رد على: حد يعرف يجاونى !!!!!!!!
لو كان برضه فى عدل الهى ولازم ياخد مجراه زى ما حضرتك بتقول كان لازم اللى يخطىء هو اللى يتحاسب و ميجيش حد ينوب عنه
ولو كلامى غلط صلحولى
سلام ونعمه من عند الرب
اسمحو لي ان اشترك معكم في الاجابه علي سوال الاخت دينا
اولا الله خلق الانسان علي صورته كشبهه وبلتالي فكانت خليقه ادم طاهرة ولا تعرف الخطيئه
يعنى انت بتقول ان الله خلق ادم شبهه زيه ??!! يعنى ادم فى بدء الخليقة كان = الله ?
وكان يعيش ادم مع الله يراة ويسمعه ولايفصله عنه شي لنقاء طبيعته وكماله امام الله واراد الله ان يكون الانسان مخيرا وليس مسيرا فالله اعطي ادم كل شي البر التقوي حريه الاختيار ليري مدي حب ادم لله فالله يحب خليقته فهل خليقته تحبه مثلما احبهم هوة من هنا اعطي الله الوصيه لادم فقال من جميع شجر الجنا تاكل اما الشجرة التي في وسط الجنه (شجرة معرفه الخير والشر)فلا تمسا لان يوم تاكل منها موتا تموت وكانت الوصيه صريحه
يعنى هنا الله حدد العقوبة للخطية دى صح اللى هى الموت اى الانفصال عن الله
فحين اخطاء ادم واكل من الشجرة بذلك تعدي ادم وكسر الوصيه واخطاء الي ذات الله ولان الخطيئه موجها الي الله الا محدود بالتالي عقاب الخطيئه لا محدود
اولا كلام حضرتك مش واضح
ازاى عشان الخطيئة لله اللا محدود تبقى العقوبة لا محدودة
ده يتنافى طبعا مع عدل الله و محبته لنا اللى حضرتك قولت عليه
اكيد ربنا مهما كانت خليقة ادم فى الاول طاهرة عمره ما كان هيبقى مساوى لله طبعا لان ادم اولا محدود يحده جسده البشرى وعقله و مشاعره
يعنى مثلا ما احنا دلوقتى لما بنسرق او نكدب ما الخطيئة دى موجهة لذات الله هل هيتوارثها اولادنا بقى و لازم يبقى فى فداء تانى ???????!!!
اذن اخطاء ادم وادم ينوب عن البشريه وبالتالي اولاد ادم من هابيل وقايين الي الان كنا موجودين في اصلاب ادم فلذلك نرث نحن الخطيئه عن ادم هذة هيا الخطيئه التي تسالي عنها يا اخت دينا ان ادم كسر الوصيه واكل من الشجرة ولان الله كامل وعادل ورحوم فكان لابد ان يتم الحكم الصادر لعقوبه ادم (موتا تموت )وهنا ينقسم الموت الي قسمين الاول موت روحي وهوة الانفصال عن الله الحي القدوس والموت الثاني هوة موت معنوي وعقوبته نار جهنم ولا يوجد رجاء انا عارف انك هتقولي ان الله سامح ادم علي خطيته علشان موجود في القران ان الله توب ادم بكلمات فتاب فكان من التوابين وللاسف يااخت دينا الكلام دة غلط عارف هتقولي ازاي الله رحيم وكلي القدرة يقدر يغفر ويرحم من يشاء اقولك نعم انا عارف بس في شرط يجب ان لا تتعارض رحمه الله مع عدله لابد من ان ياخد العدل مجرا وكذلك العدل ميمنعش تدخل الرحمه الالهيه
ما هو يا استاذى عشان بتقول عدل و رحمة حضرتك بتناقض نفسك
لو كان العدل لازم ياخد مجراه كانت العقوبة تبقى على ادم بس اى ان الخطية لا تورث او حتى حبها
مش معنى ان ابونا ادم غلط اننا حب الخطية هيبقى فى دمنا
و اولا لو كانت فطرته الاولية مساوية لله او على الاقل مساوية فى الطهارة زى ما بتقول عمره ما كان هيغلط من الاول و ينصاع للشيطان ولا ايه رأيك ?
والغفران ايضا له شروط ان ينوب شخص اخر ليرفع الخطيه عن ادم وهنا وجب الفداء فلابد من فادى ينوب عن ادم والبشريه ولابد ان تكون روحه ملكه وليس مثل الانسان فالانسان روحه ليست ملكه ويعادل الله الامحدود فبذلك تكتمل عناصر الفداء
1- شخص ينوب عن البشريه ويكون منهم لينوب عنهم
2- ان تكون روحه ملكه ليستطيع ان يقدمه فدا عن الانسان ؟ لان روحه لولم تكن ملكه فكيف يقدمها فداء
3- ان يكون مساوي لاالله
وهنا يتم عمل الفداء بالمسيح يسوع ربنا تجسد ونزل من السماء لينوب عنا نحن الخطا فهل تري يااخت دينا في المسيحيه كيف الله احبنا وكذلك نحن المسيحين نحب الله ليس لانه اله ونحن نعبدة بل لانه هوة احبنا اولا ومحبته انسقبت فينا وسيرنا اولادا له
اشكركم واتمنا ان اكون اوضحت وجهه نظري لسوال الاخت دينا
لو كان برضه فى عدل الهى ولازم ياخد مجراه زى ما حضرتك بتقول كان لازم اللى يخطىء هو اللى يتحاسب و ميجيش حد ينوب عنه
ولو كلامى غلط صلحولى