apostle.paul
...............
- إنضم
- 8 ديسمبر 2009
- المشاركات
- 16,118
- مستوى التفاعل
- 1,437
- النقاط
- 0
نرجع نوريكوا مدى المعاناة الفكرية الىل بيعانى منها
قال ايه
ثانيا نخلى القران اللى انت مؤمن بيه يرد على الجهلة امثالك
سورة الاعراف النص رقم 157
الذين يتبعون الرسول النبي الامي الذي يجدونه مكتوبا عندهم في التوراة والانجيل يامرهم بالمعروف وينهاهم عن المنكر ويحل لهم الطيبات ويحرم عليهم الخبائث ويضع عنهم اصرهم والاغلال التي كانت عليهم فالذين امنوا به وعزروه ونصروه واتبعوا النور الذي انزل معه اولئك هم المفلحون
كاتب القران بينسب نفسه لينا وبيتلزق فينا وعايز يخد شرعية منا لانه واثق اننا المنفردين فى هذا الكون اللى بنعبد رب الخليقة يسوع كلمة يهوه الازلى وخالق العالمين
تماحيك وثنين فى اهل الكتاب المؤمنين
وبيقول النبى دا مكتوب عندنا احنا اهل الكتاب وبكل افتخار فيييييييييين؟
فى التوااااااااااااااااااااااارة والانجييييييييييييييييييييييييييييييييييييييل
ماشى هنخده على قد عقله وندورله فى الانجيل والتوارة
ياترى يا هل ترى رسولك ولا الهك يعرفوا نبى يهوه القدير اشعياء بن اموص وسفر اشعياء؟؟؟؟
انت عارف هو لو عارف اشعياء كنا عملناله تمثال فى متحف الشمع
بقة رسولك ميعرفوش اصلا ولا نبى اسمه اشعياء ولا سفر اسمه اشعياء وانت النبى حارسك وصاينك لشبابك رايح تتدورله على نبوة ولا اشاره موجودة فى سفر مقلكش تتدور عليه فيه
قالك فى التوراة والانجيل يا جاهل مالك ومال اشعياء هو يعرفه اصلا ولا وجهك ليه علشان تتدور عليه فيه
فالمطلوب منك كما قولت
والايمان بايه بان اسفار اهل الكتاب تنبات عن رسولك
طيب وجبت الايمان دا منيييييييييييين؟
هو قال توارة وانجيل تقوم انت تصحح لرسولك يا زنديق وتقول اشعياء هو اشعياء دا ضمن التوارة والانجيل؟؟؟؟ اذا كان هو اصلا ميعرفش اسمه ولا سمع عنه ولا يعرفه
يعنى هو فاشل ومعرفش يثبت مقولته وانت النبى حارسك وصاينك جاى تثبت الىل فشل فيه رسولك
نكمل
فين والنبى تعليقات اليهود فى الموضوع كله طلعهالى كدا
هو انت بتسمى ترجوم يوناثان تعليقات اليهود على النبوة؟؟؟؟؟؟؟؟
اللهم لا اعتراض
ونكررها لمرة المليون اننا قرينا موضوعك 25 مرة ومش لاقيين ايه علاقة الرغى دا كله برسولك اصلا وملقناش انت استخدمت اى شئ فى الموضوع لصالح موضوعك
على العموم هسيبك مع موضوع اخر
للعضور زهدى جمال الدين ودا عضو فى منتديات اسلامية بل والكارثة انه بيستشهد بيه فى الاقتباسات
شوفتوا البلاوى اللى احنا بنتعامل معاها
اى كلام
بس هى سنة ونصف بلا نيف بلا بلوبيف
يرجع تانى يقول مهندسك
هى سنة ولا سنة ونيف؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا هى غزوة بدر حصلت بعد سنة ونصف بس النص قدامه بيقول سنة ففبرك الموضوع
ماعلينا لا والمصيبة كاتبلك المهاجر بين قوسين الهارب والعطشان
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
دا مسلسل بوجى وطمطم فى رمضان
هارب وعطشان ومن ددان لتيماء واصبحت بقدرة قادر مهاجر من مكة للمدينة
اى تهجيص بيتقال
طيب ومش فى السنة التالتة من الهجرة حصلت موقعة احد وطلعوا عين ام رسولك فيها وكان قرب يفلفص منهم واخدوا بتارهم من قاطع الطريق اللى قطع عليهم رحلاتهم ونهب اموالهم وهدم ابار المية
فين مجدهم الىل فنى وهما ادوله بالجزم بعديها
طيب ومش دخلوا الاسلام والكعبة الوثنية بقت معظمة والنيزك اللى بتروحوا تبسوه علمتلوه مرحضة فى الكعبة وعملوا ليهم دولة بالغزوات والاحتلال لبلاد ليست لهم
فين مجدهم اللى راح؟؟؟؟؟؟
ثانيا ايه علاقة قبيلة قيدار بقريش والمدينة؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انت عارف خيام قيدار دى بتبعد كام كيلو عن المدينة؟؟؟؟؟
يعنى ولا تيماء ولا ددان ولا قيدار التلاتة ينفعوك ببصلة وكل دا ويقولك صواعق مرسلة واربيجهات وصواريخ ونسف وتدمير
اى كلام فى البتدنجان.المهم نتكلم وخلاص
ثانيا ايه علاقة القصص الحمضانة دى بكلام اشعياء مهاجر ايه ونبى ايه
الكلام دا مكتوب فى اشعياء؟؟؟؟؟؟
طلعلى هجرة ولا نبى من الموضوع كله
عالم مفلسة صحيح
شوف جمال وروعة المسيح الواضح فى كلامه
حاجة تشرف اللى ينتمى اليه
فَدُفِعَ إِلَيْهِ سِفْرُ إِشَعْيَاءَ النَّبِيِّ. وَلَمَّا فَتَحَ السِّفْرَ وَجَدَ الْمَوْضِعَ الَّذِي كَانَ مَكْتُوبًا فِيهِ:
18 «رُوحُ الرَّبِّ عَلَيَّ، لأَنَّهُ مَسَحَنِي لأُبَشِّرَ الْمَسَاكِينَ، أَرْسَلَنِي لأَشْفِيَ الْمُنْكَسِرِي الْقُلُوبِ، لأُنَادِيَ لِلْمَأْسُورِينَ بِالإِطْلاَقِ ولِلْعُمْيِ بِالْبَصَرِ، وَأُرْسِلَ الْمُنْسَحِقِينَ فِي الْحُرِّيَّةِ،
19 وَأَكْرِزَ بِسَنَةِ الرَّبِّ الْمَقْبُولَةِ».
20 ثُمَّ طَوَى السِّفْرَ وَسَلَّمَهُ إِلَى الْخَادِمِ، وَجَلَسَ. وَجَمِيعُ الَّذِينَ فِي الْمَجْمَعِ كَانَتْ عُيُونُهُمْ شَاخِصَةً إِلَيْهِ.
21 فَابْتَدَأَ يَقُولُ لَهُمْ: «إِنَّهُ الْيَوْمَ قَدْ تَمَّ هذَا الْمَكْتُوبُ فِي مَسَامِعِكُمْ».
على فكرة دى مش النهاية دى بدايتك لان الموضوع هيبتدى من اول وجديد وهنعلمك يعنى ايه تتكلم مع المسيحين وانت موطى راسك فى الارض زى معملنا مع الجميع
قال ايه
اولا انت تعتقد ما تعتقده دا ملناش دخل بيه يعنى بصريح العبارة تلعب قدام بيتكوا اذا كان بنقولك الهك اله وثنى تقولنا بشارات بنى وثنى فى كتاب يهوه القدير؟؟فنحن – المسلمين – نؤمن ونعتقد إعقاداً جازماً بأن أسفار أهل الكتاب جاءت بالبشارة بنبي آخر الزمان محمد صلى الله عليه وسلم ؛ سواء إن كانت بإسمه الشريف صراحة أو بوصفه أو أي علامة أخري تدل عليه .
ثانيا نخلى القران اللى انت مؤمن بيه يرد على الجهلة امثالك
سورة الاعراف النص رقم 157
الذين يتبعون الرسول النبي الامي الذي يجدونه مكتوبا عندهم في التوراة والانجيل يامرهم بالمعروف وينهاهم عن المنكر ويحل لهم الطيبات ويحرم عليهم الخبائث ويضع عنهم اصرهم والاغلال التي كانت عليهم فالذين امنوا به وعزروه ونصروه واتبعوا النور الذي انزل معه اولئك هم المفلحون
كاتب القران بينسب نفسه لينا وبيتلزق فينا وعايز يخد شرعية منا لانه واثق اننا المنفردين فى هذا الكون اللى بنعبد رب الخليقة يسوع كلمة يهوه الازلى وخالق العالمين
تماحيك وثنين فى اهل الكتاب المؤمنين
وبيقول النبى دا مكتوب عندنا احنا اهل الكتاب وبكل افتخار فيييييييييين؟
فى التوااااااااااااااااااااااارة والانجييييييييييييييييييييييييييييييييييييييل
ماشى هنخده على قد عقله وندورله فى الانجيل والتوارة
ياترى يا هل ترى رسولك ولا الهك يعرفوا نبى يهوه القدير اشعياء بن اموص وسفر اشعياء؟؟؟؟
انت عارف هو لو عارف اشعياء كنا عملناله تمثال فى متحف الشمع
بقة رسولك ميعرفوش اصلا ولا نبى اسمه اشعياء ولا سفر اسمه اشعياء وانت النبى حارسك وصاينك لشبابك رايح تتدورله على نبوة ولا اشاره موجودة فى سفر مقلكش تتدور عليه فيه
قالك فى التوراة والانجيل يا جاهل مالك ومال اشعياء هو يعرفه اصلا ولا وجهك ليه علشان تتدور عليه فيه
فالمطلوب منك كما قولت
انت قولت ايه بتؤمن انت والمسلمينفنحن – المسلمين – نؤمن ونعتقد إعقاداً جازماً بأن أسفار أهل الكتاب جاءت بالبشارة بنبي آخر الزمان محمد صلى الله عليه
والايمان بايه بان اسفار اهل الكتاب تنبات عن رسولك
طيب وجبت الايمان دا منيييييييييييين؟
هو قال توارة وانجيل تقوم انت تصحح لرسولك يا زنديق وتقول اشعياء هو اشعياء دا ضمن التوارة والانجيل؟؟؟؟ اذا كان هو اصلا ميعرفش اسمه ولا سمع عنه ولا يعرفه
يعنى هو فاشل ومعرفش يثبت مقولته وانت النبى حارسك وصاينك جاى تثبت الىل فشل فيه رسولك
نكمل
احسنت يا اخى اللهم بارك فيك وعليك وجعله فى ميزان حسناتك متقلقش هيزودلك ال 72 موزة هيخلهمك 75 والله يضاعف موززه لمن يشاءكانت فكرة كتابة البحث ، بتناول النصوص من خلال لغتها الأصلية وتعليقات علماء اليهود
فين والنبى تعليقات اليهود فى الموضوع كله طلعهالى كدا
هو انت بتسمى ترجوم يوناثان تعليقات اليهود على النبوة؟؟؟؟؟؟؟؟
اللهم لا اعتراض
ونكررها لمرة المليون اننا قرينا موضوعك 25 مرة ومش لاقيين ايه علاقة الرغى دا كله برسولك اصلا وملقناش انت استخدمت اى شئ فى الموضوع لصالح موضوعك
على العموم هسيبك مع موضوع اخر
للعضور زهدى جمال الدين ودا عضو فى منتديات اسلامية بل والكارثة انه بيستشهد بيه فى الاقتباسات
شوفتوا البلاوى اللى احنا بنتعامل معاها
تعالى نشوف المهندس دا قال ايه فى موضوعه[7] البارقليط - مهندس زهدي جمال الدين .
قال موقعة بدر حصلت بعد سنة ونص من الهجرة هى كاتب سنة ونيف مش عايز يقول ونص فبيقولك ونيف عايز يقولك لا مفيش حاجة بسيطة فوق السنةثم عاقب الله عز وجل قريشاً أبناء قيدار بعد سنة ونيف من هجرته صلى الله عليه وسلم بما حدث في غزوة بدر من هزيمة نكراء أذهبت مجد قريش ، وقتلت عدداً من أبطالهم :
[16فَإِنَّهُ هَكَذَا قَالَ لِي السَّيِّدُ: «فِي مُدَّةِ سَنَةٍ كَسَنَةِ الأَجِيرِ يَفْنَى كُلُّ مَجْدِ قِيدَارَ17وَبَقِيَّةُ عَدَدِ قِسِيِّ أَبْطَالِ بَنِي قِيدَارَ تَقِلُّ] .
اى كلام
بس هى سنة ونصف بلا نيف بلا بلوبيف
يرجع تانى يقول مهندسك
انتوا بتلعبوا يا ابنى؟؟؟؟؟؟؟ـ أشار النص لمعركة بدر الكبرى التي تحدث بعد سنة من الهجرة.
ـ حدد النص وقت وقوع معركة بدر الكبرى ، بعد سنة من هجرة [العطشان.. والهارب].
هى سنة ولا سنة ونيف؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا هى غزوة بدر حصلت بعد سنة ونصف بس النص قدامه بيقول سنة ففبرك الموضوع
ماعلينا لا والمصيبة كاتبلك المهاجر بين قوسين الهارب والعطشان
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
دا مسلسل بوجى وطمطم فى رمضان
هارب وعطشان ومن ددان لتيماء واصبحت بقدرة قادر مهاجر من مكة للمدينة
اى تهجيص بيتقال
طيب ومش فى السنة التالتة من الهجرة حصلت موقعة احد وطلعوا عين ام رسولك فيها وكان قرب يفلفص منهم واخدوا بتارهم من قاطع الطريق اللى قطع عليهم رحلاتهم ونهب اموالهم وهدم ابار المية
فين مجدهم الىل فنى وهما ادوله بالجزم بعديها
طيب ومش دخلوا الاسلام والكعبة الوثنية بقت معظمة والنيزك اللى بتروحوا تبسوه علمتلوه مرحضة فى الكعبة وعملوا ليهم دولة بالغزوات والاحتلال لبلاد ليست لهم
فين مجدهم اللى راح؟؟؟؟؟؟
ثانيا ايه علاقة قبيلة قيدار بقريش والمدينة؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انت عارف خيام قيدار دى بتبعد كام كيلو عن المدينة؟؟؟؟؟
يعنى ولا تيماء ولا ددان ولا قيدار التلاتة ينفعوك ببصلة وكل دا ويقولك صواعق مرسلة واربيجهات وصواريخ ونسف وتدمير
اى كلام فى البتدنجان.المهم نتكلم وخلاص
ثانيا ايه علاقة القصص الحمضانة دى بكلام اشعياء مهاجر ايه ونبى ايه
الكلام دا مكتوب فى اشعياء؟؟؟؟؟؟
طلعلى هجرة ولا نبى من الموضوع كله
عالم مفلسة صحيح
شوف جمال وروعة المسيح الواضح فى كلامه
حاجة تشرف اللى ينتمى اليه
فَدُفِعَ إِلَيْهِ سِفْرُ إِشَعْيَاءَ النَّبِيِّ. وَلَمَّا فَتَحَ السِّفْرَ وَجَدَ الْمَوْضِعَ الَّذِي كَانَ مَكْتُوبًا فِيهِ:
18 «رُوحُ الرَّبِّ عَلَيَّ، لأَنَّهُ مَسَحَنِي لأُبَشِّرَ الْمَسَاكِينَ، أَرْسَلَنِي لأَشْفِيَ الْمُنْكَسِرِي الْقُلُوبِ، لأُنَادِيَ لِلْمَأْسُورِينَ بِالإِطْلاَقِ ولِلْعُمْيِ بِالْبَصَرِ، وَأُرْسِلَ الْمُنْسَحِقِينَ فِي الْحُرِّيَّةِ،
19 وَأَكْرِزَ بِسَنَةِ الرَّبِّ الْمَقْبُولَةِ».
20 ثُمَّ طَوَى السِّفْرَ وَسَلَّمَهُ إِلَى الْخَادِمِ، وَجَلَسَ. وَجَمِيعُ الَّذِينَ فِي الْمَجْمَعِ كَانَتْ عُيُونُهُمْ شَاخِصَةً إِلَيْهِ.
21 فَابْتَدَأَ يَقُولُ لَهُمْ: «إِنَّهُ الْيَوْمَ قَدْ تَمَّ هذَا الْمَكْتُوبُ فِي مَسَامِعِكُمْ».
على فكرة دى مش النهاية دى بدايتك لان الموضوع هيبتدى من اول وجديد وهنعلمك يعنى ايه تتكلم مع المسيحين وانت موطى راسك فى الارض زى معملنا مع الجميع
التعديل الأخير: