قداسة البابا شنودة.. لن ننساك

COPTIC_KNIGHT

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
6 يونيو 2007
المشاركات
1,614
مستوى التفاعل
44
النقاط
0
الإقامة
COPTIC_LAND
لقد كان قداستة احد الامور القليلة الجيدة بالحياة
ابتسامتة تصبرني وتزيل حزني في الحال
حزنة كان يعصرني من الالم والضيق
نكتتة كانت تجعلني اضحك ملي شدقي
وداااااااااااااااااااعا يا بابا شنودة
 

dodo jojo

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
12 يونيو 2009
المشاركات
3,764
مستوى التفاعل
148
النقاط
0
الإقامة
with jesus in the sky :D
مشكور جدا استاذى الكريم على موضوعك الرائع...بجد البابا شنوده هيوحشنا كتير جدا..اشفعلنا فى السما يا بابانا :)
 

محمد الدالى

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
2 يونيو 2013
المشاركات
113
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
الإقامة
egybt
البابا شنودة
كان راجل محترم
تبقى ذكراه فى القلوب
 

ElectericCurrent

أقل تلميذ
عضو مبارك
إنضم
27 مارس 2009
المشاركات
5,311
مستوى التفاعل
884
النقاط
113
الإقامة
I am,Among the Catechumens
6579920332.jpg


هل تعلم معلومات عن قداسة البابا شنودة
=========
*فى الليلة الظلماء يُفتقد البدرُ
* ان البابا شنودة كان مصابا بسرطان البنكرياس وكان يعالج بالكيماوي منذ سنوات
* ان البابا كان مصابا بفشل كلوي وكان يقوم بغسيل الكلي 3 مرات اسبوعيا
* ان البابا كان يعاني من الام واوجاع شديده جدا جد بالعمود الفقري وكان يعالج عن طريق حقن العمود الفقري لتسكين الالام
وبالرغم من ذلك كان دائما مبتسما فرحا بشوشا مبتهجا وكان يحمل صليبه بفرح شديد
* هل تعلم ان البابا عندما حاصرة السلفيين بالكاتدرائيه حاول الخروج لهم قائلا لا تمنعوني من نوال اكليل الشهاده الا ان الاباء الاساقفه الموجودين معه منعوه قائلين انت عندك اكاليل كتيرة جدا ولا تنتظر اكليل الشهاده ومنعوة من الخروج
* هل تعلم ان البابا كان يقضي نص الاسبوع بقلايته بالدير ولم ينسي يوما انه راهب
* هل تعلم ان يوم الخميس كان يخصصه البابا للفقراء والمحتاجين وكان يفرح جدا جدا باي فقير مسلم ويلبي طلبه في الحال ولم يكن يفرق يوما بين محتاج مسلم او مسيحي
* هل تعلم ان البابا شنوده منذ جلس علي كرسيه حكم مصر 2 من الرؤساء هم السادات ومبارك
* هل تعلم ان ان حسني مبارك لم يكن بطيئا فقط في قراراته عند قيام الثورة ولكنه كان بطيئا ايضا في اتخاذ قرار بالغاء قرار السادات بمنع البابا من مغادرة الدير ولم يتخذ القرار الا بعد 4 سنوات اي ان البابا ظل محبوسا بديرة بعد موت السادات ب4 سنوات-ولولا هذا الخلاف والحبس ما كان البابا قد نجا وعاش 30 سنة معلماً كارزاً مصلحاً راعياً بانياً متوسعاً.
* هل تعلم انه بسبب سوء العلاقه بين البابا والسادات ولولا قرار حبس البابا بالدير لحضر البابا العرض العسكري الذي مات فيه السادات ولكن الذي حضر هو الانبا صموئيل وهو احد الخمسة الذين اختارهم السادات لتولي شئون الكنيسه وايضا هو احد الثلاثة مرشحين الذين القيت عليهم القرعه الهيكليه التي اختير منها البابا شنوده
* هل تعلم انه عندما صدر قرار بحبس البابا بالدير كان البابا في طريقه للمقر بالكاتدرائيه وقيل له انه ممنوع من دخوله فرد البابا قائلا اي مكان يتواجد به البابا هو مقر للبابا
* هل تعلم ان اول عظة للبابا بعد خروجه من الدير كانت في يناير 1985 بعنوان المحبه
* هل تعلم ان اول عظة للبابا بعد محاصرة السلفيين للكاتدرائيه كانت بعنوان اغفروا
* هل تعلم عندما قيل للبابا انك ستسلم الكنيسه للمسيح رد قائلا تلك وظيفة البطريرك ال118
* هل تعلم ان البابا قبل نياحته وصي علي الاهتمام بالكنيسه وابنائها
بركته وشفاعته ومعونته فلتكن معنا اجمعين امين

 
التعديل الأخير:

واثقه فيك يارب

╬حبيبة البابا╬
عضو مبارك
إنضم
11 يوليو 2012
المشاركات
12,881
مستوى التفاعل
3,353
النقاط
0
الإقامة
قلــــب يســـــــوع

R.O.R.O

اسندنى فى ضعفى
عضو مبارك
إنضم
20 يونيو 2012
المشاركات
18,394
مستوى التفاعل
4,653
النقاط
113
الإقامة
حضن يسوع
سيدنا النهاردة عيد ميلادك بتعيد مع رب المجد والقديسين
عاوزة اقولك انك وحشتنى اوووووووووى
وكل سنة وانت فى قلوبنا يا حبيبى
مش هننساك ابدا لو مرت سنين
اذكرنا امام عرش النعمة
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف سابق
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,816
مستوى التفاعل
2,027
النقاط
113
وحشتنى اوى يا حبيبى
كل سنه وانت فى حضن يسوع
ومع القديسين
هتفضل دايما فى قلبى يا قديس
اذكرنى انا واسرتى
وكل فرد فى المنتدى امام عرش النعمه
 

واثقه فيك يارب

╬حبيبة البابا╬
عضو مبارك
إنضم
11 يوليو 2012
المشاركات
12,881
مستوى التفاعل
3,353
النقاط
0
الإقامة
قلــــب يســـــــوع
1175440_226950354122656_319998413_n.jpg


مش خايفين يابابا طول مانت فاكرنا وبتصللنا
مش انت قولت اننا في قلبك باستمرار؟
مش انت قولت اخدتنا معاك في قلبك وعقلك وفكرك؟
مش انت قولت هتاخد كل الالامنا ومشاكلنا
وهتعرضها علي الله وعلي المسؤلين؟
يبقا هنخاف ازاي ونخاف من مين ؟!
واثقين ياسيدنا انك بتصلي من اجلنا
وواثقين ان ربنا هيستجيب لقداستك
لو مش النهارده يبقي اكيد بكرا
لانك علمتنا اهم 3 كلمات في حياتنا
ربنا موجــــــــــود..
كله للــــــــــــخير..
مسيرها تـــــــــنتهي..
واحنا مأمنين ومصدقين وواثقين يابويا..
 

روزا فكري

كله للخير
عضو مبارك
إنضم
2 أكتوبر 2013
المشاركات
1,207
مستوى التفاعل
393
النقاط
0
الإقامة
alexandria
محتاجين صلواتك اكتر من اي وقت

صليلينا يابونا الغالي
 

واثقه فيك يارب

╬حبيبة البابا╬
عضو مبارك
إنضم
11 يوليو 2012
المشاركات
12,881
مستوى التفاعل
3,353
النقاط
0
الإقامة
قلــــب يســـــــوع

75505_534334429978622_1301815056_n.jpg

عارف يابابا
انا قاعده دلوقتي ياحبيبي
بسمع صوتك الحنون
وانت بتقولنا تأمل "عايز يارب ارجع اليك"
بتأمل في كل كلمة بتقولها يابابا
وبسمعها كويس اوي
ونفسي انفذها
بس محتجالك يابويا
تتشفعلي عند حبيبك المسيح
انه يساعدني ارجع اليه.


 
أعلى