعت عشان افتكرت حاجة مهمة: لما كتبت "التصنيف الشعبي" للمرأة استغربت من بعض ردود الفعل.. فأنا طالما أمزح اليوم مرة أخرى مع بتول يبقا لازم هنا بقا التأكيد لها وللجميع: أن مزاحي أيها الأحباء ـ خاصة فيما يتعلق بالمرأة ـ لا أقصد به أبدا أي إسقاط من أي نوع على أخواتي هنا.. أبدا.. الموجودات هنا بالذات، وكما قلت مرار وتكرارا، أميرات وفراشات وزهرات لا ينصرف عليهم أبدا رأيي ولا تنطبق عليهم ملاحظاتي سواء كانت جادة أم مازحة. نعم ربما في عقول البعض قد يكون هكذا الأمر، وربما بالفعل ترى إحداكم أن ما أقول ينطبق عليها ويشير لها. ولكنني هنا يا أختي الجميلة لا أكتب حسب أفكارك بل لست حتى في الواقع، وإنما نحن في عالم افتراضي مجازي فني لا أرى فيه الناس عموما ـ وأخواتي خاصة ـ إلا في رتبة أخرى ربما فوق رتبة البشر بل العالم بكل ما فيه. من هنا ـ ومن هنا فقط ـ أمزح أحيانا، وبكل صدق يدهشني أن البعض قد يسيء الفهم أو يعتقد أنني أقوم بالإسقاط عليه أو على غيره! أبــدا.. لكنه أيضا خطأي بالتأكيد، أعترف وأعتذر، لأنني لم أشرح هذا سابقا وافترضت أن الناس تفهمني، أيضا خطأي لأنني تجاهلت الحساسية المفرطة التي قد تكون بالفعل عند البعض. أنتم أيها الأحباء تمثلون الاستثناء دائما في عقلي وقلبي، بل ربما لولا ذلك ما كتبت، لا جادا ولا مازحا! مشكلتكم أنكم فقط لا ترون أنفسكم بالعين التي أراكم بها. لو أنكم ترون أنفسكم كما أراكم لضحكتم بالأحرى كثيرا على كل هذا المزاح وكل هؤلاء "النساء" اللاتي قد أتحدث عنهن أحيانا.
* * *
وطالما رجعت يبقا بالمرة نجيب غنوة جديدة.. خاصة إن كل ما يتبقى أمامي هو فقط يومين أو ثلاثة على الأكثر وهناك عشرات الأغاني التي كنت أتمنى رفعها قبل سفري.. فلنختم إذن الليلة بإحدى الروائع الخالدة...
مسائكم سكر زيادة يا احلى اخوات
بما اننا دخلنا فى جو اساتذه والف وهمزة ههههههه
حبيبت اخرج من الجو ده
وانزل بأغنيتين لفنانة مش لاقية اسم اسميها بيه
من كتر رقتها وجمالها وصوتها واحساسها العالى وهى بتغنى
واد ايه بتاخد الواحد معاها وهى بتغنى
الاغنيتين كلمات الشاعر الجميل
نزار قبانى
اغنية لماجد الرومى كلماااااااااااات
يارب تعجبكم
يُسمعني.. حـينَيراقصُني
كلماتٍ ليست كالكلمات
يأخذني من تحـتِذراعي
يزرعني في إحدى الغيمات
والمطـرُ الأسـودُ فيعيني
يتساقـطُ زخاتٍ.. زخات
يحملـني معـهُ.. يحملـني
لمسـاءٍ ورديِ الشُـرفـات
وأنا..كالطفلـةِفي يـدهِ
كالريشةِ تحملها النسمـات
يحمـلُ لي سبعـةَ أقمـارٍ
بيديـهِ وحُزمـةَ أغنيـات
يهديني شمسـاً.. يهـديني
صيفاً.. وقطيـعَ سنونوَّات
يخـبرني.. أني تحفتـهُ
وأساوي آلافَ النجمات
و بأنـيكنـزٌ... وبأني
أجملُ ما شاهدَ منلوحات
يروي أشيـاءَ تدوخـني
تنسيني المرقصَ والخطوات
كلماتٍ تقلـبُ تاريخي
تجعلني امرأةً في لحظـات
يبني لي قصـراً من وهـمٍ
لا أسكنُ فيهِ سوى لحظات
وأعودُ.. أعودُ لطـاولـتي
لا شيءَ معي.. إلا كلمات
وكمان اغنية جريدة اغنية رووووووووووعة
أخرج من معطفه الجريدة وعلبة الثقاب ودون أن يلاحظ اضطرابي.. ودونما اهتمام
تناول السكر من أمامي ذوب في الفنجان قطعتين.. وفي دمي ذوب وردتين
ذوبني.. لملمني.. بعثرني شربت من فنجانه.. سافرت في دخانه
وما عرفت أين
كان هناك جالساً.. ولم يكن هناك
يطالع الأخبار وكنت في جواره
تأكلني الأفكار.. تضربني الأمطار يا ليت هذا الرجل المسكون بالأسرار
فكر أن يقرأني.. ففي عيوني أجمل الأخبار
وبعد لحظتين
دون أن يراني ويعرف الشوق الذي اعتراني
تناول المعطف من أمامي وغاب في الزحام
مخلفاً وراءه الجريدة وحيدة
مثلي أنا وحيدة