el-koptan
New member
- إنضم
- 7 أكتوبر 2008
- المشاركات
- 39
- مستوى التفاعل
- 1
- النقاط
- 0
الهتاف ده كان هو الشرارة اللى أشعلت الموقف أمبارح فى الكاتدرائية والموضوع أبتدى لما مطرانية شبرا الخيمة أشترت أرض من 6 سنين علشان تعملها كنيسة وطبعا كلنا عارفين أن أسهل حاجة بتتبنى فمصر هى الجوامع ففظرف أسابيع كان طالع جامع جنب الأرض دى وفنفس الوقت كان طالع عنينا علشان نجيب تراخيص ونبنى الأرض دى كنيسة وأخيرا أول أمبارح خلص الورق وبالسرعة اللى كلنا متعودين عليها وتانى يوم بسرعة تعادل سرعة الضوء كانت الأرض دى متحوطة بسور وقاعد فيها غفير بيقول أنها تبع الجامع طبعا أحنا أتبسطنا أوى مأحنا أخوات عندنا عندهم كله ماشى دى أخوية فرحنا طالعين أمبارح بمنتهى الأدب على الكاتدرائية وعملنامظاهرات سلمية (ودى أقصى حاجة عندنا أصلنا مش بنأمن بالأرهاب) وجه الأنبا مرقص أتكلم معانا وقال أن الموضوع ده هيتحل دلوقتى (بس بعد سنة كده) أنا أحقاقا للحق مشيت أمبارح من الكاتدرائية قبل ما أعرف الموضوع خلص على أيه بس أكيد ربنا هيتصرف
أمضاء:واحد صعبانة عليه نفسه
تعليق بسيط
أخى المسلم لك الحق فى كل ما تفعل أحنا قعدنا فى مصر لوحدنا 1300 سنة ومع ذلك لما أنت جيت نورتنا فبلدنا (أسف قصدى بلدك حاليا) أحنا برضه غلسنا عليك وقاعدين معاك
نداء للمسيحيين يا ريت نسيب لأخواتنا المسلمين مصر يقعدوا فيها ال1300 سنة بتوعهم علشان تبقى دى قسمة العدل وبعدين نبقى بعد كده نعيش مع بعض فى سلام وطمأنينة
(وأدى دأنى قبل ماأخش أحلقها)