تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

fadia2005

New member
عضو
إنضم
22 أبريل 2007
المشاركات
970
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
اسرئيل
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

اسفه عليك يا اخي كيف تطلب من اي أمرأه ان تتكلم معك عن موضوع لا يليق ان تتكلم به النساء
 

LOLA012

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
3 مايو 2007
المشاركات
412
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

يا أخوتي__
انه صياد البشر...يصطاد الضعاف أو فلنقل الضعيفات لهذا فأني أقول:
دعوه يصطاد في الماء العكر....و يخلصنا من بعض الفتيات اللائي هن عار علي المسيحية و يعتقدون انها دينا جامدا...ناشفا...و ليس لينا...طريا...كلاسلام الحنيف طبعا
المهم...لا نريد الا من يؤمن بيسوع أما من هو بوجهين فليذهب للشيطان
سلام المسيح معكم

انا اسفة على المقاطعة بس الموضوع اكبر من كدة بكتير
اولا الخطية ميهمهاش ضعيف النفس ولا قوى (الخطية طرحت كثيرين وكل قتلاها اقوياء )
(من يظن انه قائم فلينظر للا يسقط )
المشكلة ان الشيطان بتحاول يخدع كل الناس وكل انسان على حسب نقطة ضعفه ومفيش انسان ملوش نقطة ضعف
علشان كدة احنا المفروض نصلى لكل المومنين ان ربنا يثبتهم ويحافظ عليهم علشان النفس دى تمنها غالى اوى عند ربنا
(السماء تفرح بخاطئ واحد يتوب اكثر من تسعة وتسعين بار لا يحتاجوا للتوبة )
وربنا يحفظنا كلنا من مكائد ابليس (لان ابليس خصمكم كأسدزائر يجول ملتمسا من ينتلعه هو فقاوموه راسخين فى الايمان )
(عالمين انكم افتديتم لا باشياء تفنى بفضة او ذهب من سيرتكم الباطلة التى تقلدتموها من الاباء بل بدم كريم كما من حمل بلا عيب ولا دنس دم المسيح
)
وانا اسفة جدا لتانى مرة يا raymond وسامحنى على مقاطعتى ليك وربنا يحافظ علينا كلنا لان من يمسنا يمس حدقة عينه بشفاعة الست العدرا مريم والقوى الانبا موسى الاسود تكون معنا وتحرسنا وتحافظ علينا
اختك فى الايمان lola
لانكم قد اشتريتم بثمن
 

basboosa

امة الرب
عضو مبارك
إنضم
22 مايو 2007
المشاركات
842
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

شكرا على التحذير وواضح انه فعلا مسلم لان لو مسيحى مكنش عمره هيحكى على مشكلة زى دى
 
إنضم
17 مايو 2007
المشاركات
33
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اما بعد ::: شكرا اخي على التحذير
اخواني واخواتي كما تقولون او بالاحرى الاسلام هو دين متسامح ال تعتقدون ان كل شخص مسلم هو مسلم هنالك مسلمين يفعلون هذه الاشياء لانهم لييسو متدينيين وهم يحملون الاسلام شعار ولا يقلقون
ثانيا : هذه الاشياء محرمة في الدين الاسلامي ومن يفعلها يعاقب على سيئاته
كل شيء مسلم مسلم مسلم مسلم مسلم اكيييييييييييييييد مسلم طيب يعني مش ممكن يكون يهودي ولا اليهودي ما بعملها ولا مرة اليهود احسن من المسلمين دينهم معترف فيه الاسلام مش معترف فيه اخر شيء بقدر اقوله بنتواجه يوم القيامة من دينه وربه هو الغلط يعاقب اقصى العقاب
جبولي اثبات انو دين المسيح والانجيل مش محرف واصلي مية المية وانو يسوع هو ربكم زي ما بتحكو انا بصير مسيحي اما طول ما انا مقتنع بديني ما حد برغمني او بسب على ديني وعلى ربي ارجو احترام كوننا مسلمين وكون ربنا واحد لا شريك له واشهد ان لا اله الا الله محمد رسول الله وانا الان اعبد الله وحدة لا شريك له له الملك وهو على كل شيء عليم

تحياتي
 

احمدمسلم

New member
إنضم
29 مايو 2007
المشاركات
7
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

شكرا ليك يا طارق
اعتقد انه مسلم و عايز يطلع سمعه زباله زى ما اعتادوا على كده

عندما قرأت شروط التسجيل فى المنتدى كان من ضمنها عدم التعرض لاى دين الا بالدليل او البرهان ورغم تحفظى على التعرض للاديان اساسا..
الا انى اوافق واطلب منك الان الدليل على ان هذا الشخص مسلم..
هل سمعت يا كذاب؟
عذرا هذا ليس سبا وانما من يتكلم بلا دليل فهو كذاب حتى يأتى بالدليل..
وحتى تفعل ذلك ولا اظن انك ستفعله..
اسمح لى ان اسألك هل الاقباط كلهم ملائكة؟
ولماذا لا يكون هذا الشخص قبطى فعلا؟
ام انه نوع من النقص ؟
والبحث دائما عن الشماعة؟
الى اللقاء..
 
إنضم
29 مايو 2007
المشاركات
43
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
فى البيت
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

شكرا يا طارق على الموضوع

ربنا يحفظنا
 

ايناس اميل

New member
إنضم
12 مارس 2007
المشاركات
5
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

انا جاتلي رسالة من المنتدي ومش عارفة انفذها ازاي بتقول ان لو العنوان الموجد في المنتدي الهوت ميل بتاعي لازم اشيلة علشان د
ا غلط عليا انا مش عارفي اشيلة ازاي ذا كنت بستقبل علية رسايل المنتدي لو في طريقة قوللي وان اخفية لانانا مش عافة وفي ناس بترخم عليا اشكركم
 

nosa emil

New member
إنضم
1 يونيو 2007
المشاركات
5
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

انا بدايق جدا من الناس الي بتدخل علي المواقع بتاعت الكنيسة وتستغل الايملات بتاعت الاعضاء وتبعت حاجات مش حلوة اكيد لازم يبقي في حل للموضوع دا وكمان بدايق من الكلام بتاعهم وتريقتهم علينا بس عزائي الوحيد ان رب المجد يسوع المسيح قالنا في العالم سيكون لكم ضيق لاكن ثقوا انا قد غلبت العالم
 

sandy23

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
28 فبراير 2007
المشاركات
295
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الإقامة
lebanon
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

شكرا على التحذير
الرب يباركك ويحميك
سلام ونعمة
 

famco

New member
إنضم
15 يونيو 2007
المشاركات
9
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

رابنا يباركك يا اخى العزيز بجد ده تحذير مهم جدا لان احنا كا مسيحين فعلا غلابه وممكن اى سيده بنيه طيبه تصدق الكلام ده وده اكيد شخص غير مسيحى وبيحاول استدراك سخيف منه لبناتنا وسيداتنا المحترمين لاكن المسيح معانا جميعن ورابنا يباركك
 

jesus_son

ابن يسوع
عضو مبارك
إنضم
4 أبريل 2007
المشاركات
1,618
مستوى التفاعل
12
النقاط
0
الإقامة
Egypt / Cairo
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

ايه الناس دى
يعنى بجد ربنا يهديهم
 

ناجى عدلى زكى

New member
عضو
إنضم
11 مايو 2007
المشاركات
354
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

ياريت نسمع لقول الكتاب ونحترس من خمير الفريسيين وليه معاهم هو اللى منا خلصو ياريت نفكر فى كل كلمه ونمتحنها هل هذا يمجد الله الكلام اللى نقوله يمجد الله ونمتحن الافعال هل انا اقدر اعملها من غير دينونه طبعا الكلام مبيباقش مباشر والشياطين بتحلل كل الامور لغايه ما نقع فى عسلهم والحقبقه احنا نستغنى بالمسيح عن عسلهم حتى لو كان عسل حقيقى ولو اننى اشك فهو عسل معسول ونروح بعيد ليه وكلام الحياه هو عنده يارب احفظ شعيك واديهم حكمه للفرز امين:yaka:
 
إنضم
16 يونيو 2007
المشاركات
15
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

يغض النظر ما هو ديانه هذا الشخص الا ان فعله غلط ولا احد يرضى بهذا الشي...

ومع احترامي لك ، لا داعي للتعرض للاسلام والمسلمين ، والاعضاء اللي يقولوا هذا مسلم وهذا مسلم << الحرامي مايقول انا حرامي ..

فرجاء لااحديتعرض للاسلام خاصه والمسلمين عامه ..
وبعدين الظاهر ان قلب البعض اسود واكبر دليل انهم لم يردوا على الموضوع وانما نسبوه للمسلمين / مع العلم ان الاسلام تاج نعتز به ..

وكما قال المصطفى لكم دينكم ولي دين ..فهذا يدل على ان دين الاسلام دين لا اكراه فيه
فهل يستطيع اي مسيحي ياتي بقول من كتابكم يدل على ان دينكم دين متسامح ؟؟

تحياتي
لبيك/ لبيك رسول الله ..
 

asula

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
12 يونيو 2007
المشاركات
871
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

شكرا على التحذير
يا يسوع انت تعرف حقيقة الشخص هذا اطلب منك وبالحاح ان تعينو وتقوي على ظعفو وتساعدو لاجل يندل طريق الخلاص بجاهك انت قادر ومقتدر
امين
صلو لاجلو يا اخواني لاجل الرب يسوع يساعدو ان يتوب
 

asula

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
12 يونيو 2007
المشاركات
871
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

انا حقولك اخي العزيز واثق الخطوة شنو هو الدليل
الدليل هو
مرة الرب يسوع كان يتمشى مع تلاميذو
ساله واحد من التلاميذ ((الى شقد ممكن ان يخطا الي اخي واغفر له ,الى سبع مرات؟؟))
فقال الرب يسوع ((ليس لسبع مرات بل سبعين مرة من السبع مرات ))
معنى قول الرب مخلصي يسوع انه لازم انسامح الكل شقد ما اخطاو بحقنا
او بحق غيرنا
دينا متسامح كثير صدقني لا تدع قساوة القلب تسيطر على قلبك
 

fadia2005

New member
عضو
إنضم
22 أبريل 2007
المشاركات
970
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
اسرئيل
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

اني احب ان اكتب الى اخواني في المسيح يجب ان نريد عليهم ولكن لا بمهجمت اي دين نحن لا نقدر ان نحكم احد تعالو ندع الحكم لحكم الكون ولكن تعالوا ندفع عن ديننا
 
إنضم
16 يونيو 2007
المشاركات
15
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

اخي العزيز / احترم وجهت نظرك ..
حيث لا استطيع ان اقنعك بان دينك ليس الحق والعكس فانك لاتستطيع ان تقنعني بان دين الاسلام ليس الصواب ..الى هنا ونحن لا خلاف..

ولكن نقطه الخلاف انه نحن المسلمين الموجودين بالمنتدى خاصه لا نتلفظ بالفاظ غير لائقه ولا نتعرض لدينكم وهذا دليل على اتباعنا لتعاليم الاسلام..
اما الاعضاء المسيحين (البعض منهم) بالمنتدى لا يقتدون بتعاليم دينهم مع العلم انك برهنت انه في كتابكم انه الرب كما تتدعون متسامح وسبعين مره للمره الواحده / فهذا دليل على انهم لايسيرون على نهج دينهم المسيحي ..

واذا تريد اقناعي اكثر / ائتئ لي بدليل (مسلم تلفظ بقول يسيء الى نبيكم)...وانا بالمقابل استطيع احضار الف دليل ..


تحياتي
لبيك/ لبيك رسول الله
 

dede2000

New member
عضو
إنضم
29 مارس 2007
المشاركات
91
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

شكرا بجد على اهتمامك وتحذيرنا بس طبعا واضح انة مسلم والحركات دى معروفة ومش هتجيب حاجة معانا خالص لانهم بيبانوا بسهولة اوى واحنا مش اغبية يعنى بس بجد بشكركوا على انكوا بتوضحوا اكلام دة
 

ناجى عدلى زكى

New member
عضو
إنضم
11 مايو 2007
المشاركات
354
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

ليس كل مايلمع ذهب قذ يكون زجاج ويجرح وقت لايجدى العلاج فلما ننتظر وقوع الامر لنكن حكماء ونفرز الكلام ونتمعن ولاننجرف ونصدق المع سريعا فقد تكون دموع التماسيح كما يقول المثل ولنا من سفر الحكمه موعظه ان نكون حكماء والا يقودنا اخر غير المسيح ممتحنين كل كلمه ومعنى والرب حارس شعبه ويحفظهم
 
إنضم
1 أكتوبر 2006
المشاركات
9
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: تحذير الى كل سيدة مسيحية ..

اشكك ان يكون هذا الشخص مسيحى
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى