سلام رب المجد..
لا يا ميرنا..كلامك كله غلط ومليان تشاؤم
يريتة كان غلط
بكره اكيد احلي من النهارده..
فين بكرة ده استنيتة كتير اوى وللاسف جه اسؤا من امبارح
ولو كان بكره وحش.. يبقى انتي اللي عايزاه يكون وحش
انا مش عايزة وحش محدش عاوز يعيش فى حزن فى ناس تحس الحزن بيجرى وراها متفهمش ايه كمية الحب دى من الحزن لينا ولا نحس مش عارفة
بايدك تخليه احلى يوم في حياتك
بايدى انا مفيش فى ايدى حاجة المشكلة انى مفيش فى ايدى حاجة
الدنيا يا ميرنا جميله جدا ومافيش احسن ولا احلى منها
انا حاليا عندى 20 سنة بستنى بكرة اللى بتقولو عليه ده بستنى يمكن اشوف الدنيا الجميله دى منكرش انى فى وقت كنت فى طريقى ليها ومسكت السما ومنغير مقدمات نزلت لسابع ارض المشكلة انى لما بفرح فعلا يوم بدفع تمنة سنين
لو فكرتي في الاحزان .. هتسحبك للماضي وعمرك ما هتتقدمي خطوه واحده
اكيد فى حاجات بيبقى صعب عليك تنساها
ارمي الهموم من ورا ضهرك .. وافتحي ايديكي للدنيا من جديد
حاولت مع بداية السنة حتى كنت بحاول اقنع اصحابى انى خلاص كل حاجة انتهت بقنعهم لسبب واحد انى ميجوش ويفكرونى او يقولولى كلام يصبرنى او يهدينى جايز هما اقتنعوا او من جواهم مش مقتنعين بس مش بديهم فرصة بس انا من جوايا همى كبير اوى
الدنيا دى بينها وبينى تار انا بكرها
صدقيني هتلاقي دنيا ماشفتهاش قبل كده
مش ممكن ليها ناس ناس
دوري على اللي كان سبب همك وتعبك وافنيه مع ذكريات الماضي
تفتكر ده هيريحنى انا عاشة ومش عايشة
وأخيرا.. هقولك جمله قالتها اختي الغاليه نيفين ثروت..
ماذا تقول لمن جرح احساسك
عندما يخذلون احساسك الجميل..ويكسرون احلامك بقسوه..ويرحلون عنك
كالايام..كالعمر..
وينبت في قلبك جرح باتساع الفراغ خلفهم..
ثم تأتي بهم الايام اليك من جديد
..
فكيف تستقبل عودتهم..
وماذا تقول لهم؟؟
قل لهم:
إنـك نسيتهـم .. وأدر لهـم ظهـر قلبـك , وأمـض ِفـي الطـريق المعاكـس لهـم فربما كان هناك..
فـي الجهة الأخرى..أناس يستحقونك أكثـر منهـم
قل لهم:
إن الأيـام لا تتكـرر .. وإن المـراحـل لا تعـاد .. وإنـك ذات يـوم ..
خلفتهـم تمـامـاً كمـا خلفــوك فــي الـوراء وإن العـمـر لا يعـود إلــى الــوراء
أبــداً
قل لهم:
إنك لفظت آخر أحلامك بهـم .. حين لفظت قلوبهـم .. وإنك بكيت خلفهـم كثيـراً حتـى إقتنعـت بمـوتهـم وإنـك لا تملـك قـدرة إعادتهم إلـى الحياة فــي قلبــك مــرة أخــرى بعــد أن إختــاروا الـمــوت فيــك .
قل لهم:
إن رحـيلهــم جعلـك تعـيـد إكتشاف نفسـك .. وإكتشـاف الأشيـاء حولـك
وإنـك إكتشفــت أنهـم ليـسـوا آخـر المشـوار .. ولا آخـر الإحساس .. ولا
آخـر الأحـلام .. وأن هنـاك أشيـاء أخــرى جـمـيلـة .. ومـثيـرة ..
ورائعــة
تـستـحــق عـشــق الـحـيــاة وإسـتـمــراريـتــهــا .
قل لهم:
إنـك أعـدت طـلاء نفـسـك بعـدهـم .. وأزلـت آثـار بصمـاتـهـم مـن جـدران أعماقـك .. وأقتلعـت كـل خناجـرهم من ظهرك وأعدت ولادتك مـن جديـد وحرصت
على تنقية المساحات الملوثة منهـم بك ،
وإن مساحتك النقيـة مــا عـــادت تـتـســع لـهـــم .
قل لهم:
إنك أغلقت كـل محطات الإنتظار خلفهـم .. فلـم تعـد ترتـدي رداء الشـوق
وتقـف فـوق محطـات عودتهـم .. تترقـب القـادميـن .. وتدقـق في وجـوه
المسافريـن .. وتبحث في الزحام عـن ظلالهـم وعطـرهـم وأثـرهـم عـل
صـدفــة جـمـيـلــة تـأتــي بـهــم إلـيــك .
قل لهم:
ان صـلاحيتهـم إنتهت .. وأن النبض في قلبك ليس بنبضهم .. وأن المكان فـي
ذاكرتك ليس بمكانهم .. ولم يتبق لهم بك سوى الأمـس .. بكل ألم وأســى
وذكـــرى الأمـــس .
قل لهم:
إنـك نزفتهـم في لحظـات ألمـك كدمـك ..وأنهم كيان ميـت بداخلـك .. وإنـك
أطلقـت سراحهـم منـك كـالطيـور وأغلقـت الأبـواب دونـهـم وعـاهـدت نفسـك
ألا تفـتـح أبـوابـك إلا لأولئـك
الــذيــن يسـتـحـقـــون .