ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

fulaa

New member
عضو
إنضم
24 أبريل 2007
المشاركات
62
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

سلام ونعمة للجميع

ممكن تقبلونى معاكم انا كمان بخدم ثالثة ابتدائى ممكن اساعدكم انى اعمل مقدمات للدرس واساعدكم فى التامل الشخصى وممكن كمان احضرلكم الدرس
بس بشرط :
تذكرونى فى صلواتكم وتذكروا امينة الخدمة اللى علمتنى احضر الدرس بطرسقة كويسة . ممكن

اختكم فيبى , fulaa
 

عماد وجدى

New member
عضو
إنضم
18 يناير 2007
المشاركات
144
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
egypt
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

خدى اللينك ده فيه قصة موسى بطريقة ظريفة وكمان بالصور اللطيفة علشان الأطفال

ممكن تطبيعها وأطفالك هيعيشوا اللحظة والحلم ويحلموا يكونوا ذى موسى

http://www.geocities.com/mik_heart2005/mosss.htm
 

fulaa

New member
عضو
إنضم
24 أبريل 2007
المشاركات
62
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

1_ نحن نهتم بالناس :

الخدمة : نحن نهتم بالناس
الشاهد : كتاب ابونا انطونيوس
الغرض : تقديم الخدمات للمحتاجين
الاية : بالمحبة اخدموا بعضكم بعضا
شاهد الاية : غلاطية 5: 13
التدريب : الاهتمام بالاخرين ومساعدتم بحسب قدراتنا

..................................................................................
فهم الدرس :
الحياة الاجتماعية قد تكون سبب عثرة او بركة للفرد فهو قد يستخدم الناس لاغراضة او يلقى بغضبة او كابتة فى وجههم وعلى العكس قفد يحبهم ويخدمهم والطريق الذى يوصل الى السلوك الاجتماعى السليم هو القدوة وجو القبول غير المشروط والمحبة والحنان التى نقدمها للطفل .

اعرف تلميذك :
يلعب الطفل فى سن الحضانة مع نفسة ويتمركز حول ذاتة ثم يبدا معرفة الادوار المختلفة لكل فرد حولة ثم بيدا فى يعطى قليلا من الاهتمام لمن حولة ونحن فى هذا الدرس ندربة على ذلك .
................................................................................

المقدمة :

احنا عندنا اختين واحدة اسمها نوسة واختها لوزة تعالوا نشوف كل واحدة بتعمل اية والحكم ليكم انتم ؟
نوسة : بتصحى الصبح بترتب سرسرها وبتصلى
لوزة : بتصحى من النوم على اللعب على طول تنزل كل اللعب من الدولاب وتحطهم فى الارض وبعد لما بتخلص لما بتخلص لعب مش بتشيلهم تانى فى الدولاب فى مكانهم .
نوسة : لما بتلاقى واحدة صحبتها جعانة ومش معاها سندوتشات بتديلها من اكلها اللى ماما حضرتهلها الصبح .
لوزة : وهى ماشية فى الشارع شافت واحد اعمى وماسك عصاية ولانة مش بيشوف بقى فى نصف الشارع بين العربيات ولوزة منبهتهوش لكن قالت استنى لما اشوفة بيقع واضحك علية .
نوسة : بتساعد ماما فى اعداد مائدة الطعام وبتشيل الاطباق تانى للمطبخ .
لوزة : مش بتساعد ماما كفاية عليها تاكل وتلعب وبس .
ياترى يا اولاد مين اللى ماما وبابا هيكونوا فرحانين بيها ( نوسة )
( لوزة ) ؟

الدرس :

كان بابا يسوع بيحب الناس كلها وكان بيقعد معاهم بيحكيلهم حكايات وحواديت عن السماء والملكوت وبيكلمهم بامثال وبيعممل معاهم معجزات نشوفة فى كفر ناحوم شفى مفلوج نازل من السقف وفى بركة بيت حسدا شفى الراجل اللى كان مش بيتحرك من 38 سنة علشان مش لاقى حد ينزلة المياة علشان يخف ويرجع يمشى تانى وفى بيت سمعان يشفى حماتة من الحمى يعنى السخونة الجامدة قوى ومرة بابا يسوع اشبع 5000 واحد ب5 خبزات و2 سمكة كانوا مع ولد صغير دا غير الامثال اللى كان بيقولها : عن الغنى ولعازر والرجل اللى بنى بيتة على الرمل والسيدة اللى اعطتت من احتياجاتها وحاجات تانى كتير كل دة بابا يسوع كان بيعملة علشان هو بيحب الناس وبيحب يساعدهم ويخدمهم وبابا يسوع قال انا نزلت على الارض علشان اخدم الناس من علشان الناس هى اللى تخدمنى .
الخاتمة : احنا كمان عوزين نتعلم من بابا يسوع اننا نخدم الناس كلها ونساعدهم بللى نقدر علية ومننساش اننا نساعد ماما وبابا ونقول لهم حاضر علشان نكون زى نوسة مش زى لوزة

التامل الشخصى :

احبائى احب ان اكشف لكم عن جوهرى ووجودى فيصبح تصورى حيا امامكم انا الحب غير المشروط غير المحدود لا اعرف حدود للزمن و
لا مسافات لايوجد مكان لست حاضر فية .
انا الاصل انا الجذر العميق والقوة المحركة للعالم لا يستطيع يحتوينى انا الذى احتوية دون ان يمتزج كيانى بة ولانكم تستمدون منى وجودكم فانا كائن فيكم انا هو انتم .
 

fulaa

New member
عضو
إنضم
24 أبريل 2007
المشاركات
62
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

2_ ادم وحواء يخالفان اللة :

الخدمة : ادم وحواء يخالفان اللة
الشاهد : كتاب ابونا انطونيوس
الغرض : نعلم الاطفال كيف دخلت الخطية الى العالم
الاية : لا تشمتى بى يا عدوتى اذا سقت اقوم
شاهد الاية : ميخا 7: 8
التدريب : التوبة والاعتراف

.....................................................................................................
فهم الدرس :
الخطية والفساد والموت واقع انسانى يصعب على الانسان تجاهلها والوحى الالهى يفسر لنا نشاة هذة الاتجاهات الخاطئة التى لم يخلقها اللة بل كانت نتيجة سلبية وسوء لاستخدام الحرية ونشكر اللة الذى اعطانا الفداء من خطايانا ووعدنا بالعودة للفردوس والطفل يشعر بالصراع بين الصواب والخطاء ويكفى ان نعطية الامل ونرسم ملامح طريق التوبة اما دور الحية فيجب ان يذكر دون تهويل او تخويف .

اعرف تلميذك :
طاعتنا للة والكبار تكون طاعة واعية وليست عمياء ولابد ان نعرف لماذا واجب ان نطيع ولماذا يجب ان يؤدى ما يطلب منة وان المعصية لها نتائج سلبية وسيئة .
.....................................................................................................

المقدمة :​

الادوات : 2 كوب واحد بة شاى بالتفل مش فتلة والكون الاخر فارغ + مصفاة صغيرة
التجربة : نعرض كوب الشاى على الاطفال ونسالهم عنة وعن لونة وعن التفل الذى فية .
ثم نقوم بنقل الشاى من الكوب الممتلئ الى الكوب الفارغ بواسطة المصفاة .
نسال ماذا حدث للشاى ؟ اصبح بدون تفل
هكذا نكون قبل الاعتراف بالتفل بالخطايا اما بعد الاعتراف نكون بدون التفل اى الخطايا فيها نتنقى من الخطايا بواسطة المصفاة اى جلسة الاعتراف والاب الكاهن

الدرس :

خلق اللة الكون بكلمة منة ورائ اللة ان كل شئ خلقة انة حسن ثم خلق اللة ادم وحواء ووضعهم فى جنة عدن لانة قال لذتى فى بنى البشر واعطى لهم السلطان على كل الحيوانات وكل الاشجار وكل ما فى الجنة ماعدا شجرة واحدة لان يوم ياكلوا منها موتا يموتوا
عاش ادم وحواء فى سعادة ولم يسمع لهم صوت او يسمع منهم شكوى ولكن بمرور الوقت تغيرت حياتهم وبدات المشاكل
فى يوم جاءت الحية الى حواء وقالت لها هو صحيح ربنا منعكم من الاكل من شجرة معرفة الخير والشر قالت لها حواء ايوة ومن كل الشجر التانى ناكل راحت الحية بمكر قالتلها انت يوم متاكلى من الشجرة دى هتتفتح عنيكى وهتبقى زى ربنا
سمعت حواء لكلام الحية واكلت وكمان راحت اكلت ادم واول ماكلوا بص شافوا نفسهم عريانين وخافوا واستخبوا بين الشجر علشان هما عرفين انهم غلطوا ومسمعوش الكلام .
فى الوقت دة نادى اللرب على ادم وحواء وقالة انت فين يا ادم انت فين يا حواء رد ادم على الرب وقالة بصوت خجلان احنا هنا مستخبيين ربنا قالة وانت لية مستخبى قالة علشان احنا عريانين علشان احنا اكلنا من الشجرة اللى قلتنا منكلهاش وفضل ادم يقول لربنا حواء اللى انت ادتهانى هى اللى قالتلى كل من الشجرة وحواء قالت الحية اللى انت خلقتها هى اللى قالتلى اكل من الشجرة وفضل كل واحد منهم يرمى التهمة على غيرة ومفيش حد اعترف بخطيتة
علشان كدة عاقب الرب ادم وحواء والحية وكان عقاب شديد جدا
1_ عقاب ادم : ياكل من الارض بالتعب والارض تنبت لة شوك وحسك وبعرق وجهة ياكل خبزة .
2_ عقاب حواء : تتعب كتير جدا فى حملها وتتالم ويتسلط عليها رجلها .
3_عقاب الحية : ملعونة بين جميع الحيوانات وعلى بطنها تزحف والانسان يقتلها وهى تسحق عقبة .

وفضل ربنا زعلان على خطية ادم وحواء وقال انا مش هسيب ادم وحواء فى الخطية يدفع ثمن الغلطة ادم وحواء لكن مين يقدر يقف ادام ربنا ويدفع ثمن خطية ادم وحواء مش ممكن انة يكون ملاك لازم يكون انسان لكن الانسان قدراتة قليلة وامكانياتة كمان قليلة ومش هيقدر يدفع ثمن غلطتة علشان كدة ربنا نزل ابنة يعنى اللى منة فية كل صفات ربنا اتولد من العذراء مريم واسمة يسوع
( عمانوئيل ) حمل خطايا العالم كلة على عود الصليب وفدانا كلنا ومات وقام من الاموات وصعد الى السموات .
الخاتمة : احنا كمان عوزين نتعلم من درس ادم وحواء اننا نتعرف بخطايانا ومنلمش حد تانى على غلطنا ونعمل حاجات كويسة علشان لما بابا يسوع ياتى فى المجئ الثانى نكون مستنينة بفرح مش زى ادم وحواء كانوا مكسوفين وخايفين

التامل الشخصى :

+ يارب يا من لك الخضوع والسجود ولك الطاعة سامحنى فقد جذبتنى شهوتى كنت اظن انى امارس حريتى واكتشفت بعد فوات الاوان اننى كنت اساق الى مهانتى ان خطاياى هى التى تمسك الان ارادتى انى اقاسى العبودية والذل تدفعنى خطيتى الى عالم مظلم لا ابصر فية نورك وليس من ينقذنى سواك وليس من يحرر الاسير سواك وليس من يمنح الحرية غيرك اسجد امام جلالك فابعث قوة من روحك تحرق قيود الشر الساكنة فى قلبى وتطلق روحى فى حرية عبادتك .
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

يشرفناااااااااااا جدا وجودك معانا يا فيبى
وشكراااااااااااااا كتير على طريقة الدرس اللى بعتهالنا
ربناااا يعوضك
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

شكرااااااااااا ليك يا عماد
ربنا يعوضك
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

اااااااايه يا شباب فينكم
خلاص القصص خلصت
عاااااايزة جديد
شيدوااا حيلكم معايا
 

نيفين ثروت

حزب الغلاسه
عضو مبارك
إنضم
14 سبتمبر 2007
المشاركات
1,799
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

دى قصه حلوه خالص
تنفع الاطفال
الغرض منها المحبه
المكان احدى الاديره الموجوده فى مصر



كان فى يوم رئيس الدير حب يعرف كل اولاده ازاى تكون المحبه فراح عمل حلتين كبار فيهم اكل
و حطهم على تربيزتين كبار برضه فا وقف كل الرهبان مستغربين هما ها ياكلوا ازاى
نصف الرهبان الاولانى كل واحد منهم ربط حله صغيره فى خشبه كبيره و عملوها معلقه
وكل واحد اكل لوحده بس علشان هى كبيره موصلهمش الاكل
اما نصف الرهبان التانى مسكوا المعلقه دى و فضل كل واحد يرفع الاكل و ياكل اخوه
النصف الاول مشى جعان
النصف التانى مشى شبعان
و هنا تسالى الاولاد ليه دول فضلوا جعانين
و دول كانوا شبعانين
خليهم يحركوا عقلهم
علشان يبقوا مركزين معاكى

و الاجا به هى

ان النصف الاول كانوا انانين كل واحد فكر انه ياكل هو بس
و لان الحله كبيره و المعلقه اكبر و هو لوحده طبيعى موصلش الاكل ليه

اما النصف التانى لانهم كانوا بيفكروا فى بعض و بيحبوا بعض كل واحد اكل التانى و خرجوا كلهم شبعانين
و الشبع هنا انواع
شبع من الاكل طبعا
و شبع من المحبه و دة اكيد
و شبع روحى فعلا
و الايه تحفظوا من الطمع و الله محبه

و هنا يخرج الولد و انت كمان بدرس مش ها تنسوا هو الحب
 

girgis

New member
عضو
إنضم
1 فبراير 2007
المشاركات
147
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
ciro shubra
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

انا بقا عندى راى اخر انا هسعدكم ده طبعا بعد ماربنا يساعدنى اوعدكم بقصص وكلمات والحان جديدة وبجد ده عملى بس نفسى بدل مااديه الى العالم اوديه للى وهبنى الموهبة وسمحونى لعدم تواجدى الكثير معكم لكن وعد انى هاكون اساسى بعد كده وانتظرووووووووووووووو القصة
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

ميرسى ليكى يانيفين
ربنا يعوضك
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

انا بقا عندى راى اخر انا هسعدكم ده طبعا بعد ماربنا يساعدنى اوعدكم بقصص وكلمات والحان جديدة وبجد ده عملى بس نفسى بدل مااديه الى العالم اوديه للى وهبنى الموهبة وسمحونى لعدم تواجدى الكثير معكم لكن وعد انى هاكون اساسى بعد كده وانتظرووووووووووووووو القصة

ربنا يخليك لينا يا جرجس
وربنا يحمى موهبتك دى علشان تساعدنى ههههههههه
ماشى انت وعدتنا انك هتكون اساسى
واحنا مستنينك تنورناااااااااا اكتر من كده
ومنتظرين قصتك يا جرجس
ربنا معاك ويقويك
 

فراشة مسيحية

ميكو قلب ماما
مشرف سابق
إنضم
22 نوفمبر 2006
المشاركات
25,378
مستوى التفاعل
156
النقاط
63
الإقامة
قلب إلهي يسوع المسيح

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

ميرسى اوى يا فراشة على المواقع دى
ربنااا يخليكى ليااااااااااااا
 

ناجى عدلى زكى

New member
عضو
إنضم
11 مايو 2007
المشاركات
354
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

شكرا يافراشه كل يوم طايره فى كل الدنيا علشان تختارى وتحتارى تجيبى ايه كل شغلك جميل
 

mo'men

New member
عضو
إنضم
18 فبراير 2007
المشاركات
95
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

ارجوا أن تدعى ويدعو معكى الأطفال ان يهديكم الله ويثبتكم على الحق
 

ناجى عدلى زكى

New member
عضو
إنضم
11 مايو 2007
المشاركات
354
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

ادعوا الرب مادام يوجد ادعوه فهو قريب وربنا يحرص ويبارك
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

ارجوا أن تدعى ويدعو معكى الأطفال ان يهديكم الله ويثبتكم على الحق

شكرا يا استاذ على كلامك
بس الحمدلله نشكر رب المجد ان احنا مش محتاجين الدعاء بالهدايا
اعتقد أنتم احق بهذه الدعوة
شكرا ليك
 

mero_engel

بنت المسيح
مشرف سابق
إنضم
18 سبتمبر 2007
المشاركات
13,193
مستوى التفاعل
262
النقاط
0
الإقامة
في حضن يسوع
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

ميرسي يا فراشه علي المواقع الجميله انا صحيح مشوفتهمش بس عارفه ومتاكده انك هتجيبي حاجه من الاخر
هتكون مهمه مفيده
 

mansor1_2000

منصور باسم يسوع
عضو مبارك
إنضم
26 أغسطس 2007
المشاركات
690
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
الإقامة
تحت راية الصليب
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

مشكورة على هذا الموضوع
ربنا يباركك
 

جاسى

عضوه مباركه من يسوع
عضو نشيط
إنضم
11 ديسمبر 2006
المشاركات
5,877
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الإقامة
على قدميه وبين ذراعيه
رد على: ذنب بناتى فى رقبة كل عضو ميدخلش هنا

مارمورا الموضوع ده تحفففففففففه هينفعنى اوىىىىىىىى اصلى نازله الجمعه اللى جايه باذن يسوع
واوعدك انى هجيبلك كل حاجه هدرسها بس مش كله اوى يعنى علشان شكلى هدرس كتيييييييير
هههههههههه
بس انا محتاجه تصليلى اوىىىىىىى علشان الموضوع ده وكله يصليلى علشان انا متردده وخاييييييفه جدااااااااااااااا
ربنا معاكى ويباركك
 
أعلى