- إنضم
- 14 نوفمبر 2007
- المشاركات
- 2,160
- مستوى التفاعل
- 24
- النقاط
- 0
بعد اذنك اخت جيلان اقتبس من كلامك بعض الجمل واعلق عليها اول حاجة
هى صح او غلط ربنا هيحاسبها مش انت
لكن بردوا ربنا هو الى هيحاسب
قبل اى حاجة لازم نعرف يعنى كلمة حرية....هل الحرية تبيح لى فعل كل شى...هل تعطينى الحق فى التصرف فيما يحلو لى انا فقط دون معرفة نتيجة العواقب الناتجة من تصرفى....اعتقد لا....
لو حبينا نعرف الحرية فاحنا لازم نعرفها من منظور مسيحى وليس من منطلق عام
بمعنى الحرية ممكن نححدها فى الاية كل الاشياء تحل لى لكن ليس كل الاشياء توافق على كانى انسان مسيحى
غير كده اخت جيلان احنا لو قلنا كل واحد حر يعمل اللى هو عاوزه وربنا اللى ايحاسبه الدنيا اتبقى غابة احنا كمجتمع مصرى متمسك بعادات وتقاليد انقرضت منذ قديم الازل مينفعش نقول كده لسبب معين
احنا مجتمع بيحكم على الشخص من مظهره الخارجى وليس الداخلى...مجتمع بيحكم على مجموعة من خلال فرد فيها....بمعنى لو شاب شاف فتاة مسيحية لبسها غير محترم ايقول شوف البنت المسيحية دى لبسها غير محترم يبقى كل البنات المسيحين غير محترمين
يبقى فى الوقت ده من خلال خطا شخص واحد اشترك معاه مئات الاشخاص من غير ذنب
يبقى مينفعش نقول كل واحد حر ويعمل اللى هو عاوزه وربنا هو اللى ايحاسبه
ده رايى بخصوص النقطة دى
النقطة التانية اللى اعلق عليها
احنا لازم نبقى رموز للمسيح فى افعالنا وكلامنا وملابسنا وكل شىء
ارى هنا فى تناقض فى كلامك فى الاول قلتى كل انسان حر وربنا اللى ايحاسبه ودلوقتى تقولى لازم نبقى رمز للمسيح فى افعالنا وكلامنا
ان كان كل انسان حر وليه حرية شخصية وان ربنا هو اللى ايحاسبه يبقى مش لازم نقول ان احنا لازم نكون رموز للمسيح
يبقى نعمل زى المجتمعات الغربية فاصلين الحرية عن العقيدة....
يبقى منجيش نقول لازم نكون رموز للمسيح
عموما جيلان كل شى وليه حدود بمعنى اكلنا بيبقى فى حدود ...شربنا بيبقى فى حدود...نومنا بيبقى فى حدود...حريتنا لازم تبقى فى حدود متبقاش من غير حدود علشان فى حاجات لو معملناش ليها حدود العواقب اللى بتنتج من وراها بتبقى صعبة قوى وممكن منلقيش حل ليها
ده رايى فى النقطيتين دول واتمنى انك تتقبليهم بصدر رحب
ودمتى بود
هى صح او غلط ربنا هيحاسبها مش انت
لكن بردوا ربنا هو الى هيحاسب
قبل اى حاجة لازم نعرف يعنى كلمة حرية....هل الحرية تبيح لى فعل كل شى...هل تعطينى الحق فى التصرف فيما يحلو لى انا فقط دون معرفة نتيجة العواقب الناتجة من تصرفى....اعتقد لا....
لو حبينا نعرف الحرية فاحنا لازم نعرفها من منظور مسيحى وليس من منطلق عام
بمعنى الحرية ممكن نححدها فى الاية كل الاشياء تحل لى لكن ليس كل الاشياء توافق على كانى انسان مسيحى
غير كده اخت جيلان احنا لو قلنا كل واحد حر يعمل اللى هو عاوزه وربنا اللى ايحاسبه الدنيا اتبقى غابة احنا كمجتمع مصرى متمسك بعادات وتقاليد انقرضت منذ قديم الازل مينفعش نقول كده لسبب معين
احنا مجتمع بيحكم على الشخص من مظهره الخارجى وليس الداخلى...مجتمع بيحكم على مجموعة من خلال فرد فيها....بمعنى لو شاب شاف فتاة مسيحية لبسها غير محترم ايقول شوف البنت المسيحية دى لبسها غير محترم يبقى كل البنات المسيحين غير محترمين
يبقى فى الوقت ده من خلال خطا شخص واحد اشترك معاه مئات الاشخاص من غير ذنب
يبقى مينفعش نقول كل واحد حر ويعمل اللى هو عاوزه وربنا هو اللى ايحاسبه
ده رايى بخصوص النقطة دى
النقطة التانية اللى اعلق عليها
احنا لازم نبقى رموز للمسيح فى افعالنا وكلامنا وملابسنا وكل شىء
ارى هنا فى تناقض فى كلامك فى الاول قلتى كل انسان حر وربنا اللى ايحاسبه ودلوقتى تقولى لازم نبقى رمز للمسيح فى افعالنا وكلامنا
ان كان كل انسان حر وليه حرية شخصية وان ربنا هو اللى ايحاسبه يبقى مش لازم نقول ان احنا لازم نكون رموز للمسيح
يبقى نعمل زى المجتمعات الغربية فاصلين الحرية عن العقيدة....
يبقى منجيش نقول لازم نكون رموز للمسيح
عموما جيلان كل شى وليه حدود بمعنى اكلنا بيبقى فى حدود ...شربنا بيبقى فى حدود...نومنا بيبقى فى حدود...حريتنا لازم تبقى فى حدود متبقاش من غير حدود علشان فى حاجات لو معملناش ليها حدود العواقب اللى بتنتج من وراها بتبقى صعبة قوى وممكن منلقيش حل ليها
ده رايى فى النقطيتين دول واتمنى انك تتقبليهم بصدر رحب
ودمتى بود