رد على: أعترف وأنا مسيحي أن الإسلام إنساني
معلش يا روني يمكن صار عندي لبس من الموضوع عشان إسمك بس أنا كنت بحكي بوجه عام لا عليك ولا على أي إنسان كنت بتساءل عن المنطق في اعتبارات التثليث ثم التوحيد فتأليه إفرادي فتوحيد !! ومن الطبيعي إنه حتى المسيحي من الضروري يبين وجهة نظرة وليس هوي مقتنع بهاللإشي عشان الناس اللي زيك واللي زيي يعرفو إنه عندة وجهة نظر.. مش كل واحد تقوله مسيحي بيقولك من العنوان بديش؟؟ صح وهاي وسيلة معقوله عشان تعرف الناس اللي من غير المسيحية ببعض المبادئ المنيحة في الدين المسيحي.. ومش غلط بو صار شوية احتكاكات بين مسيحي ومسلم صح؟؟ يعني إنت عارف إنه فش حدا بيقصد يهين دين التاني أكتر ما بيقصد يبين مزايا دينه هوي.. ولو ما اتغير صدقني عشانّا عرب وعليتنا قياسية تستند على الإرث ومن زمان أهملنا دماغتنا "أنا آسف تاني مش لا إلك ولا لغيرك بوجه الكلام" بقول للعرب عشان ماحدش يفكر بقول غلط.. إحنا عرب يا صديقي والعرب فش فايده .. لما بيتمسكوا بإشي مش عايزين يتزحزحوا عنه "يعني عنزه ولو طارت.. بس مش معنى هادا إنه ما عنّاش عقول أو تفكيرنا أقل من الأجانب.. لأ يا خوي تفكيرنا أحسن منهم بميت مرة لولا العناد...
وبعدين مش عارف مين اللي كتب في الإسلام وما بيعرفش في القرآن والا الحديث؟؟ مش عاف عن مين بتحكي؟؟ ولو كنت قاصدني.. أنا يا سيدي حافظ عالأقل 20% من القرآن وحافظ أحاديث نبوية كتيره وحجيب إسلامي على مكة ومسيحي عبيت لحم وصمت إسلامي ومسيحي بصلي بالجامع والكنيسه.. وأنا مبسوط بيهمنيش إشي.. بحب السيد المسيح وبحب محمد صلى الله عليه وسلم.. فش فرق.. بقولك إشي طالما بتقول إنك مسلم... ليش ياخوي طالما إنك بتوحد الله زي ما بتقول ما بتؤمن بالمسيحية؟؟ مش الله قال لك لما إجا جبريل عليه السلام يعرف الناس بدينهم سأله الرسول (ص) قال له مالإيمان؟؟ إيش قال دخلك؟؟
قال((( أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الاخر والقدر خيره وشره))) صح والا أنا غلطان؟؟ طب ما دام قال لك تؤمن بالكتب والرسل ليش بتؤمنش بالسيد المسيح وكتاب الإنجيل؟؟ .. حاتقول لي بؤمن بالسيد المسيح.. "" يعني بتؤمن فيه إنه نبي والا رسول وخلاص؟؟؟؟ وإيش إيمان برأيك؟؟ ليش ما أجا بدل تؤمن تعترف؟؟ الآيمان أن تؤمن بالسيد المسيح إيمن مطلق تحبه حب مطلق وتحب كل أقواله وتحب تقرأ عنه وتعترف بكل الأمه اللي آمنت فيه إنهم أهل كتاب وتعترف إن عندهم رساله وبكل هالأمور صح والا أنا غلطان ؟ يعني مش بس نقول والله إنه فيه المسيح وبس.. هادا هوي الإيمان.. والتانية قال لك في الكتب !! الإنجيل كتاب الله رساله.. ذكر إنه ناس كتبوا من عندهم كتابات "يعني أضافوا أو حوروا بعض المعاني" أنا بدي أسألك سؤال وجاوب عليه من كتبك إنت ...هل يوجد نص عندك في القرآن الكريم والا في الحديث إن الانجيل كله محرف والا كل مش صح والا أي إشي تاني؟؟ لأ وأنا أؤكد ذلك لك عن علم.. وأؤكد لك أيضاً أني لما قريت الإنجيل والقرآن لم أر فرقاً إلا كما قال أبرهة الحبشي غير الخط اللي رسمه على الأرض.. الإنجيل يدعو للمحبه وللخير والتراحم والعمل ويوصي بوصاياه العشرة الناس أن لا تسرف ولا تقلتل ولا تزني ولا تكذب،، والكلام كله موجود في القرآن الكريم والا أنا غلطان برضه.. إذاً ليش حضرتك ما بتآمن في الإنجيل زي ما (فرض ربك عليك)؟؟؟ ها أنا موحد وإنت موحد بالله.. بس أنا بأمن في الانجيل وبأمن في القرآن وبحب الاتنين زي ما قاللي قالله وزي ما وصاني المسيح عليه السلام وقال" أنا لم آت لأغير الشريعة ولا الأنبياء.. بل جئت لأكمل..) وقال إنه لازم نؤمن بكل كلمة وكل حرف نزلت من عند الله من بدء الكون إلى أن تزول السماوت والأرض.. يعني زي ما بطالبك تؤمن بطالبهم برضه يؤمنوا بكل كلمة نزلت من عند الله .. والقرآن لو قروه وفهموه برضه لازم يتأكدوا إنه من عند الله... فعشان هيك أنا الوحيد المبسوط ومش فارقه معي عشان اتبعت أقولا الله في الاسلام وأقوال السيد المسيح في المسيحية وآمنت بأن الله واحد وبأن الدينين ماهما في الواقع إلا دين واحد المسيحية واللي كملت اليهودية والاسلام اللي كمل المسيحية.. وحدوا ربكم يا جماعه.. وشكراً لكم مسلمين والا مسيحية..
معلش يا روني يمكن صار عندي لبس من الموضوع عشان إسمك بس أنا كنت بحكي بوجه عام لا عليك ولا على أي إنسان كنت بتساءل عن المنطق في اعتبارات التثليث ثم التوحيد فتأليه إفرادي فتوحيد !! ومن الطبيعي إنه حتى المسيحي من الضروري يبين وجهة نظرة وليس هوي مقتنع بهاللإشي عشان الناس اللي زيك واللي زيي يعرفو إنه عندة وجهة نظر.. مش كل واحد تقوله مسيحي بيقولك من العنوان بديش؟؟ صح وهاي وسيلة معقوله عشان تعرف الناس اللي من غير المسيحية ببعض المبادئ المنيحة في الدين المسيحي.. ومش غلط بو صار شوية احتكاكات بين مسيحي ومسلم صح؟؟ يعني إنت عارف إنه فش حدا بيقصد يهين دين التاني أكتر ما بيقصد يبين مزايا دينه هوي.. ولو ما اتغير صدقني عشانّا عرب وعليتنا قياسية تستند على الإرث ومن زمان أهملنا دماغتنا "أنا آسف تاني مش لا إلك ولا لغيرك بوجه الكلام" بقول للعرب عشان ماحدش يفكر بقول غلط.. إحنا عرب يا صديقي والعرب فش فايده .. لما بيتمسكوا بإشي مش عايزين يتزحزحوا عنه "يعني عنزه ولو طارت.. بس مش معنى هادا إنه ما عنّاش عقول أو تفكيرنا أقل من الأجانب.. لأ يا خوي تفكيرنا أحسن منهم بميت مرة لولا العناد...
وبعدين مش عارف مين اللي كتب في الإسلام وما بيعرفش في القرآن والا الحديث؟؟ مش عاف عن مين بتحكي؟؟ ولو كنت قاصدني.. أنا يا سيدي حافظ عالأقل 20% من القرآن وحافظ أحاديث نبوية كتيره وحجيب إسلامي على مكة ومسيحي عبيت لحم وصمت إسلامي ومسيحي بصلي بالجامع والكنيسه.. وأنا مبسوط بيهمنيش إشي.. بحب السيد المسيح وبحب محمد صلى الله عليه وسلم.. فش فرق.. بقولك إشي طالما بتقول إنك مسلم... ليش ياخوي طالما إنك بتوحد الله زي ما بتقول ما بتؤمن بالمسيحية؟؟ مش الله قال لك لما إجا جبريل عليه السلام يعرف الناس بدينهم سأله الرسول (ص) قال له مالإيمان؟؟ إيش قال دخلك؟؟
قال((( أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الاخر والقدر خيره وشره))) صح والا أنا غلطان؟؟ طب ما دام قال لك تؤمن بالكتب والرسل ليش بتؤمنش بالسيد المسيح وكتاب الإنجيل؟؟ .. حاتقول لي بؤمن بالسيد المسيح.. "" يعني بتؤمن فيه إنه نبي والا رسول وخلاص؟؟؟؟ وإيش إيمان برأيك؟؟ ليش ما أجا بدل تؤمن تعترف؟؟ الآيمان أن تؤمن بالسيد المسيح إيمن مطلق تحبه حب مطلق وتحب كل أقواله وتحب تقرأ عنه وتعترف بكل الأمه اللي آمنت فيه إنهم أهل كتاب وتعترف إن عندهم رساله وبكل هالأمور صح والا أنا غلطان ؟ يعني مش بس نقول والله إنه فيه المسيح وبس.. هادا هوي الإيمان.. والتانية قال لك في الكتب !! الإنجيل كتاب الله رساله.. ذكر إنه ناس كتبوا من عندهم كتابات "يعني أضافوا أو حوروا بعض المعاني" أنا بدي أسألك سؤال وجاوب عليه من كتبك إنت ...هل يوجد نص عندك في القرآن الكريم والا في الحديث إن الانجيل كله محرف والا كل مش صح والا أي إشي تاني؟؟ لأ وأنا أؤكد ذلك لك عن علم.. وأؤكد لك أيضاً أني لما قريت الإنجيل والقرآن لم أر فرقاً إلا كما قال أبرهة الحبشي غير الخط اللي رسمه على الأرض.. الإنجيل يدعو للمحبه وللخير والتراحم والعمل ويوصي بوصاياه العشرة الناس أن لا تسرف ولا تقلتل ولا تزني ولا تكذب،، والكلام كله موجود في القرآن الكريم والا أنا غلطان برضه.. إذاً ليش حضرتك ما بتآمن في الإنجيل زي ما (فرض ربك عليك)؟؟؟ ها أنا موحد وإنت موحد بالله.. بس أنا بأمن في الانجيل وبأمن في القرآن وبحب الاتنين زي ما قاللي قالله وزي ما وصاني المسيح عليه السلام وقال" أنا لم آت لأغير الشريعة ولا الأنبياء.. بل جئت لأكمل..) وقال إنه لازم نؤمن بكل كلمة وكل حرف نزلت من عند الله من بدء الكون إلى أن تزول السماوت والأرض.. يعني زي ما بطالبك تؤمن بطالبهم برضه يؤمنوا بكل كلمة نزلت من عند الله .. والقرآن لو قروه وفهموه برضه لازم يتأكدوا إنه من عند الله... فعشان هيك أنا الوحيد المبسوط ومش فارقه معي عشان اتبعت أقولا الله في الاسلام وأقوال السيد المسيح في المسيحية وآمنت بأن الله واحد وبأن الدينين ماهما في الواقع إلا دين واحد المسيحية واللي كملت اليهودية والاسلام اللي كمل المسيحية.. وحدوا ربكم يا جماعه.. وشكراً لكم مسلمين والا مسيحية..