قداسة البابا شنودة.. لن ننساك

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
إن كنا خسرناك راعيا لنا على الأرض

لكننا كسبناك شفيعا لنا فى السماء

فطوبى لك أيها الراعى الآمين

طوباك بدخولك فرح سيدك

أذكرنى أمام المسيح
 

rania79

يســ ع ـــــــو
عضو مبارك
إنضم
11 أكتوبر 2011
المشاركات
7,924
مستوى التفاعل
439
النقاط
0
اكيد انت حاسس بينا زى مكنت بتحس بينا وانت معنا ع الارض
اتشفع لينا قدام عرش النعمة ياسيدنا
 

Eva Maria

لك يا رب أرنم
مشرف سابق
إنضم
9 يوليو 2008
المشاركات
3,031
مستوى التفاعل
136
النقاط
0
الإقامة
الجليل
في كل مرة احاول فيها التعبير عن حزني لوفاة البابا أتراجع

فلا اجد الكلمات المناسبة والتي توفي حق البابا شنودة

الى اللقاء أيها الأب العظيم

كلي ثقة بان الحياة لن تعود كما كانت من بعد انتقالك

 

Abd elmassih

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
1 يناير 2012
المشاركات
714
مستوى التفاعل
39
النقاط
0
الإقامة
Egypt
* إن سعادة المسيحي في السماء.

* ومكان محنته الأرض.

* والممر من المحنة إلى السعادة هو الموت.
القديس كبريانوس




 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
في كل مرة احاول فيها التعبير عن حزني لوفاة البابا أتراجع

فلا اجد الكلمات المناسبة والتي توفي حق البابا شنودة

الى اللقاء أيها الأب العظيم

كلي ثقة بان الحياة لن تعود كما كانت من بعد انتقالك

فعلا استاذة ماريا
هناك اشخاص يمرون بحياة الانسان لا يعو ضون عند فراقهم
 

Jane2

New member
عضو
إنضم
18 مايو 2011
المشاركات
124
مستوى التفاعل
31
النقاط
0
الإقامة
ارض الله
ايجي لاين EG Line

امضيت حياتى وانا فى الاسلام احترم البابا شنودة واستمتع بمشاهدة صلاته
فى قداس الاعياد بالتليفزيون
وعندما عرفت طريقى مع يسوع احببت البابا شنوده لانى عرفته حق المعرفة

والان كل ما اثق فيه انه لم يمت...فالموت هو الابتعاد عن الاحياء وترك الارض

البابا شنودة لم يمت بل تغلغل فى قلوبنا وعقولنا انتقل للحياة بداخلنا
ومازال معنا على الارض يشاهدنا ويرى احزاننا وافراحنا ويشفع لنا عند ربنا

يابابا زى ماحنا جوة قلبك وانت حاسس بينا وبتتشفع لينا انت كمان فى قلبنا

وبتجرى فى عروقنا وعمرنا ماهننساك..ارجوك يابابا اذكرنى عند حبيبك يسوع واتشفع لى
 

bashaeran

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
18 يناير 2008
المشاركات
1,430
مستوى التفاعل
52
النقاط
0
الإقامة
على جمرة نار
لك المجد يا رب ولك الحمد لانك كنت تعمل في اشخاص من ذريتك الا وهو بابا شنودة ؟ حقا كان حبيب المسيح فبمبروك النعمة الالهية التى استحقتها الان وكنت مستحق لها وتعيشها قبل الان سيدي لتكن عون لكل مسيحي يوما سمعك وانت تضحك وانت تفرح القلوب وانت تناجي بكلمة الله في الانجيل وتواسي الحزانة وتشبع افكارنا بالانجيل لك مني انا عبد الخاطي بتنهاني بزهور النرجس من جبل سفين المطل علينا المعطرة ان تقبل طلبي وترحمنا جمعيا وداعا ابي الحبيب ولك الراحة في الابدية امين وتعازي لشعب المصري والله يواسيكم .
 

ABOTARBO

أنت تضئ سراجى
مشرف سابق
إنضم
21 نوفمبر 2009
المشاركات
30,377
مستوى التفاعل
2,102
النقاط
0
الإقامة
Je rêve que je suis un papillon
اذكرنى يا سيدنا واذكر شعب المسيح فى كل مكان

+ صليلينا كلنا كلنا يا بابا علشان نبقى معاك فى السما ونشوفك تانى
آمين
 

geegoo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
5 أبريل 2008
المشاركات
2,319
مستوى التفاعل
460
النقاط
83
من 20 سنة سمعت وعظة ليك يا سيدنا عن الأنبا ابرآم القديس
قلت في بدايتها " ان الفم ليتقدس اذا ذكر اسم الأنبا ابرآم "
اسمح لي أقول زي ما علمتني و ما نسيتش من يومها
إن الفم يتقدس بذكر إسمك الغالي يا بابا شنودة
و إن القلب يتطهر حينما يذكر محبتك للمسيح و للكنيسة
و إن العقل ينضبط حين يذكر نسكك و زهدك و توحدك و صلاتك و كلماتك

أنا لا أستحق من الأساس أن أتكلم عنك
و لكني طامع في تواضع محبتك
أن تذكرني و شعب الكنيسة أمام الله محب البشر
لكي يتحنن و يرسل لنا من يكمل طريقك
و يحفظ الكنيسة و الرعية بأمانة


 

+Nevena+

عضوة ح الغلاسه
مشرف سابق
إنضم
12 ديسمبر 2007
المشاركات
20,057
مستوى التفاعل
1,908
النقاط
113
عارف يا بابانا انت دلوقت بتعملنا درس بصمتك اعمق بكثير من الكلام
وهو أن نتأمل السماء ونشتهي العشرة مع يسوع مثلما كنت تشتهي انت
وفنصنع لانفسنا طريق كي نسلك فيه بالحق والمحبه والايمان
حتي نصل اليك في المنتهي ونراك مع حبيبك يسوع
فصلي عن كل واحد فينا وعن ضعف اولادك
لكي يقوينك يسوع المسيح ويسندنا حتي يأتي اليوم المحدد للقاء
وتفرح قلوبنا بالعشرة مع حبيبنا كلنا مخلصنا يسوع
 

HappyButterfly

محتاجة لك
عضو مبارك
إنضم
27 سبتمبر 2008
المشاركات
12,139
مستوى التفاعل
106
النقاط
0
عمرى ما هنساك هفتكر كل كلمة قولتها لنا
ان خسرناك اب على الارض لكن كسبناك شفيع وان كنت وحشتنى اووووووووى
اشفع لنا يابابا شنودةة وخلاص اولادك

 

yousry zaki

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
17 فبراير 2011
المشاركات
1,194
مستوى التفاعل
33
النقاط
0
أذكرنا ياقدس قداسة البابا شنوده بعرش النعمه
 

pocy cat

New member
إنضم
28 سبتمبر 2008
المشاركات
43
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
الإقامة
قلب بابا يسوع وماما العدرا
وحشتنى قوى يا بابا انا عارفه انك ف مكان احسن وبارضو هاتشوف مشاكل شعبك وتصليلها كانك معانا بس هاتوحشنا ضحكتك....ووجودك كل اربع ف الاجتماع.....ولما بتيجى بعد كل مشكله وتطمنا وتقولنا ربنا موجود ...احنا مع كل اللى عدينا فيه ده كنا بنتصبر لاننا عارفين انك بتصليلنا وعارفين حكمتك وتفكيرك وصلاتك القويه ف الازمات سبتنا هاتوحشنى خااااااااااااااااالص وهانفتقدك معانا صليلنا واشفع فينا عند بابا يسوع بحبك خاااااااااااااااالص يااطيب واحن واحلى واحكم بابا
 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
295076_10150751711270269_634640268_12197747_1948264434_n.jpg
 

مسيحية أردنية

Active member
عضو
إنضم
21 يناير 2012
المشاركات
240
مستوى التفاعل
55
النقاط
28
الإقامة
Jordan
رح نشتاقلك كثيييييييير يا قداسة البابا، لست قبطية ولكنني تأثرت لرحيله كثيراً، كنت أحبه ومازلت أحبه وسأحبه إلى المنتهى... الرب أعطى والرب أخذ فليكن اسم الرب مباركاً ++++
 

fullaty

طالبه معونه
عضو مبارك
إنضم
27 نوفمبر 2006
المشاركات
2,382
مستوى التفاعل
79
النقاط
48
هنيئا لك الدخول لفرح سيدك
هنيئا لك الفرودس والراحه من كل تعب
هنيئا لك الحياه فى احضان القديسين
هنيئا لك لقاءك الاول مع والدتك فى عيد الام
هنيئا لنا شفاعتك وصلواتك من اجلنا​
 
أعلى