اكذوبة الوحدة الوطنيه

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0
بالذمه ده يرضيكم ..بالذمه ده اسمه كلام
ابقي انا اصل بلادي..و تدوسني الاقدام
و لا يوم شوفت الراحه ..و لا يوم شوفت سلام
من حقي الحريه ..و يقولوا دي احلام
-----
يا مسيحي بلاش تحلم ..فوق بقي م الاوهام
اوعاك يوم تطمن ..لسماحة الاسلام
قال وحده وطنيه ..و محبه و وئام
الاهبل بيصدق..مش عارف انو.." كــــــــــــلام"
--------

انا قدرى اني احارب .....مع عالم كدابه
قدامي السلفيه .......و ورايا ميت دبابه
الجيش و يا الشرطه ..استقووا علي غلابه
خللوها بقت ضلمه .....خللوها بقت غابه
خربوها في اطفيح ..حرقوها في امبابه
و الاعلام عامل اعمي ..مش محتاجه غرابه
ما هو وكر السلفيه ......لازم يبقي خرابه
و المسلم.. للمسلم ...و يا ويلي منها .."عصابه"
------------


و يقولك ايد واحده ..و الوحده.." الوتنيه "
( الوطنيه يعني ..و لكن بلهجة و تعبير رجل الشارع البسيط)
و الاخر اطلع كافر ..و ديانتي الوثنيه
لما يهدوا كنيسه ..و يناصروا السنيه
بيقيموا الافراح..و العيشه تبقي هنيه
"في العطفه" يصالحوني ..و الاعمال بالنيه
 
التعديل الأخير:

sparrow

علي صدرك ربي تتكاني
عضو مبارك
إنضم
1 أكتوبر 2006
المشاركات
4,726
مستوى التفاعل
482
النقاط
0
كلام فعلا واقعي
ربنا يرحمنا
 

حبيب يسوع

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
15 مايو 2007
المشاركات
15,458
مستوى التفاعل
1,959
النقاط
113
الوحدة الوطنية كلام اعلام وبس
 

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0
كلام فعلا واقعي
ربنا يرحمنا

هي فعلا اكذوبه ..و لا يوجد لفظ اخر يصلح اكثر للتعبير عنها.
شكرا للمشاركه
 
التعديل الأخير:

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0
الوحدة الوطنية كلام اعلام وبس

الواقع الذي نعيشه اليوم نحن الاقباط يقول انها " اكذوبه " بكل معني الكلمه و وهم لا يمت للواقع بصلة
 

أنجيلا

New member
إنضم
19 فبراير 2011
المشاركات
5,028
مستوى التفاعل
551
النقاط
0
الإقامة
الشرقستان
كلام روعة وواقعي خاصة الجزء ده
بالذمه ده يرضيكم ..بالذمه ده اسمه كلام
ابقي انا اصل بلادي..و تدوسني الاقدام


اسوء حاجة ان الواحد في بلاده و بيتعامل على انه غريب في ذمة المستعمر
ربنا يكون معاكم ويفرجها
 

Scofield

New member
إنضم
16 سبتمبر 2006
المشاركات
6,240
مستوى التفاعل
92
النقاط
0

مفيش حاجة اسمها وحدة ومش وحدة
الاسلام ميعرفش غيره و خير دليل على ذلك انه كفر الجميع و قال ان مفيش دين غير الاسلام "ان الدين عند الله الاسلام"
ازاى الابيض و الاسود يتوحدو مينفعش طبعا ساعتها هيبقى لون رمادى مش باينله معالم و لا حاجة
المسلم لازم يتضرب بالمركوب علشان يقول آمين لانه اخد انه يعيش عبد ذليل اما لو تركت العبيد احرار سيستعبدون الاحرار و يقتلوهم
صحيح يوجد مسلمين قليلين يتقبلون الاخر و لكنهم
1-خارجين عن تعاليم الاسلام
2-اى لحظة سهل انهم يتحولو الى ارهابين بسبب التعاليم فى الجوامع و المساجد
يعنى مسلم حسب الظروف
 

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0


صحيح يوجد مسلمين قليلين يتقبلون الاخر و لكنهم
1-خارجين عن تعاليم الاسلام
2-اى لحظة سهل انهم يتحولو الى ارهابين بسبب التعاليم فى الجوامع و المساجد
يعنى مسلم حسب الظروف

يعجبني اخواتنا الواعيين اللي فاهمينها " صح ".
رجاله بصحيح و ما يتخافش عليهم وسط كل هذه الالاعيب.
شكرا جزيلا لهذه المداخله القويه الواعيه ..و ياريت باقي اخواتنا يفهموها بقي همه كمان " صح " قبل ما يفوت الاوان .
 

بوب كمبيوتر

†ف ايديك حياتى†
عضو مبارك
إنضم
16 فبراير 2008
المشاركات
2,594
مستوى التفاعل
384
النقاط
0
الإقامة
IN EVERY HEART
موضوع رائع أ/ عصام
يعبر عن كل ما في نفس كل مسيحي
وبالمناسبة كنت عاوز اعرف منين إللي بيجيبوهم علي التلفزيون يقولو انا احنا واحد
وانتوا اخوتنا وكلام كتير كده
موضوع رائع استاذ عصام
ربنا يباركك​
 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
المشكلة فى الإسلام

فالعقيدة المحمدية عقيدة عنصرية تدعو الأوغاد لمحاربة الجميع

لذا فالمسلم الغير متدين تجده مسالم بعض الشئ

أما المتدين فتجده يسعى للشر بكل السبل
 

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0
المشكلة فى الإسلام

فالعقيدة المحمدية عقيدة عنصرية تدعو الأوغاد لمحاربة الجميع

لذا فالمسلم الغير متدين تجده مسالم بعض الشئ

أما المتدين فتجده يسعى للشر بكل السبل

فعلا وضعت يدك علي اصل الداء اخي صوت صارخ
 

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0


اسوء حاجة ان الواحد في بلاده و بيتعامل على انه غريب في ذمة المستعمر
ربنا يكون معاكم ويفرجها
المصيبه انهم بيعتبروا وجودهم في مصر " فتح ..و سبب خير و بركه للبلد"..و مش قادرين يصدقوا ان وجودهم في مصر " غزو ..احتلال ..عدوان ..سطو ..و سبب نكبه و تاخر و تخلف للبلد"
 

Coptic Man

ابن المـــــ†ـــــلك
مشرف سابق
إنضم
5 أكتوبر 2005
المشاركات
12,801
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Earth
خواطر رائعة يا عصام

وفعلا بتعبر عن واقع بنعيشه

المسلم عبارة عن قنبلة ارهابية موقوته ممكن تنفجر في اي وقت

يكفي تكلمهم عن الاسلام او خطبة في يوم جمعة

واجمل تقييم ليك
 

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0


المسلم عبارة عن قنبلة ارهابية موقوته ممكن تنفجر في اي وقت

يكفي تكلمهم عن الاسلام او خطبة في يوم جمعة

واجمل تقييم ليك

من واقع الحياه احكي و اصادق علي كلامك اخي
فكم من مسلم ممن كنت اظنهم " اصدقائي" و من زملائي في العمل الذين كنت لا افارقهم و لا يفارقوني و اعتبرهم مسلمين معتدلين وسطيين و ادخل بيوتهم و ادعوهم الي بيتي و اشاركهم و يشاركونني الافراح و الاتراح..اذا بهم بين ليلة و ضحاها و بفعل خطبة واحده من خطب الجمعة المفرقعه الملغومه المسمومه اياها " يتغيرون ..يخلعون ثياب الاعتدال الفكرى بعد ان صاروا يعتبرونها ثياب الانحراف الديني ليلبسوا ثياب الالتزام الديني و يعلنون تمسكهم بصحيح الدين و توبتهم عن ضلالهم الديني الذي كانوا يظنونه من جهلهم بمعتقدهم الشرير اعتدالا فكريا "...و اذا بوجوههم تتغير ..و لحاهم تطول ..و سلامهم ينقطع و ينعدم و اذا بمحبتهم السابقة تتحول الي بغضاء و كراهية و اذا بايديهم التي طالما صافحت يدي في مودة ظننتها ستدوم ابدا تمتد لاذيتي بل و تتطوع - تقربا لله - في التغرير باخوتي في الدين .
شكرا علي التقييم الذي لا استحقه..فمشاركتك افضل من اي تقييم
 
التعديل الأخير:

Basilius

حتما سأنتصر
مشرف سابق
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
3,500
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Egypt
رائع استاذ عصام
الرب قادم
الرب قريب
 

esambraveheart

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 ديسمبر 2007
المشاركات
4,560
مستوى التفاعل
325
النقاط
0
رائع استاذ عصام
الرب قادم
الرب قريب

فعلا ..رجاؤنا في المسيح و عزاؤنا في رحمته و اقتراب مجيئه
شكرا جزيلا للمشاركه و للتقييم الذي لا استحقه
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
يصعب على نفسى جدااا ان اعيش واقع يخالف كل معتقداتى سابقاً
فطالما كان لى اصدقاء مسلمين لم يكن يفرقنا اى شىء ولا حتى الذهاب للكنيسه لانهم كانوا يذهبون معنا
لم تكن صديقتى علا ترتدى الحجاب ولم يكن صديقنا يحيى بعلامه على جبهته
وقتها كنت ارى اسمى معانى الوحده الوطنيه التى من صدقها لم نكن فى حاجه لان نتحدث عنها ولا نتشدق بها
فقد كانت واقع ملموس نحياه ونعيشه يومياً
لم تكن هناك فروق فالحق واحد والواجب واحد
كان هناك نقاء فى المعامله وصدق فى النوايا
كانت الصداقه لا يوجد فيها نواياا خبيثه
لم تسعى صديقتى لاسلمتى ولم يسعى صديقى للايقاع بى فى حبه
لا يسعنى الان الا ان اترحم على هذه الايام فقد اصبحت مجرد ذكرى
اترحم بها على عزيزتى الوحده الوطنيه
الله يرحمها
شكراااا عصام لدعوتى لموضوعك الجميل وتقبل تقييمى
 

tamav maria

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
29 يونيو 2008
المشاركات
10,315
مستوى التفاعل
2,237
النقاط
0




ان لم يكن للوحدة جذور فهو مبرر لعدم قيامها او المحافظة عليها ان صح التعبير

الوحده قد تقوم بين شعوب وقبائل لايربطهم الدين او النسب اذا وجد العدل وقد لاتقوم بين الاخوه الاشقاء اذا لم يتوفر العدل
 
التعديل الأخير:
أعلى