اذا كان المسلمين المثقف منهم غير مقتنع بالاسلام
ولا بالقران الا قولي والنبي هو النسخة اللي معاك بتاعت القران اني نسخة بالضبط
والرسول صلعم شافها ؟ او اكدلكم اني ده الوحي
ولا الوحي نزل علي عمر ابن الخطاب
اللي بتقول اني الناس بتسمع وتقتنع ناس ايه وتقتنع با ايه
انا لو حضرتك اسئلة عن القرائن والاحاديث كلها هتاخد سنين ومش هتعرف اجابة
الا تاليف لايفيد ولا يسمن زي ما بيقولوا
وبعدين معلومة في ودنك كدا صغير الشعوب الغربية اخر ناس تبص علي الدين
يعني لا بتحارب الاسلام ولا بتحارب حاجة
اهم حاجة عندها اقتصادها ورفاهية شعوبها
يعني لو نص الاميركان او الاوربيين بقوا مسلمين مش هتفرق
ومش هيخبوا حاجة
اما اني الاسلام اكتر الاديان نموا
فاياسيدي ربنا يزيد ويبارك ويكتر كمان وكمان
اما نحن فالكتاب المقدس يقول لنا
" في العالم سيكون لكم ضيق ولكن ثقوا انا قد غلبت العالم "
" تكونون مبغضون من جميع الامم لاجل اسمي "
لم يقول لنا الكتاب اني المسيحية سوف تكون اكثر الديانات انتشارا
ولايحتاج الي ذلك وانما قال سوف يبشر بالكتاب المقدس في كل العالم
وبالفعل الكتاب المقدس ينتشر في كل العالم حتي في المملكة السعودية
ولا بالقران الا قولي والنبي هو النسخة اللي معاك بتاعت القران اني نسخة بالضبط
والرسول صلعم شافها ؟ او اكدلكم اني ده الوحي
ولا الوحي نزل علي عمر ابن الخطاب
اللي بتقول اني الناس بتسمع وتقتنع ناس ايه وتقتنع با ايه
انا لو حضرتك اسئلة عن القرائن والاحاديث كلها هتاخد سنين ومش هتعرف اجابة
الا تاليف لايفيد ولا يسمن زي ما بيقولوا
وبعدين معلومة في ودنك كدا صغير الشعوب الغربية اخر ناس تبص علي الدين
يعني لا بتحارب الاسلام ولا بتحارب حاجة
اهم حاجة عندها اقتصادها ورفاهية شعوبها
يعني لو نص الاميركان او الاوربيين بقوا مسلمين مش هتفرق
ومش هيخبوا حاجة
اما اني الاسلام اكتر الاديان نموا
فاياسيدي ربنا يزيد ويبارك ويكتر كمان وكمان
اما نحن فالكتاب المقدس يقول لنا
" في العالم سيكون لكم ضيق ولكن ثقوا انا قد غلبت العالم "
" تكونون مبغضون من جميع الامم لاجل اسمي "
لم يقول لنا الكتاب اني المسيحية سوف تكون اكثر الديانات انتشارا
ولايحتاج الي ذلك وانما قال سوف يبشر بالكتاب المقدس في كل العالم
وبالفعل الكتاب المقدس ينتشر في كل العالم حتي في المملكة السعودية