ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

Michael

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
9 نوفمبر 2005
المشاركات
4,893
مستوى التفاعل
50
النقاط
0
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

رجاء التحفظ باختيار عنوان الموضوع
 

mero_engel

بنت المسيح
مشرف سابق
إنضم
18 سبتمبر 2007
المشاركات
13,193
مستوى التفاعل
262
النقاط
0
الإقامة
في حضن يسوع
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

لا يا مرمر متقوليش كده انا عندي امل كبيرررررررررررررررررر
هههههههههههه
في ربنا انا اعضاء كتير مباركين موافقين علي الموضوع الجميل دا اللي انتي عملاه وزي ما كتير من الاعضاء المباركين قدمولنا مساعدات هنلاقي عدد كبير هيجي وهيساعدونا
اما الاخت جيرل خليها علي نرها تلاقيها غيرانه منا"علي فكره انا بهزر"
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

يااااااااارب ياميرو
اتمنى كده
 

mero_engel

بنت المسيح
مشرف سابق
إنضم
18 سبتمبر 2007
المشاركات
13,193
مستوى التفاعل
262
النقاط
0
الإقامة
في حضن يسوع
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

انا ممكن اجبلك بس يدعولي
وادي واحدة

عزيزي بابا يسوع:
أنت عامل أيه ؟ كويس قوي يارب .. دي أول مره اكتب لك فيها جواب.. أنا أخذت أمبارح في مدارس الاحد انك بتدي كل واحد أي حاجه هوه محتاجها .. فلو سمحت يابابا يسوع ماما تعبانه قوي و عاوز عشره جنيه علشان أجيب لها الدوا .. ممكن تبعتهم لي.. بس بسرعة.
(ابنك عادل)
هذا الخطاب وجده احد موظفي مكتب البريد موضوع في ظرف مكتوب عليه (يسلم ليد بابا يسوع العنوان السماء) وقد شده هذا العنوان انتباه الموظف حتى فتحه ووجد فيه الرسالة السابقة وتأثر جدا شديدا بل وقراها علي بقيه زملائه من الموظفين الذين لم يكن تأثرهم اقل منه.. ثم جمعوا تبرعات فيما بينهم إلا أن ما جمعوه كان تسعه جنيهات فقط فقام هذا الموظف بوضعها في ظرف إلي عادل .
وبعد أسبوعين تسلم هذا الموظف بنفس الخط السابق و مكتوب عليه بنفس الخط الطفو لي (يسلم ليد بابا يسوع .. العنوان السماء)
فما كان من الموظف إلا أن فتح الظرف ووجد الرسالة التالية
عزيزي بابا يسوع :
أنا متشكر جدا علي الفلوس اللي أنت بعتها .. ماما بقت أحسن كتير .. لكن لو سمحت لو هاتبعتلي حاجه تاني بلاش تبعتها عن طريق البوسطه .. لان الموظفين اللي هناك حرميه.. (ابنك عادل)
(لا تهتموا بشي في كل شي بالصلاة والدعاء مع الشكر) فيليبي6:4
كن مؤمنا إن الله سوف يعطيك فان الإيمان ليس مجرد اقتناع عقلي . إنما هو عمل القلب
و هو ليس لحظه يقبل فيها الإنسان الله إنما هو عمل العمر كله فهو دائما الثقة بما يرجي و الإيقان بأمور لا تري.
سوسنه بجد مش عارفه اشكرك ازاي علي القصه الجميله دي اللي فيها فكره جميله سهله توصل للطفل
ربنا يعوض تعب محبتك
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

يا شباب على فكرة فى مراجع حلوة اوى للموضوع دة

يعنى لو كاتب الموضوع تعب نفسه شويه هيلاقى

كتب قصص قصيرة رمزيه لابونا تادرس يعقوب ملطى

اكتر من جزء والكتاب الواحد كبير وفيه مجموعه قصص جميله جدا وتنفع اغلبيتها للاطفال

لانها كلها فيها حيوانات وطيور ... الخ

وانا عن نفسي شغال بيها
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

شكرا يا marcelino
على مرورك
 

دروب

محبة وفرح
عضو مبارك
إنضم
4 سبتمبر 2006
المشاركات
620
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

هلو مرمر شلونك
الموضوع جميل جميل ومفيد في نفس الوقت وانا اقترح انه ينعمل منتدى خاص لمعلمي التعليم المسيحي ويكون هو الواحة الي يلتقون بيها حتى يتبادلوا الخبرات والمعلومات للفائدة العامة
وهذا المقترح موجه للاخوة المشرفين والقائمين على المنتدى لانه اعتقد انه هناك الكثير من معلمي التعليم المسيحي هم اعضاء بالمنتدى واني واحد منهم ويكون بطريقة لا يمكن للبقية الدخول اليه
وعلى فكرة لي رجاء خاص ارجو منك ان تغيري اسم الموضوع لان الواحد من يقراه يكول يا ساتر او يا ستاااااااااااااااار هذي بالعراقي:act23::budo:
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ماشى يا دروب
بس بجد فكرتك حلووووووووووووة
احنا بنوجه النداء للاخوة المشرفين
هل تسمعونا ......؟؟؟؟؟؟
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

جيبت لكم قصة :yahoo:
اسمحوا لي ياصحابي احكيلكم علي بنتين كانوا اصحاب لكنهم كانوا مختلفين خالص وعلشان تعرفوا الفرق اقروا الجزء الاول من الموضوع من فوق لتحت!!ايوه والجزء الثاني من تحت لفوق!!متستغربوش هتعرفوا في الاخر ليه عملتوا كده...؟!!
البت الاولي كانت بتعرف ازاي تنظم وقتها ايام المدرسه علشان تقدر تستفيد منه. وكان معروف عنها انها بنت شاطرة خالص ولما جت الاجازة كانتمقدرة انها هتستفيد منها وتتعلم فيها حاجات جديدة وفعلا نظمت وقتها تروح الانشطة وتلعب مع اصحابها وكل دة مع مساعدة ماما فى تنظيم البيت لان النظام حاجة مهمة جدا عندها وبكدة يا اصحابى البنت الاولى عرفت ازاى تستفيد من الاجازة و اتعلمت حاجات كتير جديدة عليها *** الاجازة فى او الدراسة فى سواء حاجة كل فى جديدة بنت فية هتكون الجديد الدراسى العام من و هتبداء الاجازة او المدرسة فى سواء وقتها تنظم لازم انها فقررت حاجة اعمل و لازم غلطانة كنت انا دة ياة و قالت خالص زعلت الاجازة طول اتعلمتة واللى صحابتها شافت لما لكن حاجة اى فى منها تستفيد ازاى معرفتش الاجازة جت ولما شاطرة مش انها معروف كان كمان وللاسف وقت تنظيم اية يعنى متعرفش هى وللاسف عجيبة بطريقة بيضيع ووقتها الدراسة فى جدا مهملة كانت الثانية البنت
اصدقائى :-
اكيد دلوقتى عرفتم لية احنا عملنا كدة و عرفتم كمان ان تنظيم الوقت مهم جدا يا رب نتعلم ازاى ننظم وقتنا علشان نتعلم حاجات كتيرة سواء فى المدرسة او الاجازة
 

mero_engel

بنت المسيح
مشرف سابق
إنضم
18 سبتمبر 2007
المشاركات
13,193
مستوى التفاعل
262
النقاط
0
الإقامة
في حضن يسوع
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

حلوه يا مرمر القصه دي اوووي
تعرفي قصه اسمها الثعلب والتخمه لو متعرفيهاش قوليلي عشان احكيهالك قصه جميله جدا بس للاسف انا استخدمها مع الاطفال فمحتاجه حاجه مختلفه
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

شكرااااااااااااا ليكى يا ميرو
لا معرفهااااااااااااااش
:a82:
 

mero_engel

بنت المسيح
مشرف سابق
إنضم
18 سبتمبر 2007
المشاركات
13,193
مستوى التفاعل
262
النقاط
0
الإقامة
في حضن يسوع
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

حكايه الثعلب والتخمه
بتقول انه كان في حديقه مليانه زرع وخضره وفواكه وكان صاحب المزرعه عامل زي سور من الخشب حوالين الحديقه عشان مفيش حد يدخلها وكان الثلعب في مره من المرات جعان جدا وطبعا كان رفيع اووي نتيجه لانه مش بياكل وفي يوم من الايام وهو بيلف حوالين الحديقه وكان جعان جدا لقي زي فتحه صغيره بين الاسوار اللي عاملها صاحب المزرعه وعشان هو مكنش بياكل وكان رفيع قوي قدر يدخل من الفتحه الصغير دي وفضل ياكل كتيررررررر في الحديقه رغم شبعه لكن استمر في الاكل وعندما قرر ان يغادر من الفتحه اللي دخل منها لقي نفسه ميقدرش يطلع لانه تخين جدا ومكنش قدامه حل غير انه يفضل جعان عشان يرجع يخس تاني ويقدر يطلع من الفتحه الصغيره دي وفعلا بعد ما خس طلع من الفتحه
وبكده نلاقي انه الثعلب دخل جعان وبرضه طلع جعان
ودا بيعلمنا اننا منكنش طماعين وناكل لحد ما نشبع عشان منتعبش ونتخن زي الثعلب
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

شكرااااااااااا ليكى يا ميرو
قصة حلوووووووووة اوى
ربنا يعوضك
 

محب للعذراء

New member
عضو
إنضم
8 أكتوبر 2007
المشاركات
52
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
الإقامة
Saf/Leb
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

بعتذر منك انا ماعندي ولا قصة :beee:
 

عماد وجدى

New member
عضو
إنضم
18 يناير 2007
المشاركات
144
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
egypt
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

متشكرين اوى على الموضوع
 

بتول لرب

New member
عضو
إنضم
6 أكتوبر 2007
المشاركات
242
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

elbabahp3.gif
 

نيفين ثروت

حزب الغلاسه
عضو مبارك
إنضم
14 سبتمبر 2007
المشاركات
1,799
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

انا ممكن ابعت لك قصه و درس كل اسبوع مفيش اى مانع المهم ان الخدمه تعلى و تعلى فى كل الكنايس ممكن ابعتها لك هنا فى المنتدى و ممكن تتفضلى و تتعطفى عليا و تدينى الايميل بتاعك نتناقش و نتكلم فيه برحتنا انا بنت زيك متخفيش يعنى و ان شاء الله خدمتك ها تبقى اجمل خدمه ما دام فيها شخص واحد بس هو يســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوع اتمنى توصلى لى باى
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

شكراااااااااا ليكى يا نيفين
هنتعبك معانااااااا
 

vici

New member
إنضم
9 أكتوبر 2007
المشاركات
23
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

أنا فيكى هبعتلك قصص بس بجد خلى الأطفال يدعولى علشان منتظرة نتيجة إمتحان مهم جداَ . ولكن أقبل أي حاجه عوذه أشكرك على الفكرة الجميلة دى فرصة جميلة لأنى سفرت وسبت خدمتى

أربع شمعات
كان هناك أربع شمعات تشتعل بهدوء . كانت تتكلم بهمس يكاد أن نسمعة
قالت الشمعة الأولى . أنا السلام لكن العالم مملوء بالحقد وانطفأت شمعة السلام .
قالت الشمعة الثانية .أنا الإيمان ولكنى لم أعد مهمة ولا داعى لأن أشتعل لحظة أخرى وانطفأت شمعة الإيمان
قالت الشمعة الثالثة .أنا المحبة ولكن الناس لا يعرفون أهميتى وينسون أن يحبوا أصدقائهم وأخواتهم ولم تعد لدى رغبة فى الإشتعال وانطفأت شمعة المحبة
وفجأه دخل يسوع إلى الغرفة ورأى الشمعات الثلاث منطفئة فإندهش وقال :لماذا لا تشتعلن حتى النهاية قال هذا وبكى . فقالت الشمعة الرابعة لاتبكى أنا الرجاء . مادمت مشتعلة تستطيع أن تشعل بى باقى الشمعات .
أبتسم يسوع و اخذ الشمعة الرجاء و أشعل بها الشمعات الأخرى لذلك لا يجب أن لا نترك الرجاء ينطفئ من حياتنا فبرجاء يعيش كل شخص فى سلام وإيمان ومحبة.
أنا مش عارفة بتخدمى سنه كام إبتدائى لو كانوا صغيرين قوى حاولى تبسطيها عن طريق الصور أو بتمثيل الأطفال لها أنا واثقة أنك هتقدرى توصليها بطريقة جميلة ربنا يبارك فى خدمتك وهتشوفى بركة الخدمة فى حياتك (فكوب ماء بارد لايضيع أجرة)
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

شكراااااااااا لمرورك يا vici
وانشاااااء الله هتنجحى فى الامتحان
وشكرا على القصة الجميلة دى
 
أعلى