من المسؤل.............................

fns

جروب ربنا موجود
عضو مبارك
إنضم
14 نوفمبر 2007
المشاركات
2,160
مستوى التفاعل
24
النقاط
0
بعد اذنك اخت جيلان اقتبس من كلامك بعض الجمل واعلق عليها اول حاجة
هى صح او غلط ربنا هيحاسبها مش انت
لكن بردوا ربنا هو الى هيحاسب
قبل اى حاجة لازم نعرف يعنى كلمة حرية....هل الحرية تبيح لى فعل كل شى...هل تعطينى الحق فى التصرف فيما يحلو لى انا فقط دون معرفة نتيجة العواقب الناتجة من تصرفى....اعتقد لا....
لو حبينا نعرف الحرية فاحنا لازم نعرفها من منظور مسيحى وليس من منطلق عام
بمعنى الحرية ممكن نححدها فى الاية كل الاشياء تحل لى لكن ليس كل الاشياء توافق على كانى انسان مسيحى
غير كده اخت جيلان احنا لو قلنا كل واحد حر يعمل اللى هو عاوزه وربنا اللى ايحاسبه الدنيا اتبقى غابة احنا كمجتمع مصرى متمسك بعادات وتقاليد انقرضت منذ قديم الازل مينفعش نقول كده لسبب معين
احنا مجتمع بيحكم على الشخص من مظهره الخارجى وليس الداخلى...مجتمع بيحكم على مجموعة من خلال فرد فيها....بمعنى لو شاب شاف فتاة مسيحية لبسها غير محترم ايقول شوف البنت المسيحية دى لبسها غير محترم يبقى كل البنات المسيحين غير محترمين
يبقى فى الوقت ده من خلال خطا شخص واحد اشترك معاه مئات الاشخاص من غير ذنب
يبقى مينفعش نقول كل واحد حر ويعمل اللى هو عاوزه وربنا هو اللى ايحاسبه
ده رايى بخصوص النقطة دى
النقطة التانية اللى اعلق عليها
احنا لازم نبقى رموز للمسيح فى افعالنا وكلامنا وملابسنا وكل شىء
ارى هنا فى تناقض فى كلامك فى الاول قلتى كل انسان حر وربنا اللى ايحاسبه ودلوقتى تقولى لازم نبقى رمز للمسيح فى افعالنا وكلامنا
ان كان كل انسان حر وليه حرية شخصية وان ربنا هو اللى ايحاسبه يبقى مش لازم نقول ان احنا لازم نكون رموز للمسيح
يبقى نعمل زى المجتمعات الغربية فاصلين الحرية عن العقيدة....
يبقى منجيش نقول لازم نكون رموز للمسيح
عموما جيلان كل شى وليه حدود بمعنى اكلنا بيبقى فى حدود ...شربنا بيبقى فى حدود...نومنا بيبقى فى حدود...حريتنا لازم تبقى فى حدود متبقاش من غير حدود علشان فى حاجات لو معملناش ليها حدود العواقب اللى بتنتج من وراها بتبقى صعبة قوى وممكن منلقيش حل ليها
ده رايى فى النقطيتين دول واتمنى انك تتقبليهم بصدر رحب
ودمتى بود
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON


اختى ميرو
ربنا خيرنا بين طريقين او الجنة او جهنم ولم يفرض علينا مشيئته علينا
دينيا"... ارتدي زي ما انا عاوز دي حريتي المهم ان لا يكون ضد القانون
الكنيسة تنورني وتغذيني روحيا"انما تترك لي خيار الخلاص او الموت الروحي..
انسان او انسانة ماشية بالشارع ليس من حق اي شخص ان
ينتقدها او يتحرش بها مهما كان نوع لبسها ليس ذنبها ان غريزته حيوانية
وان تربيته عاطلة الحرية مقدسة بغض النظر دينيا" ان كان صح او غلط
وليس من حقه ان ينتقدها او يتحرش بها ولو ما فيش حد يحاكموا على تصرفاته
تبقى هنا المشكلة الكبرى مشكلة القانون.............


 

fns

جروب ربنا موجود
عضو مبارك
إنضم
14 نوفمبر 2007
المشاركات
2,160
مستوى التفاعل
24
النقاط
0
اولا اخى الحبيب كليمو
هاسالك سوال....لو فتاة خارجة من بيتها ولبسها ضيق قوى وغير لائق على كونها فتاة مسيحية تحمل اسم المسيح
ده صح ولا غلط
لو اتقول صح قول صح ليه
لو اتقول غلط برضه قول غلط ليه
وانا فى انتظار اجابتك
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
اولا اخى الحبيب كليمو
هاسالك سوال....لو فتاة خارجة من بيتها ولبسها ضيق قوى وغير لائق على كونها فتاة مسيحية تحمل اسم المسيح
ده صح ولا غلط
لو اتقول صح قول صح ليه
لو اتقول غلط برضه قول غلط ليه
وانا فى انتظار اجابتك




(انا معك والله معك غلط مئتين بالمئة ) انما مش من حقي اني اعترض
مين الى يدينى الحق:
الله : كلا لانه الكنيسة وظيفتها البشارة والانارة فقط
الدولة والقانون : كلا طالما ضمن القانون
ابوها: كلا لو لم يكن راضي لكان تصرف
ممكن تكن متزوجة اكيد زوجها راضي والا....

اكرر دينيا معك حق انما هذا ليس موضوعنا
اذا اردت مناقشتي دينيا القصة محسومة ارفع لك قبعتي
انما الموضوع عن التحرش في الشارع ولا ننسى
بانها ممكن تكون لابسة شادور وتتعرض

بالنهاية ممكن تقول لي عادات البلد والفقر
ما باليد حيلة... تبقى المشكلة بالقانون
يعني لو الدولة ضربة بيد من
حديد صدقني القصة ممكن تتحل 80%

مرة تانية ردا" على سؤالك:دينيا" غلط.. كمجتمع غلط
سلام المسيح







 

جيلان

انت لى
مشرف سابق
إنضم
19 سبتمبر 2007
المشاركات
14,421
مستوى التفاعل
445
النقاط
0
بعد اذنك اخت جيلان اقتبس من كلامك بعض الجمل واعلق عليها اول حاجة

هى صح او غلط ربنا هيحاسبها مش انت
لكن بردوا ربنا هو الى هيحاسب
قبل اى حاجة لازم نعرف يعنى كلمة حرية....هل الحرية تبيح لى فعل كل شى...هل تعطينى الحق فى التصرف فيما يحلو لى انا فقط دون معرفة نتيجة العواقب الناتجة من تصرفى....اعتقد لا....
لو حبينا نعرف الحرية فاحنا لازم نعرفها من منظور مسيحى وليس من منطلق عام
بمعنى الحرية ممكن نححدها فى الاية كل الاشياء تحل لى لكن ليس كل الاشياء توافق على كانى انسان مسيحى
غير كده اخت جيلان احنا لو قلنا كل واحد حر يعمل اللى هو عاوزه وربنا اللى ايحاسبه الدنيا اتبقى غابة احنا كمجتمع مصرى متمسك بعادات وتقاليد انقرضت منذ قديم الازل مينفعش نقول كده لسبب معين
احنا مجتمع بيحكم على الشخص من مظهره الخارجى وليس الداخلى...مجتمع بيحكم على مجموعة من خلال فرد فيها....بمعنى لو شاب شاف فتاة مسيحية لبسها غير محترم ايقول شوف البنت المسيحية دى لبسها غير محترم يبقى كل البنات المسيحين غير محترمين
يبقى فى الوقت ده من خلال خطا شخص واحد اشترك معاه مئات الاشخاص من غير ذنب
يبقى مينفعش نقول كل واحد حر ويعمل اللى هو عاوزه وربنا هو اللى ايحاسبه


[/color][/color]

الحرية معناها انك تعمل الى انت عايزه بشرط لا تؤذى غيرك
دلؤتى انا مقلتش البنت تلبس الى هى عايزاه لكن بقول ان الولد مش من حقه انه يبص على البنت مهما ان كان لبسها
لو اخذنا الموضوع من رؤية مسيحية زى منت عايز
يبقى بقى الولد كمان مفروض ميبصش عليها
ولا يعنى هتطبق المنظور المسيحى على البنت والولد لا
يبقى البنت تلبس كويس والولد ميبصش وتنتهى الحكاية

بالنسبة احنا متكلمناش على الموضوع من النظرة المسيحية مع الولد لانى لو اتكلمت فيه اكيد كان هيكون كلامى مختلف وكنت هقلك المسيح قال من نظر لامراة واشتهاها زنى بها فى قلبه لكن انا اتكلمت على الموضوع من نظرة عامة
لاننا مينفعش نتكلم بالموضوع من ناحية الدين لاحظ اننا مجتمع اسلامى بيعيش معانا مسلمين
لو نصحت المسيحية طب هنصح المسلمة ازاى
طيب البنات حتى الى بتلبس كويس ومحترمة بتتعاكس
البت فعلا فى مجتمعنا هدف مهما عملت هتتعاكس هتتعاكس
عشن كدى اولا وانا بكلم الولاد جبت الغلط عليهم
نيجى للنقطة التانية

:download:

ده رايى بخصوص النقطة دى
النقطة التانية اللى اعلق عليها
احنا لازم نبقى رموز للمسيح فى افعالنا وكلامنا وملابسنا وكل شىء
ارى هنا فى تناقض فى كلامك فى الاول قلتى كل انسان حر وربنا اللى ايحاسبه ودلوقتى تقولى لازم نبقى رمز للمسيح فى افعالنا وكلامنا
ان كان كل انسان حر وليه حرية شخصية وان ربنا هو اللى ايحاسبه يبقى مش لازم نقول ان احنا لازم نكون رموز للمسيح
يبقى نعمل زى المجتمعات الغربية فاصلين الحرية عن العقيدة....
يبقى منجيش نقول لازم نكون رموز للمسيح
عموما جيلان كل شى وليه حدود بمعنى اكلنا بيبقى فى حدود ...شربنا بيبقى فى حدود...نومنا بيبقى فى حدود...حريتنا لازم تبقى فى حدود متبقاش من غير حدود علشان فى حاجات لو معملناش ليها حدود العواقب اللى بتنتج من وراها بتبقى صعبة قوى وممكن منلقيش حل ليها
ده رايى فى النقطيتين دول واتمنى انك تتقبليهم بصدر رحب
ودمتى بود


الكلام مش متناقض لسبب
مينفعش تاخد جملة صغيرة لان كله بيكمل بعضه
كلامى كان همس فى اذن كل واحد

الولاد على حدى والبنات على حدى
بحيث انى عايزة اوصل للولد انت مش من حقك مهما حصل انك تنظر ليها وحتى لو هى لبسها مش كويس ده مش يعطيك مبرر لكدى
وفى نفس الوقت بهمس فى اذن البنت انتى كمان حرة اه بس نحاول نبقى رمز للمسيح


يبقى نعمل زى المجتمعات الغربية فاصلين الحرية عن العقيدة....

لا سورى برة مافيش شباب فاضى وهايف واقف على كل شارع مستنى بنت تعدى يعاكسها
برة مافيش وقت عندهم للهبل ده ومافيش حد بيبص على حد
يبقى لبسهم بيبقى عادى جدا لو محدش بيبص على حد
لكن انا فى كلامى الاولانى قلت لازم نعمل حسابهم
زى ما قلنا ليه القصير زمان مكنش عيب لان المجتمع كان شايفه عادى جدا ومش عيب
يعنى الناس الى حواليك هى الى بتحدد
ومش معنى ان البنت هتعمل حساب كدى يبقى لو معملتش من حقك تعاكس
لا بردوا مهما حصل مش من حقك

لة واحد سكران مش هيفرق اصلا لان دماغه مش فيه وكل قاعدة ليها شواذ

رأيى من رأى كليم ( لازم قانون يمنع ده ) احنا شعب كدى لازم عافية عشن يعمل الحاجة لكن مش بيحترم نفسه لوحده يمكن عشن فاضيين ومافيش شغل كل دى عوامل لكنها مش مبررات ابدا
فى كتير شباب فى نفس الظروف ومحترمة

شكرا اخى واوعى حد يفتكرنى متنرفزة خالص مالص :smil12:
 

fns

جروب ربنا موجود
عضو مبارك
إنضم
14 نوفمبر 2007
المشاركات
2,160
مستوى التفاعل
24
النقاط
0
اولا انا بعتذرلك جيلان ان كنت نرفزتك بكلامى
بس صدقى انا محاولتش ارمى الحمل كله على الفتاة واخلق اعذار للشباب تبعد عنهم حجم الخطا اللى بيرتكبوه
دلوقتى جيلان الاولاد مش ايبطلوا معاكسة ومفيش قانون يحاسب الشخص اللى بيعاكس وبيتعدى على حرية غيره
من وجهة نظرك كفتاة ايه الحل الامثل لكل بنت ممكن تتخذه تصرف ليها لو شاب عاكسها
ودمتى بود
 

جيلان

انت لى
مشرف سابق
إنضم
19 سبتمبر 2007
المشاركات
14,421
مستوى التفاعل
445
النقاط
0
اولا انا بعتذرلك جيلان ان كنت نرفزتك بكلامى

ايه ده انا مش متنرفزة يعلم ربنا
انا بحب كدى
وانا بهزر بس يا فندم انت :t30:



بس صدقى انا محاولتش ارمى الحمل كله على الفتاة واخلق اعذار للشباب تبعد عنهم حجم الخطا اللى بيرتكبوه
دلوقتى جيلان الاولاد مش ايبطلوا معاكسة ومفيش قانون يحاسب الشخص اللى بيعاكس وبيتعدى على حرية غيره
من وجهة نظرك كفتاة ايه الحل الامثل لكل بنت ممكن تتخذه تصرف ليها لو شاب عاكسها
ودمتى بود

اكنك بتسألنى القتيل يعمل ايه عشن ميتقتلش ؟ ( على رأى كليم )

الحل الامثل ان مافيش حل امثل يعنى ان البنت تعيش حياتها عادى تلبس فى حدود المعقول ولو ملبستش وحش يبقى ده عشانها هى عشن هى محترمة مش عشن حد
والمجتمع هيبضل بايظ طول ما مافيش اخلاق
المنقبة بتتعاكس والمسيحيية بتتعاكس
والبنات بكل الحالات بتتعاكس بردوا مهما لبست
وانا مش قصدى ارمى الحمل على الولد او العكس بس لو كل واحد احترم نفسه مش هيحصل حاجة سواء البنت او الولد
والمجتمع كمان يعمل القانون ده لان فى انواع مش بينفع تبقى محترمة بمزاجها لازم عافية :11azy:

وعليا الطلاق انا مش متنرفزة :p30:
 
التعديل الأخير:
أعلى