عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

يا بنتي لو مفكرناش في الي بيحصل حوالينا يبقي احنا مش بنحس ,, علي الاقل نشوف تجاربهم ونتعلم منها

ربنا يارب يحمي جميع ولادة وبناته في كل مكان وزمان

اختلاف الراي يا مرمر لا يفسد للود قضيه بما اننا علطول مختلفين ههههههه

هههههههههههههههههه
ميرسى على ردك
وفعلا دى قضية بنحاول نجد حلول ليها بشكل عام وشكل خاص كمسيحين
بس فعلا الاختلاف فىالراى لا يفسد للود قضية
شكرا
 

sparrow

علي صدرك ربي تتكاني
عضو مبارك
إنضم
1 أكتوبر 2006
المشاركات
4,726
مستوى التفاعل
482
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

ميرسى جدا على الرد
بس احنا اتكلمنا على المفروض يتعمل بس ايه هو اللى بيتعمل بجد
هوو ده اللى عاوزين نعرفه
وهنعرفه اكتر من الولاد لانهم طبقا للتقاليد القرار فى ايديهم وقبلهم الدين طبعا


مش عارفه الولاد باين معندهاش ردود
مشفناش ولاد ردت
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

مش عارفه الولاد باين معندهاش ردود
مشفناش ولاد ردت

هههههههههههههههههه
خايفين يردوا لحد يعمل فيهم حاجة
بس بصراحة موضوع محتاج تفكير منهم
لانها حياة والواحد بيعيش مرة واحدة
اظن مفهوم
 

الانبا ونس

بنت الانبا ونس
عضو مبارك
إنضم
6 أغسطس 2007
المشاركات
3,185
مستوى التفاعل
32
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

يا بنتي لو مفكرناش في الي بيحصل حوالينا يبقي احنا مش بنحس ,, علي الاقل نشوف تجاربهم ونتعلم منها

ربنا يارب يحمي جميع ولادة وبناته في كل مكان وزمان

اختلاف الراي يا مرمر لا يفسد للود قضيه بما اننا علطول مختلفين ههههههه


اوك يا سبارووووو

بس ارجع واقول مش كل حاجة نقعد نفكر فيها بالشكل دة تحصل واعمل اية والتفكير دة لية بس
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

اوك يا سبارووووو



بس ارجع واقول مش كل حاجة نقعد نفكر فيها بالشكل دة تحصل واعمل اية والتفكير دة لية بس

لانها قضية راى عام
مش عارفة ايه اللى يضايق فى التفكير فى الكلام ده
 

totty

USE ME
مشرف سابق
إنضم
12 أبريل 2007
المشاركات
10,444
مستوى التفاعل
60
النقاط
0
الإقامة
فى الدنيا
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

ميرسى ليكى يا تينا
لطرحك لموضوع مهم ومثير للأراء زى كده
الموضوع مش سهل ابدا ومش بيقل خالص بل وكل يوم نسمع عنه اكتر
لكن اه مش بيكونوا فى وعيهم لسبب ما اما مخدرات او عدم وعى نتيجه اى شىء
لكن البنات ملهمش ذنب ابدا
وزى ما قالت سباروو
هما مش نتيجه لبس او غيره والدليل الاطفال وغيرهم
بجد الموضوع مش سهل ويمكن احنا دلوقتى بنقول عادى وميسبهاش وكده
لكن برضه ساعتها بيكون الراجل سواء كان زوج او خطيب
فى حاله وحشه وكفايه نظره المجتمع ليه
وبجد عايزين نشوف اراء الشباب المسيحين فى الموضوع ده وبكل صراحه
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

ميرسى ليكى يا تينا

لطرحك لموضوع مهم ومثير للأراء زى كده
الموضوع مش سهل ابدا ومش بيقل خالص بل وكل يوم نسمع عنه اكتر
لكن اه مش بيكونوا فى وعيهم لسبب ما اما مخدرات او عدم وعى نتيجه اى شىء
لكن البنات ملهمش ذنب ابدا
وزى ما قالت سباروو
هما مش نتيجه لبس او غيره والدليل الاطفال وغيرهم
بجد الموضوع مش سهل ويمكن احنا دلوقتى بنقول عادى وميسبهاش وكده
لكن برضه ساعتها بيكون الراجل سواء كان زوج او خطيب
فى حاله وحشه وكفايه نظره المجتمع ليه
وبجد عايزين نشوف اراء الشباب المسيحين فى الموضوع ده وبكل صراحه

ميرسى ياتوتى
وفعلا لازم ندى العزر فى اتخاذ قرار بس اذا كان قرار سليم لانه ممكن يؤدى الى انهيار انسانة لا ذنب لها
واحنا فى انتظار الشباب
 

كتكووتة

New member
إنضم
10 أكتوبر 2007
المشاركات
39
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

الصراحة مجرد التفكير فى الموضوع دة حاجة تضايق بس بردة لازم نواجه واقعنا وافتكر اهم حاجة انها تصارحه وهو لازم ييجى على نفسه شوية ويعاملها باسلوب متحضر لان دة مش ذنبها ...... تانى حاجة بالنسبة للمتزوجة لازم زوجها يقف جنبها وهى كمان تبقى صريحة معاه وتقوله باحساسها لان ان ماكانش هو يقف جنبها ويقدر احساسها فى اللحظة دى مش هتلاقى حد معاها فى الدنيا ولازم يحاولوا ينسوا اللى حصل وتبقى علاقتهم تمام سوا ومايسمحوش لانسان ماعندهوش ضمير يفرق علاقتهم
بالنسبة بقى للمخطوبة دى حالتها بردة صعبة بس برد لازم تصارحه و دة هيبقى اختبار فعلا لرجولته ولشهامته لانه لو وقف جنبها يبقى فعلا دة انسان كويس وكمان دة هيبقى اختبار لكل الكلام الحلو اللى بيقوله الخاطب لخطيبته لانه لو كان هو ملجأها فى المحنة دى يبقى كان انسان صادق فى كلامه
وبالنسبة لرأى الدين افتكر ان الدين بيقف مع البنت او الزوجة المغتصبة لانها ماغلطتش
شكرا على الموضوع ياتينا وياريت الشباب يردوا
ربنا يباركك
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

الصراحة مجرد التفكير فى الموضوع دة حاجة تضايق بس بردة لازم نواجه واقعنا وافتكر اهم حاجة انها تصارحه وهو لازم ييجى على نفسه شوية ويعاملها باسلوب متحضر لان دة مش ذنبها ...... تانى حاجة بالنسبة للمتزوجة لازم زوجها يقف جنبها وهى كمان تبقى صريحة معاه وتقوله باحساسها لان ان ماكانش هو يقف جنبها ويقدر احساسها فى اللحظة دى مش هتلاقى حد معاها فى الدنيا ولازم يحاولوا ينسوا اللى حصل وتبقى علاقتهم تمام سوا ومايسمحوش لانسان ماعندهوش ضمير يفرق علاقتهم

بالنسبة بقى للمخطوبة دى حالتها بردة صعبة بس برد لازم تصارحه و دة هيبقى اختبار فعلا لرجولته ولشهامته لانه لو وقف جنبها يبقى فعلا دة انسان كويس وكمان دة هيبقى اختبار لكل الكلام الحلو اللى بيقوله الخاطب لخطيبته لانه لو كان هو ملجأها فى المحنة دى يبقى كان انسان صادق فى كلامه
وبالنسبة لرأى الدين افتكر ان الدين بيقف مع البنت او الزوجة المغتصبة لانها ماغلطتش
شكرا على الموضوع ياتينا وياريت الشباب يردوا

ربنا يباركك
ميرسى يا كتكوته علىكلامك الجميل ده واللى قولنا مسبقا انه المفروض ده اللى يحصل
بس ياترى ايه اللى يحصل بجد
فينكم ياشبااااااااااااااااااااااااااااب
 

vamdracula2005

واحد من الناس
عضو مبارك
إنضم
14 أغسطس 2007
المشاركات
330
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الإقامة
محفوظين فى حدقة عينه
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

سلام ونعمه

بصى يا تينا انا هرد باللى هعمله لو كنت فى المواقف دى

اولا : لو كنت الزوج


ساعتها هقبل بالامر الواقع .. خصوصا لو كنت بحب الزوجه .. وهطلب منها انها تبلغ وتاخد حقها .. وانا كمان هستعمل طرقى ومعارفى علشان انتقم لها ..

ثانيا : لو كنت خطيبها او حبيبها


فى الحاله دى برضه هسامحها .. بس فى الحاله دى انا هطلب منها فى شبه امر انها متبلغش البوليس . تسالونى ليه .. لانها هنا هتفضح نفسها وحتى انا لو كنت بحبها فاهلى ومعارفى هيقفوا ضدى فى الجوازه دى .. وانا لا عايز اخسرها ولا اخسر اهلى كمان .. علشان كده هخليها تسكت .. اما موضوع العمليه ده فده موضوع غبى اساسا .. لانى هكون بحب البنت .. وولا عمليه ولا الف ممكن تغيير نظرتى ليها ..

ثالثا لو كنت الاب او الاخ


فى الحاله دى لو كانت متزوجه .. فخيرها بين تقول لجوزها او لا هى حره

اما لو كانت البنت غير متزوجه .. فانا سانصحها بان تخبر عريسها فقط .. لو ارادت ... واذا ارادت ان تعمل العمليه اوك عادى .. لان الموضوع فى الحاله دى بين الخطيب وبينها وهى ملهاش ذنب ...




موضوع حساس فعلا يا تينا ..... ربنا يرحمنا
 

mrmr120

قطة شقية
عضو مبارك
إنضم
18 أغسطس 2006
المشاركات
10,321
مستوى التفاعل
27
النقاط
0
الإقامة
عايشة فى الدنيا
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

المشكلة فى الموضوع انها حقيقة
وحقيقة مرة وبتحصل كل يوم بقيت حاجة عادية
لكن الى بيعيش فى الموقف هو اكتر الناس الى حاسس بالخوف من كل حاجة
بتخاف من الفضحية ورد فعل الناس ليها ونظرة المجتمع ليها ازاى هتقدر تعيش فى المجتمع
بس فى الاول وفى الاخر فى الحالتين الصراحة لازم تتقال لازم دى تقول لجوزها وتقول لخطبها
والا هتبقى خيانة وفى الحالة التانية حكاية الحمل دى الدين المسيحى هوة الى يحكم فيها
ولو خطبها بيحبها هيكمل معاها والحكاية بتبقى فى اولها صعبة لكن بعد كدة الكل هينسى
المجتمع والناس والكل هينسى
وربنا يحافظ علينا كلنا​
 

Tabitha

العَدْرا أُمي
مشرف سابق
إنضم
23 أبريل 2007
المشاركات
1,911
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
الإقامة
InTheos
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

على فكرة المسلسل ده جميل جدا من حيث القضية اللي بيناقشها

ولكن المخرج سارح شوية بخياله وعامل ان الامن ده بطل
وقال ايه العقيد متابع مع المجني عليها القضية وبيعرفها باي تطورات جديدة بنفسه وساعات كمان بيتصل بيها
ولا النكنة الاكبر انه راح زار المجني عليها (عبلة) بالمستشفى وجاب لها ورد كمان ههههههههههههه


ياسلام لو الامن يبقى كده بجد في الحقيقة مش المسلسلات بس :t33:


وشكرا يا tina_tina على الموضوع الجميل اللي فتحت لنا مناقشة جميلة
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

سلام ونعمه
سلام واهلا بيك
شرفت الموضوع بردك
بصى يا تينا انا هرد باللى هعمله لو كنت فى المواقف دى

اولا : لو كنت الزوج


ساعتها هقبل بالامر الواقع .. خصوصا لو كنت بحب الزوجه .. وهطلب منها انها تبلغ وتاخد حقها .. وانا كمان هستعمل طرقى ومعارفى علشان انتقم لها ..
وحياتكم هترجع زى الاول عادى
ولا هتتغير بعض الشئ
ثانيا : لو كنت خطيبها او حبيبها


فى الحاله دى برضه هسامحها .. بس فى الحاله دى انا هطلب منها فى شبه امر انها متبلغش البوليس . تسالونى ليه .. لانها هنا هتفضح نفسها وحتى انا لو كنت بحبها فاهلى ومعارفى هيقفوا ضدى فى الجوازه دى .. وانا لا عايز اخسرها ولا اخسر اهلى كمان .. علشان كده هخليها تسكت .. اما موضوع العمليه ده فده موضوع غبى اساسا .. لانى هكون بحب البنت .. وولا عمليه ولا الف ممكن تغيير نظرتى ليها ..

وجه نظر برضوا

ثالثا لو كنت الاب او الاخ


فى الحاله دى لو كانت متزوجه .. فخيرها بين تقول لجوزها او لا هى حره

اما لو كانت البنت غير متزوجه .. فانا سانصحها بان تخبر عريسها فقط .. لو ارادت ... واذا ارادت ان تعمل العمليه اوك عادى .. لان الموضوع فى الحاله دى بين الخطيب وبينها وهى ملهاش ذنب ...




موضوع حساس فعلا يا تينا ..... ربنا يرحمنا

فعلا موضوع حساس ولازم يتم فيه حسم ووضع عقوبة جامدة ومعاقبتهم بشكل عام ليكونوا عبرة امام الجميع بس ده بالنسبة للجناة اما المجنى عليهم مسيرهم ايه
اشكرك على مشاركتك وردك
وربنا يرحم الجميع
فين باقى الشباب
عايزين رائيكم وبصراحة
هتقدروا تعيشوا حياتكم مع انسانة حصلت لها هذا الحادث
منتظرة الاجابة
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

المشكلة فى الموضوع انها حقيقة

وحقيقة مرة وبتحصل كل يوم بقيت حاجة عادية
لكن الى بيعيش فى الموقف هو اكتر الناس الى حاسس بالخوف من كل حاجة
بتخاف من الفضحية ورد فعل الناس ليها ونظرة المجتمع ليها ازاى هتقدر تعيش فى المجتمع
بس فى الاول وفى الاخر فى الحالتين الصراحة لازم تتقال لازم دى تقول لجوزها وتقول لخطبها
والا هتبقى خيانة وفى الحالة التانية حكاية الحمل دى الدين المسيحى هوة الى يحكم فيها
ولو خطبها بيحبها هيكمل معاها والحكاية بتبقى فى اولها صعبة لكن بعد كدة الكل هينسى
المجتمع والناس والكل هينسى

وربنا يحافظ علينا كلنا​

لو حصل وخلت الحمل او الدين قال تربية زى الدين الاسلامى مثلا كان الحكم انها لو الجنين منزلش قبل الاربع شهور الاولى يفضل وتربية
هتقدر تربى طفل حتى لو جزء منها بس لما يكبر هتقوله فين ابوك ولا مين ابوك
تفتكرى هتقدر تربية
شكرا على مرورك

 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

على فكرة المسلسل ده جميل جدا من حيث القضية اللي بيناقشها

ولكن المخرج سارح شوية بخياله وعامل ان الامن ده بطل
وقال ايه العقيد متابع مع المجني عليها القضية وبيعرفها باي تطورات جديدة بنفسه وساعات كمان بيتصل بيها
ولا النكنة الاكبر انه راح زار المجني عليها (عبلة) بالمستشفى وجاب لها ورد كمان ههههههههههههه


ياسلام لو الامن يبقى كده بجد في الحقيقة مش المسلسلات بس :t33:

وشكرا يا tina_tina على الموضوع الجميل اللي فتحت لنا مناقشة جميلة
ميرسى على المرور
بس احنا لو اتكلمنا على الخيالات كتيرة اوى وليها انشاء الله موضوع تانى
بس دلوقتى ايه رائيك فى القضية
ايه وجه نظرك
 

free coptic

New member
إنضم
6 أكتوبر 2006
المشاركات
12
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

صدقوني ياجماعه الكلام سهل محدش يقدر يقرر هيعمل ايه ولا يقول ايه الا اللي في الموقف كل الاراء كويسه بس كله بيتكلم وهو بعيد لكن لما تكون في الموقف النظره هتفرق ونت الوحيد اللي هتقرر وشكرا ياتينا الموضوع روعه ربنا يحفظك


:yaka::yaka::yaka::yaka::yaka:​
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

صدقوني ياجماعه الكلام سهل محدش يقدر يقرر هيعمل ايه ولا يقول ايه الا اللي في الموقف كل الاراء كويسه بس كله بيتكلم وهو بعيد لكن لما تكون في الموقف النظره هتفرق ونت الوحيد اللي هتقرر وشكرا ياتينا الموضوع روعه ربنا يحفظك




:yaka::yaka::yaka::yaka::yaka:​
الاول احب اشكرك على ردك ومرورك
بس تعالى نتكلم اه الكلام سهل اوى بس فى حاجة اسمها على الاقل مبدأ
هل ممكن تغفر لحبيبتك؟
هل هتقبل على نفسك كده ؟
احنا عارفين المعظم هيقول اه هسامح وهغفر ولازم هقف جمبها بس وقت القدر يعمى البصر زى ما بيقولوا وده اللى محتاجين نسمعه ونعرفه
بعد الشر علىى الجميع بس حط نفسك فى الموقف ده تخيل الموقف
وقولى رد فعلك
الانتقام
الاخفاء علشان الفضيحة
البعد
ايه ممكن يكون رد فعلك
منتظرة اجابات الشباب

 

free coptic

New member
إنضم
6 أكتوبر 2006
المشاركات
12
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

الاول احب اشكرك على ردك ومرورك
بس تعالى نتكلم اه الكلام سهل اوى بس فى حاجة اسمها على الاقل مبدأ
هل ممكن تغفر لحبيبتك؟
هل هتقبل على نفسك كده ؟
احنا عارفين المعظم هيقول اه هسامح وهغفر ولازم هقف جمبها بس وقت القدر يعمى البصر زى ما بيقولوا وده اللى محتاجين نسمعه ونعرفه
بعد الشر علىى الجميع بس حط نفسك فى الموقف ده تخيل الموقف
وقولى رد فعلك
الانتقام
الاخفاء علشان الفضيحة
البعد
ايه ممكن يكون رد فعلك
منتظرة اجابات الشباب



لو بحبها بجد انا هفضل معاها مش هقول هسامحها لانها مظلومه معملتش شئ غلط ومش محتاجه غفران هي محتاجه حد جنبها ونا المفروض اولي الناس اني اكون جنبها
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

لو بحبها بجد انا هفضل معاها مش هقول هسامحها لانها مظلومه معملتش شئ غلط ومش محتاجه غفران هي محتاجه حد جنبها ونا المفروض اولي الناس اني اكون جنبها

ياسلام على الشهامة والجدعنة
بس اوعى يكون كلام وبس
وميرسى علىالرد
طيب لو ياشباب سامحتها وخلاص واكتشفت مثلا الحمل
برضوا هتكمل؟
ولو هتكمل هترضى تكمل الحمل وتربى الطفل ده وتكتبه بأسمك؟
منتظرة الاجابة
 
التعديل الأخير:

free coptic

New member
إنضم
6 أكتوبر 2006
المشاركات
12
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

ياسلام على الشهامة والجدعنة
بس اوعى يكون كلام وبس
وميرسى علىالرد
طيب لو ياشباب سامحتها وخلاص واكتشفت مثلا الحمل
برضوا هتكمل؟
ولو هتكمل هترضى تكمل الحمل وتربى الطفل ده وتكتبه بأسمك؟
منتظرة الاجابة

ايوه هيكون ابني وباسمي وهربيه كويس وهتحمل مسؤليه قراري ده كامله واكيد هيكون سبب بركه ليا لان كل الاشاء تعمل معا للخير وده كله بمشيئه ربنا​
 
أعلى