احلام وامال محطمة

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا
احلام ضايعة معرفش عايشة ليه كل يوم بيعدى بستنى بكرة يمكن يكون فى جديد ايام غريبة حلم كان معيشنى قى دنيا تانية دنيا مفيش اجمل
اى دنيا ممكن خيالك يروح ليها كان عندى واقع لكن واضح انو كبير علياا الدنيا اتسخسرته فياا
انهار احزان بحاول امحيها لكن قوية وعالية اكيد الايام هدويها بس بعد مدويها مش ممكن احلام تانى هخاف احلم هخاف اتمنى وافرح للحظة وادفع تمن اللحظة سنين
لية الدنيا مرة وصعبة
ليه النسر اقوى من العصفور
اسئلة كتير تاهية ومليها اجابة تعبت من الدنيا مليت معدش ليا فيها حاجة امتى تنتهى ايامى انسان منغير احلام ولا امال ولا روح يبقى ايه

 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: احلام وامال محطمة

اسئلة كتير تاهية ومليها اجابة تعبت من الدنيا مليت معدش ليا فيها حاجة امتى تنتهى ايامى انسان منغير احلام ولا امال ولا روح يبقى ايه

:010105~332::big74::36_1_4:
ليه التشاؤم ده بس يا ميرنا...
بس بصراحة يعنى معاكى حق
ميرسى على الموضوع
 

محامي مسيحي

قــبــطـــــــي
عضو مبارك
إنضم
5 ديسمبر 2007
المشاركات
2,419
مستوى التفاعل
17
النقاط
38
الإقامة
بلد الأقباط
رد على: احلام وامال محطمة


اسئلة كتير تاهية ومليها اجابة تعبت من الدنيا مليت معدش ليا فيها حاجة امتى تنتهى ايامى انسان منغير احلام ولا امال ولا روح يبقى ايه



سلام رب المجد..

لا يا ميرنا..كلامك كله غلط ومليان تشاؤم

بكره اكيد احلي من النهارده..

ولو كان بكره وحش.. يبقى انتي اللي عايزاه يكون وحش

بايدك تخليه احلى يوم في حياتك

الدنيا يا ميرنا جميله جدا ومافيش احسن ولا احلى منها

لو فكرتي في الاحزان .. هتسحبك للماضي وعمرك ما هتتقدمي خطوه واحده

ارمي الهموم من ورا ضهرك .. وافتحي ايديكي للدنيا من جديد

صدقيني هتلاقي دنيا ماشفتهاش قبل كده

دوري على اللي كان سبب همك وتعبك وافنيه مع ذكريات الماضي

وأخيرا.. هقولك جمله قالتها اختي الغاليه نيفين ثروت..

ماذا تقول لمن جرح احساسك



عندما يخذلون احساسك الجميل..ويكسرون احلامك بقسوه..ويرحلون عنك
كالايام..كالعمر..

وينبت في قلبك جرح باتساع الفراغ خلفهم..
ثم تأتي بهم الايام اليك من جديد
..
فكيف تستقبل عودتهم..

وماذا تقول لهم؟؟

قل لهم:

إنـك نسيتهـم .. وأدر لهـم ظهـر قلبـك , وأمـض ِفـي الطـريق المعاكـس لهـم فربما كان هناك..
فـي الجهة الأخرى..أناس يستحقونك أكثـر منهـم

قل لهم:

إن الأيـام لا تتكـرر .. وإن المـراحـل لا تعـاد .. وإنـك ذات يـوم ..
خلفتهـم تمـامـاً كمـا خلفــوك فــي الـوراء وإن العـمـر لا يعـود إلــى الــوراء
أبــداً

قل لهم:

إنك لفظت آخر أحلامك بهـم .. حين لفظت قلوبهـم .. وإنك بكيت خلفهـم كثيـراً حتـى إقتنعـت بمـوتهـم وإنـك لا تملـك قـدرة إعادتهم إلـى الحياة فــي قلبــك مــرة أخــرى بعــد أن إختــاروا الـمــوت فيــك .

قل لهم:

إن رحـيلهــم جعلـك تعـيـد إكتشاف نفسـك .. وإكتشـاف الأشيـاء حولـك
وإنـك إكتشفــت أنهـم ليـسـوا آخـر المشـوار .. ولا آخـر الإحساس .. ولا
آخـر الأحـلام .. وأن هنـاك أشيـاء أخــرى جـمـيلـة .. ومـثيـرة ..
ورائعــة
تـستـحــق عـشــق الـحـيــاة وإسـتـمــراريـتــهــا .

قل لهم:

إنـك أعـدت طـلاء نفـسـك بعـدهـم .. وأزلـت آثـار بصمـاتـهـم مـن جـدران أعماقـك .. وأقتلعـت كـل خناجـرهم من ظهرك وأعدت ولادتك مـن جديـد وحرصت
على تنقية المساحات الملوثة منهـم بك ،
وإن مساحتك النقيـة مــا عـــادت تـتـســع لـهـــم .

قل لهم:

إنك أغلقت كـل محطات الإنتظار خلفهـم .. فلـم تعـد ترتـدي رداء الشـوق
وتقـف فـوق محطـات عودتهـم .. تترقـب القـادميـن .. وتدقـق في وجـوه
المسافريـن .. وتبحث في الزحام عـن ظلالهـم وعطـرهـم وأثـرهـم عـل
صـدفــة جـمـيـلــة تـأتــي بـهــم إلـيــك .

قل لهم:

ان صـلاحيتهـم إنتهت .. وأن النبض في قلبك ليس بنبضهم .. وأن المكان فـي
ذاكرتك ليس بمكانهم .. ولم يتبق لهم بك سوى الأمـس .. بكل ألم وأســى
وذكـــرى الأمـــس .

قل لهم:

إنـك نزفتهـم في لحظـات ألمـك كدمـك ..وأنهم كيان ميـت بداخلـك .. وإنـك
أطلقـت سراحهـم منـك كـالطيـور وأغلقـت الأبـواب دونـهـم وعـاهـدت نفسـك
ألا تفـتـح أبـوابـك إلا لأولئـك
الــذيــن يسـتـحـقـــون .


 

mero_engel

بنت المسيح
مشرف سابق
إنضم
18 سبتمبر 2007
المشاركات
13,193
مستوى التفاعل
262
النقاط
0
الإقامة
في حضن يسوع
رد على: احلام وامال محطمة

ايه لكلام الكبير دا يا ميرنا
بس ليه يا بنتي البؤس دا
ميرسي علي الموضوع الجامد دا
 

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا
رد على: احلام وامال محطمة

:010105~332::big74::36_1_4:
ليه التشاؤم ده بس يا ميرنا...
بس بصراحة يعنى معاكى حق

ميرسى على الموضوع
لا انا عديت المراحل العبيطة دى
 

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا
رد على: احلام وامال محطمة

سلام رب المجد..

لا يا ميرنا..كلامك كله غلط ومليان تشاؤم
يريتة كان غلط
بكره اكيد احلي من النهارده..
فين بكرة ده استنيتة كتير اوى وللاسف جه اسؤا من امبارح

ولو كان بكره وحش.. يبقى انتي اللي عايزاه يكون وحش
انا مش عايزة وحش محدش عاوز يعيش فى حزن فى ناس تحس الحزن بيجرى وراها متفهمش ايه كمية الحب دى من الحزن لينا ولا نحس مش عارفة

بايدك تخليه احلى يوم في حياتك
بايدى انا مفيش فى ايدى حاجة المشكلة انى مفيش فى ايدى حاجة

الدنيا يا ميرنا جميله جدا ومافيش احسن ولا احلى منها
انا حاليا عندى 20 سنة بستنى بكرة اللى بتقولو عليه ده بستنى يمكن اشوف الدنيا الجميله دى منكرش انى فى وقت كنت فى طريقى ليها ومسكت السما ومنغير مقدمات نزلت لسابع ارض المشكلة انى لما بفرح فعلا يوم بدفع تمنة سنين

لو فكرتي في الاحزان .. هتسحبك للماضي وعمرك ما هتتقدمي خطوه واحده
اكيد فى حاجات بيبقى صعب عليك تنساها

ارمي الهموم من ورا ضهرك .. وافتحي ايديكي للدنيا من جديد
حاولت مع بداية السنة حتى كنت بحاول اقنع اصحابى انى خلاص كل حاجة انتهت بقنعهم لسبب واحد انى ميجوش ويفكرونى او يقولولى كلام يصبرنى او يهدينى جايز هما اقتنعوا او من جواهم مش مقتنعين بس مش بديهم فرصة بس انا من جوايا همى كبير اوى
الدنيا دى بينها وبينى تار انا بكرها

صدقيني هتلاقي دنيا ماشفتهاش قبل كده
مش ممكن ليها ناس ناس

دوري على اللي كان سبب همك وتعبك وافنيه مع ذكريات الماضي
تفتكر ده هيريحنى انا عاشة ومش عايشة
وأخيرا.. هقولك جمله قالتها اختي الغاليه نيفين ثروت..

ماذا تقول لمن جرح احساسك



عندما يخذلون احساسك الجميل..ويكسرون احلامك بقسوه..ويرحلون عنك
كالايام..كالعمر..


وينبت في قلبك جرح باتساع الفراغ خلفهم..
ثم تأتي بهم الايام اليك من جديد
..
فكيف تستقبل عودتهم..

وماذا تقول لهم؟؟

قل لهم:

إنـك نسيتهـم .. وأدر لهـم ظهـر قلبـك , وأمـض ِفـي الطـريق المعاكـس لهـم فربما كان هناك..
فـي الجهة الأخرى..أناس يستحقونك أكثـر منهـم

قل لهم:

إن الأيـام لا تتكـرر .. وإن المـراحـل لا تعـاد .. وإنـك ذات يـوم ..
خلفتهـم تمـامـاً كمـا خلفــوك فــي الـوراء وإن العـمـر لا يعـود إلــى الــوراء
أبــداً

قل لهم:

إنك لفظت آخر أحلامك بهـم .. حين لفظت قلوبهـم .. وإنك بكيت خلفهـم كثيـراً حتـى إقتنعـت بمـوتهـم وإنـك لا تملـك قـدرة إعادتهم إلـى الحياة فــي قلبــك مــرة أخــرى بعــد أن إختــاروا الـمــوت فيــك .

قل لهم:

إن رحـيلهــم جعلـك تعـيـد إكتشاف نفسـك .. وإكتشـاف الأشيـاء حولـك
وإنـك إكتشفــت أنهـم ليـسـوا آخـر المشـوار .. ولا آخـر الإحساس .. ولا
آخـر الأحـلام .. وأن هنـاك أشيـاء أخــرى جـمـيلـة .. ومـثيـرة ..
ورائعــة
تـستـحــق عـشــق الـحـيــاة وإسـتـمــراريـتــهــا .

قل لهم:

إنـك أعـدت طـلاء نفـسـك بعـدهـم .. وأزلـت آثـار بصمـاتـهـم مـن جـدران أعماقـك .. وأقتلعـت كـل خناجـرهم من ظهرك وأعدت ولادتك مـن جديـد وحرصت
على تنقية المساحات الملوثة منهـم بك ،
وإن مساحتك النقيـة مــا عـــادت تـتـســع لـهـــم .

قل لهم:

إنك أغلقت كـل محطات الإنتظار خلفهـم .. فلـم تعـد ترتـدي رداء الشـوق
وتقـف فـوق محطـات عودتهـم .. تترقـب القـادميـن .. وتدقـق في وجـوه
المسافريـن .. وتبحث في الزحام عـن ظلالهـم وعطـرهـم وأثـرهـم عـل
صـدفــة جـمـيـلــة تـأتــي بـهــم إلـيــك .

قل لهم:

ان صـلاحيتهـم إنتهت .. وأن النبض في قلبك ليس بنبضهم .. وأن المكان فـي
ذاكرتك ليس بمكانهم .. ولم يتبق لهم بك سوى الأمـس .. بكل ألم وأســى
وذكـــرى الأمـــس .

قل لهم:

إنـك نزفتهـم في لحظـات ألمـك كدمـك ..وأنهم كيان ميـت بداخلـك .. وإنـك
أطلقـت سراحهـم منـك كـالطيـور وأغلقـت الأبـواب دونـهـم وعـاهـدت نفسـك
ألا تفـتـح أبـوابـك إلا لأولئـك
الــذيــن يسـتـحـقـــون .


اصلى الكلام ده مينفعش على الناس اللى بتكلم عليهم بردو لازم احترمهم بس زهقت وتعبت
 
التعديل الأخير:

محامي مسيحي

قــبــطـــــــي
عضو مبارك
إنضم
5 ديسمبر 2007
المشاركات
2,419
مستوى التفاعل
17
النقاط
38
الإقامة
بلد الأقباط
رد على: احلام وامال محطمة

اصلى الكلام ده مينفعش على الناس اللى بتكلم عليهم بردو لازم احترمهم بس زهقت وتعبت




يا ميرنا الكلام ده على كل الناس اللي غدروا وخانوا العهود

عتاب ((الندل)) اجتنابه يا ميرنا

كل يوم هتقابلي ناس وحشه وشياطين كتيره

بس المهم تتعلمي من التجربه اللي كنتي فيها

أوعي تزعلى أو تكرهي حد في يوم من الايام..

عاملي كل واحد على أد حجمه

وزي ما بيقولوا .. الضربه اللي ماتموتش .. تقوي.




 

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا
رد على: احلام وامال محطمة

ايه لكلام الكبير دا يا ميرنا

بس ليه يا بنتي البؤس دا

ميرسي علي الموضوع الجامد دا

هو دا على كده بؤس دانتو طيبين اوى دى قطرات احزان
 

veansea

بنت الملك
عضو مبارك
إنضم
3 فبراير 2007
المشاركات
7,458
مستوى التفاعل
23
النقاط
0
الإقامة
جوة حدقيت عين ابويا " بابا يسوع "
رد على: احلام وامال محطمة

بوصى يا ميرنا
الباب اللى يجى منه الريح سده واستريح
من اخرها كبير يبقا كبير على نفسه
اه هيبقا فيه احترام بس الاحترام ده لو مش متبادل
يبقا الاحترام اتلغى
فهمتينى يا ميرنا
الحاجه اللى تتعبك ابعدى عنها واتجنبيها
و الانسان اتسمى انسان عشان النسيان
و الايام كفيله انها تنسى وتدوى الجرح
وهتلاقى نفسك وانتى قاعده تفتكرى الزكريات
بتقولى يااااااه كل ده حصل طب انا ليه معملتش كذا
بس الحمد لله ان ربنا خرجنى منها على خييييييير

عادى يا ميرنتنا يا قمرنا صفحه وبتتطوى
وهتقولى بعد كيدا ملهاش لازمه
وياما الواحد مر باللى اكتر من كيدا والحياه اهى مشيه​
 

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا
رد على: احلام وامال محطمة

بوصى يا ميرنا

الباب اللى يجى منه الريح سده واستريح
من اخرها كبير يبقا كبير على نفسه
اه هيبقا فيه احترام بس الاحترام ده لو مش متبادل
يبقا الاحترام اتلغى
فهمتينى يا ميرنا
الحاجه اللى تتعبك ابعدى عنها واتجنبيها
و الانسان اتسمى انسان عشان النسيان
و الايام كفيله انها تنسى وتدوى الجرح
وهتلاقى نفسك وانتى قاعده تفتكرى الزكريات
بتقولى يااااااه كل ده حصل طب انا ليه معملتش كذا
بس الحمد لله ان ربنا خرجنى منها على خييييييير​

عادى يا ميرنتنا يا قمرنا صفحه وبتتطوى
وهتقولى بعد كيدا ملهاش لازمه

وياما الواحد مر باللى اكتر من كيدا والحياه اهى مشيه​

بامانة مش عارفة اقول ايه اضحك ولا ابكى بس عنيا وجعتنى
بصى انا قلتها لمحامى الناس دى مينفعش اتعامل معاها كدا مهما عاملوا
 

veansea

بنت الملك
عضو مبارك
إنضم
3 فبراير 2007
المشاركات
7,458
مستوى التفاعل
23
النقاط
0
الإقامة
جوة حدقيت عين ابويا " بابا يسوع "
رد على: احلام وامال محطمة

بامانة مش عارفة اقول ايه اضحك ولا ابكى بس عنيا وجعتنى
بصى انا قلتها لمحامى الناس دى مينفعش اتعامل معاها كدا مهما عاملوا

قدام مينفعش التعامل معها كيدا
يبقا بطلى التعامل معاهم اساسا
وزى ما قلتلك الباب اللى يجى منه الريح
اسدوا واستريح
و الضربه اللى متكسرنيش تقوينى
وواحد يغور فيه الف بداله يا ماما
واللى خلقه خلق غيرة واحسن منه كمان
وبعدين ربنا بيدخلنا التجارب عشان نتعلم منها سيبك من الحزن شويه
وشوفى اتعلمتى منه ايه وايه اللى حصل وميتكررش تانى
الانسان بيعيش عشان يتعلم
 

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا
رد على: احلام وامال محطمة

قدام مينفعش التعامل معها كيدا

يبقا بطلى التعامل معاهم اساسا
وزى ما قلتلك الباب اللى يجى منه الريح
اسدوا واستريح
و الضربه اللى متكسرنيش تقوينى
وواحد يغور فيه الف بداله يا ماما
واللى خلقه خلق غيرة واحسن منه كمان
وبعدين ربنا بيدخلنا التجارب عشان نتعلم منها سيبك من الحزن شويه
وشوفى اتعلمتى منه ايه وايه اللى حصل وميتكررش تانى

الانسان بيعيش عشان يتعلم

مين ده الل يغور:scenic:

بامانة انتى تحفة بجد كلام فظيع بس بردو انتى مفهمتيش كلامى ومينفعش الكلام ده
كلامك ده ينطبق على قصة حب فشلت او موضوع بين بنت وشاب انما انا مش بتكلم على كداا خالص
 

veansea

بنت الملك
عضو مبارك
إنضم
3 فبراير 2007
المشاركات
7,458
مستوى التفاعل
23
النقاط
0
الإقامة
جوة حدقيت عين ابويا " بابا يسوع "
رد على: احلام وامال محطمة

يا ماما
برضه يغور مش قصدى على قصه حب وفشلت
بس برضه اللى يتعبنى يبقا مع الف سلامه
سواء بقا حبيب اى حاجه فى اى حد
ليه اروح للنار برجلى لما ممكن ابعد عنها
واتجنب المعامله معاه
 

Fadie

مسيحى
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2006
المشاركات
3,596
مستوى التفاعل
45
النقاط
0
رد على: احلام وامال محطمة

حرام عليكى نفسك
 

Basilius

حتما سأنتصر
مشرف سابق
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
3,500
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Egypt
رد على: احلام وامال محطمة

مفيش فايدة :010105~332:
حرام عليكي نفسك زي ما قال فادي
 

فراشة مسيحية

ميكو قلب ماما
مشرف سابق
إنضم
22 نوفمبر 2006
المشاركات
25,378
مستوى التفاعل
156
النقاط
63
الإقامة
قلب إلهي يسوع المسيح
رد على: احلام وامال محطمة

ميرنا ماينفعش تحكمى على بكرا بأمبارح​

و صدقينى بكرا احسن بكتير من الايام اللى فاتت​

وبلاش تشاؤم و النبييييييييييي :36_1_4:​
 

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا
رد على: احلام وامال محطمة

مفيش فايدة :010105~332:
حرام عليكي نفسك زي ما قال فادي
المشكلة مش فى نفسى المشكلة فى اللى حواليا
انا بحلم بكون اعيش فى لوحدى
 

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا
رد على: احلام وامال محطمة

ميرنا ماينفعش تحكمى على بكرا بأمبارح​


و صدقينى بكرا احسن بكتير من الايام اللى فاتت​


وبلاش تشاؤم و النبييييييييييي :36_1_4:​

عارفة يا رومى بجد الكلام اللى بيدى امل ده مبقاش بيحوق فيا خدت مناعة ضدة
يمى تشاؤم ايه بس انا عديت التشاؤوم والكئابة دى للناس المبتدئة انا بقيت مخضرمة
 

فراشة مسيحية

ميكو قلب ماما
مشرف سابق
إنضم
22 نوفمبر 2006
المشاركات
25,378
مستوى التفاعل
156
النقاط
63
الإقامة
قلب إلهي يسوع المسيح
رد على: احلام وامال محطمة

يا بنتى مخدرمة اية هو انتى كلك على بعضك كام سنة

لسا الحياة قدامك و هتلاقى فيها ايام حلوة و ايام مرة​
 
أعلى