بسم الله الرحمن الرحيم
استاذ امير فكري
حضرتك قلت
لأن الفداء تم للخلاص من الخطية الأصلية "سبب مجئ المسيح"
وهي خطية أبينا أدم وبسببها قد مات موتاً أبدياً "روحياً ثم جسدياً"
وكان يجب علي الله أن يفديه وينقذه من العبودية التي وضع نفسة فيها هو وبنيه من بعده
فلهذا جاء المسيح ليفدي وينقذ
وأيضاً ليعطي خلاص وسبل للتوبة لمن يخطئ
فالفداء الكفاري حدث مرة واحدة بموت السيد المسيح فوق الصليب
انا عاوز اسألك
ايه الذنب اللي جناه السيد المسيح عشان يتحمل الخطيئة بتاعة ابونا آدم عليه السلام؟
و هل من العدل او المنطق ان يتحمل الشخص ذنب شخص اخر بدون ما يكون له اي علاقه به بمعنى انه السيد المسيح عليه السلام يتحمل ذنب ابوه آدم اللي بينهم و بين بعض آلآف الاجيال؟
طيب و ليه ربنا ما ارسلوش بدري شويه عن كده
يعني ارسل قبله الانبياء حوالي 10 او اكثر على ما اعتقد و بعدين ارسله بعد دول كلهم؟
طيب و الناس اللي كانت قبل ارساله يعملوا ايه زي قوم نوح و عاد و ثمود و قوم ابراهيم؟ خلاص دول متهيألي يتحملوا الخطيئة الاساسيه و لو ماتحملوهاش و انا واثق انك هتقولي كده يبقى الذنوب اللي هما عملوها ما تتغرفش لهم لانهم اساسا ما جتلهمش فرصة التوبه بواسطه المسيح زي ما انت اتفضلت و قلت الكلام ده
أتخلص منها بالتوبة المنسحقة والدموع مستغلاً بركات الفداء الكفاري لقبول توبتي
طيب هو فين العدل اساسا اللي بين البشر في الفداء اللي بتقولوا عليه؟
فأجرة الخطية هي موت
وكان يجب علي أدم أن يموت هو ونسله بسبب الخطية
فالخطية وجهت لله وليس لأخر
وبسبب هذا كان يجب علي الشخص المنقذ "الفادي"
أن يكون كالله أو أعظم منه
ولايوجد شخص يعادل الله أو يعلوه عظمة "حاشا"
فالفادي كان هو الله نفسه
فالفداء قد تم
انت بكلامك ده حطيت البشر كلهم في كفة و ساويتهم مع الله و دا غلط كبير
و بعدين في تناقض بين كلامك و بعضه و لو ان دا هيدخلنا في موضوع تاني
انت قلت:
فلهذا جاء المسيح ليفدي وينقذ
وأيضاً ليعطي خلاص وسبل للتوبة لمن يخطئ
و بعدين قلت
فالفادي كان هو (الله نفسه)
فالفداء قد تم
يعني مين اللي فدى الله ام السيد المسيح؟
لو قلت الله يبقى انت بتقول انه الله و العياذ بالله من هذا القول انه (ميت) و دا غير منطقي بالمرة ولا يتجادل عليه اثنان
و لو قلت انه المسيح يبقى انت كده بتغلط في دينك
أرجو الرد
و شكراً