نفسي حد يقولى انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟

basboosa

امة الرب
عضو مبارك
إنضم
22 مايو 2007
المشاركات
842
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
رد على: نفسي حد يقولى انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟

اختى لورا سلام المسيح معاك ويطلع من المشكلة دى بس انا عايزة اسالك سؤال, ليه انت صدقتى على طول كده وعيشتى فى وهم انه فعلا بيحبك وعايز يرتبط بيك؟ليه مفكرتيش انه ممكن يكون بيتسله او بيضيع وقت مع اى بنت وخلاص سامحينى انتى مكنش المفروض تصدقيه بسرعة اوحتى تديله فرصة انه يعاكسك ولو بهزار وانتى عارفة اساسا انه مدمن ان جاز التعبير هم فعلا مدمن حشيش وما خفى كان اعظم انتى مش عارفة هو ممكن يكون بيعمل ايه تانى وبعدين انا هكلمك لو كنت انا مكانك او حتى لو اختك هتقولك انتى ايه اللى يخليك ترتبطى بشخص اساسا ميعرفش حاجة عن ربنا اصل الشخص ده لو حتى كان بيعرف ربنا عمره ما كان يقرب للساجير او نوع من الادمان بصى انتى افضلك انك تنسيه خالص وتحاولى تكملى حياتك من غيره الحياة مش واقفة على الاشخاص اللى بنقابلهم يعنى مش معنى انك تقطعى علاقتك بيه ان دى نهاية الدنيا لا الحياة مكملة معاكى انت عايشة كويس واكيد اكيد اكيد هتقابلى شخص احسن منه بكتييييييييييييييييييييير لانه فعلا ميستحئقيش لان اللى بيحب حد بيتغير علشانه والشخص ده شكله مش عايز حتى يتغير فكرى فى حياتك انتى ومستقبلك انتى لسة مش عارفة هتاقبلى ايه فى حياتك تانى بس اكيد هتاقبلى شخص احسن منه وربنا معاكى ويوفقك واكيد انتى محتاجة تصلى جامد علشان ربنا ينسيكى الشخص ده وينسيكى المشكلة كلها
 

laura

New member
عضو
إنضم
26 أغسطس 2006
المشاركات
6
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
رد على: نفسي حد يقولى انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟

اولا شكرا لمشاركتك فى موضوعى
ثانيا انا ماكنتش مسدقاه وكنت بصدوا جامد فى الاول الى جانب انة ماكانش كدة قوى فى الاول الموضوع كلة ابتدا واحدة واحدة ياعنى فى الاول كنا بنتقابل الصبح فى المكتب وبعد الشغل ممكن كلنا نخرج مع بعض ونعمل رحالات للادير وبعد كدة الايميل وبعدة الChat ودة كان السبب فى كل حاجة لاننا كنا بنتكلم مع بعض طول اليوم هو ارتاح لى وانا كمان ارتحت لة وابتدا يفتح قلبه فى الكلام والسبب طبعا انة بيقول كل حاجة على النت مش وجها لوجه فالموضوع كان سهل بالنسباله انه يحكيلى وانا لما سمعت منه تفكيرى راح انه بيعمل اكتر من كده وسائلته وقالى لا دة اخرى ومش حاجه اساسيه بالنسبالى خالص انى اشرب وساعتها رغم انى اتخضيت بس لاقيتوا فعلا عايز يتغير وساعدنا بعض على التغيير بدليل انه كان انتظم على قراءة الكتاب المقدس وبقى له اب اعتراف وعلى فكرة هو من عائلة محترمة واختة خادمة كل الحجات دى خالتنى اقول انة ممكن يتغير ممكن يبقى التغيير بصعوبة بس هو كان عايز وحرام انى اشوف واحد محتاج مساعدة وانا ممكن اساعدة وابعد فافضلت اشجعه واستمرت صلاتنا لغاية اخر وقت وانا متاكدة انه كان بيصلى فكان لازم اقول انة انسان قابل للتغيير وهو اللى كان بيساعد نفسة وطبعا فى كل الوقت دة كانت ماشعرى غظب عنى بتتعلق به وبعد كدة بقى فى تليفونات وهو كان بيحسسنى باهتمام كان بجد كل تصرفاتة بتقولى انه معجب بى بس مش قادر يقول وهو حاليا تاية ومش عارف يعمل اية هو اتكلم مع واحد معايا فى الشغل علشان عارف انة عارف الموضوع وقال له"لورا شخصية حلوه قوى وهى اكتر واحدة انا برتاح لها وبحبها وبحكلها اللى اهلى مايعرفهوش عنى بس هى ماتعرفش غير رامز اللى فى المكتب واللى بيهرج فانا خايف ماتعجبهاش طباعى بعد مانخوض التجربة وتتعب هى بعد كدة" فالولد قاله انت بتفكر لوحدك وقبل ماتخوض اى تجارب انت واقف من برة وبتحكم.
انا اتكلمت مع اب كاهن وسالته لو جة اتكلم اعمل اية لو فعلا اتغير ؟قالى لو اتغير لينا كلام بس هو مش هايجى يتكلم
وعلى فكرة انا سالت كتير قوى على حكايت شرب الحشيش قالوا انة سهل يتبطل لانه مش ادمان بس اللى بيشرب بيبقى بعد كدة محتاج لدكتور نفسانى

وعلى العموم انا اخدت قرار البعد وبحاول الخم نفسى فى اى حاجة بس طبعا صعب قوى عليا ولو جه اتكلم ساعتها هخالى اب اعترافى هو اللى يحكم مش انا وصلولى كتير ان ربنا يختار لى الصالح
 
إنضم
20 مايو 2007
المشاركات
39
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: نفسي حد يقولى انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟

ياربنا يسوع المسيح
نرفع نحوك أعيننا وقلوبنا من أجل بنتك أنت يا رب فاحص القلوب والكلي أنت يا رب تعلم إحتياج
كل واحد فينا انت تعلم كل رغبتنا ولكن لن يسدد إحتياجنا إلا أنت يا رب نسالك يا ابونا السماوي
أن ترشدها إلي طرقك وتكون معاها في تجربتها وتنقذها وتمد يدك الحنونة لتشملها برعايتك لتكون
ابنة لك علي الدوام .
نرفع إليك يا رب صلاة حارة من أجل أخونا انت إلهنا الذي لك كل سلطان أن ترده إليك أنت يا رب تعلم ضعفنا يا من حولت حياة الكثيرين ليكونوا اولاد ليك لا تترك إبنك إشمله برعايتك وأهدينا يا رب إلي ملكوت واغفر لنا خطايانا الكثيرة أمين
 

ليث مشني

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
6
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
Jordan-Zarqa
رد على: نفسي حد يقولى انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟

لورا ؟
أنا ليث... الله معك... حاب أشارك الكل في الكلام، ما حد قصَّر... بس سامحوني رح أطبع بالإنجليزي،
The problem you have now is inside of you, you know whats right and wrong...the pain you comes from your inner feelings.. the feelings that are trying to desroy you.. this is your pain, your cross, your test... its hard, IT IS VERY HARD, alla e3enek...
you know well, that all the talk our friends wrote you is absolutely right, and its clear too that you are trying to find excuses for your guy, and thats is normal... love is blind, but Jesus is our light...so we can see, if you look to the light, and never looking back.
for me, no one will feel your pain, but i will not say go back to him, no.. am with the whole friends, leave him, go forward and never look back...
you can only do two right things now... Pray and suffer, but be wise and logical, i am sorry but i know what am talking about, caz i know what you feel... carry the cross with Jesus happily... dont ask me about happiness,caz i dont have it, but Jesus will give it to you through your prayers and patience...
i can encourage you with two things too... first LET THE TIME PASS, let days go on.. time will help you forget... and second don't be weak, you are a daughter of the king, so Trust yourself you can do it, and we will help you with our prayers... we are all with you.
GOD bless you.
 

missorang2006

انا بحبك يا رب.
عضو مبارك
إنضم
20 أكتوبر 2006
المشاركات
653
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
الإقامة
Aqaba_jordan
رد على: نفسي حد يقولى انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟

الاخت لورا ,
في ترنيمة لمدارس الاحد بتقول:
انا بس عايز أقولك انه يسوع غير قلبي
انا لما كنت بعيد انا كنت وحيد من غير يسوع
لما يسوع دخل قلبي يسوع بيغير قلبي بتغير بتغير كل يوم
يسوع غيرني تغيير الناس شليفاه كبير ......

انا حبيت اشاركها معاكي لانه حتى لو انه هو
بيشرب وبيدخت حشيش وشو ما كان بيعمل
يسوع بيقدر يغيرة ويخليه يبطل
يسوع خلا ابوي يبطل شيوعي
حبيبتي يسوع غير محدود
صليله من كل قلبك وصومي اذا بتحبيه عن جد
راح يتغيير ويصير احسن كتييير من اول
مع انه انا متأكدة انه بعض الاخوة بيخالفوني
لكن اكيد همة معي انه يسوع بيغير اي حد
مهما كان سيء
الرب يباركك
 

sparrow

علي صدرك ربي تتكاني
عضو مبارك
إنضم
1 أكتوبر 2006
المشاركات
4,726
مستوى التفاعل
482
النقاط
0
رد على: نفسي حد يقولى انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟

شكرا على كلامكsparrow انت كلامك فية كتير من حالتى وانا عايزة اقولكم انى رجعت اقراء الكتاب المقدس تانى وهاحاول واحدة واحدة ارجع لكل اللى كنت بعملوا بس رد على كلامك انى اشغل وقتى انا فعلا بعمل كدة بس فى وسط زحمتى شايفاة قدامى وبطلب منكم انكم تصلولى كتير

جميل انك ابتديتي تقاومي مشاعرك
وتدريجيا اكيد هترجعي لكل الي كنت بتعمليه
وبالنسبه انك لخمة وقتك ومع ذلك بتشوفيه قدامك دا شي طبيعي جدااااا
وممكن كمان ياخد وقت معاكي بس اكيد انك هتعدي منه بتقربك للربنا وطلبك لمعونته
وترك الموضوع لارداة ربنا ومشيئته
وبما انك ابتديتي تقري فـ كتاب حياه الرجاء للبابا هيساعدك كتير ويرفع معنوياتك
حاولي تجيبه وتقري فيه
ربنا معاكي ويقويكي وتعدي من الازمة دي علي خير
 

Basilius

حتما سأنتصر
مشرف سابق
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
3,500
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Egypt
رد على: نفسي حد يقولى انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام المسيح
يمكن انا معنديش خبرة قوي في المسائل دي ... انا خبرتي في الاديان فقط
انا بالصدفة المحضة قرات موضوعك
سؤال في شكل نقاط يا لورا

اولا انتي قلتي انك شابة في سن 24 ( ادي يعني هههههههه) ... يعني انسانةناضجة و تامة العقل و الفكر و رزينة التصرف
ولو كنتي شايفة نفسك معندكيش هذة الصفات يبقى حاولي تجمعيها في شخصيتك

المشاعر شىء جميل جدا يا لورا .... لكن المشاعر المنضبطة بواسطة العقل اجمل و اجمل و تريح الانسان وتوصلة لبر الامان ,,,, وخلي بالك لازم و لابد انك تتحكمي في مشاعرك و توجهيها بواسطة عقلك و تفكيرك
الشاب دة انتي عارفة عيوبة كويس جدا ...
عارفة انة كذا وكذا وكذا ....
طيب اذا كان بيحبك فعلا لية يضرك ؟؟ .... لية يخلي الانسانة اللي المفروض بيحبها تتعلق بواحد كذا و كذا ؟؟؟!!
لية محاولش اولا انة يوقف تصرفاتة و ادمانة و بعدين يكلمك و يصرح لك بحبة او اعجابة او لا ادري هزارة او استهتارة او او .... انتي ادري او المفروض تكوني ادرى لانك ناضجة و شابة مثقفة و متعلمة وقادرة على التفكير السليم ....
ثم لو هو فعلا كان بيحبك .... لية مازال بيعمل اللي بيعملة دة ؟؟ هل هوة دة دليلة على تقديرك و معزتك في قلبة ؟؟؟ .... ما اظنش كدة
وحتى لو كان بيحبك فعلا (( مع اني مش مع الراى دة )) لية متغيرش ؟؟؟ لية مبقاش انسان تاني ؟؟؟
وحتى لو حبة صادق ((ودة برضة شىء مشكوك فية )) هل انت ترضي انك تربطي نفسك بانسان اولا مدمن و ثانيا ودة الاهم انة معندوش المقدرة انة يساعد نفسة على الخروج من ادمانة ؟؟؟
خللي بالك من النقطة دي كويس ... معندوش المقدرة على ترك العادات بتاعتة
جمعي كل النقاط دة و جاوبي عليها
ولو انتي ترضي بكدة ... يبقى بعد زمن ماتلوميش الا نفسك لما يرميكي
وخللي بالك الحاجات دي كلها كان المفروض انك تفكري فيها من نفسك لانك في سن كبير و عقل ناضج

فية شىء معجبنيش برضة .. انك قلتي انك تركتي الكنيسة و الكتاب
يا لورا احمدي ربنا على كل شىء و لو المشاكل بتخلي البني ادم يبعد عن ربنا يبقى اسف دة انسان غير سوي
احمدي ربنا يا لورا .... وبلاش تسيبي ربنا لو جتلك مشكلة
امال الناس اللي عايشين في مشاكل دايما او المرضى بالامراض المستعصية يعملوا اية بقى ؟؟؟ .... يكفروا ؟؟؟؟ ...
وازني نفسك و استخدمي نعمة العقل و اضبطي بيها مشاعرك

معلش انا كلامي بطبعة مباشر و قاسي .... استحمليني هههههههه
سلام و محبة
 

fouadkerolous

New member
عضو
إنضم
14 مايو 2007
المشاركات
194
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: نفسي حد يقولى انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟

بسن الله القوى
الى الاخت كاتبة الموضوع 0 انتى بتقولى ان العيب الى فيه ان بيدخن الحشيش0 ووعدك انه يتغير 0 اقول لكى عن تجربه 0 ان كنت ادخن الحشيش ومرات كثيره كنت اواظب ايام كثيره على تدخينه 0 وكان ما يعجبنى فيه انه يجعل عقلى قابل لكل ا لافكار ويجد لذه فى حل مشكلات لا يصل الى حل لها بسهوله وكنت اعرف بان الكنيسه لا ترضى بذالك فكان ابتعادى عن الكنيسه اسهل من ابتعادى عنه 0 وذات يوم وقع فى يدى كتاب من كتب معجزات البابا كيرلس 0 وبعدما فرغت من قرائته 0 ح جلست مع نفسى ومارست عادتى مع المخدرات 0 واتى على خاطرى فكر 0 لماذا لا اطلب من هذا القديس ان يفعل معى شىء فى هذا الامر

0هل من كتبوا هذا الكلام يكذبون او يضحكون علينا 0 فقلت كلمه واحده 0 يا بابا كرلس اعمل معى حاجه علشان ابطل هذه العاده الرديه 0 ولكى ان تقولى ما شئت انى اكذب او اضحك عليكى 0 لانى بنعمه الله وشفاعة البابا كرلس امتنعت وبرضا كامل عن هذا المخدر 0 والعجيب بان العدوا لم يتركنى 0 بل وضعنى فى مرات كثيره مع شلتى القديمه ولكن ابدا لم اعد عبد لهذه العاده حتى وان تسرب الى بعض الانفاس لانعدام يقظتى 0 واقول الحق نعم الحق ان حرركم الابن فبالحيقه انتم احرار0
اطلبى من البابا كرسل ان يتدخل معه وانت ترى العجب
ولك وله السلام الذى يفوق كل عقل 0 من رب السلام 0 من يسوع المسيح الغافر كل خطيه
 

jim_halim

غريب في ارض غريبة
عضو مبارك
إنضم
16 نوفمبر 2006
المشاركات
892
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
الإقامة
الهي صخرتي به احتمي.ترسي وقرن خلاصي وملجإي.
رد على: نفسي حد يقولى انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟



سلام و نعمة ...

أصلي أن يرشدك الله لما هو أفضل لك .. و يبارك حياتك لمجد أسمه ...

ردود الأخوة كانت حقيقي شاملة و مفيدة و لذلك لا أستطيع أن أجد ما أضيفه ...

و لكني أحب أن أضيف معلومات عامة لكل من له علاقة بمدمن ( صديق , أخ , .... )

هناك معلومة هامة دائماً ما تقال لمن يدخل في برنامج ( AL - ANON ) الشهير لمن لهم علاقة بمدمني الخمور ( و المدمنين بصفة عامة )

1- ( و هي أن المدمن تكون له أولوية واحدة فقط في حياته .. و هي المادة المخدرة ( خمر , حشيش , هروين .... ) و أنه دائماً ما يفضلها علي كل شيء و كل إنسان حتي أقرب الناس إليه ... المدمن علي إستعداد تام بأن يدمر أي شيء يقف في طريقه ( معنوياً .. و مادياً في المراحل المتقدمة ) ... مهما أعتقدت أنك مهم بالنسبة للمدمن فإدمانه يأتي قبلك في الأهمية ... و قبل كل شيء آخر .

و لذلك لا يعرف المدمنون العلاقات الإجتماعية السوية .. و لا يستطيعون أن يقدموها للآخرين .. )

----------------

و هناك معلومة أخري :

2- ( إن كنت تعرف شخصاً قد وصل به الإدمان إلي مرحلة متقدمة ... لا تحاول أن تقول " سأصلح الموضوع بنفسي , أو أستطيع أن أجعله يتوقف " .. أترك الأمر للمتخصصين .. كالأطباء و بيوت إعادة التأهيل .. لأن الوضع لن يكون فقط مشكلة نفسية .. و لكن مشكلة عضوية أيضاً .. تستلزم العلاج من قبل أهل الخبرة )


 

newman_with_jesus

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
1 يونيو 2007
المشاركات
560
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
الإقامة
اعيش في ارض غريبة منتظرا مجيء الرب
رد على: نفسي حد يقولى انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟

الاخت لورا
سلام ونعمة ربنا يسوع المسيح
الموضوع بتاعك ده بقى كتير قوي بناتنا بيقعوا فيه والحل للي انتي فيه بيتمثل بتلات محاور
الاول بانك تصلي لربنا وتشوفي ربنا غايزك تكملي مع هذا الاخ الفاضل ولا ولا
الثاني لازم تستشيري المرشد الروحي بتاعك أو اب اعترافك لانه ممكن يساعدك ويساعده
الثالث ان كنت بتثقي يزوج اختك خلي يقابل الشخص ده ويحاول ينعرف عليه ويصاحبه علشان يعرف اخلاقه
 

النهيسى

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
27 يوليو 2008
المشاركات
92,326
مستوى التفاعل
3,201
النقاط
113
الإقامة
I love you Jesus
ربنا يحل مشاكلك

لكن اسمعى كلامهم وكلامى ................. رجاء ..................... الصوم والصلاه

الرب يتمجد معكى ويسعدك

[b]تعالو ا الى ايها المتعبون وثقيلى الاحمال وانا اريحكم [/b].............. عرفتى الراحه فين
 

النهيسى

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
27 يوليو 2008
المشاركات
92,326
مستوى التفاعل
3,201
النقاط
113
الإقامة
I love you Jesus
رد: رد على: نفسي حد يقولى انا صح ولا غلط؟؟؟؟؟؟؟؟

عزيزتي
مش معنى انك بتمري بظروف نفسيه صعبه شويه
انك تتركي الكنيسه والكتاب المقدس وتبعدي عن الرب
لا يا عزيزتي
لو اننا تركنا ربنا في اول ظرف صعب نمر بيه
يبقا منستهالش اننا نشيل اسم الرب على جبينا
فكري كويس يا عزيزتي وصلي كتيييير للرب وتاكدي محدش هيقدر يخرجك من الي انتي فيه او يساعدك على تحمل الظروف الصعبه دي غير ربنا وحدو
هو بيقول لنا تعالو الي يا جميع المتعبين والثقيلي الاحمال وانا اريحكم
ربنا معاكي يا عزيزتي
ويبارك حياتك

شكرااا للرد الجميل ... لانه حين توجد التجربه يكون الرب موجود

لازم نتمسك جدااا بربنا فى التجارب وغير التجارب
 

hosa

New member
إنضم
16 سبتمبر 2010
المشاركات
1
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
سيدتى الفاضله انا عن نفسي لو بحب وحده هضحى باى حاجه علشان اسعدها اتخيلى انك انتى البنت دي انظري كيف تكون سعادتك بانسان يحبك هذا الحب واى انسان بيحب بجد بيعمل اى حاجه علشان حبيبته مت ضعش منه وهذ الشخص عكس كل دا عايزك تكونى صحبته ومش عارف ان كان هيرتبط بيكي ولا لا بس وخلى بالك الانسان اللى بيشرب المخدرات دا انسان ميعرفش ربنا انا عارف اد ايه بتحبيه لاكن اعزرينى الانسان دا لو بيحبك كان قلك كدا قبل ما تقعى في حبه وكان قلك ساعدينى انى ابطل المحرمات وان شاء الله ربنا يدلك على الخير ولو عايزه اى استفسار دا ايميلى
###########
ممنوع وضع الايميل فى مشاركاتك
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:
أعلى