- إنضم
- 2 نوفمبر 2006
- المشاركات
- 417
- مستوى التفاعل
- 0
- النقاط
- 0
أستاذي الفاضل الخلوق المؤدب امير
اسمحلي اتعبك معايا شويه واطلب منك توضحلي كام نقطه كده لو تكرمت وانا طمعان في سعة صدرك وكرم اخلاقك
أولا انت بتقولي كدة كويس أنك أقتنعت أن الموضوع كله أكبر من الحدود الطبيعية
ازاي اكبر من الحدود الطبيعيه وفوق قدرات البشر انهم يستوعبوه وربنا يطلب منا اننا نفهمه وهو فوق طبيعتنا مش دا يبقي ظلم ؟؟
وبتقولي
يبقي ذي ما أنا قولتلك أحنا أولاً أمنا وبعدها بدأنا نفهم
ازاي الأول امنت وبعدين فهمت ازاي أؤمن بحاجه انا مش فاهمها اصلا " ما بني علي باطل فهو باطل " مش يصح اني افهم وبعدين أؤمن ولا انا غلطان ؟أفهم الأول انا هأؤمن بايه ولو دماغي ادركه ولم يستنكره عقلي ولقيت ادله عقلية يبقي في الحالة دي أؤمن والا اسمحلي اسالك ليه ما انتش يهودي اعتنق اليهودية الأول وصدقني أكيد هتفهم بعدين برده وهتقتنع ان اليهودية صح
لان اكيد اليهود برده عندهم ادله واثباتات انهم صح وكذلك البوذيين واي اصحاب ديانه اكيد عندهم ادله واثباتات انهم صح ولا انا غلطان
وكمان انت بتقول
فالله غير المحدود لانستطيع نحن أن نفهمه بالعقل البسيط
بس بالإيمان نؤمن
انا معاك في دي مليون في المية فعلا بالعقل البسيط لا يمكن ان تدرك ماهية الله
لكن لما تيجي بقي بعد كده تحاول تقولي _بعد ما قلتلي ان أدراك ذات الله وماهيته مستحيله بالعقل المحدود-ان الله واحد لكن له ثلاث اقانيم وتشرحلي كل اقنوم وظيفته ايه وبيعمل ايه وبيتصرف ازاي وان التلاته واحد وان الواحد دا بيتجسد وبيتشكل وكل الوصف الخارق للطبيعه دا بالرغم من انك عارف اني مش هادركه ولا هاتصوره بسهوله لانه فعلا معقد يبقي من باب اولي ما كانش في داعي اصلا للبلبله دي كان كفايه ان الرب يقول انا عظيم وكبير وموجود في كل مكان وقادر علي كل شئ وواحد وفرد وصمد لكن انه يشرحلي شويه ويسيبني في النص اتوه بالشكل دا اعتقد ان دا مش صح لان لو الرب شرح ذاته يبقي كان يشرحها مليون في الميه لدرجة ان اصغر عقل يقدر يدرك ويفهم يا اما كان حجب ماهيته تماما انما يسيب الامور معلقه اعتقد لا
ربنا قال في القرآن
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ} (101) سورة المائدة
ودي في نظري اروع وافضل طريقة لقفل باب المناقشه في الامور الغيبيه والامور اللي فوق قدرات العقل البشري المحدود
ومثال تاني لما سألوا النبي عن الروح شوف الرد
{وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً} (85) سورة الإسراء
يعني مافيش احسن من كده ولا أوضح من كده لاننا مش من حقنا نطالب الرب انه يشرحلنا خلق ازاي ولا ليه ولا حتي نفكر في الغيبيات اللي خص نفسه بعلمها
وشوف لما ربنا قال للرسول محمد لما ساله المسلمونعن ربنا قال ايه
{وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ} (186) سورة البقرة
يعني خليهم بس يعرفوا اني قريب منهم ودايما سامعهم وما عليهم الا الدعاء ومالهومش دعوه بالباقي انما ربنا لو بدأ ورد علي سؤالهم دا وحاول يقولهم هو مين يبقي محتاج ملايين وملايين السنين وملايين وملايين الكتب لشرح ذاته وماهيته سبحانه وتعالي
ثانيا بالنسبة للجزئية التانيه من ردك فلي بعد التعقيبات وهي
أولا انت بتقول
أما أبونا أدم بقي
هو غلط وهو مش عارف أن دة غلط "دية نقطة"
وكمان ما كننش يعرف أن في شطان "نقطة تاني"
وكمان مكنش يعرف يعني أية خطية ولا شهوة "نقطة ثالثة"
ازاي حضرتك تقول كده والمفروض ان ربنا لما خلق ادم خلقه وعلمه كل حاجه يعني علمه يتكلم والدليل ان ادم كلم ربنا ولا انا غلطان
ولا عايزني اتخيل ان ربنا خلق ادم بدون ما يعرفه الكلام ولا يعرفه ازاي ياكل ويشرب ويمشي وينام وكل الحاجات دي
احنا عندنا القران بيقول ان ربنا علم ادم كل حاجه حتي اسماء الملائكه واسماء المخلوقات وكل شئ بل وصل الأمر انه علمه حاجات الملائكه نفسهم ما كانوش يعرفوها
فازاي تقول ان ادم ما كانش يعرف انه دا غلط او انه يعرف ان في شيطان
نقطه تانيه : لو هو فعلا ما يعرفش ان دا غلط وان في شيطان
هل يجوز وانت بتقول ان ربنا عادل ان ربنا يعاقبه علي شئ هو ما يعرفوش ولا يفهموش بمعني لو عندك طفل صغير ما يعرفش حاجه لسه ولا يدركش اي حاجه ووقع مثلا بزازته وهو بيرضع ووسخ سريره مثلا او وقع طبق فيه اكل او اي حاجه هل هنا هتعاقبه علي حاجه عملها من غير ادراك ولا هتستناه لحد ما يكبر مثلا ويفهم وتبقي تعاقبه علي حاجه هو عملها وهو رضيع لسه ؟
ثانيا حضرتك قلت :
يبقي أزاي ربنا ميدلوش فرصة للتوبة
أكيد ربنا هيديله فرصة للتوبة
هيديله فرصه للتوبه ازاي وهو ما يعرفش اصلا انه غلط يعني الرضيع اللي وقع بزازته ده هتصبر عليه لحد ما يعرف انه غلط ويشيل البزازه وينضف سريره مثلا " معلش علي المثل بس دا علي قد ما عرفت اجتهد" ولا هتنضف انت وترجعله بزازته وتعمل كل وسعك انك تحميه وتساعده لحد ما يعرف الصح من الغلط ؟
أكيد ربنا هيديله فرصة للتوبة
أمتي هيتوب وازاي وهو ما يعرفش اصلا انه غلط علي حد قولك انت
وكمان حضرتك بتقول
وكانت الوصية
يوم أن تأكل من الشجر "تخطئ" موتاً تموت
يعني معني كلامك ان ادم لما غلط وكل من الشجرة مات ؟؟؟
استحالة طبعا والا ما كانتش البشريه فضلت علي الارض لان معروف ان ادم اكل من الشجره قبل ما ينزل الارض ويعمرها ويخلف ويبقي له نسل
صح ولا انا غلطان ؟
فلما أدم أخطأ صدر عليه حكم الموت
وكان يجب علي الله بسبب حبه لأدم أن ينقذه
دي برده مش صح وبعدين ينقذه ازاي وربنا اصلا قادر انه يغفر له وخلاص لانه ببساطه ما كانش يعرف انه غلط ولا كان قاصد يغلط
وبعدين بفرض ان كل اللي فات صح
وان ربنا عايز يغفر لادم ذنب ادم نفسه ما كانش يعرف انه ذنب او خطية مش المفروض ان ربنا كان كلم ادم وقله ان دا غلط وانك ارتكبت ذنب ويعرفه غلطته وذنبه وهنا بقي يشوف اذا كان ادم هيتوب ولا هيستمر ويتمادي في الخطيه وكان هنا اروع مثل للعدل والرحمة برده بدل ما الرب يستني كل دا عشان يسامح ادم ويغفرله وينزل هو الي الارض ويتحمل كل العذاب دا والمعاناه دي في صورة ناسوت عشان يكفر خطية ادم ؟ لما الرب نفسه هو اللي اتحمل المعاناه والعذاب والصلب والاحتقار
ويا ريت تلاحظ ان الكتاب المقدس بيقول ان كل من صلب فهو ملعون فهل يقبل الرب ان يكون ملعون من أجل ان يكفر خطية ادم حتي ولو ان دا تم للناسوت المتجسد في صوره بشر
ليه الرب ما سامحش ادم بعد ما يعرفه غلطه وخلاص وليه استني كل دا عشان يكفر خطية ادم
وليه هو اللي يتحمل عبء تكفير خطية ادم هو ربنا خلق ادم عشان يجيب وجع الدماغ لنفسه ؟
أسف في اللفظ بس دا اللي بيحضرني حالا
واشكرك اخي الفاضل علي سعة صدرك
اسمحلي اتعبك معايا شويه واطلب منك توضحلي كام نقطه كده لو تكرمت وانا طمعان في سعة صدرك وكرم اخلاقك
أولا انت بتقولي كدة كويس أنك أقتنعت أن الموضوع كله أكبر من الحدود الطبيعية
ازاي اكبر من الحدود الطبيعيه وفوق قدرات البشر انهم يستوعبوه وربنا يطلب منا اننا نفهمه وهو فوق طبيعتنا مش دا يبقي ظلم ؟؟
وبتقولي
يبقي ذي ما أنا قولتلك أحنا أولاً أمنا وبعدها بدأنا نفهم
ازاي الأول امنت وبعدين فهمت ازاي أؤمن بحاجه انا مش فاهمها اصلا " ما بني علي باطل فهو باطل " مش يصح اني افهم وبعدين أؤمن ولا انا غلطان ؟أفهم الأول انا هأؤمن بايه ولو دماغي ادركه ولم يستنكره عقلي ولقيت ادله عقلية يبقي في الحالة دي أؤمن والا اسمحلي اسالك ليه ما انتش يهودي اعتنق اليهودية الأول وصدقني أكيد هتفهم بعدين برده وهتقتنع ان اليهودية صح
لان اكيد اليهود برده عندهم ادله واثباتات انهم صح وكذلك البوذيين واي اصحاب ديانه اكيد عندهم ادله واثباتات انهم صح ولا انا غلطان
وكمان انت بتقول
فالله غير المحدود لانستطيع نحن أن نفهمه بالعقل البسيط
بس بالإيمان نؤمن
انا معاك في دي مليون في المية فعلا بالعقل البسيط لا يمكن ان تدرك ماهية الله
لكن لما تيجي بقي بعد كده تحاول تقولي _بعد ما قلتلي ان أدراك ذات الله وماهيته مستحيله بالعقل المحدود-ان الله واحد لكن له ثلاث اقانيم وتشرحلي كل اقنوم وظيفته ايه وبيعمل ايه وبيتصرف ازاي وان التلاته واحد وان الواحد دا بيتجسد وبيتشكل وكل الوصف الخارق للطبيعه دا بالرغم من انك عارف اني مش هادركه ولا هاتصوره بسهوله لانه فعلا معقد يبقي من باب اولي ما كانش في داعي اصلا للبلبله دي كان كفايه ان الرب يقول انا عظيم وكبير وموجود في كل مكان وقادر علي كل شئ وواحد وفرد وصمد لكن انه يشرحلي شويه ويسيبني في النص اتوه بالشكل دا اعتقد ان دا مش صح لان لو الرب شرح ذاته يبقي كان يشرحها مليون في الميه لدرجة ان اصغر عقل يقدر يدرك ويفهم يا اما كان حجب ماهيته تماما انما يسيب الامور معلقه اعتقد لا
ربنا قال في القرآن
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ} (101) سورة المائدة
ودي في نظري اروع وافضل طريقة لقفل باب المناقشه في الامور الغيبيه والامور اللي فوق قدرات العقل البشري المحدود
ومثال تاني لما سألوا النبي عن الروح شوف الرد
{وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً} (85) سورة الإسراء
يعني مافيش احسن من كده ولا أوضح من كده لاننا مش من حقنا نطالب الرب انه يشرحلنا خلق ازاي ولا ليه ولا حتي نفكر في الغيبيات اللي خص نفسه بعلمها
وشوف لما ربنا قال للرسول محمد لما ساله المسلمونعن ربنا قال ايه
{وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ} (186) سورة البقرة
يعني خليهم بس يعرفوا اني قريب منهم ودايما سامعهم وما عليهم الا الدعاء ومالهومش دعوه بالباقي انما ربنا لو بدأ ورد علي سؤالهم دا وحاول يقولهم هو مين يبقي محتاج ملايين وملايين السنين وملايين وملايين الكتب لشرح ذاته وماهيته سبحانه وتعالي
ثانيا بالنسبة للجزئية التانيه من ردك فلي بعد التعقيبات وهي
أولا انت بتقول
أما أبونا أدم بقي
هو غلط وهو مش عارف أن دة غلط "دية نقطة"
وكمان ما كننش يعرف أن في شطان "نقطة تاني"
وكمان مكنش يعرف يعني أية خطية ولا شهوة "نقطة ثالثة"
ازاي حضرتك تقول كده والمفروض ان ربنا لما خلق ادم خلقه وعلمه كل حاجه يعني علمه يتكلم والدليل ان ادم كلم ربنا ولا انا غلطان
ولا عايزني اتخيل ان ربنا خلق ادم بدون ما يعرفه الكلام ولا يعرفه ازاي ياكل ويشرب ويمشي وينام وكل الحاجات دي
احنا عندنا القران بيقول ان ربنا علم ادم كل حاجه حتي اسماء الملائكه واسماء المخلوقات وكل شئ بل وصل الأمر انه علمه حاجات الملائكه نفسهم ما كانوش يعرفوها
فازاي تقول ان ادم ما كانش يعرف انه دا غلط او انه يعرف ان في شيطان
نقطه تانيه : لو هو فعلا ما يعرفش ان دا غلط وان في شيطان
هل يجوز وانت بتقول ان ربنا عادل ان ربنا يعاقبه علي شئ هو ما يعرفوش ولا يفهموش بمعني لو عندك طفل صغير ما يعرفش حاجه لسه ولا يدركش اي حاجه ووقع مثلا بزازته وهو بيرضع ووسخ سريره مثلا او وقع طبق فيه اكل او اي حاجه هل هنا هتعاقبه علي حاجه عملها من غير ادراك ولا هتستناه لحد ما يكبر مثلا ويفهم وتبقي تعاقبه علي حاجه هو عملها وهو رضيع لسه ؟
ثانيا حضرتك قلت :
يبقي أزاي ربنا ميدلوش فرصة للتوبة
أكيد ربنا هيديله فرصة للتوبة
هيديله فرصه للتوبه ازاي وهو ما يعرفش اصلا انه غلط يعني الرضيع اللي وقع بزازته ده هتصبر عليه لحد ما يعرف انه غلط ويشيل البزازه وينضف سريره مثلا " معلش علي المثل بس دا علي قد ما عرفت اجتهد" ولا هتنضف انت وترجعله بزازته وتعمل كل وسعك انك تحميه وتساعده لحد ما يعرف الصح من الغلط ؟
أكيد ربنا هيديله فرصة للتوبة
أمتي هيتوب وازاي وهو ما يعرفش اصلا انه غلط علي حد قولك انت
وكمان حضرتك بتقول
وكانت الوصية
يوم أن تأكل من الشجر "تخطئ" موتاً تموت
يعني معني كلامك ان ادم لما غلط وكل من الشجرة مات ؟؟؟
استحالة طبعا والا ما كانتش البشريه فضلت علي الارض لان معروف ان ادم اكل من الشجره قبل ما ينزل الارض ويعمرها ويخلف ويبقي له نسل
صح ولا انا غلطان ؟
فلما أدم أخطأ صدر عليه حكم الموت
وكان يجب علي الله بسبب حبه لأدم أن ينقذه
دي برده مش صح وبعدين ينقذه ازاي وربنا اصلا قادر انه يغفر له وخلاص لانه ببساطه ما كانش يعرف انه غلط ولا كان قاصد يغلط
وبعدين بفرض ان كل اللي فات صح
وان ربنا عايز يغفر لادم ذنب ادم نفسه ما كانش يعرف انه ذنب او خطية مش المفروض ان ربنا كان كلم ادم وقله ان دا غلط وانك ارتكبت ذنب ويعرفه غلطته وذنبه وهنا بقي يشوف اذا كان ادم هيتوب ولا هيستمر ويتمادي في الخطيه وكان هنا اروع مثل للعدل والرحمة برده بدل ما الرب يستني كل دا عشان يسامح ادم ويغفرله وينزل هو الي الارض ويتحمل كل العذاب دا والمعاناه دي في صورة ناسوت عشان يكفر خطية ادم ؟ لما الرب نفسه هو اللي اتحمل المعاناه والعذاب والصلب والاحتقار
ويا ريت تلاحظ ان الكتاب المقدس بيقول ان كل من صلب فهو ملعون فهل يقبل الرب ان يكون ملعون من أجل ان يكفر خطية ادم حتي ولو ان دا تم للناسوت المتجسد في صوره بشر
ليه الرب ما سامحش ادم بعد ما يعرفه غلطه وخلاص وليه استني كل دا عشان يكفر خطية ادم
وليه هو اللي يتحمل عبء تكفير خطية ادم هو ربنا خلق ادم عشان يجيب وجع الدماغ لنفسه ؟
أسف في اللفظ بس دا اللي بيحضرني حالا
واشكرك اخي الفاضل علي سعة صدرك