المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

ghawy_111

New member
عضو
إنضم
30 يونيو 2007
المشاركات
124
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

بمعونة الرب يسوع المسيح اتكلم انا
واقول ان الراجل فى بيته هو المثل
الاعلى وكمان هو رب الاسرة زى
الكاهن على الكنيسة فلو كان امين
فى حياته ومستقيم ومش بيمشى
فى الشر او الزنا او الفساد بيته يبقى
مؤسس على الصخر زى ماقال السيد
المسيح ويكون بيته كنيسة صغيرة
يطلع منها جيل صالح والمسيح دايما
بيكون متواجد فى حياتهم علشان
هم ماشيين بحكمة الكتاب المقدس
ياابنى اعطنى قلبك ولتلاحظ عيناك
طرقى
المسيح يبارك كل الاعضاء بالمنتدى
 

dede2000

New member
عضو
إنضم
29 مارس 2007
المشاركات
91
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

الموضوع اكتر من رائع وطبعا لازم يتثبت وياريت تكتبى مواضيع تانية زى الموضوع دة وشكرا على تعبك ورالرب يعوضك
 

lave

New member
إنضم
26 أبريل 2007
المشاركات
5
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

ديانا الرب يبركك ٠ الموضوع رائع ومحتاج وقفة وتئمل ٠ قال الرب يسوع ولماذا تدعونني يارب يارب ولا تعملون بما اقولة - كل من ياتي الي فيسمع كلامي ويعمل به اريكم من يشبه انه يشبه انسانا يبني بيتا فحفر وعمق ووضع الاساس على الصخر ثم هطل مطر غزير وصدم السيل ذللك البيت فلم يقدر ان يزعزعه لانه كان مؤسسا على الصخر٠ واما من سمع ولم يعمل فهو يشبه انسانا بني بيتا على الارض دون اساس فلما صدمه السيل انهار في الحال وكان خراب ذلك البيت جسيما٠ ببساطة ان فشل الحياة الزوجية سببه الانانيه وحب الذات وعدم التواضع والتسامح والقناعة الحب الخ من الاسباب٠ ولاستمرار الحياة الزوجيه محتاجيين ان نغفر ونسامح ونتنازل ونحب بصدق وامانة وان نعطي من التنازلات من غير مقابل لحل كل مشكله تواجه الحياة الزوجيه و بما ان الانسان بطبيعته بشكل عام اناني اذن بدون الاتكال على كلام الرب واخذ بركته يصعب الاستمرار٠٠٠٠ الرب يباركم٠
 

remorb

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 أبريل 2007
المشاركات
1,090
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

الموضوع أكثر من رائع
فالبيت = زوج + زوجه
كنيسة صغيرة ولما يكون هناك أولاد تكون كنيسة صغيرة جميلة
وعلشان تكون كنيسة فعلا
لازم يكون هناك الحب
وأعظم مثال للحب بين الكنيسة وعريسها ما جاء في سفر نشيد الأنشاد
كيف كانت العروس = الكنيسة تصف عريسها = المسيح
كيف تصف العروس العريس وكيف يصف العريس عروسه
أروع مثال للحب بين الكنيسة والمسيح يجب أن يطبق بين الزوج والزوجة
فالحب هو الأساس
والأساس في الحياة الزوجية هو...........................
إنكار الذات......
عندما تنكر ذاتك... وتذوب في الكنيسة الصغيرة = بيتك
فالزوج والزوجة جسد واحد ... أصبحا واحد وليس اثنان
يجب على المرأة أن تنكر ذاتها
كما يجب على الرجل أن ينكر ذاته
فالاثنان واحد
الأنانية
عندما نبعد الأنانية عنا نكون واحد
فيجب على الزوج والزوجة أن يفكر كل منهما فيما يسعد الآخر
وليس فيما يسعده هو.... هنا نبعد عن الأنانية
تخيل معي أو تخيلي
الزوجة يعلو صوتها غاضبة
والزوج يعلو صوته ردا على زوجته
(كيف للزوجة أن يعلو صوتها على الزوج الصعيدي)
هل فكرت في هذا السؤال؟؟؟
إذا فكر الرجل بهذه الطريقة تخيل معي كيف سيكون حال هذا البيت؟؟؟
الزوجة يعلو صوتها والزوج يعلو صوته والأولاد يبكون...
هل هذه هي الكنيسة الصغيرة؟؟؟
ولكن تخيل معي أن الزوجة علا صوتها..
ورد فعل الرجل أنه نظر إلي زوجته متأملا.. دون رد وتأمله فيه نظرة العتاب دون أن يتكلم
دون أن يعلو صوته....
هل هذا ضعف من الرجل؟؟؟؟
ما هي إجابتك؟؟؟
بعضنا يقول هذا ليس رجلا كيف يترك زوجته يعلو صوتها عليه؟؟؟
والبعض الآخر يقول هذا الرجل بارد.....
وكل منا يقول في هذا الرجل ما يريد..
لكن ...
تأمل إذا فعل الرجل هذا الأمر.. وبعد يوم أو اثنين ..
ستأتي تلك المرأة إلي زوجها الذي تركها دون عتاب لمدة يوم أو اثنين أو ثلاثة
وتقول له.. بكلمات بسيطة حلوة .. أنا آسفة....
فقد علا صوتي .. فيرد عليها الرجل ويقول .. أنا أعلم أنك مرهقة ...
بسبب الأولاد وعمل المنزل وتعبك في عملك الخارجي
لذلك أنا أعذرك ولكني أرجوكي ألا يعلو صوتك مرة أخرى
ما رأيك في تصرف هذا الرجل...؟؟؟
هل هو عاقل أم بارد ... أم أنك تقول أنه ليس رجلاً..
ولكني أسألك سؤال هام
إذا قام الرجل بالرد على زوجته وعلا صوته هو الآخر..
ما موقف الأولاد.. سيكون البيت كله بكاء.. وصراخ... وحريق...
ولن تخمد تلك الحريق ... ولذلك سنجد المشاكل تتفاقم وتزداد..
وتصل بنا إلي درجة الفراق وطلب الطلاق..
وكل هذا لعدم وجود الحب ... وإنكار الذات.. ووجود الأنا في البيت..
يجب أن نبعد الأنا وننكر ذواتنا ونذوب في الجسد الواحد في كنيستنا الصغيرة...
التي هي بيتك..
 

جو كار

New member
عضو
إنضم
5 أغسطس 2007
المشاركات
77
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

ربنا يعوض تعب محبتك
وشكرا ليك
 
إنضم
9 أغسطس 2007
المشاركات
5
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

انا ارى حقا ان هذا الموضوع رائع لكن من النادر جدا هو ايجاد زوجا وزوجه يحبان
بعضهم لبعض .
لهذه الاسباب على سبيل المثال
الزوج دائما يأتى من العمل مرهق فى حالة
ان الزوجه ايضا منهمكه مع الاطفال
لكن
عندما يأتى من العمل ويجد ان الغدا لم يعد بعد وان الغداء بقى له 10دقائق
فلا يسكت وينتظر بل يجادل لماذا ولماذا
ولا يهتم بكل التعب والارهاق
وهذا مثال على احد اسباب الخلافات الزوجيه
ولهذا السبب لا يجوجد زوج متحد مع زوجته
لكن امنيتى ان ينسى الزوج تعب نفسه ويفكر فى تعب زوجته وكذلك الزوجه
يجب ان تحب زوجها وبذلك ستكون الحياه المنزليه سعيده وليست خربه وغير منظمه
لهذا الستت انصح كل زوج بان اذا تاخر سواء كان الفطور او الغداء او العشاء بالانتظار وعدم التجادل على اسباب تافهه كهذه وسلام المسيح لكم
للمراسه (Msdvx******.com)
:bomb:
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

بصراحه بعد الكلام الرائع ومناقشات الاعضاء الجميله دى انا بصراحه حسيت ان فى نبرة تشاؤم فينا كشباب النهارده تجاة الجواز الولاد خايفين من الزوجه النكديه اللى بتزعق واللى ماترعاش بيتها كويس وعقليتها التافهه
والبنات خايفين من الزوج الكسلان الغضوب اللى قبل الجواز حاجه وبعد الجواز حاجه تانيه

لو انا غلطانه فى الاستنتاج بتاعى قولولى
 

dede2000

New member
عضو
إنضم
29 مارس 2007
المشاركات
91
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

انا بحييك بجد يا ( راجل يا غامض) على رايك وعاك 100% بجد على كل حرف وياريت تيجى بس على العشاء المتاخر لكن الراجل لو عايز يتلكك على اى حاجة حتى ولو مش موجودة هيتلكك .
وبحييك بجد على رايك دة .
 

dede2000

New member
عضو
إنضم
29 مارس 2007
المشاركات
91
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

انا معاك يا (راتاميس ) انتى صح والبنات فعلا بيخافوا اوى من الموضوع دة والمصيبة ان صعب تعرفى الراجل على حقيقتة لانة ممكن يمثل صح وبيكدب فى حاجات مهمة اوى وصعب البنت تعرف غير لما تكون خلاص اتجوزتة وماينفعش تغير رايها
 

mansor1_2000

منصور باسم يسوع
عضو مبارك
إنضم
26 أغسطس 2007
المشاركات
690
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
الإقامة
تحت راية الصليب
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

الموضع أكثر من رائع
فالزواج الناجح والاسرة السعيدة والبيت المستقر الهادي يجب ان ينموا علي اساس ثابت حتى يقوى علي مواجهة اتعاب الحياة ومشاكلها المادية والاجتماعية وهذا الاساس الثابت هو تعاليم ووصايا الكنيسة المستمدة من وصايا السيد المسيح بالكتاب المقدس بالاضافة الي تنمية الفضائل الروحية بين الزوجين مثل الاتضاع وبذل الذات ورح الصلاة الدائمة والمحبة والمغفرة بهذة تصبح الاسرة كنيسة صغيرة 0000000
وشكرا لهذا البحث الرائع واتمني المزيد بهذه القوة000000000
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

بصو يا جماعه انا حاسه اننا كبنات بنبص على شكل ووظيفه ومرتب حلو خلاص يلا يا عم شيل على بركه الله والمهم ننتخطب علشان مايعديش القطار ويفوتنا واهوة بالمرة نحب نتمنظر بخطيبى اللى راح خطيبى جه و هكذا علشان كده نظرتنا بتبقى سطحيه مابنشفش المقتطفات الصغيرة اللى بتحصل فى الخطوبه وبعد كده نقول ده بيمثل دى كانت بتضحك عليا ووو نصب اللعنات على الطرف التانى
طب وانا كنت فين كان فين عقلى وقت مامشاعرى كانت بتدلق منى على الفاضى والمليان

اما حكايات ان الزوج يرجع من الشغل يتخانق على اتفه الاسباب فا ده طبيعى لانه بيبقى فى ضغط شغل ونفسه يرتاح لكن مش مبرر ليه برضه انه يزعق ويطلع غله فى مراته وولاده اللى لازم يشوفوا فيه الجانب الحنين انسو شغلكم يارجاله على باب بيتكووووووووووو
وانتو يا بنات حبو رجالكم وقدرو قد هما بيتعبوا زيينا علشان يوفرولنا الحمايه


شكرا ليكو
 

ماريان مرمر

New member
عضو
إنضم
30 سبتمبر 2007
المشاركات
269
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

موضوع رائع رائع رائع ربنا معكم
jesusap8qb6.gif
 

بتول لرب

New member
عضو
إنضم
6 أكتوبر 2007
المشاركات
242
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

شكرا الموضوع جميل اوى


elbabafd6.gif
 

bushrabadie

New member
إنضم
11 أكتوبر 2007
المشاركات
2
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

نقول كلمه الله فى سفر الجامعه الاصحاح 11 ارم خبزك على وجه الماء فانك تجده بعد ايام كثيره وعدد4 من يرصد الريح لايزرع ومن يراقب السحب لايحصد ارجوا من القراء التامل فى معاتى هذة الايات الايةالاولى تحثنا على عمل الخير للجميع ودون النظر هذه هى المسيحيه يااحبائى وهى ان نحب الجميع وكما قال سيدنا يسوع المسيح له كل المجد احبوا اعدائكم ؤباركوا ااالاعنيكم واحسنوا الى المسيئين اليكم 0 ارجو منكم قرائة الاصحاحات 5\6\7من انجيل متى فليضىء نوركم هكذا قدام الناس لكى يروا اعماتكم الحسنه وبمجدوا اباكم الذى قى السموات
 

سندباد+اسيوط

الخاطى
عضو مبارك
إنضم
12 أكتوبر 2007
المشاركات
484
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

مفيش اروع واجمل من الكلام دة حقيقى ربنا يبارك تعب محبتك سندباد
 

mahy

شىءبيجذبنى اليك
عضو مبارك
إنضم
21 ديسمبر 2006
المشاركات
384
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
الإقامة
وسط بحر ذنوبى
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

موضوعك رائع جدا جدا وبالرغم من ان كل كلمة قلتيها احنا عارفينها ومدركينها الا انها غائبة عننا بجد
مش عارفة لية بس بجد كلمات رائعة وتعبير اروع
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

ميرسى لاهتمامكو بالموضوع وياريت الواحد تتحفر الكلام ده فى دماغه مش ساعه القدر يعمى البصر زى مابيقولو ههههههههههههههه
 

عاشقة دجلة

ام دانييل
عضو مبارك
إنضم
26 مايو 2007
المشاركات
1,203
مستوى التفاعل
8
النقاط
0
الإقامة
بين ادين ربي يسوعي
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

موضوع مفيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد و حلو و روعة

شكرا عيني
 

rose24

New member
عضو
إنضم
21 أكتوبر 2007
المشاركات
330
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

الله يا ديانا موضوع مميز ومهم
شكرا يا عزيزي على هذا الموضوع
 
أعلى