هل صلب المسيح

elsadawey2

New member
عضو
إنضم
2 نوفمبر 2006
المشاركات
417
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
أستاذي الفاضل الخلوق المؤدب امير
اسمحلي اتعبك معايا شويه واطلب منك توضحلي كام نقطه كده لو تكرمت وانا طمعان في سعة صدرك وكرم اخلاقك
أولا انت بتقولي كدة كويس أنك أقتنعت أن الموضوع كله أكبر من الحدود الطبيعية
ازاي اكبر من الحدود الطبيعيه وفوق قدرات البشر انهم يستوعبوه وربنا يطلب منا اننا نفهمه وهو فوق طبيعتنا مش دا يبقي ظلم ؟؟
وبتقولي
يبقي ذي ما أنا قولتلك أحنا أولاً أمنا وبعدها بدأنا نفهم
ازاي الأول امنت وبعدين فهمت ازاي أؤمن بحاجه انا مش فاهمها اصلا " ما بني علي باطل فهو باطل " مش يصح اني افهم وبعدين أؤمن ولا انا غلطان ؟أفهم الأول انا هأؤمن بايه ولو دماغي ادركه ولم يستنكره عقلي ولقيت ادله عقلية يبقي في الحالة دي أؤمن والا اسمحلي اسالك ليه ما انتش يهودي اعتنق اليهودية الأول وصدقني أكيد هتفهم بعدين برده وهتقتنع ان اليهودية صح
لان اكيد اليهود برده عندهم ادله واثباتات انهم صح وكذلك البوذيين واي اصحاب ديانه اكيد عندهم ادله واثباتات انهم صح ولا انا غلطان
وكمان انت بتقول
فالله غير المحدود لانستطيع نحن أن نفهمه بالعقل البسيط
بس بالإيمان نؤمن

انا معاك في دي مليون في المية فعلا بالعقل البسيط لا يمكن ان تدرك ماهية الله
لكن لما تيجي بقي بعد كده تحاول تقولي _بعد ما قلتلي ان أدراك ذات الله وماهيته مستحيله بالعقل المحدود-ان الله واحد لكن له ثلاث اقانيم وتشرحلي كل اقنوم وظيفته ايه وبيعمل ايه وبيتصرف ازاي وان التلاته واحد وان الواحد دا بيتجسد وبيتشكل وكل الوصف الخارق للطبيعه دا بالرغم من انك عارف اني مش هادركه ولا هاتصوره بسهوله لانه فعلا معقد يبقي من باب اولي ما كانش في داعي اصلا للبلبله دي كان كفايه ان الرب يقول انا عظيم وكبير وموجود في كل مكان وقادر علي كل شئ وواحد وفرد وصمد لكن انه يشرحلي شويه ويسيبني في النص اتوه بالشكل دا اعتقد ان دا مش صح لان لو الرب شرح ذاته يبقي كان يشرحها مليون في الميه لدرجة ان اصغر عقل يقدر يدرك ويفهم يا اما كان حجب ماهيته تماما انما يسيب الامور معلقه اعتقد لا
ربنا قال في القرآن
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ} (101) سورة المائدة
ودي في نظري اروع وافضل طريقة لقفل باب المناقشه في الامور الغيبيه والامور اللي فوق قدرات العقل البشري المحدود
ومثال تاني لما سألوا النبي عن الروح شوف الرد
{وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً} (85) سورة الإسراء
يعني مافيش احسن من كده ولا أوضح من كده لاننا مش من حقنا نطالب الرب انه يشرحلنا خلق ازاي ولا ليه ولا حتي نفكر في الغيبيات اللي خص نفسه بعلمها

وشوف لما ربنا قال للرسول محمد لما ساله المسلمونعن ربنا قال ايه

{وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ} (186) سورة البقرة
يعني خليهم بس يعرفوا اني قريب منهم ودايما سامعهم وما عليهم الا الدعاء ومالهومش دعوه بالباقي انما ربنا لو بدأ ورد علي سؤالهم دا وحاول يقولهم هو مين يبقي محتاج ملايين وملايين السنين وملايين وملايين الكتب لشرح ذاته وماهيته سبحانه وتعالي
ثانيا بالنسبة للجزئية التانيه من ردك فلي بعد التعقيبات وهي
أولا انت بتقول
أما أبونا أدم بقي
هو غلط وهو مش عارف أن دة غلط "دية نقطة"

وكمان ما كننش يعرف أن في شطان "نقطة تاني"
وكمان مكنش يعرف يعني أية خطية ولا شهوة "نقطة ثالثة"

ازاي حضرتك تقول كده والمفروض ان ربنا لما خلق ادم خلقه وعلمه كل حاجه يعني علمه يتكلم والدليل ان ادم كلم ربنا ولا انا غلطان
ولا عايزني اتخيل ان ربنا خلق ادم بدون ما يعرفه الكلام ولا يعرفه ازاي ياكل ويشرب ويمشي وينام وكل الحاجات دي
احنا عندنا القران بيقول ان ربنا علم ادم كل حاجه حتي اسماء الملائكه واسماء المخلوقات وكل شئ بل وصل الأمر انه علمه حاجات الملائكه نفسهم ما كانوش يعرفوها
فازاي تقول ان ادم ما كانش يعرف انه دا غلط او انه يعرف ان في شيطان
نقطه تانيه : لو هو فعلا ما يعرفش ان دا غلط وان في شيطان
هل يجوز وانت بتقول ان ربنا عادل ان ربنا يعاقبه علي شئ هو ما يعرفوش ولا يفهموش بمعني لو عندك طفل صغير ما يعرفش حاجه لسه ولا يدركش اي حاجه ووقع مثلا بزازته وهو بيرضع ووسخ سريره مثلا او وقع طبق فيه اكل او اي حاجه هل هنا هتعاقبه علي حاجه عملها من غير ادراك ولا هتستناه لحد ما يكبر مثلا ويفهم وتبقي تعاقبه علي حاجه هو عملها وهو رضيع لسه ؟

ثانيا حضرتك قلت :
يبقي أزاي ربنا ميدلوش فرصة للتوبة
أكيد ربنا هيديله فرصة للتوبة


هيديله فرصه للتوبه ازاي وهو ما يعرفش اصلا انه غلط يعني الرضيع اللي وقع بزازته ده هتصبر عليه لحد ما يعرف انه غلط ويشيل البزازه وينضف سريره مثلا " معلش علي المثل بس دا علي قد ما عرفت اجتهد" ولا هتنضف انت وترجعله بزازته وتعمل كل وسعك انك تحميه وتساعده لحد ما يعرف الصح من الغلط ؟
أكيد ربنا هيديله فرصة للتوبة
أمتي هيتوب وازاي وهو ما يعرفش اصلا انه غلط علي حد قولك انت
وكمان حضرتك بتقول
وكانت الوصية
يوم أن تأكل من الشجر "تخطئ" موتاً تموت

يعني معني كلامك ان ادم لما غلط وكل من الشجرة مات ؟؟؟
استحالة طبعا والا ما كانتش البشريه فضلت علي الارض لان معروف ان ادم اكل من الشجره قبل ما ينزل الارض ويعمرها ويخلف ويبقي له نسل
صح ولا انا غلطان ؟
فلما أدم أخطأ صدر عليه حكم الموت
وكان يجب علي الله بسبب حبه لأدم أن ينقذه

دي برده مش صح وبعدين ينقذه ازاي وربنا اصلا قادر انه يغفر له وخلاص لانه ببساطه ما كانش يعرف انه غلط ولا كان قاصد يغلط

وبعدين بفرض ان كل اللي فات صح
وان ربنا عايز يغفر لادم ذنب ادم نفسه ما كانش يعرف انه ذنب او خطية مش المفروض ان ربنا كان كلم ادم وقله ان دا غلط وانك ارتكبت ذنب ويعرفه غلطته وذنبه وهنا بقي يشوف اذا كان ادم هيتوب ولا هيستمر ويتمادي في الخطيه وكان هنا اروع مثل للعدل والرحمة برده بدل ما الرب يستني كل دا عشان يسامح ادم ويغفرله وينزل هو الي الارض ويتحمل كل العذاب دا والمعاناه دي في صورة ناسوت عشان يكفر خطية ادم ؟ لما الرب نفسه هو اللي اتحمل المعاناه والعذاب والصلب والاحتقار
ويا ريت تلاحظ ان الكتاب المقدس بيقول ان كل من صلب فهو ملعون فهل يقبل الرب ان يكون ملعون من أجل ان يكفر خطية ادم حتي ولو ان دا تم للناسوت المتجسد في صوره بشر
ليه الرب ما سامحش ادم بعد ما يعرفه غلطه وخلاص وليه استني كل دا عشان يكفر خطية ادم
وليه هو اللي يتحمل عبء تكفير خطية ادم هو ربنا خلق ادم عشان يجيب وجع الدماغ لنفسه ؟
أسف في اللفظ بس دا اللي بيحضرني حالا
واشكرك اخي الفاضل علي سعة صدرك
 

Bakr

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
16 نوفمبر 2006
المشاركات
27
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
أخي elsadawey2
انا بشكرك على مداخلتك دي لانه انا كنت برضه لما قريت رد الاستاذ امير كنت عاوز اساله نفس الاسئلة
فياريت يا استاذ امير ترد علينا الاسئله دي

شكراً
 

Bakr

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
16 نوفمبر 2006
المشاركات
27
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
و معلش انا نسيت اسالك على تفسير الكلام ده اللي جي من الكتاب المقدس
سِفْرُ التَّثْنِيَةِ
اَلأَصْحَاحُ الرَّابِعُ وَالعِشْرُونَ

"لا يُقْتَلُ الآبَاءُ عَنِ الأَوْلادِ وَلا يُقْتَلُ الأَوْلادُ عَنِ الآبَاءِ. كُلُّ إِنْسَانٍ بِخَطِيَّتِهِ يُقْتَلُ".


سِفْرُ إِرْمِيَا
اَلأَصْحَاحُ الْحَادِي وَالثَّلاَثُونَ


29فِي تِلْكَ الأَيَّامِ لاَ يَقُولُونَ بَعْدُ: [الآبَاءُ أَكَلُوا حِصْرِماً وَأَسْنَانُ الأَبْنَاءِ ضَرِسَتْ]. 30بَلْ: [كُلُّ وَاحِدٍ يَمُوتُ بِذَنْبِهِ]. كُلُّ إِنْسَانٍ يَأْكُلُ الْحِصْرِمَ تَضْرَسُ أَسْنَانُهُ.


سِفْرُ حِزْقِيَالَ
اَلأَصْحَاحُ الثَّامِنُ عَشَرَ

"وَأَنْتُمْ تَقُولُونَ: لِمَاذَا لاَ يَحْمِلُ الاِبْنُ مِنْ إِثْمِ الأَبِ؟ أَمَّا الاِبْنُ فَقَدْ فَعَلَ حَقّاً وَعَدْلاً. حَفِظَ جَمِيعَ فَرَائِضِي وَعَمِلَ بِهَا فَحَيَاةً يَحْيَا. 20 اَلنَّفْسُ الَّتِي تُخْطِئُ هِيَ تَمُوتُ. الاِبْنُ لاَ يَحْمِلُ مِنْ إِثْمِ الأَبِ وَالأَبُ لاَ يَحْمِلُ مِنْ إِثْمِ الاِبْنِ. بِرُّ الْبَارِّ عَلَيْهِ يَكُونُ وَشَرُّ الشِّرِّيرِ عَلَيْهِ يَكُونُ".

اعتقد انه الكلام ده بيبن اللي انا عاوز اقوله
 

elsadawey2

New member
عضو
إنضم
2 نوفمبر 2006
المشاركات
417
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
شكرا علي مرورك بدر وانا فيانتظار الاستاذ امير الراجل ذو الخلق العالي الرفيع ليجيب عن تساؤلاتي وتساؤلاتك ان شاء الله
 

Bakr

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
16 نوفمبر 2006
المشاركات
27
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
على فكرة انا بكر
 

elsadawey2

New member
عضو
إنضم
2 نوفمبر 2006
المشاركات
417
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
سوري يا باشا انا اخدت بالي انها بكر بس غلطه مطبعيه يا باشا وانا أحمد وتشرفنا يا اخ بكر
 

elsadawey2

New member
عضو
إنضم
2 نوفمبر 2006
المشاركات
417
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
أستاذي الفاضل الخلوق المؤدب امير
اسمحلي اتعبك معايا شويه واطلب منك توضحلي كام نقطه كده لو تكرمت وانا طمعان في سعة صدرك وكرم اخلاقك
أولا انت بتقولي كدة كويس أنك أقتنعت أن الموضوع كله أكبر من الحدود الطبيعية
ازاي اكبر من الحدود الطبيعيه وفوق قدرات البشر انهم يستوعبوه وربنا يطلب منا اننا نفهمه وهو فوق طبيعتنا مش دا يبقي ظلم ؟؟
وبتقولي
يبقي ذي ما أنا قولتلك أحنا أولاً أمنا وبعدها بدأنا نفهم
ازاي الأول امنت وبعدين فهمت ازاي أؤمن بحاجه انا مش فاهمها اصلا " ما بني علي باطل فهو باطل " مش يصح اني افهم وبعدين أؤمن ولا انا غلطان ؟أفهم الأول انا هأؤمن بايه ولو دماغي ادركه ولم يستنكره عقلي ولقيت ادله عقلية يبقي في الحالة دي أؤمن والا اسمحلي اسالك ليه ما انتش يهودي اعتنق اليهودية الأول وصدقني أكيد هتفهم بعدين برده وهتقتنع ان اليهودية صح
لان اكيد اليهود برده عندهم ادله واثباتات انهم صح وكذلك البوذيين واي اصحاب ديانه اكيد عندهم ادله واثباتات انهم صح ولا انا غلطان
وكمان انت بتقول
فالله غير المحدود لانستطيع نحن أن نفهمه بالعقل البسيط
بس بالإيمان نؤمن

انا معاك في دي مليون في المية فعلا بالعقل البسيط لا يمكن ان تدرك ماهية الله
لكن لما تيجي بقي بعد كده تحاول تقولي _بعد ما قلتلي ان أدراك ذات الله وماهيته مستحيله بالعقل المحدود-ان الله واحد لكن له ثلاث اقانيم وتشرحلي كل اقنوم وظيفته ايه وبيعمل ايه وبيتصرف ازاي وان التلاته واحد وان الواحد دا بيتجسد وبيتشكل وكل الوصف الخارق للطبيعه دا بالرغم من انك عارف اني مش هادركه ولا هاتصوره بسهوله لانه فعلا معقد يبقي من باب اولي ما كانش في داعي اصلا للبلبله دي كان كفايه ان الرب يقول انا عظيم وكبير وموجود في كل مكان وقادر علي كل شئ وواحد وفرد وصمد لكن انه يشرحلي شويه ويسيبني في النص اتوه بالشكل دا اعتقد ان دا مش صح لان لو الرب شرح ذاته يبقي كان يشرحها مليون في الميه لدرجة ان اصغر عقل يقدر يدرك ويفهم يا اما كان حجب ماهيته تماما انما يسيب الامور معلقه اعتقد لا
ربنا قال في القرآن
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ} (101) سورة المائدة
ودي في نظري اروع وافضل طريقة لقفل باب المناقشه في الامور الغيبيه والامور اللي فوق قدرات العقل البشري المحدود
ومثال تاني لما سألوا النبي عن الروح شوف الرد
{وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً} (85) سورة الإسراء
يعني مافيش احسن من كده ولا أوضح من كده لاننا مش من حقنا نطالب الرب انه يشرحلنا خلق ازاي ولا ليه ولا حتي نفكر في الغيبيات اللي خص نفسه بعلمها

وشوف لما ربنا قال للرسول محمد لما ساله المسلمونعن ربنا قال ايه

{وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ} (186) سورة البقرة
يعني خليهم بس يعرفوا اني قريب منهم ودايما سامعهم وما عليهم الا الدعاء ومالهومش دعوه بالباقي انما ربنا لو بدأ ورد علي سؤالهم دا وحاول يقولهم هو مين يبقي محتاج ملايين وملايين السنين وملايين وملايين الكتب لشرح ذاته وماهيته سبحانه وتعالي
ثانيا بالنسبة للجزئية التانيه من ردك فلي بعد التعقيبات وهي
أولا انت بتقول
أما أبونا أدم بقي
هو غلط وهو مش عارف أن دة غلط "دية نقطة"

وكمان ما كننش يعرف أن في شطان "نقطة تاني"
وكمان مكنش يعرف يعني أية خطية ولا شهوة "نقطة ثالثة"

ازاي حضرتك تقول كده والمفروض ان ربنا لما خلق ادم خلقه وعلمه كل حاجه يعني علمه يتكلم والدليل ان ادم كلم ربنا ولا انا غلطان
ولا عايزني اتخيل ان ربنا خلق ادم بدون ما يعرفه الكلام ولا يعرفه ازاي ياكل ويشرب ويمشي وينام وكل الحاجات دي
احنا عندنا القران بيقول ان ربنا علم ادم كل حاجه حتي اسماء الملائكه واسماء المخلوقات وكل شئ بل وصل الأمر انه علمه حاجات الملائكه نفسهم ما كانوش يعرفوها
فازاي تقول ان ادم ما كانش يعرف انه دا غلط او انه يعرف ان في شيطان
نقطه تانيه : لو هو فعلا ما يعرفش ان دا غلط وان في شيطان
هل يجوز وانت بتقول ان ربنا عادل ان ربنا يعاقبه علي شئ هو ما يعرفوش ولا يفهموش بمعني لو عندك طفل صغير ما يعرفش حاجه لسه ولا يدركش اي حاجه ووقع مثلا بزازته وهو بيرضع ووسخ سريره مثلا او وقع طبق فيه اكل او اي حاجه هل هنا هتعاقبه علي حاجه عملها من غير ادراك ولا هتستناه لحد ما يكبر مثلا ويفهم وتبقي تعاقبه علي حاجه هو عملها وهو رضيع لسه ؟

ثانيا حضرتك قلت :
يبقي أزاي ربنا ميدلوش فرصة للتوبة
أكيد ربنا هيديله فرصة للتوبة


هيديله فرصه للتوبه ازاي وهو ما يعرفش اصلا انه غلط يعني الرضيع اللي وقع بزازته ده هتصبر عليه لحد ما يعرف انه غلط ويشيل البزازه وينضف سريره مثلا " معلش علي المثل بس دا علي قد ما عرفت اجتهد" ولا هتنضف انت وترجعله بزازته وتعمل كل وسعك انك تحميه وتساعده لحد ما يعرف الصح من الغلط ؟
أكيد ربنا هيديله فرصة للتوبة
أمتي هيتوب وازاي وهو ما يعرفش اصلا انه غلط علي حد قولك انت
وكمان حضرتك بتقول
وكانت الوصية
يوم أن تأكل من الشجر "تخطئ" موتاً تموت

يعني معني كلامك ان ادم لما غلط وكل من الشجرة مات ؟؟؟
استحالة طبعا والا ما كانتش البشريه فضلت علي الارض لان معروف ان ادم اكل من الشجره قبل ما ينزل الارض ويعمرها ويخلف ويبقي له نسل
صح ولا انا غلطان ؟
فلما أدم أخطأ صدر عليه حكم الموت
وكان يجب علي الله بسبب حبه لأدم أن ينقذه

دي برده مش صح وبعدين ينقذه ازاي وربنا اصلا قادر انه يغفر له وخلاص لانه ببساطه ما كانش يعرف انه غلط ولا كان قاصد يغلط

وبعدين بفرض ان كل اللي فات صح
وان ربنا عايز يغفر لادم ذنب ادم نفسه ما كانش يعرف انه ذنب او خطية مش المفروض ان ربنا كان كلم ادم وقله ان دا غلط وانك ارتكبت ذنب ويعرفه غلطته وذنبه وهنا بقي يشوف اذا كان ادم هيتوب ولا هيستمر ويتمادي في الخطيه وكان هنا اروع مثل للعدل والرحمة برده بدل ما الرب يستني كل دا عشان يسامح ادم ويغفرله وينزل هو الي الارض ويتحمل كل العذاب دا والمعاناه دي في صورة ناسوت عشان يكفر خطية ادم ؟ لما الرب نفسه هو اللي اتحمل المعاناه والعذاب والصلب والاحتقار
ويا ريت تلاحظ ان الكتاب المقدس بيقول ان كل من صلب فهو ملعون فهل يقبل الرب ان يكون ملعون من أجل ان يكفر خطية ادم حتي ولو ان دا تم للناسوت المتجسد في صوره بشر
ليه الرب ما سامحش ادم بعد ما يعرفه غلطه وخلاص وليه استني كل دا عشان يكفر خطية ادم
وليه هو اللي يتحمل عبء تكفير خطية ادم هو ربنا خلق ادم عشان يجيب وجع الدماغ لنفسه ؟
أسف في اللفظ بس دا اللي بيحضرني حالا
واشكرك اخي الفاضل علي سعة صدرك

انا مستني ردك عليا يا استاذ أمير بقالي كام يوم نت رحت فين ؟
 

Twin

عودة
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2006
المشاركات
11,131
مستوى التفاعل
984
النقاط
113
الإقامة
هنــــــــــــــــــــــــــاك .. حيث لا يراني أحد
أعذرني أخي

سلام ونعمة للكل
هاااي أخي elsadawey2



انا مستني ردك عليا يا استاذ أمير بقالي كام يوم نت رحت فين ؟

أعذرني أخي
دائماً الظروف تأتي أقوي مني
ولكن ثق سأجيبك
فأنتظرني
سلام
 

elsadawey2

New member
عضو
إنضم
2 نوفمبر 2006
المشاركات
417
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
مستنيك يا استاذ أمير وكان الله في عونك انا عاذرك ومستنيك في اي وقت المهم ما تنسانيش بس
 

elsadawey2

New member
عضو
إنضم
2 نوفمبر 2006
المشاركات
417
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
اخ أمير ان كان الموضوع لا يستحق ان ترد عليه فارجو ان تقول ذلك صراحة واما ان كان الأمر مجرد انشغال وضيق وقت فارجو ان تضع ردك علي من ضمن اولوياتك وان تسمح بان تستهل ردك باجابه علي هذا السؤال
ما هي اسباب خلق الله لادم عليه السلام من وحي المسيحية ؟
لما خلق الله ادم ؟؟
وسلامي لك
 

Fadie

مسيحى
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2006
المشاركات
3,596
مستوى التفاعل
45
النقاط
0
سلام لكم

ليسمح لى الاخ الحبيب امير ان يترك لى هذا الحوار فهؤلاء القوم يريدون قبضة من حديد تتعامل معهم

ازاي الأول امنت وبعدين فهمت ازاي أؤمن بحاجه انا مش فاهمها اصلا " ما بني علي باطل فهو باطل " مش يصح اني افهم وبعدين أؤمن ولا انا غلطان ؟أفهم الأول انا هأؤمن بايه ولو دماغي ادركه ولم يستنكره عقلي ولقيت ادله عقلية يبقي في الحالة دي أؤمن والا اسمحلي اسالك ليه ما انتش يهودي اعتنق اليهودية الأول وصدقني أكيد هتفهم بعدين برده وهتقتنع ان اليهودية صح
لان اكيد اليهود برده عندهم ادله واثباتات انهم صح وكذلك البوذيين واي اصحاب ديانه اكيد عندهم ادله واثباتات انهم صح ولا انا غلطان

و ما هو الايمان؟

نحن المسيحيين نؤمن ان

الإِيمَانُ فَهُوَ الثِّقَةُ بِمَا يُرْجَى وَالإِيقَانُ بِأُمُورٍ لاَ تُرَى

فكيف تفهم ما لم تره و كيف توقن فى امور لم تراها عقلا يا محترم؟؟؟

العقل البشرى لا يقبل مطلقا وجود الله

العقول المفكرة دائما ما كانت من الملحدين أفهل عقلك كان اكبر من عقل عالم كداروين و هو الذى رفض وجود الله؟ام ان وجود الله هو ايمان؟

بس بالإيمان نؤمن
انا معاك في دي مليون في المية فعلا بالعقل البسيط لا يمكن ان تدرك ماهية الله

لكن لما تيجي بقي بعد كده تحاول تقولي _بعد ما قلتلي ان أدراك ذات الله وماهيته مستحيله بالعقل المحدود-ان الله واحد لكن له ثلاث اقانيم وتشرحلي كل اقنوم وظيفته ايه وبيعمل ايه وبيتصرف ازاي وان التلاته واحد وان الواحد دا بيتجسد وبيتشكل وكل الوصف الخارق للطبيعه دا بالرغم من انك عارف اني مش هادركه ولا هاتصوره بسهوله لانه فعلا معقد يبقي من باب اولي ما كانش في داعي اصلا للبلبله دي كان كفايه ان الرب يقول انا عظيم وكبير وموجود في كل مكان وقادر علي كل شئ وواحد وفرد وصمد لكن انه يشرحلي شويه ويسيبني في النص اتوه بالشكل دا اعتقد ان دا مش صح لان لو الرب شرح ذاته يبقي كان يشرحها مليون في الميه لدرجة ان اصغر عقل يقدر يدرك ويفهم يا اما كان حجب ماهيته تماما انما يسيب الامور معلقه اعتقد لا

و ان كان هناك مليارات من البشر فهموا هذه العقيدة فهل يكون العيب فى العقيدة ام فيك؟؟؟

و ان كان هناك قوم فهموا هذه العقيدة و أمنوا بها حتى الموت فهل يكون العيب فى العقيدة ام فيك؟

كيف تريد ان تصل الى عمق العقيدة المسيحية بالبحث فى الذات الالهية و انت لا تعرف عنها سوى ما قرأت من كتب رخيصة المادة و الفحوى تباع على الارصفة لتهاجم العقيدة؟؟؟

{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ} (101) سورة المائدة
ودي في نظري اروع وافضل طريقة لقفل باب المناقشه في الامور الغيبيه والامور اللي فوق قدرات العقل البشري المحدود

ها انت تقر و تعترف انك غير مصرح لك ان تسأل

و انا اقول للجميع الان انه لم يحدث و لن يحدث ان يوضع سؤال عن العقيدة المسيحية هنا و يخرج السائل بدون اجابة

مستعد ان اشرح لك كل ما يخطر على بالك عن الثالوث اما الكيفيات فهى فى علم الله وحده.

هو غلط وهو مش عارف أن دة غلط "دية نقطة"

حسنا يا ابن ابليس فيبدو انك لا تتعلم من مرة واحدة و تحب ان تصفع مرة اخرى كى تتعلم كيف تحاور ابناء النور لتعرف ما هو قدرك

ما هو دليلك انه لم يكن عرف؟؟؟

قال له الله

Gen 2:16 وَاوْصَى الرَّبُّ الالَهُ ادَمَ قَائِلا: «مِنْ جَمِيعِ شَجَرِ الْجَنَّةِ تَاكُلُ اكْلا

Gen 2:17 وَامَّا شَجَرَةُ مَعْرِفَةِ الْخَيْرِ وَالشَّرِّ فَلا تَاكُلْ مِنْهَا لانَّكَ يَوْمَ تَاكُلُ مِنْهَا مَوْتا تَمُوتُ».

فهل يعرف ام لا يا ابن ابليس؟

وكمان ما كننش يعرف أن في شطان "نقطة تاني"

و صفعة اخرى كى لا تنسى هذه المرة

اين ورد فى قصة السقوط لفظ شيطان؟

وكمان مكنش يعرف يعني أية خطية ولا شهوة "نقطة ثالثة"

Gen 4:1 وَعَرَفَ ادَمُ حَوَّاءَ امْرَاتَهُ فَحَبِلَتْ وَوَلَدَتْ قَايِينَ

ما معنى كلمة عرف هنا يا ابن ابليس؟

ازاي حضرتك تقول كده والمفروض ان ربنا لما خلق ادم خلقه وعلمه كل حاجه يعني علمه يتكلم والدليل ان ادم كلم ربنا ولا انا غلطان
ولا عايزني اتخيل ان ربنا خلق ادم بدون ما يعرفه الكلام ولا يعرفه ازاي ياكل ويشرب ويمشي وينام وكل الحاجات دي

احنا عندنا القران بيقول ان ربنا علم ادم كل حاجه حتي اسماء الملائكه واسماء المخلوقات وكل شئ بل وصل الأمر انه علمه حاجات الملائكه نفسهم ما كانوش يعرفوها
فازاي تقول ان ادم ما كانش يعرف انه دا غلط او انه يعرف ان في شيطان

و هل علمه ايضا كيف خلق الكون؟

و هل علمه ايضا اثبت كرة الارض فى الفضاء؟

و هل علمه كل شىء عن نفسه؟؟؟

و هل علمه ما فى المستقبل؟

من انت لتفرض على يهوة القدير ماذا يفعل و ماذا لا يفعل؟

قال يهوة له لا تأكل و عرفه عقابه يوم ان يأكل

اخطأ أدم

اذن هو مستحق العقاب

انتهى الامر

اى جدال عقيم و فلسفة فارغة اكثر من ذلك لن نقبلها هنا

نقطه تانيه : لو هو فعلا ما يعرفش ان دا غلط وان في شيطان
هل يجوز وانت بتقول ان ربنا عادل ان ربنا يعاقبه علي شئ هو ما يعرفوش ولا يفهموش

أدم عصى امر يهوة ام لا؟؟؟؟؟؟؟

نعم ام لا يا ابن ابليس؟

نعم عصى امر الله و اكل من الشجرة بل و اشتهى ان يكون مثل الله

اذن فهو مستحق العقاب

الموت الروحى الابدى

هيديله فرصه للتوبه ازاي وهو ما يعرفش اصلا انه غلط

ميعرفش انه غلط ازاى يا ابن ابليس؟

هو اهبل ولا بريالة؟

عصى امر الله ام لا؟؟؟؟

يعني معني كلامك ان ادم لما غلط وكل من الشجرة مات ؟؟؟
استحالة طبعا والا ما كانتش البشريه فضلت علي الارض لان معروف ان ادم اكل من الشجره قبل ما ينزل الارض ويعمرها ويخلف ويبقي له نسل
صح ولا انا غلطان ؟

نعم مات يا ابن ابليس موتا روحيا ابديا انفصل عن الله بعد ان كان يعيش معه و حكم عليه بالموت فى جهنم الى الابد

دي برده مش صح وبعدين ينقذه ازاي وربنا اصلا قادر انه يغفر له وخلاص لانه ببساطه ما كانش يعرف انه غلط ولا كان قاصد يغلط

هو ايه اللى غلط يا ابن ابليس؟

ان كان الله قد قال انه يجب ان يموت و ان كان قانون الله ان المغفرة تتم بالموت و سفك دم الانسان

فكيف يغفر الله له دون ان يموت يا ابن ابليس؟

ليه الرب ما سامحش ادم بعد ما يعرفه غلطه وخلاص وليه استني كل دا عشان يكفر خطية ادم

هو احنا فى حضانة هنا؟

ادم يعرف انه اخطأ بل و اخطأ بكامل ارادته

حدد الله وقت معين اسماه الكتاب المقدس

"ملىء الزمان"

هذا الوقت هو وقت تجسد الكلمة لكى يفدى بنى البشر

رو 9:20 بل من انت ايها الانسان الذي تجاوب الله.ألعل الجبلة تقول لجابلها لماذا صنعتني هكذا.
 

elsadawey2

New member
عضو
إنضم
2 نوفمبر 2006
المشاركات
417
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
أنا في انتظار ردك يا اخ أمير لو تكرمت لان مثلي لا يحاور السفهاء

"واصبر علي كيد الحسود فان صبرك قاتله فالنار تأكل بعضها ان لم تجد ما تأكله"
 

elsadawey2

New member
عضو
إنضم
2 نوفمبر 2006
المشاركات
417
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
صدقت يا ابن الخطاب حين قلت

"إن حدثني عالم لغلبته وإن حدثني جاهل لغلبني "

أخي امير انا ما زلت بانتظار ردك
 

Bakr

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
16 نوفمبر 2006
المشاركات
27
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
و الله يا استاذ elsadawey2
انت غلبتني بادبك انا اسف لو كنت رديت نيابة عنك بس كلامه (مستفز)
 

Fadie

مسيحى
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2006
المشاركات
3,596
مستوى التفاعل
45
النقاط
0
سأعرفك انا من هو السفيه الان

اولا يا عزيزي فادي (ابن ابليس)
اسلوب مناقشتك رخم جدا و الفاظك خارجه شويتين عن حدود الادب
و ياريت الاستاذ امير هو اللي يرد على اسالتنا

انت هنا تسأل و عليك ان تنتظر الاجابة ولا تحدد من يجيبك

و اى تطاول سيحذف

فهمت؟

و لو انت قريت الموضوع من اوله كويس و قريت الردود كويس يا ابن ابليس كنت هتعرف انه ده كان رد الاستاذ المحترم امير على مشاركة الاخ السعداوي و كان ممكن تعرف ترد

وبعدين يا ابن ابليس انت قلت

انتم ابناء ابليس اما انا ابن النور

ابناء الشيطان هم من يخافون من النور

كلامك مناقض لفكرك لما تقول انه مات خلاص

اى كلام فى اى كلام تخريف فى تخريف

و بعدين تقولي انه المسيح لازم يتصلب و يموت عشان الفداء طب ازاي؟
ماهو مش مات خلاص حسب كلامكم؟

هو ايه اللى طب ازاى؟

نعم مات خلاص و فدانا بس افهم انت الاول قبل ان تكتب
 

Bakr

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
16 نوفمبر 2006
المشاركات
27
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
منتظرين ردك يا استاذ امير المحترم بجد و بقولها والله من كل قلبي

نحن في انتظار ردك يا اخ أمير لو تكرمت لان أ مثالنا لا يحاورون السفهاء

"واصبر علي كيد الحسود فان صبرك قاتله فالنار تأكل بعضها ان لم تجد ما تأكله"
 

Fadie

مسيحى
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2006
المشاركات
3,596
مستوى التفاعل
45
النقاط
0
يا اخ بكر انت انسان محترم و انا لم اسىء لك بلاش تغلط اما هذا المدعو فمطرود من المنتدى خمس مرات من قبل و لكن اسلوبه العقيم يكشفه فى كل مرة فانا لم اسىء لك ولا لشخصك و انت ضيف محترم فلما تخطأ؟

ان كنت تريد ان تناقش اجابتى تفضل و سأجيبك انا او الاخ امير بمنتهى الاحترام فانت لم تسىء لنا اما هذا المدعو فكل مشاركاته فى المنتدى لن يرد عليه احد غيرى حتى اعرفه قدر نفسه جيدا
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,334
مستوى التفاعل
3,229
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
تم ايقاف عضويتك لمدة ثلاثة ايام يا بكر
فشتيمتك لفاداي هي شتيمة للادارة و المنتدى
اتمنى انك لا تعيدها و احذر اي احد اخر يعيد نفس الاسلوب
 

wijdan

New member
عضو
إنضم
25 ديسمبر 2008
المشاركات
141
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
قرأت هنا
وللحقيقة لا زلت أحتاج بعض الوقت قبل أن أفهم هذه الزاوية تحديداً ..




=هل يمكننا القول ان السيد المسيح والذي هوي الله او جزء من روح الله تجسدت في جسد الإنسان قد مات ؟
المقصد لا المناقشة في العقيدة , لكن هل يموت الله ؟ وماذا حدث بعد موته ؟ روح الله في جسد سيدنا عيسى ماذا حدث فيها ؟

.
.

= نقطة اخرى طرحها أحد الاعضاء هنا ..
كيف يمكننا الإيمان أولا ؟
اخ my rock قرأت موضوع شهادتك في المنتدى هنا ..
وعلمت انك في فترة شباب كنت صاحب ديانة أخرى " وأبارك لك بصدق إنتقالك من لا شيء إلى عقل إترقى ووصل إلى دين انزله الله على عباده حتى لو لم يكن ديني الذي أؤمن به "
طيب أعلمني
كيف أمنت قبل يفهم عقلك ويدرك ويصدق ؟
أم أن هناك امور أخرى سبقت هذا الإيمان بكثير صدقتها وإقتنعت بها حتى وصلت إلى هذه النقطة فامنت بالمطلق" كل أصحاب دين لديهم مايؤمنون به وهو خارق للطيبيعة ويصعب عليهم تفسيره أفهم هذا "
فهل تنصحون هنا الإنتقال إلى درجات سابقه من الدين المسيحي لفهمه والإقتناع به وماهي ؟

 

wijdan

New member
عضو
إنضم
25 ديسمبر 2008
المشاركات
141
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
وأين هو جسد السيد المسيح الآن ؟

عذراً إضطررت إلى وضع رد جديد لإنني لم أجد السبيل لتعديل مشاركتي السابقه
 
أعلى