يا سيدنا قوم قوم كنيستنا أتخدت بالشوم

el-koptan

New member
إنضم
7 أكتوبر 2008
المشاركات
39
مستوى التفاعل
1
النقاط
0

الهتاف ده كان هو الشرارة اللى أشعلت الموقف أمبارح فى الكاتدرائية والموضوع أبتدى لما مطرانية شبرا الخيمة أشترت أرض من 6 سنين علشان تعملها كنيسة وطبعا كلنا عارفين أن أسهل حاجة بتتبنى فمصر هى الجوامع ففظرف أسابيع كان طالع جامع جنب الأرض دى وفنفس الوقت كان طالع عنينا علشان نجيب تراخيص ونبنى الأرض دى كنيسة وأخيرا أول أمبارح خلص الورق وبالسرعة اللى كلنا متعودين عليها وتانى يوم بسرعة تعادل سرعة الضوء كانت الأرض دى متحوطة بسور وقاعد فيها غفير بيقول أنها تبع الجامع طبعا أحنا أتبسطنا أوى مأحنا أخوات عندنا عندهم كله ماشى دى أخوية فرحنا طالعين أمبارح بمنتهى الأدب على الكاتدرائية وعملنامظاهرات سلمية (ودى أقصى حاجة عندنا أصلنا مش بنأمن بالأرهاب) وجه الأنبا مرقص أتكلم معانا وقال أن الموضوع ده هيتحل دلوقتى (بس بعد سنة كده) أنا أحقاقا للحق مشيت أمبارح من الكاتدرائية قبل ما أعرف الموضوع خلص على أيه بس أكيد ربنا هيتصرف
أمضاء:واحد صعبانة عليه نفسه
تعليق بسيط
أخى المسلم لك الحق فى كل ما تفعل أحنا قعدنا فى مصر لوحدنا 1300 سنة ومع ذلك لما أنت جيت نورتنا فبلدنا (أسف قصدى بلدك حاليا) أحنا برضه غلسنا عليك وقاعدين معاك
نداء للمسيحيين يا ريت نسيب لأخواتنا المسلمين مصر يقعدوا فيها ال1300 سنة بتوعهم علشان تبقى دى قسمة العدل وبعدين نبقى بعد كده نعيش مع بعض فى سلام وطمأنينة
(وأدى دأنى قبل ماأخش أحلقها)
 

فراشة مسيحية

ميكو قلب ماما
مشرف سابق
إنضم
22 نوفمبر 2006
المشاركات
25,378
مستوى التفاعل
156
النقاط
63
الإقامة
قلب إلهي يسوع المسيح
يا رب لحد امتة الظلم دا

لحد امتة ارضنا منهوبة من المسلمين و الارهاب

لحد امتة بس يا رب هانفضل نتنازل و نسيب حقنا

ولحد امتة هانفضل نسامح ونصلي لاجلهم في كل قداس

ارحمنا يارب برحمتك الواسعة
 

مسيحي بجد

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
109
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
دة مــــــــــوضوع عادى ومتنسيش يافراشة انى +ربنــــا مــــــــــــــوجود+ ودة شعار البابا وشعارنا كلنا ومتخفوش ربنا اللى بيسمح بيها الحاجات دى
 

MIKEL MIK

لتكن مشيئتك ...
عضو مبارك
إنضم
16 أغسطس 2008
المشاركات
41,589
مستوى التفاعل
1,035
النقاط
113
الإقامة
حضن العدرا ام النور
ربنا يرحمنا من الارهابين دول

كنا عايشين بسلام وخير وحب

قبل ما ييجوا ينشروا ارهابهم واسلامهم

وربنا اكيد مع اولاده ومش هيسيب بيته وهيجيب حقنا

مرسي ليك
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف سابق
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,816
مستوى التفاعل
2,027
النقاط
113
لازم كلنا نقول ربنا موجود

ومش هيضيع حقنا
 

Scofield

New member
إنضم
16 سبتمبر 2006
المشاركات
6,240
مستوى التفاعل
92
النقاط
0
وماله لما يخدو حتة ارض هتبقى قبرهم باذن الله
 

nonaa

بنت يسوع
عضو مبارك
إنضم
22 يونيو 2007
المشاركات
1,958
مستوى التفاعل
16
النقاط
0
الإقامة
مصر الغاليه
ربنا يتمجد ويحل من عنده
يا رب يا غالى حل من عندك
 

engy_love_jesus

واثق فيك ياللهى
عضو مبارك
إنضم
20 يناير 2008
المشاركات
7,756
مستوى التفاعل
50
النقاط
0
16vd6dv2.gif
 

captive2010

واااااااااد روش
عضو مبارك
إنضم
8 يناير 2008
المشاركات
2,017
مستوى التفاعل
40
النقاط
0
الإقامة
alex
ابواب الجحيم لن تقوى عليها



ربنا يرحمنا
 

arayous

New member
إنضم
11 مارس 2007
المشاركات
1
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
ربنا يرحمنا من الارهابين دول

كنا عايشين بسلام وخير وحب

قبل ما ييجوا ينشروا ارهابهم واسلامهم

وربنا اكيد مع اولاده ومش هيسيب بيته وهيجيب حقنا

مرسي ليك


متأكد إنكم كنتم عايشين فى سلام قبل الفتح الإسلامى
ولا نسيت اضهاد الرومان ليكم
يا زميل انتم اكتر ناس واخدين حقهم فى مصر
قولى فين الدولة اللى 7% من سكانها بيتحكموا فى أكثر من 60% من اقتصادها
غير مصر
وحاجات تانية كتير فبلاش نغمة الإضهاد دى
 

tamer_desh2007

New member
عضو
إنضم
25 فبراير 2008
المشاركات
139
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الرب قال فى العالم سيكون لكم ديق لكن صقو انا قد غلبت العالم حبيبى دة طبيبعى مش اول مرة احنا عندنا فى بلدنا مشتريين ارض من 10سنون ولسه مستنين الترخيص ممكن تيجى بعد 20 سنه كمان صلى من اجلى انا الجاطى
 

veronika

يسوع ربي
عضو مبارك
إنضم
12 يونيو 2007
المشاركات
1,130
مستوى التفاعل
15
النقاط
0
الإقامة
منقوشة في كف يسوع
المفروض بجد يبقى في موقف حازم للكنيسه
لان الموضوع بقى زياده بجد ماينفعش يتسكت عليه
 

el-koptan

New member
إنضم
7 أكتوبر 2008
المشاركات
39
مستوى التفاعل
1
النقاط
0

:Love_Letter_Open:لو فعلا أحنا أكتر ناس واخدين حقنا فده من حقنا فلو أحنا فعلا 7% فللى ناسى أحنا أصلا أصحاب الأرض وزمان لما كنا نلعب كورة فى الشارع كان أصحاب الأرض هما اللى بيجيبوا الحكم من عندهم بس أحنا أكمننا كويسيين سبنلكم التحكيم والتدريس والوزارات والرياسة والجيش
وقلنا كفاية علينا ربنا علبشان كده ربنا أدانا ولو أنت اللى مسلف نجيب ساويرس أو ثروت باسيلى فياريت تبقى تاخد الفلوس اللى ليك عندهم ولا فالبلاد اللى أنت تعرفها ممنوع للأقليات (ده لو أحنا أقليات ) أنهم يشتغلوا بجد وعامة أنا مش عاوز كلام أنشى لو دينك بيأمر بسرقة الأراضى فخلاص أنا مستعد ألبس العمة وأسكت لكن أنا ليا أصحاب مسلمين كتير أوى وعمرهم ما خدوا حاجة من البيت عندى مع أن فى شيوخ المفروض أنهم أحسن منهم وبيخدوا الأرض بتاعتنا
إلا صحيح يا أخ أريوس دول يبقى أيه حكم الشرع عليهم هو مش برضه الرسول مكنش بيفرق فى الحكم بين غنى وفقير ولا أيه؟؟؟؟
 

el-koptan

New member
إنضم
7 أكتوبر 2008
المشاركات
39
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
أنا خايف يا تامر بعد ما الترخيص يطلع جماعة أصحابنا يقولوا لك الأرض دى أصلا بتاعتنا ويحطولك فيها غفير يقولك (أنى مخبرش هما جالولى الأرض دى بتاعة الناس المسيحيين وجنب الجامع تبقى تبعنا ومعنفرطش فيها واصل )
ولله الأمر من قبل ومن بعدربنا يكون معاكم وتبنوا الكنيسة دى هى هتبقى على أسم مين
 

SALVATION

فداكى يا كنستى
مشرف سابق
إنضم
28 مايو 2007
المشاركات
58,199
مستوى التفاعل
367
النقاط
0
الإقامة
Egypt/Alex
نثق فى عدلك يا الهنا
مشكور اخى على الخبر
christian2jc1ax4.gif
 
إنضم
15 أكتوبر 2008
المشاركات
5
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
ربنا موجود وافتكروا اخاب الملك وايزابل مراته حصل فيهم ايه لم اخذوا ارض نابوت اليزراعيلى
 
أعلى