الزواج الفاشل ....... كيف نتعامل معه ...؟؟؟

هل الطلاق هو الحل للزواج الفاشل


  • مجموع المصوتين
    20

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
إنى احترم الكنيسة الأنجيليه يا استاذ عرفان وإن اختلفت معها في بعض الرؤى

لم تجيب على سؤالى: ماذا لو حدث عدم توافق في الزواج الثانى أو الثالث ... ؟؟؟؟؟
 

arfaan

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
10 مايو 2013
المشاركات
84
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
إنى احترم الكنيسة الأنجيليه يا استاذ عرفان وإن اختلفت معها في بعض الرؤى

لم تجيب على سؤالى: ماذا لو حدث عدم توافق في الزواج الثانى أو الثالث ... ؟؟؟؟؟

بالتأكيد ﻻ استطيع الإجابة لأنى ﻻ اعرف الحالات والاهم انى ﻻ اقدر احكم على اى حالة.....ليس من سلطانى وﻻ من قدرتى حتى....كل حالة لها ظروفها والحكم ليس لى
 

arfaan

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
10 مايو 2013
المشاركات
84
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
ربما البعض ﻻ يجب السماح له بالطلاق حتى رغم زنا الطرف الاخر....وربما الاخر ظروفه توجب تطليقه للمرة الثانية وبسبب اشياء مختلفة واخطر من الزنا.....من انا لاحكم؟
 

rafaatbarsoum

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
3 أبريل 2010
المشاركات
861
مستوى التفاعل
58
النقاط
0
الإقامة
Birmingham Uk
Well don shouting voice .....!very interesting subject in the mater of fact the marriage in church is not contract between two .......!Man and wife .........!it is in fact an covenant .....!between 3 people Man ,Wife and Jesus Christ him self as a Guarantor it means who is not believe Man or wife is the marriage not covenant it is biter civil marriage is enough I m agree if there is any separation for while than devours
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113
انا كنت هبقي مع الطلاق لو موجود بالكنيسه
فبما ان معندناش طلاق فانا مع الانفصال اذا كان الزواج فاشل بين الطرفين
وشايفه انه انسب حل للطرفين وللاولاد كمان ,, للزوجين لانهم هيستريحوا من بعض ومش هيبقي في ضغط علي حد منهم وكل واحد يعيش براحته في هدوء
بدل المشاكل وتعب الاعصاب الي ممكن توصل ان
الزوجه انها تكتئب او حتي تفكر انها تطفش من عيشتها او حتي تتنتحر لان الضغط النفسي بيولد الانفجار ,,
وبالنسبه للاولاد لانهم هيتربوا في جو هادي بعيد عن الصوت العالي والخناقات واذا كان الاب علي درجة من النضج هيزورهم ويهتم بيهم من بعيد مش كدة هيبقي كانه مش موجود ,, طبعا دا بياثر علي نفسيه الاولاد بس تاثيرة هيبقي اقل من لو هما علطول خناق ومفيش سلام في البيت والام علطول مكتئبه وحزينه

و هل تؤمنى بطلاق المحكمة أم تعتبريه إنفصال ؟
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113

ليش حاسك خايفة تحكي إنك بتأيدي الزواج المدني :)

لأ مش خايفة
ههههههههههههههههههههههه

بس إحنا نعدى مرحلة الفصل بين الكنيسة و الدولة الأول
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113


نريد تفاسير أباء الكنيسة وليس تفاسير إيرينية :99:

لا توجد تفاسير إيرينية و لا حاجة

هههههههههههههههههههههههه

و لو إنى متأكدة إن فى يوم هتقولوا :

عن القديسة +إيرينى+ رضى الله عنها و أرضاها :heat:

إيه دا انا بقول إيه ؟:w00t:
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113
أولا و قبل أى شىء

لازم أوضح نقطة للمرة التانية

أنا ليس لى أى إعتراض على قوانين الكنيسة (بطوائفها الثلاثة) نهاااااااااااااااااااائى طالما هذه القوانين داخل جدران الكنيسة

أما إذا خرجت الى تشريعات دولة فأنا من حقى هنا أن أعترض

و هذا ما جعلنى أدخل فى هذا الحوار

أرجو أن يكون المعنى وصل
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113


وَقِيلَ: مَنْ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ فَلْيُعْطِهَا كِتَابَ طَلاَقٍ, وَأَمَّا أَنَا فَأَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ مَنْ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ إِلاَّ لِعِلَّةِ الزِّنَى يَجْعَلُهَا تَزْنِي وَمَنْ يَتَزَوَّجُ مُطَلَّقَةً فَإِنَّهُ يَزْنِي (مت 5 : 31- 32)


وَتَقَدَّمَ إِلَيْهِ بَعْضُ الْفَرِّيسِيِّينَ يُجَرِّبُونَهُ، فَسَأَلُوهُ: «هَلْ يَحِلُّ لِلرَّجُلِ أَنْ يُطَلِّقَ زَوْجَتَهُ لأَيِّ سَبَبٍ؟ فَأَجَابَهُمْ قَائِلاً: أَلَمْ تَقْرَأُوا أَنَّ الْخَالِقَ جَعَلَ الإِنْسَانَ مُنْذُ الْبَدْءِ ذَكَراً وَأُنْثَى، - وَقَالَ: لِذَلِكَ يَتْرُكُ الرَّجُلُ أَبَاهُ وَأُمَّهُ وَيَتَّحِدُ بِزَوْجَتِهِ، فَيَصِيرُ الاثْنَانِ جَسَداً وَاحِداً؟ فَلَيْسَا فِي مَا بَعْدُ اثْنَيْنِ، بَلْ جَسَدٌ وَاحِدٌ فَلاَ يُفَرِّقَنَّ الإِنْسَانُ مَا قَدْ قَرَنَهُ اللهُ . فَسَأَلُوهُ: فَلِمَاذَا أَوْصَى مُوسَى بِأَنْ تُعْطَى الزَّوْجَةُ وَثِيقَةَ طَلاَقٍ فَتُطَلَّقُ؟. أَجَابَ: بِسَبَبِ قَسَاوَةِ قُلُوبِكُمْ، سَمَحَ لَكُمْ مُوسَى بِتَطْلِيقِ زَوْجَاتِكُمْ وَلَكِنَّ الأَمْرَ لَمْ يَكُنْ هَكَذَا مُنْذُ الْبَدْءِ. وَلَكِنِّي أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ الَّذِي يُطَلِّقُ زَوْجَتَهُ لِغَيْرِ عِلَّةِ الزِّنَى، وَيَتَزَوَّجُ بِغَيْرِهَا، فَإِنَّهُ يَرْتَكِبُ الزِّنَى وَالَّذِي يَتَزَوَّجُ بِمُطَلَّقَةٍ، يَرْتَكِبُ الزِّنَى. (مت 19 : 3-9)

فَتَقَدَّمَ الْفَرِّيسِيُّونَ وَسَأَلُوهُ: هَلْ يَحِلُّ لِلرَّجُلِ أَنْ يُطَلِّقَ امْرَأَتَهُ؟» لِيُجَرِّبُوهُ فَأَجَابَ: بِمَاذَا أَوْصَاكُمْ مُوسَى؟. فَقَالُوا: مُوسَى أَذِنَ أَنْ يُكْتَبَ كِتَابُ طَلاَقٍ فَتُطَلَّقُ. فَأَجَابَ يَسُوعُ: مِنْ أَجْلِ قَسَاوَةِ قُلُوبِكُمْ كَتَبَ لَكُمْ هَذِهِ الْوَصِيَّةَ, وَلَكِنْ مِنْ بَدْءِ الْخَلِيقَةِ ذَكَراً وَأُنْثَى خَلَقَهُمَا اللَّهُ, مِنْ أَجْلِ هَذَا يَتْرُكُ الرَّجُلُ أَبَاهُ وَأُمَّهُ وَيَلْتَصِقُ بِامْرَأَتِهِ وَيَكُونُ الاِثْنَانِ جَسَداً وَاحِداً. إِذاً لَيْسَا بَعْدُ اثْنَيْنِ بَلْ جَسَدٌ وَاحِدٌ, فالَّذِي جَمَعَهُ اللَّهُ لاَ يُفَرِّقْهُ إِنْسَانٌ. ثُمَّ فِي الْبَيْتِ سَأَلَهُ تَلاَمِيذُهُ أَيْضاً عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ لَهُمْ: مَنْ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ وَتَزَوَّجَ بِأُخْرَى يَزْنِي عَلَيْهَا. (مر 10 : 2-11)

كُلُّ مَنْ يُطَلِّقُ امْرَأَتَهُ وَيَتَزَوَّجُ بِأُخْرَى يَزْنِي وَكُلُّ مَنْ يَتَزَوَّجُ بِمُطَلَّقَةٍ مِنْ رَجُلٍ يَزْنِي. (لو 16:18)

سأكمل بعد ما أوصل الواد إبنى للمدرسة

قُطُع الجواز و سنينه :w00t:

 

Desert Rose

I have a dream
عضو مبارك
إنضم
10 نوفمبر 2010
المشاركات
8,448
مستوى التفاعل
1,987
النقاط
113
نقطة توضيح علشان فيه خلط بيحصل سواء بقصد او بدون قصد
قانون الكنيسة الانجيلية لايسمح بالطلاق الا فى علة الزنا
حتى بطلان العقد لا يوجد
يوجد انفصال فى حالة استحالة العشرة
لكن طلاق رسمى غير مسموح بيه فى الكنيسة الانجيلية الا لعلة الزنا وتغيير الدين
لو كنتو بتتكلمو عن اللى بيحصل فى الغرب
فالغرب وضع مختلف خااااااااالص
لانهم بيعملو جواز مدنى فبيطلقو طلاق محكمة وممكن بعد كده يتجوزو مدنى
او ممكن يتجوزو فى كنيسة والكنيسة تسمح ( وده طبعا غلط ) لكن ده شذوذ عن القانون الاصلى للكنيسة الانجيلية وهو لا طلاق الا لعلة الزنا وتغيير الدين
معرفش الاشاعات اللى بتطلع على الكنيسة الانجيلية ديه بتيجى من فين ؟ والمهم ان الناس بتصدقها من غير ما تسأل وطول النهار يقولو ان الكنيسة الانجيلية بتطلق لاى سبب مع انى اسباب الطلاق فيها ضيقة جدا جدا ومحصورة فى السببين اللى انا قولتهم



رأيى انا بقا اللى عايز يطلق , يطلق ويتجوز مدنى وميصدعش دماغه ودماغنا
 
التعديل الأخير:

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113
نقطة توضيح علشان فيه خلط بيحصل سواء بقصد او بدون قصد
قانون الكنيسة الانجيلية لايسمح بالطلاق الا فى علة الزنا
حتى بطلان العقد لا يوجد
يوجد انفصال فى حالة استحالة العشرة
لكن طلاق رسمى غير مسموح بيه فى الكنيسة الانجيلية الا لعلة الزنا وتغيير الدين


و إستحالة العشرة ديه مين اللى بيحددها ؟؟؟

الكنيسة الانجيلية و لا القضاء ؟؟؟؟؟





وطول النهار يقولو ان الكنيسة الانجيلية بتطلق لاى سبب مع انى اسباب الطلاق فيها ضيقة جدا جدا ومحصورة فى السببين اللى انا قولتهم

الكنيسة الانجيلية بتسمح بالزواج للمرة التانية بس شرط تاخد حكم طلاق فى المحكمة لأى سبب :smile01







رأيى انا بقا اللى عايز يطلق , يطلق ويتجوز مدنى وميصدعش دماغه ودماغنا



و دا مين دا اللى يقدر يصدع دماغك:t4:
 

Desert Rose

I have a dream
عضو مبارك
إنضم
10 نوفمبر 2010
المشاركات
8,448
مستوى التفاعل
1,987
النقاط
113
و إستحالة العشرة ديه مين اللى بيحددها ؟؟؟

الكنيسة الانجيلية و لا القضاء ؟؟؟؟؟

لا الكنيسة ولا القضاء , الاتنين المتجوزين هما اللى بيقررو الانفصال عن بعض
طبعا مفيش جواز هنا لاى واحد فيهم , لان هنا مفيش طلاق هو مجرد انفصال يعنى كل واحد عايش بعيد عن التانى
فمفيش اجراءات غير ان اللايحة الانجيلية بتقول ان الزوج لازال لازم يصرف على اولاده حتى بعد الانفصال
الكنيسة الانجيلية بتسمح بالزواج للمرة التانية بس شرط تاخد حكم طلاق فى المحكمة لأى سبب :smile01

ده فين ده ؟؟؟؟؟ مين اللى قالك الاشاعات ديه اللى الناس بتطلعها وتصدقها مع نفسها ؟ انا اللى اعرفه ان القسيس صفوت البياضى هيعمل لجنة لدراسة الحالات اللى عايزة تطلق وتتجوز تانى , والمعايير هى طبقا للنص الانجيلى اللى هو الطلاق لعلة الزنى بردو
مين بقا قال انها بتمسح بالزواج التانى لاى سبب ؟

و دا مين دا اللى يقدر يصدع دماغك:t4:

انتى :smile01:smile01:smile01
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113


وَقِيلَ: مَنْ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ فَلْيُعْطِهَا كِتَابَ طَلاَقٍ, وَأَمَّا أَنَا فَأَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ مَنْ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ إِلاَّ لِعِلَّةِ الزِّنَى يَجْعَلُهَا تَزْنِي وَمَنْ يَتَزَوَّجُ مُطَلَّقَةً فَإِنَّهُ يَزْنِي (مت 5 : 31- 32)


وَتَقَدَّمَ إِلَيْهِ بَعْضُ الْفَرِّيسِيِّينَ يُجَرِّبُونَهُ، فَسَأَلُوهُ: «هَلْ يَحِلُّ لِلرَّجُلِ أَنْ يُطَلِّقَ زَوْجَتَهُ لأَيِّ سَبَبٍ؟ فَأَجَابَهُمْ قَائِلاً: أَلَمْ تَقْرَأُوا أَنَّ الْخَالِقَ جَعَلَ الإِنْسَانَ مُنْذُ الْبَدْءِ ذَكَراً وَأُنْثَى، - وَقَالَ: لِذَلِكَ يَتْرُكُ الرَّجُلُ أَبَاهُ وَأُمَّهُ وَيَتَّحِدُ بِزَوْجَتِهِ، فَيَصِيرُ الاثْنَانِ جَسَداً وَاحِداً؟ فَلَيْسَا فِي مَا بَعْدُ اثْنَيْنِ، بَلْ جَسَدٌ وَاحِدٌ فَلاَ يُفَرِّقَنَّ الإِنْسَانُ مَا قَدْ قَرَنَهُ اللهُ . فَسَأَلُوهُ: فَلِمَاذَا أَوْصَى مُوسَى بِأَنْ تُعْطَى الزَّوْجَةُ وَثِيقَةَ طَلاَقٍ فَتُطَلَّقُ؟. أَجَابَ: بِسَبَبِ قَسَاوَةِ قُلُوبِكُمْ، سَمَحَ لَكُمْ مُوسَى بِتَطْلِيقِ زَوْجَاتِكُمْ وَلَكِنَّ الأَمْرَ لَمْ يَكُنْ هَكَذَا مُنْذُ الْبَدْءِ. وَلَكِنِّي أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ الَّذِي يُطَلِّقُ زَوْجَتَهُ لِغَيْرِ عِلَّةِ الزِّنَى، وَيَتَزَوَّجُ بِغَيْرِهَا، فَإِنَّهُ يَرْتَكِبُ الزِّنَى وَالَّذِي يَتَزَوَّجُ بِمُطَلَّقَةٍ، يَرْتَكِبُ الزِّنَى. (مت 19 : 3-9)

فَتَقَدَّمَ الْفَرِّيسِيُّونَ وَسَأَلُوهُ: هَلْ يَحِلُّ لِلرَّجُلِ أَنْ يُطَلِّقَ امْرَأَتَهُ؟» لِيُجَرِّبُوهُ فَأَجَابَ: بِمَاذَا أَوْصَاكُمْ مُوسَى؟. فَقَالُوا: مُوسَى أَذِنَ أَنْ يُكْتَبَ كِتَابُ طَلاَقٍ فَتُطَلَّقُ. فَأَجَابَ يَسُوعُ: مِنْ أَجْلِ قَسَاوَةِ قُلُوبِكُمْ كَتَبَ لَكُمْ هَذِهِ الْوَصِيَّةَ, وَلَكِنْ مِنْ بَدْءِ الْخَلِيقَةِ ذَكَراً وَأُنْثَى خَلَقَهُمَا اللَّهُ, مِنْ أَجْلِ هَذَا يَتْرُكُ الرَّجُلُ أَبَاهُ وَأُمَّهُ وَيَلْتَصِقُ بِامْرَأَتِهِ وَيَكُونُ الاِثْنَانِ جَسَداً وَاحِداً. إِذاً لَيْسَا بَعْدُ اثْنَيْنِ بَلْ جَسَدٌ وَاحِدٌ, فالَّذِي جَمَعَهُ اللَّهُ لاَ يُفَرِّقْهُ إِنْسَانٌ. ثُمَّ فِي الْبَيْتِ سَأَلَهُ تَلاَمِيذُهُ أَيْضاً عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ لَهُمْ: مَنْ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ وَتَزَوَّجَ بِأُخْرَى يَزْنِي عَلَيْهَا. (مر 10 : 2-11)

كُلُّ مَنْ يُطَلِّقُ امْرَأَتَهُ وَيَتَزَوَّجُ بِأُخْرَى يَزْنِي وَكُلُّ مَنْ يَتَزَوَّجُ بِمُطَلَّقَةٍ مِنْ رَجُلٍ يَزْنِي. (لو 16:18)


أولا تفسير القس أنطونيوس فكرى
http://www.arabchurch.com/commentaries/father_antonios/Matthew/5
آيات (31،32):-

وقيل من طلق امرأته فليعطها كتاب طلاق. وأما أنا فأقول لكم أن من طلق امرأته إلا لعلة الزنى يجعلها تزني ومن يتزوج مطلقة فانه يزني.

المرأة فى اليهودية كانت مهانة، وكان الرجال يصلون يوماً "أشكرك يا رب لأنك خلقتنى رجلاً وليس إمرأة، خلقتنى حراً وليس عبداً...." وهذا يعبر عن قساوة قلوبهم من ناحية المرأة، ولقساوة قلوبهم هذه سمح لهم موسى بالطلاق (تث 1:24). ولقد شاع الطلاق عند الأمم واليهود على السواء. ولقد هناك مدرستان عند اليهود، مدرسة شمعى وهى تسمح بالطلاق فى حالة فقدان العفة، أماَ مدرسة هليل فتوسعت فى أسباب الطلاق حتى أنها سمحت بالطلاق إن أفسدت الطعام أو خرجت عارية الرأس أو عموماً إن إنجذب الرجل لإمرأة أخرى. وجاء المسيح ليقدس الزواج ويرتفع به لمستوى المسئولية الجادة، فلا يسمح بالطلاق إلاّ لعلة الزنى.

كتاب طلاق=
هو شهادة بطهارة الزوجة المطلقة 1)
حتى لا ترجم 2)
به يمكنها أن تتزوج رجلاً أخر. ولذلك يكون كتاب الطلاق هذا وسيلة لتهدئة مشاعر الزوج ورجوعه عن الطلاق، إذ يشعر الرجل حين يكتب هذا الكتاب ان إمرأته ستصير لآخر فيرجع عن نيته بطلاقها

____________________________________

يبقى ليه سمح بالطلاق ؟؟؟

هنا نرجع للتاريخ

إحكى يا تاريخ و قول لنا عن اللى كانوا قبلنا
التاريخ بيقول إيه؟؟

إن اليهودى كان ممكن يتجوز أكتر من واحدة فى نفس الوقت 2-3-4-5-ما تعدش

و كانت المرأة وقتها بدون عمل

فكان لما هو بيحب يتركها : كان بيتركها و لا يطلقها

طيب : هى تعمل إيه ؟ تاكل منين ؟؟ ما بتشغلش !!!!!! تجوع ؟؟ تموت ؟؟؟

فكانت بتزنى عشان تاكل

لذلك قال السيد المسيح : إِنَّ مَنْ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ إِلاَّ لِعِلَّةِ الزِّنَى يَجْعَلُهَا تَزْنِي

و إلا فليصبح المعنى عام و تصبح كل المطلقات زانيات لكنه كان يشرح حالة عامة

طيب : جه موسى النبى قال إيه إعطيها كتاب طلاق (طبعا عشان تتزوج آخر و لا تزنى )

لما حصل كدة

أصبح اليهود يتزوجوا المطلقات كزوجة تانية أو تالتة فباظت شريعة الزوجة الواحدة بمعنى بقى إتنين أو تلاتة على ذمته

عشان كدة المسيح قال وَمَنْ يَتَزَوَّجُ مُطَلَّقَةً فَإِنَّهُ يَزْنِي

لأن المطلقة بتبقى زوجة تانية فى وجود الأولى

عشان كدة يبقى إسمه زنى

التفسير مش من عندى دا تاريخ

 

Desert Rose

I have a dream
عضو مبارك
إنضم
10 نوفمبر 2010
المشاركات
8,448
مستوى التفاعل
1,987
النقاط
113
وبالنسبة لاحكام المحكمة فى الطلاق
فبعض الطوايف الانجيلية بتاخد بيها اذا كانت فى الحالات الاتيه
الزنا , او هرب الزوج او الزوجة مع شخص تانى او تغيير الديانة
مش لاى سبب بردو
مش عارفه الاشاعات ديه كلها ليه ؟
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113



فمفيش اجراءات غير ان اللايحة الانجيلية بتقول ان الزوج لازال لازم يصرف على اولاده حتى بعد الانفصال
[/COLOR]

و إيه اللى يضمن إن ينفذ هذا الحكم

هل هذا حكم قضائى ؟؟

هل للكنيسة الانجيلية سلطة تنفيذية ؟؟؟

الدولة هى الوحيدة الضامنة لهذه الأشياء و ليست الكنائس



ده فين ده ؟؟؟؟؟ مين اللى قالك الاشاعات ديه اللى الناس بتطلعها وتصدقها مع نفسها ؟ انا اللى اعرفه ان القسيس صفوت البياضى هيعمل لجنة لدراسة الحالات اللى عايزة تطلق وتتجوز تانى , والمعايير هى طبقا للنص الانجيلى اللى هو الطلاق لعلة الزنى بردو
مين بقا قال انها بتمسح بالزواج التانى لاى سبب ؟


ديه مش إشاعات يا دكتورة

إنتى مش عايشة فى مصر

أنا حضرت فرحين فى إحدى الكنائس الانجيلية و فى الحالتين كان الزوج سابق له الزواج أرثوذكسيا و تم تطليقه فى المحكمة و لم يأخذ تصريح بالزواج التانى من الكنيسة الارثوذكسية

و لكن الكنيسة البروتستانتية وافقت على تزويجه

هذا تاريخ معاصر

 

Desert Rose

I have a dream
عضو مبارك
إنضم
10 نوفمبر 2010
المشاركات
8,448
مستوى التفاعل
1,987
النقاط
113
و إيه اللى يضمن إن ينفذ هذا الحكم

هل هذا حكم قضائى ؟؟

هل للكنيسة الانجيلية سلطة تنفيذية ؟؟؟

الدولة هى الوحيدة الضامنة لهذه الأشياء و ليست الكنائس
مفيش حاجة تضمن غير امانة الشخص
اللايحة الانجيلية محطوطة للى عايز يتبعها , وده اصلا مش طلاق علشان يكون فيه سلطات تنفيذية
ده مجرد انفصال فى المعيشة
ولو اتصالحو بيرجعو يعيشو مع بعض عادى جدا




ديه مش إشاعات يا دكتورة

إنتى مش عايشة فى مصر

أنا حضرت فرحين فى إحدى الكنائس الانجيلية و فى الحالتين كان الزوج سابق له الزواج أرثوذكسيا و تم تطليقه فى المحكمة و لم يأخذ تصريح بالزواج التانى من الكنيسة الارثوذكسية

و لكن الكنيسة البروتستانتية وافقت على تزويجه

هذا تاريخ معاصر
لا حبيبتى اشاعات , لان اخر حاجة اتعملت هى اللجنة اللى عملها القسيس صفوت البياضى لدراسة حالات الطلاق والزواج التانى اعتمادا على النصوص الانجيلية لان الكنيسة الانجيلية عندها طوابير من الناس اللى عايزة تتجوز تانى ومش واخدة موافقة وده اللى خلى البياضى يعمل اللجنة ديه

وانتى بقا عرفتى هو اخد حكم طلاق ليه ؟ انا قولت فى مشاركة بعدها ان بعض الطوايف الانجيلية بتاخد بأحكام المحكمة فى حالات بردو الزنا والجنون والهرب مع شخص تانى وتغيير الديانة
مش لاى سبب بردو
وانا معرفش ازاى هو اتجوز من غير شهادة خلو موانع من كنيسته الاصليه اللى هى الكنيسة الارثوذكسية
لان الللايحة الانجيلية بتقول ان لو اى شخص من طايفة تانية وعايز يتجوز فى الكنيسة الانجيلية لازم يجيب شهادة خلو موانع من الكنيسة الاصلية بتاعته والكاهن اللى يعرفه
انا مش بتكلم عن حالات شاذة وفرحين انتى حضرتيهم
انا بتكلم عن اللايحة الانجيلية نفسها
لان الحالات الشاذة كتير , ايه رأيك انى اعرف ناس كتير متعمدين فى كنيسة انجيلية واتجوز فى كنيسة ارثوذكسية من غير معمودية تانية لانهم عملو شهادة معمودية مضروبة ؟ مع ان اللايحة الارثوذكسية بتقول ان لازم معمودية ارثوذكسية تانية علشان الجواز يتم فى الكنيسة الارثوذكسية
هل اقدر اقول هنا ان الكنيسة الارثوذكسية بتجوز اى حد من الطوايف التانية من غير معمودية ارثوذكسية
ولا ديه حالات شاذة وخارجة عن القاعدة العامة للكنيسة ؟

 
التعديل الأخير:

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113


مفيش حاجة تضمن غير امانة الشخص
اللايحة الانجيلية محطوطة للى عايز يتبعها , وده اصلا مش طلاق علشان يكون فيه سلطات تنفيذية
ده مجرد انفصال فى المعيشة
ولو اتصالحو بيرجعو يعيشو مع بعض عادى جدا






لا حبيبتى اشاعات , لان اخر حاجة اتعملت هى اللجنة اللى عملها القسيس صفوت البياضى لدراسة حالات الطلاق والزواج التانى اعتمادا على النصوص الانجيلية لان الكنيسة الانجيلية عندها طوابير من الناس اللى عايزة تتجوز تانى ومش واخدة موافقة وده اللى خلى البياضى يعمل اللجنة ديه

وانتى بقا عرفتى هو اخد حكم طلاق ليه ؟ انا قولت فى مشاركة بعدها ان بعض الطوايف الانجيلية بتاخد بأحكام المحكم فى حالات بردو الزنا والجنون والهرب مع شخص تانى وتغيير الديانة
مش لاى سبب بردو
وانا معرفش ازاى هو اتجوز من غير شهادة خلو موانع من كنيسته الاصليه اللى هى الكنيسة الارثوذكسية
لان الللايحة الانجيلية بتقول ان لو اى شخص من طايفة تانية وعايز يتجوز فى الكنيسة الانجيلية لازم يجيب شهادة خلو موانع من الكنيسة الاصلية بتاعته والكاهن اللى يعرفه
انا مش بتكلم عن حالات شاذة وفرحين انتى حضرتيهم
انا بتكلم عن اللايحة الانجيلية نفسها


و إذا قولت لك إن الجوازة كانت لسة من شهر !!!!!!

مش بأكذب على فكرة

لو عايزانى أطقس و أعرف هو أخد طلاق ليه ؟؟ سيبينى كام يوم و أنا أجيب لك قراره

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه


 

Desert Rose

I have a dream
عضو مبارك
إنضم
10 نوفمبر 2010
المشاركات
8,448
مستوى التفاعل
1,987
النقاط
113
و إذا قولت لك إن الجوازة كانت لسة من شهر !!!!!!

مش بأكذب على فكرة

لو عايزانى أطقس و أعرف هو أخد طلاق ليه ؟؟ سيبينى كام يوم و أنا أجيب لك قراره

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه



انا مش بقول انك بتكدبى
اقرى الاضافة اللى انا ضفتها على مشاركتى ديه وانتى تعرفى قصدى
انى بتكلم على اللايحة نفسها مش عن حالات كده ماشية لوحدها
وقولتلك بردو بعض الطوايف الانجيلية بتاخد بحكم المحكمة فى الحالات اللى قولتها يعنى بردو مش لاى سبب
مش علشان الكلام على الكنيسة الانجيلية يبقا اى كلام يتقال

 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
حسنا ...... لو اباحت الكنيسة الطلاق لأى سبب ستنهار الاسرة المسيحية وسيكون قائدها هو ابليس وليس المسيح .....
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:
أعلى