من المسؤل.............................

fns

جروب ربنا موجود
عضو مبارك
إنضم
14 نوفمبر 2007
المشاركات
2,160
مستوى التفاعل
24
النقاط
0
معلش اخى وليم واخى كليم اختلف معاكم فى نقاط واتفق معاكم فى نقاط
لما الشاب يعاكس واحدة محترمة غير مثيرة لشهواته فهو ده الانحلال الاسرى والدينى اللى حضرتك تقصده اخى وليم
لكن لما الشاب يلاقى فتاة لبسها يبعث فى نفسيته الاثارة وتبعث بداخله رغبه شهوانية وتكون غير محترمة هل فى الموقف ده انقول عيب الشاب برضه والبنت ملهاش ذنب
كل حاجة ليها حدود
ومنقدرش نهمل ركن الظروف اللى بيمر بيها كل شاب فى حياته الشخصية
فعندك الفقر والجهل وارتفاع الاسعار والبطالة دى حاجات بتاثر فى شخصية اى شاب
كل شاب بيبقى نفسه يكون اسرة ويعيش زى اى انسان عنده بيت وزوجة واطفال
لكن تعالى شوف الظروف دى واقفة عائق قصاده وحط عليهم فتاة لبسها غير محترم وحط عليهم زى ما قولت حضرتك انتشار المخدرات
ايه اللى اننتظره منه
اللى عاوز اوصله ان بلدنا لو ظروفها حلوة مكناش انسمع بالحاجات دى عندنا
يبقى منحاولش نلقى اللوم على الشباب
خلينا نشوف ايه اللى خلاهم يعملوا كده
انلاقى قد ايه الشباب والبنات عموما مظلومين فى بلدنا
اللى اسمها مصر ام الدنيا
وفى الاخر ربنا يحافظ على اولاده
ارجو منكم انكم تتقبلوا راى بصدر رحب
ودمتم بود
 

BishoRagheb

Miss U All
عضو مبارك
إنضم
1 نوفمبر 2008
المشاركات
9,361
مستوى التفاعل
49
النقاط
0
الإقامة
Cairo


واعتبارها عورة فى كل شىء وانها مبتغى الرجل دائما لم ينظر لها
كانسانة لها كيان وحقوق مثلة ولكنها مجرد جسد يثير فية شهوتة الحمقاء
ومن هنا اقول ان ليس سببة المرأة ولكن سببة شباب اهوج وارعن
يسير هائما فى الشوارع منتظرا فريستة كالحيوان تماما
ودمت بود

اخي العزيز وليم..
سلام المسيح..
احب - لو تسمحلي - اقول رأي في كلامك..
كلامك كل صح.. لكن امر مسلم بيه..
هل حد يقدر يغير نظرة الواد دي؟
هل اقدر اقوله متبصش ومتعاكسش..
لا طبعا...
بعدين دي طبيعة المجتمع المصري والشرقي..
يبقي لازم اخلي بالي وماكونش عثرة لحد...
اعمل اللي رب المجد قالي عليه وخلاص...
اسف للتعليق والمقاطعة... اخي كليمو ولاخي وليم..​
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
اخي الحبيب كيرو
انت بتدي لقليل التهذيب اسباب تخفيفية
ااقول بدولة فيها قانون مثلا" سوريا مع انه الحكم فيه مايل للاسلام
واكلمك عن عدة مرات مش مرة واحدة
كنت بزيارة لسوريا ومارر بسوق الحميدية شاب الله ضربه على دماغة
وتحرش بالكلام ببنت ومع انه الفقر ضارب اطنابه كل الى في الشارع
بالقباقيب الخشبية ما فيش احذية ......... ما تتصورش الضرب كان بيجيه منين
فوق العشرين شاب كانوا بيكسروا بيه بنصف الشارع ودي عدة مرات حصلت قدامي
اما هنا موطني لبنان ممكن يقتلوه ومحدش ها يسأل عنه البنت بالشارع
هي سيدته صدقني
هذا لا يعني بانه كمسيحيين البنت تتفرع زي ما هي عايزة
بس لو حصل دة حرية شخصية ممنوع التعدي عليها

اذكرك بكلامك بالموضوع التاني اننا في بلد لا بل بلاد
القانون فيها للقوي الحاكم ...عندنا بلبنان الحكم مسيحي
ولو حصل انه شاب اتحرش ببنت لو هيّ ما عفيتش عنه
سيصبح في خبر كان من المجتمع او من الدولة بس لو هي سكتت
تبقى القضية محلولة من اساسها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام المسيح










 

fns

جروب ربنا موجود
عضو مبارك
إنضم
14 نوفمبر 2007
المشاركات
2,160
مستوى التفاعل
24
النقاط
0
انا مش بدى اعذار او بحاول اخفف من حجم الخطا اللى بيرتكبوه مثل هولاء الشباب
اللى كنت اقصده زى ما الولد بيبقى غلطان برضه الفتاة بتبقى غلطانة معاه
يعنى شوف بنت لبسها غير محترم وماشية فى الشارع ايه اللى ننتظره من الشباب
اتلاقى شباب بيعكسوها واتلاقى شباب بيكتفوا بالنظر فقط
فكلتا الحالتين البنت بتبقى مشتركة فى الخطا اللى بيرتكبه الشاب
مش ناتى نقول دى حرية شخصية
تعاليم دينا مقلتش ان البنت تكون سبب عثرة لغيرها
على العموم اخى كل بلد تختلف عن التانية وكل بلد ليها عداتها وتقاليدها
وربنا هو اللى قادر انه يحافظ على بناته
سلام المسيح يكون معاك
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON

اخي العزيز وليم..
سلام المسيح..
احب - لو تسمحلي - اقول رأي في كلامك..
كلامك كل صح.. لكن امر مسلم بيه..
هل حد يقدر يغير نظرة الواد دي؟
هل اقدر اقوله متبصش ومتعاكسش..
لا طبعا...

طبعا" ممكن لو في دولة عادلة
ربنا اعطانا الحرية وده تعدي على الحرية الشخصية.. بعدين بيقولولك
لو لبسة خيمة ها يتحرش ما فيشها
اقراء تعليقات البنات
اسباب تخفيفية لقليل الادب

بعدين دي طبيعة المجتمع المصري والشرقي..
يبقي لازم اخلي بالي وماكونش عثرة لحد...
يعني الحق على القتيل

اعمل اللي رب المجد قالي عليه وخلاص...
علاقتها مع ربها هو الى يدينها
اسف للتعليق والمقاطعة... اخي كليمو ولاخي وليم..


ولا يهمك الحوار شيق بود


 
التعديل الأخير:

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
انا مش بدى اعذار او بحاول اخفف من حجم الخطا اللى بيرتكبوه مثل هولاء الشباب
اللى كنت اقصده زى ما الولد بيبقى غلطان برضه الفتاة بتبقى غلطانة معاه
يعنى شوف بنت لبسها غير محترم وماشية فى الشارع ايه اللى ننتظره من الشباب
اتلاقى شباب بيعكسوها واتلاقى شباب بيكتفوا بالنظر فقط
فكلتا الحالتين البنت بتبقى مشتركة فى الخطا اللى بيرتكبه الشاب
مش ناتى نقول دى حرية شخصية
ما لوش اي حق يتكلم معاها بتاتا" حرية شخصية
ولو فيه دولة تحاكم الى زيه ستنتهي المشكلة

تعاليم دينا مقلتش ان البنت تكون سبب عثرة لغيرها
علاقتها مع ربها ولو اراد الرب لخلقنا بلا خطيئة
لخلقنا بدون اي تعب ملائكة ديننا خيرنا
ولا يحاكمنا على الارض
على العموم اخى كل بلد تختلف عن التانية وكل بلد ليها عداتها وتقاليدها
صح انا بقول لو في دولة عادلة لن يجروء
وربنا هو اللى قادر انه يحافظ على بناته
سلام المسيح يكون معاك


ملاحظة لا يجب ان ننساها البنات في ردوهم يقولوا بانها لو لبست خيمة
فانها ها تتعاكس يعني مش اللبس فقط

سلام المسيح
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
مرورك نور الصفحة Dona Nabil
شكراااااااا لردك اختى
سلام المسيح
 

رانا

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
9 أكتوبر 2007
المشاركات
785
مستوى التفاعل
11
النقاط
0
ياجماعه مش حكاية ملابس الفتاه ماهى البنت كانت بترتدى ملابس ابشع من كده فى الستنات والسبعنات ايه اللى اتغيير سوى ان القيم هى اللى اندثرت وسن الزواج يجعل العنوسه تشمل البنت والولد ايضا​
 

fns

جروب ربنا موجود
عضو مبارك
إنضم
14 نوفمبر 2007
المشاركات
2,160
مستوى التفاعل
24
النقاط
0
ما لوش اي حق يتكلم معاها بتاتا" حرية شخصية
ولو فيه دولة تحاكم الى زيه ستنتهي المشكلة
انت بتقول لو كليم ولو فى اللغة العربية وفى النحو بتعنى امتناع حدوث جواب الشرط عن فعل الشرط
يعنى لو الطالب ذاكر بجد مكنش سقط السنة اللى فاتت
بمعنى لو فى قانون يعاقب اللى بيعاكس مكنتش ظهرت المشكلة

علاقتها مع ربها
احنا فى مجتمع اخى كليم بيحكم على الشخص من مظهره الخارجى وليس الداخلى
وغير كده مينفعش نقول احنا ملناش دعوة وان ربنا هو اللى ايحسبها
احنا كلنا اخى فى مركب واحدة
يعنى المركب دى فيها ركاب منحلين اتلاقى بقية الركاب اخلاقهم انحلت
وغير كده اخى كليم لو قلنا كل واحد حر وربنا هو اللى ايحاسبه
يبقى ملهوش لزمة كلام الاباء الكهنة ووعظاتهم لينا اللى بتحسنا على البعض عن الخطية
يبقى كل واحد يعمل اللى هو عاوزه ما دام الواحد حر وربنا هو اللى عاوزه
والحرية مقلتش ايضا ان البنت تطلع من بيتها لبسها غير محترم

ملاحظة لا يجب ان ننساها البنات في ردوهم يقولوا بانها لو لبست خيمة
فانها ها تتعاكس يعني مش اللبس فقط
ما انا حاولت افهمك اخى كليم ليه الشباب بتعاكس سواء كانت البنت محترمة او غير محترمة
قلتلك الاسباب بس انت اخى الحبيب اعتبرتها انى بدافع عنهم وانى بعذرهم
صدقنى اخى انا مش بحاول ابرر مواقفهم الكل عارف ان اى شاب يعاكس بنت ده غلط
السوال اللى حقته يطرح نفسه هو ايه الاسباب الدافعة للشاب لمعاكسة البنت
ده السوال اللى حقتنا نناقشه ونلاقى جواب ليه
اتلاقى حاجات كتير وانا ذكرت بعضا منها
وفى حاجات تانى يعنى مثلا بنلاقى فى المجتمعات الاوربية فى سهولة فى التعارف بين الولد والبنت وبسبب السهولة دى مش بنسمع عن حالات معاكسة زى عندنا
لكن تعالى عندنا بنلاقى صعوبة فى التعارف بين الولد والبنت
فى النهاية اخى
ربنا هو اللى قادر يحافظ على بناته واولاده
سلام المسيح يكون معاك
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
ما لوش اي حق يتكلم معاها بتاتا" حرية شخصية
ولو فيه دولة تحاكم الى زيه ستنتهي المشكلة
انت بتقول لو كليم ولو فى اللغة العربية وفى النحو بتعنى امتناع حدوث جواب الشرط عن فعل الشرط
يعنى لو الطالب ذاكر بجد مكنش سقط السنة اللى فاتت
بمعنى لو فى قانون يعاقب اللى بيعاكس مكنتش ظهرت المشكلة

علاقتها مع ربها
احنا فى مجتمع اخى كليم بيحكم على الشخص من مظهره الخارجى وليس الداخلى
وغير كده مينفعش نقول احنا ملناش دعوة وان ربنا هو اللى ايحسبها
احنا كلنا اخى فى مركب واحدة
يعنى المركب دى فيها ركاب منحلين اتلاقى بقية الركاب اخلاقهم انحلت
وغير كده اخى كليم لو قلنا كل واحد حر وربنا هو اللى ايحاسبه
يبقى ملهوش لزمة كلام الاباء الكهنة ووعظاتهم لينا اللى بتحسنا على البعض عن الخطية
يبقى كل واحد يعمل اللى هو عاوزه ما دام الواحد حر وربنا هو اللى عاوزه
والحرية مقلتش ايضا ان البنت تطلع من بيتها لبسها غير محترم

ملاحظة لا يجب ان ننساها البنات في ردوهم يقولوا بانها لو لبست خيمة
فانها ها تتعاكس يعني مش اللبس فقط
ما انا حاولت افهمك اخى كليم ليه الشباب بتعاكس سواء كانت البنت محترمة او غير محترمة
قلتلك الاسباب بس انت اخى الحبيب اعتبرتها انى بدافع عنهم وانى بعذرهم
صدقنى اخى انا مش بحاول ابرر مواقفهم الكل عارف ان اى شاب يعاكس بنت ده غلط
السوال اللى حقته يطرح نفسه هو ايه الاسباب الدافعة للشاب لمعاكسة البنت
ده السوال اللى حقتنا نناقشه ونلاقى جواب ليه
اتلاقى حاجات كتير وانا ذكرت بعضا منها
وفى حاجات تانى يعنى مثلا بنلاقى فى المجتمعات الاوربية فى سهولة فى التعارف بين الولد والبنت وبسبب السهولة دى مش بنسمع عن حالات معاكسة زى عندنا
لكن تعالى عندنا بنلاقى صعوبة فى التعارف بين الولد والبنت
فى النهاية اخى
ربنا هو اللى قادر يحافظ على بناته واولاده
سلام المسيح يكون معاك


يبقى وصلنا لقناعة مشتركة وحل وسط بالنهاية وحوار مفيد
الى يدخل ياخد الى هو عاوزه ان كان بنت ولا ولد
وصفنا المشكلة من جميع النواحي وكل واحد وضع الى عنده وقناعاته
شكراااااااا للجميع الى شاركوا بهذا الحوار المفيد
شكرااااا" للاخ وليم ولبيشو وكيروو ولكليمو هههه
ولكل الى دخل واعطى رأيه والى سيدخل ايضا"
سلام الرب يسوع مع الجميع

 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
ياجماعه مش حكاية ملابس الفتاه ماهى البنت كانت بترتدى ملابس ابشع من كده فى الستنات والسبعنات ايه اللى اتغيير سوى ان القيم هى اللى اندثرت وسن الزواج يجعل العنوسه تشمل البنت والولد ايضا​







معاك يا رانا لاكن انا توقفت هنا
لما سمعت كلمة انه كل بلد وليها (عادتها)
هنا ما ليش حق اتكلم عن بلد غيري
وصلنا لحل وسط
الباقي بيرجع ليكم
شكرااااااا ليك اختى
وعلى ابداء رأيك المهم جدااااااااااا
سلام المسيح

 

وليم تل

زعيم ح الغلاسة
عضو مبارك
إنضم
6 ديسمبر 2007
المشاركات
9,035
مستوى التفاعل
75
النقاط
0
معلش اخى وليم واخى كليم اختلف معاكم فى نقاط واتفق معاكم فى نقاط
لما الشاب يعاكس واحدة محترمة غير مثيرة لشهواته فهو ده الانحلال الاسرى والدينى اللى حضرتك تقصده اخى وليم
لكن لما الشاب يلاقى فتاة لبسها يبعث فى نفسيته الاثارة وتبعث بداخله رغبه شهوانية وتكون غير محترمة هل فى الموقف ده انقول عيب الشاب برضه والبنت ملهاش ذنب
كل حاجة ليها حدود

اخى الحبيب كيرو
مقولتك السابقة تتكلم على نوعية خاصة من البنات وهى البنت غير المحترمة
ليس فى ملبسها فقط وانما الاكثر تصرفها فى المشى فقد تكون لا تلبس
زى خليع يثير الشهوة اكثر من حركاتها الاهتزازية ذات الميوعة وهنا تكون فتاة
مستهترة وعليها لا يتم التعميم وحرمان البنات من لبس ما يشاؤن
وهنا تكون الفتاة مسؤلية عن كل ما يحدث لها وهم قلة
وبالنسبة للجزئية الاخرى من مقولتك والخاصة بالشاب اجد
انك تشبهه بحيوان هائم يبحث عن فريسة تثير فية شهوتة الغريزية
وهؤلاء ايضا حالة خاصة نتيجة الجهل والافتقار الدينى والمخدرات
وبالتالى المشكلة ليست فى زى البنات ولكنها بالدرجة الاولى
افتقاد الاخلاق والوازع الدينى والاخلاقى وهناك حالات تحرش
لبنات لبسا وشكلا لا يوحى باى خلاعة او عرى وحتى شكلا
انسانة غير مقبولة بل قد تكون دميمة ولكنها بالنسبة للشاب
الغير مدرك والمذهب الفكر مجرد اشباع شهوة حيوانية لا اكثر ولا اقل
ودمت بود
 

وليم تل

زعيم ح الغلاسة
عضو مبارك
إنضم
6 ديسمبر 2007
المشاركات
9,035
مستوى التفاعل
75
النقاط
0
اخي العزيز وليم..
سلام المسيح..
احب - لو تسمحلي - اقول رأي في كلامك..
كلامك كل صح.. لكن امر مسلم بيه..
هل حد يقدر يغير نظرة الواد دي؟
هل اقدر اقوله متبصش ومتعاكسش..
لا طبعا...
بعدين دي طبيعة المجتمع المصري والشرقي..
يبقي لازم اخلي بالي وماكونش عثرة لحد...
اعمل اللي رب المجد قالي عليه وخلاص...
اسف للتعليق والمقاطعة... اخي كليمو ولاخي وليم..

اخى الحبيب بيشو
ما فيش حاجة اسمها دة واقع المجتمع المصرى والاجتماعى
انهاردة العالم اصبح مجرد مدينة صغيرة كلة مفتوح على بعضة
والمفروض ان نقول ان السبب هو انفلات الاخلاق والافتقار الدينى
مع تفشى البطالة والفقر والمخدرات جعلت بعض وليس كل الشباب
غير مدرج بانة يتحول بغريزتة غير المسيطرة الى حيوان وليس انسان
وهذا لا يفرق معة جميلة ام دميمة تلبس او لا تلبس
والدليل التحرش بمحجبات بل والادهى بمنقبات فماذا نقول بعد ذلك
الا انها حجة لضعفنا وعدم مقدرتنا على منع التحرش ونضعة
على مسؤلية البنت حتى نتحكم فى كل حياتها اكثر واكثر
ومشكلتنا هنا فى الشرق الاوسط اننا مجتمع ذكورى منبطح
ودمت بود
 

fns

جروب ربنا موجود
عضو مبارك
إنضم
14 نوفمبر 2007
المشاركات
2,160
مستوى التفاعل
24
النقاط
0
طيب اخى الحبيب وليم لو حبينا ننصح اخوتنا البنات ماذا نقول لهم حتى يتجنبوا مثل هذه المواقف
 

وليم تل

زعيم ح الغلاسة
عضو مبارك
إنضم
6 ديسمبر 2007
المشاركات
9,035
مستوى التفاعل
75
النقاط
0
طيب اخى الحبيب وليم لو حبينا ننصح اخوتنا البنات ماذا نقول لهم حتى يتجنبوا مثل هذه المواقف

حقا سؤال رائع من انسان رائع متزن
كيرو
اقول لها البسى ما يحلو لك ولكن...............!!!!!!!!!
لكل مكان وزمان ملبسة الذى يناسبة
فاماكن العبادة لها زى والعمل كذلك والجامعة والمدرسة والمناسبات .............الخ
والانتقاء فى ملبسها ومظهرها يكون نابع من شخصيتها وتعاليمها وليس تقليدا اعمى
والبساطة مع الزوق مع المشية المحترمة هى منبع انوثتها اما البهرجة
الشاذة وغير الطبيعية فستكون دليل على رعونة وضعف شخصية
مع الابتعاد كليا عن الاماكن الهادئة الانفرادية لانها مبعث اى خطر
والابتعاد كذلك عن الاماكن المزدحمة جدا حتى لا تتعرض لاى احتكاك غبى
ومراعاة مواعيد خروجها وعودتها وطريق سيرها حتى تضمن الامان
ويفضل الا تحاول السير بمفردها خاصة ليلا ويكون معها زميلاتها وان
لم يكن عليها المشى بانتباة لم حولها حتى تستطيع التصرف مع اى موقف فجائى
الا تستمع لاى معاكسة من شباب ارعن ولا تحاول الرد علية واذا زاد عن حدة
تدخل اى محل فى طريقها حتى يذهبوا او تطلب مساعدة صحبة باعتبارها
تمشى فى طريق عام وليس فرعى كما ذكرت سابقا
ودمت بود
 

fns

جروب ربنا موجود
عضو مبارك
إنضم
14 نوفمبر 2007
المشاركات
2,160
مستوى التفاعل
24
النقاط
0
بجد اخى الحبيب وليم واخى الحبيب كليمو انا استمتعت معاكم بالمناقشة
وبجد انتوا الاتنين عقلية متميزة الواحد ممكن يتعلم منها الكثير والكثير
وقليل قوى لما ممكن نلاقى شخصين مثلكم بعقلية مثل عقليتك
اشكرك اخى الحبيب وليم واخى الحبيب كليمو على مشاركتكم الجميلة والهادفة
ولكم منى خالص الشكر والتقدير
ودمتم بود
 
التعديل الأخير:

جيلان

انت لى
مشرف سابق
إنضم
19 سبتمبر 2007
المشاركات
14,421
مستوى التفاعل
445
النقاط
0
اولا عايزة اقول رأيى
احنا مش هنعد نجيب الهم على الولد او البنت

الصح صح والغلط غلط بغض النظر عن الجنس ( ولد او بنت )
التربية هى الاهم يعنى

الولد لو عاكس بنت ومامته معاه من وهو صغير مامته هتبوسة وتسقفله وتقله برافوا عليك... ليييه ؟ عشن طبعا ده ولد ومجتمعنا اخد ان الولد يعمل الى هو عايزه
بس البنت لا
وده السبب الى بيخلى البنات فى اماكن متقدرش تروحها لوحدها وده طبعا بينفى لحق الحرية الى مفروض زى ما قال كليم ربنا مديهالها
هى صح او غلط ربنا هيحاسبها مش انت
اه يا بيشو ( ويل لمن تأتى منه العثرات ) لكن بردوا ربنا هو الى هيحاسب

نيجى بقى للبنت بغض النظر عن المجتع
احنا لازن نبقى رموز للمسيح فى افعالنا وكلامنا وملابسنا وكل شىء
يعنى مهما كان المجتمع بينظر للبنت بانى نظرة فانتى نفسك لا يرضيكى ان ينظر لكى ولد نظرة وحشة
لكن للاسف لازم نعمل حسابهم رغم انى مش مقتنعة اننا نعمل حساب لحد وان كل واحد حر بس ده المجتمع الى عايشة فيه الى على رأى مستر وليم بينظر للمرأة على انها فريسة

بجد رأى وليم رائع مثل كل ارائه الى بتعجبنى
يعنى فى مصر مثلا زمان كان الموضة باللبس القصير ومع ذلك كان عادى جدا ومافيش اى مشكلة والكت كمان كان عادى
اتفرج دلؤتى لو بنت لبسة جيبة مش هقلك قصيرة لا جيبة عادية جدا
شوف الكلام الى هتاخده

وعلى فكرة بردوا العيب فى التربية ده دلؤتى فى بنات بتعاكس
بردوا زى ما قلت على الولد
لان اهلها لما عملت كدى مرة محدش قلها ده عيب
طيب ليه البنات الى بتعاكس اقل من الولاد
لان معظم الاهالى مؤمنة ان الولد برحته على الاخر ويعمل الى عايزه لكن البنت بتعلمها الصح من الغلط
وبنلاقى اسرة واحدة ( فيها بنت مؤدية جدا وابن العكس )

موضوع مهم جدا كليم
ربنا يبارك حياتك


للعلم انا حتى قول رأيى هذا كنت قد قرأت حتى الصفحة الثانية فقط واى تعليق على رأى الاخوة ممكن يُتبع وممكن لا لان كل واحد حر طبعا
 
التعديل الأخير:

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
اشكرك اخي العزيز كيرو على كل ردودك
نحنا نتحاور لنحصل على الاحسن
واضح غيرتكم على بناتنا المسيحيات
ولولا المحبة الاخوية لما اهتممنا جميعا
ولو استمر الحوار سيستمر كما يقول
اخينا وليم بود بدون ان يترك اي اثر
بالعكس مشكورين جمعا" للحوار البناء
سلام الرب يسوع يظللكم




 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
اخي وليم ... اخي كيرو...
اختنا جيلان دخلت الموضوع
من جديد
الامر يتعلق بجنسهم وهي محاورة بارعة
مع شرح مميز
سلام المسيح
 

mero_engel

بنت المسيح
مشرف سابق
إنضم
18 سبتمبر 2007
المشاركات
13,193
مستوى التفاعل
262
النقاط
0
الإقامة
في حضن يسوع
يا جماعه اسمحولي اشاركم الحوار

انا راي انه الغلط مش بيرجع لا علي الفتاه وحدها ولا علي الشاب وحده
ولكن بيكون الخطا مشترك بينهم

اولا لاني البنت لازم تحترم دينها وتحترم جسدها اللي هو مش ملكها
وفي نفس الوقت لازم نراعي مشاعر الشاب

لانه مجتمعنا بقي صعب في كل النواحي الاقتصاديه
ولازم مراعه مشارعهم

اما بالنسبه للولد
فلو انسان متدين فعلا هيعرف يحمي نفسه
لكن الشباب اللي بيبقي عنده استعداد اصلا للانحراف فا وقتها صعب اننا نلقي اللوم علي الفتاه
واعتقد انه العادات والتقاليد ليست عامل قوي في اللي بنمر بيه
لكن ظروفنا الاقتصاديه اللي بيمر بيها الشاب قد تكون سبب قوي
اسفه علي الاطاله
تقبلو مروري
 
أعلى