الزواج الفاشل ....... كيف نتعامل معه ...؟؟؟

هل الطلاق هو الحل للزواج الفاشل


  • مجموع المصوتين
    20

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب


أولا تفسير القس أنطونيوس فكرى
http://www.arabchurch.com/commentaries/father_antonios/Matthew/5


____________________________________

يبقى ليه سمح بالطلاق ؟؟؟

هنا نرجع للتاريخ

إحكى يا تاريخ و قول لنا عن اللى كانوا قبلنا
التاريخ بيقول إيه؟؟

إن اليهودى كان ممكن يتجوز أكتر من واحدة فى نفس الوقت 2-3-4-5-ما تعدش

و كانت المرأة وقتها بدون عمل

فكان لما هو بيحب يتركها : كان بيتركها و لا يطلقها

طيب : هى تعمل إيه ؟ تاكل منين ؟؟ ما بتشغلش !!!!!! تجوع ؟؟ تموت ؟؟؟

فكانت بتزنى عشان تاكل

لذلك قال السيد المسيح : إِنَّ مَنْ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ إِلاَّ لِعِلَّةِ الزِّنَى يَجْعَلُهَا تَزْنِي

و إلا فليصبح المعنى عام و تصبح كل المطلقات زانيات لكنه كان يشرح حالة عامة

طيب : جه موسى النبى قال إيه إعطيها كتاب طلاق (طبعا عشان تتزوج آخر و لا تزنى )

لما حصل كدة

أصبح اليهود يتزوجوا المطلقات كزوجة تانية أو تالتة فباظت شريعة الزوجة الواحدة بمعنى بقى إتنين أو تلاتة على ذمته

عشان كدة المسيح قال وَمَنْ يَتَزَوَّجُ مُطَلَّقَةً فَإِنَّهُ يَزْنِي

لأن المطلقة بتبقى زوجة تانية فى وجود الأولى

عشان كدة يبقى إسمه زنى

التفسير مش من عندى دا تاريخ


تمام .... تكلمت حسنا عن التاريخ ..... ماذا عن بقية النص الذى استكمله السيد المسيح بعد ان انتهى من الجزء التاريخى حسب راى القس انطونيوس فكرى .....

هل كانت الكنيسة على مدار الزمن, قبل زمن الارتداد الذى نحياه الآن, تفسر هذا النص هكذا وكانت تقوم بالتطليق لأى سبب ؟؟؟؟ أم أن آباء الكنيسة لم يفهموا نصوص الإنجيل حتى جاء اليوم من يصحح هذا الفهم .....؟؟؟؟؟؟؟
 
التعديل الأخير:

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0

لازم أوضح نقطة للمرة التانية
أنا ليس لى أى إعتراض على قوانين الكنيسة (بطوائفها الثلاثة) نهاااااااااااااااااااائى طالما هذه القوانين داخل جدران الكنيسة
أما إذا خرجت الى تشريعات دولة فأنا من حقى هنا أن أعترض
[FONT=&quot]حاجة م الأتنين ...إما انتى السلوك كلها ضاربة عندك ..أما أنا اللى مش فاهم حاجة
[FONT=&quot]كررتيها أكتر من مرة ...وأكتر من مرة أمسك لسانى ومش عايز أتدخل[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]مين اللى قالك أن الكنيسة عايزاها تشريعات دولة ؟![/FONT]
[FONT=&quot]لية هتدخلينا فى متاهة ؟ وأقولك ان العكس هو اللى عايزاه الكنيسة [/FONT]
[/FONT]
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
[FONT=&quot]حتى الآن المسيحية لم تشرح لى معنى ( الزنى ) ولا كيفية أثباته
[FONT=&quot]أنا أمام ( الفريسيين – اليهود – موسى – كتاب الطلاق – من تزوج مُطلقة يزنى بها – طلاق لعلة زنى )[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]ولم أفهم إن كان موسى قد شرع من السماء ( فى هذه الجزئية ) أم تحدث من تلقاء نفسه [/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]أنا أمام ( بُطلان زواج ) لم يُنَص عليه فى الكتاب المُقدس[/FONT]
[FONT=&quot]فى نفس ذات الوقت أمام تمسك بحرفية النص المقدس لا طلاق الا لعلة الزنى [/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]هل انا أمام ( بطلان عقد ) أم أنا أمام ( بطلان سر كنسى ) ؟[/FONT]
[/FONT]
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113

[FONT=&quot]حاجة م الأتنين ...إما انتى السلوك كلها ضاربة عندك ..أما أنا اللى مش فاهم حاجة

[FONT=&quot]كررتيها أكتر من مرة ...وأكتر من مرة أمسك لسانى ومش عايز أتدخل[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]مين اللى قالك أن الكنيسة عايزاها تشريعات دولة ؟![/FONT]
[FONT=&quot]لية هتدخلينا فى متاهة ؟ وأقولك ان العكس هو اللى عايزاه الكنيسة [/FONT]
[/FONT]

مين اللى قال لى ؟؟؟

المادة اللى بتتكلم على المسيحيين و اليهود يحتكموا لشرائعهم فى الاحوال الشخصية

 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113


تمام .... تكلمت حسنا عن التاريخ ..... ماذا عن بقية النص الذى استكمله السيد المسيح بعد ان انتهى من الجزء التاريخى حسب راى القس انطونيوس فكرى .....

هل كانت الكنيسة على مدار الزمن, قبل زمن الارتداد الذى نحياه الآن, تفسر هذا النص هكذا وكانت تقوم بالتطليق لأى سبب ؟؟؟؟ أم أن آباء الكنيسة لم يفهموا نصوص الإنجيل حتى جاء اليوم من يصحح هذا الفهم .....؟؟؟؟؟؟؟


هل أصبح تفسير القس أنطونيوس فكرى و القس تادرس يعقوب آراء

و ماذا عن بقية النص ؟؟؟ !!!!!!

ماذا فيه ؟؟؟

_______________________________________
يا أستاذى الكنيسة تعمل اللى تعمل له

المهم ما لهاش دعوة بالدولة

فيها إيه ديه
 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
[FONT=&quot]حتى الآن المسيحية لم تشرح لى معنى ( الزنى ) ولا كيفية أثباته
[FONT=&quot]أنا أمام ( الفريسيين – اليهود – موسى – كتاب الطلاق – من تزوج مُطلقة يزنى بها – طلاق لعلة زنى )
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]ولم أفهم إن كان موسى قد شرع من السماء ( فى هذه الجزئية ) أم تحدث من تلقاء نفسه [/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]أنا أمام ( بُطلان زواج ) لم يُنَص عليه فى الكتاب المُقدس[/FONT]
[FONT=&quot]فى نفس ذات الوقت أمام تمسك بحرفية النص المقدس لا طلاق الا لعلة الزنى [/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]هل انا أمام ( بطلان عقد ) أم أنا أمام ( بطلان سر كنسى ) ؟[/FONT]
[/FONT]

الزنا الجسدى هو العلاقة الجنسية خارج نطاق الزواج .....
الزنا الروحى خارج نطاق موضوعنا
كيفية اثباته ..... يختلف من حالة لحالة .... وحسب الوقعة ....
موسى كان يجمع بين السلطة النبوية والسلطة التشريعية للقوانين التى تحكم بين افراد الشعب
بطلان الزواج له نص إنجيلى لكنه ليس مختص فقط بالطلاق .... بل هو حكم عام ... واعطنى الوقت للوصول إليه
تعبير "بطلان سر كنسى" تعبير غير دقيق .... لأن الأسرار الكنيسية لا يطولها بطلان ..... بل هو سحب الهبه الإلهية من الشخص الذى أهان تلك الهبة
[/FONT]
 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب

هل أصبح تفسير القس أنطونيوس فكرى و القس تادرس يعقوب آراء

و ماذا عن بقية النص ؟؟؟ !!!!!!

ماذا فيه ؟؟؟

_______________________________________
يا أستاذى الكنيسة تعمل اللى تعمل له

المهم ما لهاش دعوة بالدولة

فيها إيه ديه

أنا معك 100% في أمر عدم تدخل الكنيسة في أمور الدولة ... لأن السيد المسيح لم يؤسسها لهذا الغرض

بقية النص (وَلَكِنِّي أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ الَّذِي يُطَلِّقُ زَوْجَتَهُ لِغَيْرِ عِلَّةِ الزِّنَى، وَيَتَزَوَّجُ بِغَيْرِهَا، فَإِنَّهُ يَرْتَكِبُ الزِّنَى وَالَّذِي يَتَزَوَّجُ بِمُطَلَّقَةٍ، يَرْتَكِبُ الزِّنَى.)
 
التعديل الأخير:

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
مين اللى قال لى ؟؟؟
المادة اللى بتتكلم على المسيحيين و اليهود يحتكموا لشرائعهم فى الاحوال الشخصية
لأ انتى كدة براءة من ضربان السلوك
القصة داخلة عندك فى بعضها
هما أنسحبوا من دستور 2012 علشان المادة دى مخصوص
وعلشان ( قلة أدب ) تم ممارستها فى الجلسة قبل الختامية
والآن بيحاربوا علشان يخلوها ( غير المسلمين ) حتى لايكون هناك ( سبوت) على الكنيسة
المصالح هنا متعارضة - الكنيسة - الأزهر - قانون الأحوال الشخصية
وكان فيه صدام قبل كدة مع أكثر من وزير عدل فى عهد حسنى مبارك
القصة كلها تدور فيما يُسمى بــ " العقد شريعة المُتعاقدين "
والمُنادة بتحقيق " القصد الجنائى " أمام قاضى الأحوال الشخصية
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0

موسى كان يجمع بين السلطة النبوية والسلطة التشريعية للقوانين التى تحكم بين افراد الشعب
بطلان الزواج له نص إنجيلى لكنه ليس مختص فقط بالطلاق .... بل هو حكم عام ... واعطنى الوقت للوصول إليه
تعبير "بطلان سر كنسى" تعبير غير دقيق .... لأن الأسرار الكنيسية لا يطولها بطلان ..... بل هو سحب الهبه الإلهية من الشخص الذى أهان تلك الهبة
تمام التمام ...كدة أنا فهمت الجزئية دى ...شكراً أستاذى
بقى النص حول " بطلان الزواج "
و هل هو بطلان عقد ؟ - أم بُطلان سر الزيجة ؟
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113


أنا معك 100% في أمر عدم تدخل الكنيسة في أمور الدولة ... لأن السيد المسيح لم يؤسسها لهذا الغرض

بقية النص (وَلَكِنِّي أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ الَّذِي يُطَلِّقُ زَوْجَتَهُ لِغَيْرِ عِلَّةِ الزِّنَى، وَيَتَزَوَّجُ بِغَيْرِهَا، فَإِنَّهُ يَرْتَكِبُ الزِّنَى وَالَّذِي يَتَزَوَّجُ بِمُطَلَّقَةٍ، يَرْتَكِبُ الزِّنَى.)

موجود ضمن التاريخ فى المشاركة

180

 
التعديل الأخير:

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113

لأ انتى كدة براءة من ضربان السلوك
القصة داخلة عندك فى بعضها
هما أنسحبوا من دستور 2012 علشان المادة دى مخصوص
وعلشان ( قلة أدب ) تم ممارستها فى الجلسة قبل الختامية
والآن بيحاربوا علشان يخلوها ( غير المسلمين ) حتى لايكون هناك ( سبوت) على الكنيسة
المصالح هنا متعارضة - الكنيسة - الأزهر - قانون الأحوال الشخصية
وكان فيه صدام قبل كدة مع أكثر من وزير عدل فى عهد حسنى مبارك
القصة كلها تدور فيما يُسمى بــ " العقد شريعة المُتعاقدين "
والمُنادة بتحقيق " القصد الجنائى " أمام قاضى الأحوال الشخصية

إيه بس المشكلة فى إلغاء المادة ديه خالص

إيه مصلحة الكنيسة فى وجود المادة ديه ؟



 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
إيه بس المشكلة فى إلغاء المادة ديه خالص
إيه مصلحة الكنيسة فى وجود المادة ديه ؟
:a82::a82::a82::a82::a82:

أنتى وهيوف عملى الرَضى اللى بيطلع على جتتى
بنقولوا لك يا شابة أن الكنيسة مش عايزة الدولة تفرض عليها تشريييييييييييع
وعايزة تطبق مفهوم ( العقد شريعة المتعاقدين )
يعنى اللى ينعقد داخل ( تشريع ) الكنيسة ينحل جوة الكنيسة


 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
مين اللى قال لى ؟؟؟

المادة اللى بتتكلم على المسيحيين و اليهود يحتكموا لشرائعهم فى الاحوال الشخصية


هناك مسيحيين اقباط يكونوا سعداء بتطبيق الشريعة الإسلامية عليهم ........ لتحقيق مصالح دنيوية شخصية!!!!
فعندما تكون هناك دعوى ميراث تجدي الوراث الذكر يهلل إن للذكر حق الأنثتين في الميراث .... وإن حدث وكانت زوجته فى دعوى ميراث نجده يلعن ويسب من يحتكم للشريعة الإسلامية
أنهم الصورة المقابلة للأخوان المسلمين ..... التجارة بالدين لأجل منافع شخصية
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0


هناك مسيحيين اقباط يكونوا سعداء بتطبيق الشريعة الإسلامية عليهم ........ لتحقيق مصالح دنيوية شخصية!!!!
فعندما تكون هناك دعوى ميراث تجدي الوراث الذكر يهلل إن للذكر حق الأنثتين في الميراث .... وإن حدث وكانت زوجته فى دعوى ميراث نجده يلعن ويسب من يحتكم للشريعة الإسلامية
أنهم الصورة المقابلة للأخوان المسلمين ..... التجارة بالدين لأجل منافع شخصية
الله يفتح عليك يا أستاذى
 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
موجود ضمن التاريخ فى المشاركة

180



وَلَكِنِّي أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ الَّذِي يُطَلِّقُ زَوْجَتَهُ لِغَيْرِ عِلَّةِ الزِّنَى، وَيَتَزَوَّجُ بِغَيْرِهَا، فَإِنَّهُ يَرْتَكِبُ الزِّنَى وَالَّذِي يَتَزَوَّجُ بِمُطَلَّقَةٍ، يَرْتَكِبُ الزِّنَى.)
لكم دى تعود لليهود فقط ...... أم للمؤمنين به ....؟؟؟
 
التعديل الأخير:

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0

فعندما تكون هناك دعوى ميراث تجدي الوراث الذكر يهلل إن للذكر حق الأنثتين في الميراث ....
بقى ان تسمح لى فى شرح جزئية صغيرة للقارئ كمعلومة
الميراث والشريعة هنا تُحدد الأجبار على الأداء
وليس فى الأداء

بمعنى أنه الحد القانونى التشريعى للأطراف الوارثة
ولا يمنع من أداء أكثر منها ...لكن يمنع أداء أقل منها


يمنع التعدى على الحقوق ... ولا يمنع أداء أكثر منها
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113

:a82::a82::a82::a82::a82:

أنتى وهيوف عملى الرَضى اللى بيطلع على جتتى
بنقولوا لك يا شابة أن الكنيسة مش عايزة الدولة تفرض عليها تشريييييييييييع
وعايزة تطبق مفهوم ( العقد شريعة المتعاقدين )
يعنى اللى ينعقد داخل ( تشريع ) الكنيسة ينحل جوة الكنيسة



إنت هتموتنى ناقصة عمر قريب :smile01

السبب اللى إنت كاتبه مش هو السبب الحقيقى:thnk0001:

 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113



وَلَكِنِّي أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ الَّذِي يُطَلِّقُ زَوْجَتَهُ لِغَيْرِ عِلَّةِ الزِّنَى، وَيَتَزَوَّجُ بِغَيْرِهَا، فَإِنَّهُ يَرْتَكِبُ الزِّنَى وَالَّذِي يَتَزَوَّجُ بِمُطَلَّقَةٍ، يَرْتَكِبُ الزِّنَى.)
لكم دى تعود لليهود فقط ...... أم للمؤمنين به ....؟؟؟

تعود على الحالة اللى مذكورة فى التاريخ

إذا كان الطلاق سيسبب الزنى فيبقى قلته أحسن




 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
تعود على الحالة اللى مذكورة فى التاريخ

إذا كان الطلاق سيسبب الزنى فيبقى قلته أحسن


لا يا باشمهندسة ....... لكم بيكلم فيها ناس .....

لأن بفكرك ده تكون كل تعاليم المسيح غير ملزمة للمسيحيين ........

وكل ده ليه ......؟؟؟؟؟
 
أعلى