اكذوبة الوحدة الوطنيه

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0
يصعب على نفسى جدااا ان اعيش واقع يخالف كل معتقداتى سابقاً
فطالما كان لى اصدقاء مسلمين لم يكن يفرقنا اى شىء ولا حتى الذهاب للكنيسه لانهم كانوا يذهبون معنا
لم تكن صديقتى علا ترتدى الحجاب ولم يكن صديقنا يحيى بعلامه على جبهته
وقتها كنت ارى اسمى معانى الوحده الوطنيه التى من صدقها لم نكن فى حاجه لان نتحدث عنها ولا نتشدق بها
فقد كانت واقع ملموس نحياه ونعيشه يومياً
لم تكن هناك فروق فالحق واحد والواجب واحد
كان هناك نقاء فى المعامله وصدق فى النوايا
كانت الصداقه لا يوجد فيها نواياا خبيثه
لم تسعى صديقتى لاسلمتى ولم يسعى صديقى للايقاع بى فى حبه
لا يسعنى الان الا ان اترحم على هذه الايام فقد اصبحت مجرد ذكرى
اترحم بها على عزيزتى الوحده الوطنيه
الله يرحمها
شكراااا عصام لدعوتى لموضوعك الجميل وتقبل تقييمى
يعجبني دايما صدق كلماتك يا دونا..دايما نابعه من القلب
شكرا عزيزتي لتقييمك الذي لا استحقه
 
التعديل الأخير:

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0


الوحده قد تقوم بين شعوب وقبائل لايربطهم الدين او النسب اذا وجد العدل وقد لاتقوم بين الاخوه الاشقاء اذا لم يتوفر العدل

الوحده الاكذوبه في بلدنا للاسف كانت مبنيه على الغدر والغش والخداع

هي وسيله خبيثه صار المسلمون يتبعونها و يتشدقون بها لاسكات المسيحي و منعه من المطالبه بحقوقه المشروعة كانسان ..و الا فهو يهدد هذه الوحده الوطنيه الوهميه بصوته العالي الذي راح يلفت انظار العالم و يحرك ضميره فبداء بدوره يتحرك بصدق و يهدد اصحاب الوكر الاسلامي في مصر بالتدخل الدولي لاعادة الامور الي نصابها و تحقيق العدالة التي يكرهون هم ان تتحقق و التي بلا شك ستهدم وكرهم الاسلامي من اساسه
 
التعديل الأخير:

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0
لا تعليق سوي ..... بتوقيعي الحالي


الاسلام اظهر بما لا يدع مجالا للشك انه هو لسان التجديف علي روح الله و علي مسيحه و هو الوحش المنتظر
شكرا للتعليق عزيزى
 

tasoni queena

عضوة اخضريكا
عضو مبارك
إنضم
24 يوليو 2009
المشاركات
32,906
مستوى التفاعل
790
النقاط
0
الإقامة
أقواله فى فمى وبظل يده سترنى
للاسف دى تعاليم دينهم الكره والتعصب حاجة مزروعة جواهم

الكويس فيهم ( ان وجد ) يبقى ميعرفش حاجة عن دينه

عشان كده البلد دى واى بلد اسلامى عمرها ما هتتقدم الا اذا

انتهى الاسلام او ركنوه على الرف ( اسم فقط )

شكرا استاذ عصام للموضوع الرائع
 

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0
الكويس فيهم ( ان وجد ) يبقى ميعرفش حاجة عن دينه

فعلا ..المعتدلين و الوسطيين من المسلمين يعتبرون " خارجين.. عن صحيح الدين".
اما السلفيين بكل دمويتهم و خستهم و خبثهم و قذارتهم و ارهابهم و بهيميتهم و همجيتهم و افكارهم الرجعية العنصرية الهدامة فهم " الملتزمون فعلا و قولا بصحيح الدين الاسلامي " و الوجه الحقيقي للاسلام و النموذج الامثل لما ينبغي ان يكون عليه المسلم عملا بشريعته .
شكرا عزيزتي للاضافه الرائعه و التقييم
 

+Bent El3dra+

بيك هقدر يارب
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2008
المشاركات
13,814
مستوى التفاعل
639
النقاط
0
الإقامة
فى حضن امى العدرا
بلدنا والبيت بيتنا احنا وهيموتوا ونمشى منها
بس احنا هنفضل قاعدين عشان الهنا جه وباركها
الوحدة الوطنية بقت ملوخية ولسة بيقولوا عليها
ولاحدش دريان ولا حاسس حصر عليها ما جت رجليها



بجد يا استاذ عصام الله ينور عليك
كلماتك رائعة وواقعية جدا
و ربنا يرحمنا من جهلهم وتعاليمهم الارهابية

 
التعديل الأخير:

Desert Rose

I have a dream
عضو مبارك
إنضم
10 نوفمبر 2010
المشاركات
8,448
مستوى التفاعل
1,987
النقاط
113
مفيش حاجة اسمها وحدة وطنية ولا كذب كله كلام فارغ
المسلم للاسف اتربى على الكره ده كفاية انه يسمع خطبة جمعة واحدة
هيخرج كاره الارض كلها
المسلم ميعرفش ابدا يتعايش مع الاخر عقيدة طاردة للاخر ولا تعرف كيف تقبل من يختلف عنها
لو مصر فضيت من المسيحيين هيمسكوا فى البهائيين ولو خلصوا على البهائيين هيمسكوا فى الشيعة ولما يخلصوا على الشيعة هيمسكوا المسلم الذى لا يتبع المنهج السلفى ولما يخلصوا على دول هيمسكوا فى بعض
وهكذا مش ممكن يعقدوا فاضيين ابدا لازم يخترعوا عدو ليهم

فى بلادهم عاملين مشاكل ويروحوا بلاد الفرنجة اللى فيها قوانين وحقوق وواجبات يكسروا القوانيين وعايزين يمشوا البلد على شريعتهم بدون اى احترام لثقافة البلد اللى هما فيها فى حين ان احنا لو روحنا السعودية مثلا بنلبس الخيمة عادى جدا رغم اننا مسيحيين علشان ديه قوانيين البلد
اما المسلم للاسف يروح بلاد الفرنجة النجسة يستفيد منها وفى الاخر يفجرها فى عمليات ارهابية ده غير شيوخهم اللى يشتموا ويكفروا فى ناس البلد اللى خدمتهم وبنتلهم الجامع اللى هما بيدعوا عليهم ويشتمهوهم فيه
واللى يقول عليهم دول كفرة انجاس وبناتهم لحم رخيص وهكذا

المسلم لم يتربى ابدا على التعايش مع الاخر نهائيا دايما فى دماغه يا انا يا الاخر
طبعا فيه مسلمين طيبيين وعلى نياتهم لكن دول مش عارفين تعاليهم كويس اللى بتقول علينا كفره انجاس ومباح دمنا

العالم دلوقتى لم يعد يحتمل تصرفاتهم لا فى الشرق ولا فى الغرب دلوقتى قدامهم حل من ال 3 حلول
1-يقبلوا النعمة المخلصة فى الرب يسوع المسيح ويرجعوا للاله الحى الحقيقى
2-يتعملوا يتعايشوا مع الاخر ويقبلوا الاخر ويحترموا القوانيين
3-يشوفوا اى كوكب تانى يعيشوا فيه لان الارض خربت خلاص خلاص
والعالم لم يعد يحتمل تصرفاتهم خلاص مش عارفين نروح منهم فين فى بلادنا مش عارفين نعيش حتى كمان فى بلاد الفرنجة بلاد الكفر والالحاد جايين ورانا ؟؟؟؟؟لما هى بلاد كافرة ونجسة بتيجوا ليه ؟؟؟ ماتسيبوهلنا فى كفرها ونجاستها

على فكرة انا مش بكره المسلم ,بالعكس انا نفسى يفوق ويعرف الاله الحقيقى المحب قبل فوات
الاوان انا خايفة عليه يستمر فى العناد مش هينفع ندم
ربنا يرحم ويفتح العقول

 
التعديل الأخير:

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
مجرد الحديث عن مصر فيها وحدة وطنية وان المسيحين والمسلمين متعايشين فى محبة وسلام دليل على وجود مشكلة مش دليل على نفيها والا لما كان الداعى فى الحديث عنها مدام لا يوجد مشكلة...
التعميم التام على موضوع انةلايوجد وحدة وطنية او دعنا نقول علاقة جيدة ( اريد تو ضيح لمعنى وحدة هنا عصام )بين مسيحين ومسلمين فيها شىء من الاجحاف
فما زالت وان قلت هناك علاقات قوية بين مسيحين ومسلمين
سبب اساسى فى حدوث هذة الفجوة القاتلة هو التعليم والخطاب الدينى
لم تظهر هذة الفجوة بصورة واسعة الا مع ثورة 52 و
انا ارى انها انقلاب عسكرى اكثر منها ثورة
لنكون منصفين عصام المشكلة فى الطرفين وليست طرف واحد
بالنسبة للمسيحين هناك خوف وتردد فى اكتساب زمالة طرف مسلم
اصبح المسيحين مغلقين على انفسهم ويظهر هذا المو ضوع بوضوح فى الجامعات
من الممكن ان ترص لى اكثر من مائة سبب تقول لى لماذا المسيحين انغلقوا هكذا ... وانا اتفق معك انها سوق تكون منطقية
لكن الاسؤا اننا راينا ان هذا هو الحل واكتسبنا سلبية اجتماعية وسياسية بدرجة مخيفة
الكوب معظمة فارغ فى هذة الايام لكن هناك جزء قليل مازال مملوء فلماذا لانراة
من سمع عن حزب المصرى الديمقراطى الذى اسسة الدكتور محمد ابو الغار او من الاحزاب المدنية الاخرى
الاجابة سوف تحدد اين نحن من الساحة وماذا يدور عليها
لى عودة عندما ارى تعليقك عصام


 

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0


المسلم لم يتربى ابدا على التعايش مع الاخر نهائيا دايما فى دماغه يا انا يا الاخر
طبعا فيه مسلمين طيبيين وعلى نياتهم لكن دول مش عارفين تعاليهم كويس اللى بتقول علينا كفره انجاس ومباح دمنا


جبتي المفيد.. نانسي.
القران وضع في عقل كل مسلم هذا الوهم المريض المدعو " خير امة اخرجت للناس"...فاصابهم جميعا " بالنرجسية " و اباد في عقولهم الي الابد ..الفكر المعتدل.. و حرم عليهم نهائيا.. ثقافة قبول الاخر..و جعلهم عدوانيين يظنون انفسهم مخلوقات فوق العاده و كل من عداهم حشرات لا احترام لها و لا لمعتقداتها و لا حق لها في الحياة او الحرية و لا ترقي لان تتساوى مع المسلم.
 

Alcrusader

Bellator Crucis
عضو مبارك
إنضم
22 فبراير 2010
المشاركات
2,046
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الإقامة
في كنيسة مكة رافعاً الصليب.
الموضوع هيدا مش جديد, الإسلام منذ انشأته، إنتشر على دماء المسيحين واليهود وبعض المساكين من عباد الأوثان... المشكلة مش بالناس، المشكلة بالأيديولوجيا، بالتفكير، بالمبادئ، والقيم. المسلم علمه محمد يكون قطاع طرق، يعيش على ظهر المسيحي من الجزية، وهو قاعد مثل التنبل بالبيت، يأكل وينام وينكح ما ملكت ايمانهم... هذا هو الإسلام الحقيقي.

نحن عندنا مشكلة أيضاً اسمها الشيوخ. الشيوخ هي سبب معظم الأوضاع التي نعيشها الأن. المكفرين والسلفيين، وغيرهم عندهم مخطط شيطاني، يبدأ بإنهاء وجود الاقليات الدينية في الشرق، لكي يصير الشرق كله إسلام، والغرب كله مسيحيين - أو بالأحرى "غير إسلامي" - ، وهكذا حى يقدروا ينفذوا خطتهم القادمة....
قد يكون هناك أكثر من طرف يستخدم الإسلام الأن في مخططاته الجهنمية، ولكن الأكيد منه أن النهاية ما حى تكون سعيدة أبداً لو بقية الأمور هكذا...
عندي تخوف من أن نرى "هتلر إسلامي" يستفيد من جو الموجود في المنطقة ويقوم بحرب جهاد على "الكفرة"، عندها لن تبقى هناك من ضوابط...

أين أرى مسيحي الشرق بعد 10 سنوات، لا أعرف ما هو الجواب لو بقية الأمور على ما هي عليه. لذلك على القيادات الدينية والسياسية المسيحية أن تفكر، وتدرس الخطوات، وعلينا نحن أيضاً أن نفكر عميقاً فيما نريد، لأن هذا هو الأهم.

الإسلام مثل الحرباية، كل ما تغيرت الحرارة، تغير لونه. أكذوبة الإسلام دين سماحة، أكذوبة دعائية، هدفها تلميع صورة الإسلام فقط.
الإسلام هو شيوعية هذا العصر، ويجب أن يكون مصيره مثل مصيرها.
 

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0
عندي تخوف من أن نرى "هتلر إسلامي" يستفيد من جو الموجود في المنطقة ويقوم بحرب جهاد على "الكفرة"،
هتلرالاسلام هذا ظهر فعلا منذ حوالي 1400 عام تقريبا و "هتلر الالماني" الذي روَّع العالم بحروب نتج عنها اكثر من 50 مليون قتيل ليس الا احد تلاميذ "هتلر الاسلام" النجباء ..لكن هتلر الالماني عندما انتهي و سقط انحسرت شعبيته في العالم بصورة كبيرة لانه كان - بالرغم من جنونه و دمويته - مجرد تلميذ لهتلر الحقيقي الذي اتي بدين الاسلام ..و لانه كان التلميذ و لم تكن له كل مقومات و حظ استاذه ( الذي اتي في ازمنة البداوة و الرقِّ و الاستعباد فوجد عقولا ملؤها الجهل و الشر فكانت مرتعا خصبا مستعدا لتقبُّل كل تخاريفه و تعاليمه اللاانسانية و الايمان بها ) فهو لم يستطع ترجمة ايدولوجيته النازيه الي دين تعتنقه الاجيال من بعده فتخلد ذكراه و تكتب الاستمرارية لايدولوجيته مثلما فعل استاذه "هتلر الاسلام" الذي جعل من اناشيد الشر و العدوان و اغاني القتل و السطو و النهب و استباحة الاعراض عقيدة تعتنقها الاجيال من بعده و جعل " تكفير الاخرين " نقطة الانطلاق فيها لتحقيق كل اهداف العقيدة الغراء من سطو و سلب و نهب و قتل و اغتصاب و عدوان مسلح ..فبعد التكفير يصير قتل الكافر المسكين الذي تم تكفيره ظلما و زورا و بهتانا تقربا من اله تلك العقيدة الشرير و عليه يصير قتله حلال و دمه مهدور و ماله غنيمة و عرضه مستباح و بلاده بلاد شرك ينبغي ان تُفتح و ان تُطهر ...و في النهاية يتحقق الهدف " السامي " لتلك العقيدة و الذي هو " الاستعمار.. باسم الدين ".
هذا فعلوه في مصرنا المسكينة المنكوبة و في بلاد الشام التي ابتُليت باحد اشرّ تلامذة هذا الهتلر الاسلامي و الذي هو السكّير الموَتور عُمر بن الخطاب و وثيقته العُمرية التي اذلّت مسيحيي الشام قرونا عديده .
 
التعديل الأخير:

Alcrusader

Bellator Crucis
عضو مبارك
إنضم
22 فبراير 2010
المشاركات
2,046
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الإقامة
في كنيسة مكة رافعاً الصليب.
لذلك علينا أن نعرف أن حربنا هي حرب فكرية، اديولوجية، قائمة على مبادئ متناقضة، وليست حرب من أجل موارد طبيعية، أو أراضي أو ما شابه. هذه الحرب مازلت قيمة منذ إنتشار الإسلام، وللقضاء عليها، علينا أن نقضي على على المنطق القائمة عليه هذه البدعة - الإسلام -. علينا أن نغير طريقة تفكير هذه العالم كلها، وإظهار أن الإسلام هو فعلاً دين خطاء، قائم على باطل. علينا أن نظهر حقيقة محمد للعالم في الإعلام وفي كل مكان. هذه حرب فكرية. علينا أن ننشر قيمنا، وأن ننقد قيام الإسلام.
عندها نستطيع أن ننتصر على فكر الإسلام الشيطاني، ونكسب نفوس الناس.

رغم أني متفائل بعد الشيء، ولكني أعتقد أن الإسلام سيكون الدين الذي سيحارب أتباع المسيح إلى النهاية، منه يأتي "التنين" و"الدجال" الذي تكلم عنهما يوحنا في سفر الرؤية... هذا معناه أنه في تلك الإيام أتباع المسيح الحقيقين حى يكون معدودين، وأتباع إبليس في كل مكان... فبالنسبة لي، الحرب بدأت منذ أن خلق إسماعيل، و مازلت مستمرة...
 

happy angel

يارب أسرع وأعنى
مشرف سابق
إنضم
15 يونيو 2008
المشاركات
26,679
مستوى التفاعل
815
النقاط
0
الإقامة
تحت أقدام مخلصى
اوعاك يوم تطمن ..لسماحة الاسلام
خربوها في اطفيح ..حرقوها في امبابه
و يقولك ايد واحده ..و الوحده الوطنيه

هى دى تعاليم وسماحة الاسلام؟؟؟؟
 

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0
هى دى تعاليم وسماحة الاسلام؟؟؟؟
تجلت واضحة المعالم في المعامله اللا ادميه من قبل قوات الجيش المصرى المسلم " الباسله " للاقباط العزل المسالمين في ماسبيرو
 

girgis2

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
24 مارس 2009
المشاركات
2,297
مستوى التفاعل
247
النقاط
63
الإقامة
ربنا يستر
فعلاااا الوحدة الوطنية دي نراها واضحة جلية وجذورها عميقة في بلدنا الأنتيكة دي بصراحة

حقيقي أثبتوا أنهم فعلاااا شوية تحف المفروض تتحط في متاحف عشان الناس كلها تتفرج عليهم وتسلي نفسها وفعلاااا العالم كله بيتسلى بيهم وبيتفرج على عمايلهم


آل وحدة وطنية آل !!!

بلا خيبة

بيضحكوا علينا ولا على نفسهم ولا على مين ؟

شكرااا على الموضوع الواقعي

ربنا يباركك
 
التعديل الأخير:

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0
آل وحدة وطنية آل !!!


هي ليست الا نوع من انواع التقيه الرخيصة المفضوحه ..اتقاءا لضربات الغرب المسيحي و عقابه لهم علي خستهم و خبثهم و اهاناتهم المتكررة و المستمرة لمقدسات المسيحيين
 
التعديل الأخير:

+GOSPEL OF TRUTH+

اسيرة احسانه
عضو مبارك
إنضم
4 ديسمبر 2009
المشاركات
8,728
مستوى التفاعل
815
النقاط
0
الإقامة
+كنيستي+
احنا مش عايزين وحدة وطنيه لاننا مش واحد عشان نعمل وحده لاننا غير متشابهين

نحن نريد تعايش وطني او تحمل للاخر وطني

مش طالبين واحده يعني و يكفي التعايش السلمي الذي لا يريده لنا هؤلاء

سلام
 

+GOSPEL OF TRUTH+

اسيرة احسانه
عضو مبارك
إنضم
4 ديسمبر 2009
المشاركات
8,728
مستوى التفاعل
815
النقاط
0
الإقامة
+كنيستي+

تجلت واضحة المعالم في المعامله اللا ادميه من قبل قوات الجيش المصرى المسلم " الباسله " للاقباط العزل المسالمين في ماسبيرو

و المصيبه انه التجنيد مفروض علي الاقباط

ما يعفونا بقي منه و يريحونا ؟؟؟
 
أعلى