عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
اخواتى الاعزاء
بصراحة مش عارفة ابتدى ازاى الموضوع ولكن هبتديه من عنوانه وهو
قضية رأى عام
والعنوان ده اسم المسلسل الجديد الذى يعرض الان وهووو يعتبر من المسلسلات ذات قصة واقعية حقيقة مؤلمة
ومن هنا عاوزة ابتدى موضوعى
المسلسل عبارة عن عرض حالة (اغتصاب) ل3 سيدات منهم المتزوجة والانسة
وفى موضوعى عاوزة اعرض الحالتين دول واخذ اراء (الشباب والفتيات واراء الاديان) فى الحالتين
وسوف اخذ كل حالة على حدة
الحالة الاولى :
وهى سيدة متزوجة تعرضت لهذا الحادث ولا ذنب لها فى هذا ولكن القدر ويأتى سؤالى لكل شاب اذا كنت متزوج وبعد الشر على الجميع وقعت لزوجتك هذا الحادث
ماذااااااااااااااا تفعل!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هل تتركها ؟
واذا ديانتنا لم تسمح بالطلاق هل سوف تهجر زوجتك ؟
واذا لم تتركها وسامحتها رغم انها لا ذنب لها هل حياتكم سوف ترجع كما كانت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واذا لم تقدر لارجاع العلاقة كما كانت لاى الاسباب هل هذا يجوز كديانة مسيحية ؟
وهو امام الناس انتم ازواج ولكن امام انفسكم غير قادرين على ذلك؟
الحالة الثانية:
وهوو حادث لفتاة وهذا اشد ألم لان حياتها تعتبر انتهت من وجه نظر بعض الاشخاص
ولكن انت ايها الشاب ماذا تفعل اذا كانت خطيبتك تعرضت لهذا الحادث ؟
هل تقبل هذا!!!!!!!!!!!!!!!!!
هل تقبلها بما حدث لها ؟
ولا تقبلها اذا رجعت كما كانت ؟(بأجراء عملية )
وانت ايتها الفتاة اذا خطيبك لم يعلم بالحادث ماذا تفعلين ؟
هل تصارحيه؟؟؟؟؟؟
ام تخفى هذا وتقومى بأجراء العملية؟
وما حكم الدين المسيحى فى هذا هل يسمح بذلك ؟بأجراء العملية
ونقطة اخرى اذا اكتشفت هذه المسكينة بوجود حمل ماذا تفعلى ايتها الفتاة ؟
وماذا تفعل ايها الشاب اذا كانت خطيبتك؟
وما حكم الدين فى ذلك؟
اتمنى ان يكون الموضوع مفهوم بالدرجة الكافية واود من الجميع المشاركة اذا تركتم الموضوع ولم يحذف
وعذرا" للاحراج
ولكنها
قضية رأى عام
 
التعديل الأخير:

بنت الفادى

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
26 سبتمبر 2006
المشاركات
2,644
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
الإقامة
++ قلب يسوع ++
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

اخواتى الاعزاء
بصراحة مش عارفة ابتدى ازاى الموضوع ولكن هبتديه من عنوانه وهو
قضية رأى عام
والعنوان ده اسم المسلسل الجديد الذى يعرض الان وهووو يعتبر من المسلسلات ذات قصة واقعية حقيقة مؤلمة
ومن هنا عاوزة ابتدى موضوعى
المسلسل عبارة عن عرض حالة (اغتصاب) ل3 سيدات منهم المتزوجة والانسة
وفى موضوعى عاوزة اعرض الحالتين دول واخذ اراء (الشباب والفتيات واراء الاديان) فى الحالتين
وسوف اخذ كل حالة على حدة
الحالة الاولى :
وهى سيدة متزوجة تعرضت لهذا الحادث ولا ذنب لها فى هذا ولكن القدر ويأتى سؤالى لكل شاب اذا كنت متزوج وبعد الشر على الجميع وقعت لزوجتك هذا الحادث
ماذااااااااااااااا تفعل!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هل تتركها ؟
واذا ديانتنا لم تسمح بالطلاق هل سوف تهجر زوجتك ؟
واذا لم تتركها وسامحتها رغم انها لا ذنب لها هل حياتكم سوف ترجع كما كانت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واذا لم تقدر لارجاع العلاقة كما كانت لاى الاسباب هل هذا يجوز كديانة مسيحية ؟
وهو امام الناس انتم ازواج ولكن امام انفسكم غير قادرين على ذلك؟

الحاله دى الشباب هما اللى يردو عليها طبعا
بس ياريت يكون رد فعلا هتنفذه لو حصل الموضوع دا مش كلام وخلاص
يعنى تفكر كويس قبل متقول رايك​



الحالة الثانية:
وهوو حادث لفتاة وهذا اشد ألم لان حياتها تعتبر انتهت من وجه نظر بعض الاشخاص
ولكن انت ايها الشاب ماذا تفعل اذا كانت خطيبتك تعرضت لهذا الحادث ؟
هل تقبل هذا!!!!!!!!!!!!!!!!!
هل تقبلها بما حدث لها ؟
ولا تقبلها اذا رجعت كما كانت ؟(بأجراء عملية )
وانت ايتها الفتاة اذا خطيبك لم يعلم بالحادث ماذا تفعلين ؟
هل تصارحيه؟؟؟؟؟؟

اكيد طبعا


ام تخفى هذا وتقومى بأجراء العملية؟


فى الحاله دى هتكوننوع من انواع الخيانه وعدم الصراحه
وعلى فكرة يجوز الطلاق فى الحاله اذا اكتشف الامر طبعا

وما حكم الدين المسيحى فى هذا هل يسمح بذلك ؟بأجراء العملية


الحقيقه مش عارفه بالظبط
بس اللى اعرفه انى لازم الخطيب او الزوج يعرف المعلومه دى وهو يحدد بعد كدة
يعنى لو الخطيب عرف الموضوع ووافق على اتكام الارتباط ممكن تعمل العمليه مش هيكون فيها اى مشاكل بما انا الحقيقه معروفه
لكن اذا كان لتغير الامور فقط معتقدش انى الكنيسه تساعد على الموضوع دا

ونقطة اخرى اذا اكتشفت هذه المسكينة بوجود حمل ماذا تفعلى ايتها الفتاة ؟

متهيالى مش هيكون فى ايديها اى حاجه تعملها لانها لو نزلته هتكون قتلت روح ربنا خلقها بس هى لو ربته تربيه مسحيه هتكون قدمت انسان نقى يكون من اولاد المسيح
واسمع عن شباب كتير عندها استعداد تساعد البنات دى لانهم مؤمنين بمشكلتهم


وماذا تفعل ايها الشاب اذا كانت خطيبتك؟
وما حكم الدين فى ذلك؟
اتمنى ان يكون الموضوع مفهوم بالدرجة الكافية واود من الجميع المشاركة اذا تركتم الموضوع ولم يحذف
وعذرا" للاحراج
ولكنها
قضية رأى عام


عندك حق هى قضيه راى عام
بس قضيه مسيحيه براى خاص
اظن كلامى مفهوم
شكرا يا تينا على موضوعا الجميل
ايوة كدا
ربنا معاكى
ويحمينا كلنا
 

veansea

بنت الملك
عضو مبارك
إنضم
3 فبراير 2007
المشاركات
7,458
مستوى التفاعل
23
النقاط
0
الإقامة
جوة حدقيت عين ابويا " بابا يسوع "
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

ايه كل التفكير ده
فتحتى يا تينا مواضيع كتير فى موضوع واحد
ربنا يحمى بناته
وعندى طلب صلاه لان فى امور زى دى ابتديت تحصل فى
المقطم هنا فى مصر وخصوصا للبنات المسيحيات
ومنهما الانسات و المتزوجات
طب فعلا يعملوا ايه فى الحاله دى
ده غير ان البنات الانسات فعلا خايفين يروحوا يبلغوا
بسبب الفضيحه و معروف العادات و التقاليد

ربنا يحمينا و يحافظ على بناته كلهم و بالذات اللى موجودين
فى مثل هذه القضايا
 

twety

تحت صليبك
مشرف سابق
إنضم
5 سبتمبر 2006
المشاركات
17,839
مستوى التفاعل
243
النقاط
0
الإقامة
في حدقة عينك
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

لو الولد عنده دم
فى الحالتيييييييييييييييين
مش هيسيبها
هى مش ذنبها
يتخيل ان اخته اللى حصلها الموقف ده
فى الحاله دى ايه هيحصل ؟؟؟؟؟؟؟
وهيكون رد فعله ايه
 

BITAR

ابن المصلوب
مشرف سابق
إنضم
8 ديسمبر 2006
المشاركات
23,091
مستوى التفاعل
784
النقاط
113
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

من يقوم بمثل هذة الافعال
اولا : لا دين لة
ثانيا : لا عقل له
ثالثا : لا قلب له
رابعا : لا ضمير له
كل هذا الصفات مجتمعه واكثر
يجعل فاقدها
فاقد للاهليه
متغيب عن الوعى
بسبب المكيفات بكل انواعها
والتى تظهر لمتعاطيها
بأنة اجدع واحد فى الدنيا
حمى الله اولادنا اولا منها
وثانيا بناتنا من شرور ما يقدم فاقدى الاهليه
على فعله معهم دون وعى منهم
شكرا هلى هذا الموضوع يا tina_tina
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

عندك حق هى قضيه راى عام

بس قضيه مسيحيه براى خاص
اظن كلامى مفهوم
اكيد مفهوم
شكرا يا تينا على موضوعا الجميل
العفوا على ايه ده مجرد سرد لواقع بنعيشه
ايوة كدا
ربنا معاكى

ويحمينا كلنا
ويفضل الحوار مفتوح لكل الشباب ايد رد فعلك سواء اذا كانت اخت هتدارى عليها وتخاف من الفضايح وتسيب حقها
ولا هتدافع عنها وتجبلها حقها
واذا كنت حبيب مارد فعلك اتجاه محبوبتك
واذا كنت زوج ما رد فعلك اتجاة زوجتك وام اولادك
ربنا يحافظ على الجميع

 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

ايه كل التفكير ده
فتحتى يا تينا مواضيع كتير فى موضوع واحد
ربنا يحمى بناته
وعندى طلب صلاه لان فى امور زى دى ابتديت تحصل فى
المقطم هنا فى مصر وخصوصا للبنات المسيحيات
ومنهما الانسات و المتزوجات
طب فعلا يعملوا ايه فى الحاله دى
ده غير ان البنات الانسات فعلا خايفين يروحوا يبلغوا
بسبب الفضيحه و معروف العادات و التقاليد

ربنا يحمينا و يحافظ على بناته كلهم و بالذات اللى موجودين
فى مثل هذه القضايا

هو فعلا موضوع واحد
بس هيحتاج منكم ارائكم وصراحة من الشباب
لو قولنا ان ممكن البنت تتنجى من تحت ايديه بنسبه 40% لكن فى 60% من البنات بتتقتل ويرموها فى اى مكان
ميرسى على مشاركتك وربنا مع الجميع
وفىانتظار اراء الاولاد
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

لو الولد عنده دم
فى الحالتيييييييييييييييين
مش هيسيبها
هى مش ذنبها
يتخيل ان اخته اللى حصلها الموقف ده
فى الحاله دى ايه هيحصل ؟؟؟؟؟؟؟
وهيكون رد فعله ايه

وهو ذنبه ايه
الموضوع مش سهل وحساس جدا ومحتاج تدبير من عند ربنا اولا ثم من الطرفين
وانا منتظرة اراء الشباب
ماذا تفعل ايها الشاب فى هذا الحادث؟؟؟؟؟؟؟
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

من يقوم بمثل هذة الافعال

اولا : لا دين لة
ثانيا : لا عقل له
ثالثا : لا قلب له
رابعا : لا ضمير له
كل هذا الصفات مجتمعه واكثر
يجعل فاقدها
فاقد للاهليه
متغيب عن الوعى
بسبب المكيفات بكل انواعها
والتى تظهر لمتعاطيها
بأنة اجدع واحد فى الدنيا
حمى الله اولادنا اولا منها
وثانيا بناتنا من شرور ما يقدم فاقدى الاهليه
على فعله معهم دون وعى منهم

شكرا هلى هذا الموضوع يا tina_tina

اكيد يابيتر اصحاب هذه الافعال لا ليهم علاقة بدين ولا عقل ولا حاجة
مجرد هياكل عيشةعلى الارض
بس برضوا نقول انهم معزورين لانهم تحت ضغط من فقر وقلة تعليم ومخدرات وحياة سودة بيعشوها واكيد اتوقع منهم اى حاجة
بس فين جوابك يابيتر
ما تفعل فى هذه الظروف
منتظرة الاجابة

 

الانبا ونس

بنت الانبا ونس
عضو مبارك
إنضم
6 أغسطس 2007
المشاركات
3,185
مستوى التفاعل
32
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

لى كلمة واحدة ربنا يرحم ويحافظ على اولادة وبناتة
لكن بلاش الافكار دى


 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

لى كلمة واحدة ربنا يرحم ويحافظ على اولادة وبناتة

لكن بلاش الافكار دى
مين قال دى افكار
ده واقع احنا بنعيشة كل يوم
مسمعتش ابدا عن حاجة زى كده
ولو سمعت وكانت واحدة من اهلك ايه التصرف من وجه نظرك
الهرووووووووووووب
شكرا على مرورك
وربنا يحافظ على الجميع
:94:
 

الانبا ونس

بنت الانبا ونس
عضو مبارك
إنضم
6 أغسطس 2007
المشاركات
3,185
مستوى التفاعل
32
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

بصى يا تينا الافكار دى ابعديها عن مخك افضل

و خلى بالك من نفسك وبلاش تتأ ثرى بالجو

المحيط مهما كان فية

كل بنت تخلى بالها من نفسها فى لبسها


فى تعاملتها متدخليش بيوت بنات اصحابها

وهى لسة متعرفهمش ولا حتى تعرفهم

الدنيا ما فيهاش امان انا عارفة وحرص ولا تخون

ما تنزلش وحدها بليل كل الحاجات دى

وبردوا اقول لك شيلى الافكار دى وربنا يحمينا
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

بصى يا تينا الافكار دى ابعديها عن مخك افضل


و خلى بالك من نفسك وبلاش تتأ ثرى بالجو

المحيط مهما كان فية
الجو المحيط ده البلد اللىى عايشة فيها ازاى مش هتأثر

كل بنت تخلى بالها من نفسها فى لبسها


فى تعاملتها متدخليش بيوت بنات اصحابها

وهى لسة متعرفهمش ولا حتى تعرفهم

الدنيا ما فيهاش امان انا عارفة وحرص ولا تخون

ما تنزلش وحدها بليل كل الحاجات دى
جميل ممكن نقول دى نصايح لكل بنت ولا اختلاف عليها


وبردوا اقول لك شيلى الافكار دى وربنا يحمينا
ربنا يحمى الجميع
بس زى ما اتقال قضية راى عام
تخص الكل
ويهمنا سماع الاراء كلها مهما كان فيها
ده مش فضول ولكن على الاقل كمسيحين لازم رائينا يكون واحد لاننا فعلا واحد

 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

كل اللى اقدر اقوله ان للاسف نظرة مجتمعنا ظالمه جدا للمغتصبه عامةً سواء متزوجه أو غير متزوجه لدرجه انهم احيانا يحاكموها ويهاجموها اكثر من الجانى نفسه .....ويعاملوها على انها خاطيه وجانيه وتستحق العقاب مره تانيه وكأنها لم تكتفى مما حدث لها .
وبالنسبه للرجل الشرقى وبنظره واقعيه للامر ليس من الهين عليه ابدا تقبل ان تغتصب زوجته وان يعيش معها حيا ه طبيعيه بعد ذلك ولو هما فى مرحلة الخطوبه أو التعارف اعتقد فى معظم الحالات لن تكمل قصتهما ........وتدفع المغتصبه الثمن عدة مرات مره على يد الجانى ومره على يد شريك حياتها ومره على يد المجتمع ونظرة الناس لها ونظرة الاهل اللذين اصبحت بالنسبه لهم عار يجب التخلص منه باى تمن وكأنهم كانوا يفضلون لو ماتت فهذا اكرم لهم ........ميرسى يا تينا على الموضوع الجرىء والمهم .....ونصلى للرب ان يحافظ على بناته من كل عمل شرير .
 

MarMar2004

بنت بابا يسوع
عضو مبارك
إنضم
25 مارس 2007
المشاركات
1,622
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
الإقامة
في قلبه وعلي كف يديه
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

تينا الموضوع جميل جدا وانا متبعة المسلسل علي التليفزيون لانه كما قلتي قضية رائي عام وكل وحدة منينا ربنا يحفظنا ممكن تتعرض للحدثة دي بس انا لو مكان اي شاب في الحالتين اللي زكرتيهم بالتاكيد مش ممكن اتخلي عنها لانها ملهاش زنب في حاجة حصلتها
وربنا يبعد عن ولاده كل شي شرير ويحفظنا ويحمينا
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

كل اللى اقدر اقوله ان للاسف نظرة مجتمعنا ظالمه جدا للمغتصبه عامةً سواء متزوجه أو غير متزوجه لدرجه انهم احيانا يحاكموها ويهاجموها اكثر من الجانى نفسه .....ويعاملوها على انها خاطيه وجانيه وتستحق العقاب مره تانيه وكأنها لم تكتفى مما حدث لها .
وبالنسبه للرجل الشرقى وبنظره واقعيه للامر ليس من الهين عليه ابدا تقبل ان تغتصب زوجته وان يعيش معها حيا ه طبيعيه بعد ذلك
معنى كده انهم يعيشوا متزوجين على الورق بس
طيب الدين يسمح بكده
ولو هما فى مرحلة الخطوبه أو التعارف اعتقد فى معظم الحالات لن تكمل قصتهما ........
طيب ليه؟؟؟
وتدفع المغتصبه الثمن عدة مرات مره على يد الجانى ومره على يد شريك حياتها ومره على يد المجتمع ونظرة الناس لها ونظرة الاهل اللذين اصبحت بالنسبه لهم عار يجب التخلص منه باى تمن وكأنهم كانوا يفضلون لو ماتت فهذا اكرم لهم ........ميرسى يا تينا على الموضوع الجرىء والمهم .....ونصلى للرب ان يحافظ على بناته من كل عمل شرير .

ميرسى على ردك
وبرضوا منتظرة اراء الشباب
فينكم ياشباب
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

تينا الموضوع جميل جدا وانا متبعة المسلسل علي التليفزيون لانه كما قلتي قضية رائي عام وكل وحدة منينا ربنا يحفظنا ممكن تتعرض للحدثة دي بس انا لو مكان اي شاب في الحالتين اللي زكرتيهم بالتاكيد مش ممكن اتخلي عنها لانها ملهاش زنب في حاجة حصلتها
وربنا يبعد عن ولاده كل شي شرير ويحفظنا ويحمينا
انت بتتكلمى بلسان البنت المظلومة
واكيد هتعطفى عليها وتقولى كده
بس اراء الولاد ساعات بتبقى مختلفة واحب اسمعها
شكرا جدا لمرورك
 

sparrow

علي صدرك ربي تتكاني
عضو مبارك
إنضم
1 أكتوبر 2006
المشاركات
4,726
مستوى التفاعل
482
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

اخواتى الاعزاء
بصراحة مش عارفة ابتدى ازاى الموضوع ولكن هبتديه من عنوانه وهو
قضية رأى عام
والعنوان ده اسم المسلسل الجديد الذى يعرض الان وهووو يعتبر من المسلسلات ذات قصة واقعية حقيقة مؤلمة
ومن هنا عاوزة ابتدى موضوعى
المسلسل عبارة عن عرض حالة (اغتصاب) ل3 سيدات منهم المتزوجة والانسة
وفى موضوعى عاوزة اعرض الحالتين دول واخذ اراء (الشباب والفتيات واراء الاديان) فى الحالتين
وسوف اخذ كل حالة على حدة
الحالة الاولى :
وهى سيدة متزوجة تعرضت لهذا الحادث ولا ذنب لها فى هذا ولكن القدر ويأتى سؤالى لكل شاب اذا كنت متزوج وبعد الشر على الجميع وقعت لزوجتك هذا الحادث
ماذااااااااااااااا تفعل!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هل تتركها ؟
هوالمفروض يقف جنبها ويساعدها تعدي المحنه دي دا المفروض

واذا ديانتنا لم تسمح بالطلاق هل سوف تهجر زوجتك ؟
واذا لم تتركها وسامحتها رغم انها لا ذنب لها هل حياتكم سوف ترجع كما كانت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واذا لم تقدر لارجاع العلاقة كما كانت لاى الاسباب هل هذا يجوز كديانة مسيحية ؟
اكيد لا يجوز كديانه مسيحيه انهم ينفصلوا او يهجرها بس اكيد الموضوع هياخد وقت عشان ترجع حياتهم زي الاول
وهو امام الناس انتم ازواج ولكن امام انفسكم غير قادرين على ذلك؟
الحالة الثانية:
وهوو حادث لفتاة وهذا اشد ألم لان حياتها تعتبر انتهت من وجه نظر بعض الاشخاص
ولكن انت ايها الشاب ماذا تفعل اذا كانت خطيبتك تعرضت لهذا الحادث ؟
طالما هي ملهاش زنب واتعرضت لحادثه مش فهمه ليه يسبها هتفرق ايه يعني قبل الحادثه عن بعدها
وحالتها النفسيه اكيد ربنا هيتمجد وتعديها وترجه زي الاول

هل تقبل هذا!!!!!!!!!!!!!!!!!
هل تقبلها بما حدث لها ؟
ولا تقبلها اذا رجعت كما كانت ؟(بأجراء عملية )
زي ما قلت طالما تعرضت لحادث متهيلي مش هتفرق معاه وجود عمليه او عدم وجودها
احنا بس مجتمع متخلف عاوز حرقه

وانت ايتها الفتاة اذا خطيبك لم يعلم بالحادث ماذا تفعلين ؟
هل تصارحيه؟؟؟؟؟؟
ام تخفى هذا وتقومى بأجراء العملية؟
المفروض تقوله عشان يساعدها تعدي الازمه لانها اكيد هتسيب اثر نفسي سئ
وما حكم الدين المسيحى فى هذا هل يسمح بذلك ؟بأجراء العملية
بصي في حالات لبنات بتتعرضوا لمواقف مشابه ولكن لضيق ظروفها الاجتماعيه وتخلف بيئتها بتلجا للكنيسه والكنيسه بتعمل العمليه في هدوء
ونقطة اخرى اذا اكتشفت هذه المسكينة بوجود حمل ماذا تفعلى ايتها الفتاة ؟
لازم الجنين ينزل طالما في اول الحمل لانه علطول هيفكرها بهذا الحادث المولم
واكيد هتبقي مش متقبلاه كابن ليها

ازاي تربي ابن ليها جه بالظروف دي دا شئ فوق تحمل البشر
وماذا تفعل ايها الشاب اذا كانت خطيبتك؟
المفروض لو راجل بجد يقف جنبها دا لو بقي
وما حكم الدين فى ذلك؟
ديننا عمرة ما هيدين بنت تعرضت لحادثه بالشكل دا وبيوقفوا كتير جنب بنات وبيساعدوهم في هدوء
في الاول والاخر عاوزة اوضح ان ظروف البنت وافكار اهلها بتختلف من بيئه لاخري

اتمنى ان يكون الموضوع مفهوم بالدرجة الكافية واود من الجميع المشاركة اذا تركتم الموضوع ولم يحذف

وعذرا" للاحراج
ولكنها
قضية رأى عام

اشكرك علي الموضوع الجرئ هذا واحيكي علي طريقه عرضه
 

sparrow

علي صدرك ربي تتكاني
عضو مبارك
إنضم
1 أكتوبر 2006
المشاركات
4,726
مستوى التفاعل
482
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

بصى يا تينا الافكار دى ابعديها عن مخك افضل
الافكار دي تينا مش جبتها من كوكب تاني دا واقع مؤسف نعيشه

و خلى بالك من نفسك وبلاش تتأ ثرى بالجو

المحيط مهما كان فية

لازم تاثر بالمحيط الاجتماعي ويؤثر فينا احنا جزء منه وحاليا بقي الاغتصاب مش للبنت بي بقي الاعتداءات كمان للرجال والاطفال ازاي منتاثرش

كل بنت تخلى بالها من نفسها فى لبسها


فى تعاملتها متدخليش بيوت بنات اصحابها

وهى لسة متعرفهمش ولا حتى تعرفهم

الدنيا ما فيهاش امان انا عارفة وحرص ولا تخون

ما تنزلش وحدها بليل كل الحاجات دى
ربنا يحافظ علينا جميعا واكيد البنات بتحاول تاخد بالها
بس الاكيد اكتر ان في حوادث بتحصل في وسط النهار ومبقاش صدقيني موضوع لبس خالص يعني لما يغتصبوا طفله عمرها 7 سنين دي متلا لبسها اغراهم ولا لما يغتصبوا ست عندها 50 سنه دي لبسها اغراهم
دي ازمه اخلاق في البلد يا مرمر

وبردوا اقول لك شيلى الافكار دى وربنا يحمينا

يا بنتي لو مفكرناش في الي بيحصل حوالينا يبقي احنا مش بنحس ,, علي الاقل نشوف تجاربهم ونتعلم منها

ربنا يارب يحمي جميع ولادة وبناته في كل مكان وزمان

اختلاف الراي يا مرمر لا يفسد للود قضيه بما اننا علطول مختلفين ههههههه
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

اشكرك علي الموضوع الجرئ هذا واحيكي علي طريقه عرضه

ميرسى جدا على الرد
بس احنا اتكلمنا على المفروض يتعمل بس ايه هو اللى بيتعمل بجد
هوو ده اللى عاوزين نعرفه
وهنعرفه اكتر من الولاد لانهم طبقا للتقاليد القرار فى ايديهم وقبلهم الدين طبعا

 
أعلى