البطاركة هم امتداد الرسل في الكهنوت وليس في التقليد الرسولي صح ولا غلط
في الكهنوت كل كاهن هو صورة للمسيح نفسه ، لانه مش امتياز ، دي خدمة وعلى صورة المسيح، دا حاجة والتعليم حاجة ، كما قلنا " التقليد الرسولي " هو الإيمان المسلم مرة للقديسيين ..
البطاركة هم امتداد الرسل في الكهنوت وليس في التقليد الرسولي صح ولا غلط
مجمع اورشليم الاول كان للفصل فى قضية ختان الامم دا كان شئ ضرورى واقف عثرة امام قبول الامم للمسيحيعني لما الرسل يعملوا مجمع مقدس سنة 51م (تقريباً مش فاكر اوي) والمجمع يُقِر حاجة، يبقى خلاص ما أقروه دخل في نطاق التقليد وبالتالي الطقوس زي مثلاً الصيام (بما انه المثل) مُستمد من من التقليد الكتابي والتقليد الشفوي، وبالتالي الاجيال القادمة (مثلما نحن) هاتصوم بنفس الطريقة لأن دي طقوس تم تسليمها لنا منذ القدم.
الترتيب دا حسب كنيستك ولم نستلم من الرسل نصوص واضحة تقرأ فى الزيجة او فى اى شئ اخرنفس القيام، طقس القداس الإلهي والزيجة والمعمودية والرسامة و و و كلها طقوس أخدناها من التلاميذ والرسل اللي اخدوها من المسيح.
شوف انت بتتبع كنيسة ايه واتبع تقليدهالأن انا لو اعتبرت ان التقليد هو فقط دعوة للصوم يبقى كده هايدخل عامل لا يتحكم بالموضوع،
بوضع الايدى كما كان الرسلفلو أخدنا دلوقتي طقس زي الزيجة او رسامة الكهنة وقولنا ان الجوهر هو الزيجة، طب والطقس بقى هانعمل الزيجة دي إزاي اذا لم نكن قد تسلمناها؟
لو علموك ان الامر بصيام اربعين يوم كان امر رسولى يبقى غلطياريت استاذي توضيح اكثر في النقطة دي، انا عن نفسي مثلاً مش عارف المراحل اللي مرت على كل طقس كمثال: الصوم الكبير انا علموني انه كان اربعين يوم فقط وبعدين تم اضافة ليه اسبوع الاستعداد وبعدين تم ضم ليه (وليس إضافة) اسبوع الآلام والسبوت وسبت النور.
التقاليد الرسولية مستمرة فى الكنيسة بالتسليمهل التقليد انتهي بموت الرسل؟
الجملة دي مش دقيقة،
اولا : البطارقة مش امتداد الرسل هم إمتداد " التقليد الرسولي ".
ثانيا : الرسل من ضمنهم التلاميذ ، اقصد الرسل الـ 82
لا ثواني،
الرسل سلموا الصوم ، ولكن لم يسلموا ساعات الصوم وطريقته وووو، فهذا تقرره سلطة الكنسية الجامعة كمصدر قانوني ..
انت عندك خلط بين " ترتيبات الطقس" وبين " الطقس " ..
لأ طبعاً، تم اضافة حاجات ليه من خلال القديس كيرلس وعلشان كده اتسمى القداس الكيرلسيناخد مثال،،، قداس مار مرقس، هل هو نفسه الآن بنفس ما كتبه مارمرقس؟
اللي ليه السلطة هو المجمع المقدس برأسة الاب البطركدلوقتي بقى السؤال لك ، مين اللي ليه السلطة دي اللي يضيف ؟
ايوة استاذي انا فهمت ان التقليد هو العقائد الاساسية اللي اي حد يؤمن بها يُسمى مسيحي، اللي بناء عليها بنقول ان الطائفة دي مسيحية والطائفة دي غير مسيحية.حبيبي ، انت نسيت كل اللي قلناه في ثانية!!
قلنا ان التقليد هو العقائد الإيمانية الأساسية، وليس أفعال طقسية..
يعني اية " تقليد " اللي تقصدها ؟ ويعني اية " انتهى "؟
تمام استاذي، اللي عاوز افهمه بقى بناء على إيه الكنيسة تقول مثلاً ان صوم الميلاد 40 يوم؟ إلا لو مكنتش استلمته من الاباء اللي هما استلموه من الرسل اللي استلموه من التلاميذ اللي استلموه من المسيح؟.
مجمع اورشليم الاول كان للفصل فى قضية ختان الامم دا كان شئ ضرورى واقف عثرة امام قبول الامم للمسيح
قرار مجمع اورشليم يسرى على كل الكنيسة قديمها وحديثها مش لازم تتهود علشان تؤمن بالمسيح
مسئلة الصوم تقليد مسلم لكن ترتيب الصوم دا حسب تقليد كل كنيسة
على ما اتذكر ان الصوم الاربعينى اللى انت بتصومه فى مصر دا كان فى الكنيسة الاولى قبل عيد الفصح بيصوموا الجمعة العظيمة فقط ويسمى صيام الفصح وكما كان معروف صيام الاربعاء والجمعة واشار اليها الدياديكية
حتى ديونسيوس اللى بيعتبر خليفة اروجان فى اسكندرية قال ان الصيام لا يمتد اكتر من 6 ايام
بداية من القديس اثناسيوس ابتدت الكنيسة القبطية تصوم الصيام الاربعينى كاملا
لان الصوم مش فريضة وواجب الصوم ضرورى لجهاد الانسان الروحى فتقرره الكنيسة حسبما ترى احتياج ابنائها الروحيين وتعرض لتطورات كتير
الترتيب دا حسب كنيستك ولم نستلم من الرسل نصوص واضحة تقرأ فى الزيجة او فى اى شئ اخر
شوف انت بتتبع كنيسة ايه واتبع تقليدها
بوضع الايدى كما كان الرسل
لو علموك ان الامر بصيام اربعين يوم كان امر رسولى يبقى غلط
التقاليد الرسولية مستمرة فى الكنيسة بالتسليم
لكل تقليد كل كنيسة فكل كنيسة لديها تراث من الاباء لا ينقطع الى نهاية الزمن
لأ طبعاً، تم اضافة حاجات ليه من خلال القديس كيرلس وعلشان كده اتسمى القداس الكيرلسي
دا فكر إسلامي، اللي هو فكر " الله ورسوله "!،بس اللي عاوز أفهمه ان الطقوس دي بناء عليها بيبقى في حلول روح قدس (أسرار الكنيسة)، وأحنا منين عرفنا طقوس او ترتيب طقوس زي الزيجة والكهنوت والمعمودية لو مكناش استلمناها من الرسل نفسهم اللي علمونا هذه الطقوس واللي استلموها من السيد المسيح (خلال الخمسين يوم بعد القيامة لما كان بيعلمهم الامور المختصه بملكوت السموات).
قرأت الكلام ومش شايف فيه وجه استدلال ، فهمني انت بتستدل بإية تحديدا، فانا عارف ان الرسل وضعوا الطقس، هو انا معقولة اقول عكس كدا ؟مقدمة الديسقولية بتعريب ابونا مرقس داود
متفق تماما ، ولكن كلمة التقليد اللي بألأحمر دي " تقليد كنسي " إمتدادا للـ " تقليد الرسولي " ...فهما سلمونا الطقوس بترتيباتها، زي طقس الزيجة والمعمودية وطقس القداس الإلهي ومع مرور الزمن خلفاء التلاميذ والرسل (اللي هما البطاركة) اجتمعوا بالمجمع المقدس او الكنيسة برأسه الاب البطرك بتاعها أقر حاجة أضافية لما هو تسلمه (لأن الاب البطرك ده زيه زي القديس مارمرقس في السلطة وواخد من نفس نفخة الروح القدس اللي اخدوها التلاميذ في يوم الخماسين) وبالتالي ما يُقِرهُ الاب البطرك + المجمع المقدس يدخل في نطاق التقليد اللي أصبح مُلزم (يلتزم به) للكنيسة ولمن بعدهم من أجيال (أصبح امتداد للتقليد الرسولي الذين استلموه).
تمام ..اللي ليه السلطة هو المجمع المقدس برأسة الاب البطرك
تمام ، يبقى الأصل رسولي والزيادات كنسية قانونية ..
هو دا اللي اقصد اقوله لك، ان الطقس أصله رسولي ولكن قوانين الكنيسة قد تكون زادت ترتيبها ..
دا فكر إسلامي، اللي هو فكر " الله ورسوله "!،
الفكرة مش كدا في المسيحيية، الطقس فعلا سلمه الرسل، لكن مش الطقس الحالي كله، بمعنى ان زي ما انت قلت في قوانين كنسية عبر السنين اضافت للطقس هذا
طب مهو ده اللي قصدته، أن الرسل نفسهم سلموا الكنيسة الطقوس بترتيباتها، يبقى انا فاهم صح، ولكن الفكرة اني معرفش الفرق بين التقليد الرسولي والتقليد الكنسي .. دي جديدة عليافالرسل وضعوا الطقس نفسه ووضعوا ترتيباته ، وأضافت عليها الكنيسة عبر العصور بالقوانين الكنسية .. ( كدا هانخش في اللاهوت الطقسي ) ..
الكلام اللي انا عملته بالاصفر اللي هو بيقول انها تبقى قوانين لكل الكنائس، مش ده معناه ان هما سلموا ليهم الطقوس بترتيبها وبقيت اوامر للكنائس كلها تتبعها؟ ولا حسب ما بدأت افهم ان هما سلموهم التقليد الرسولي مش التقليد الكنسي؟قرأت الكلام ومش شايف فيه وجه استدلال ، فهمني انت بتستدل بإية تحديدا، فانا عارف ان الرسل وضعوا الطقس، هو انا معقولة اقول عكس كدا ؟
تمامن يبقى كده عندنا تقليد رسولي وتقليد كنسيتمام ..
دا بقى اسمه التقليد الكنسي ..
تمحبيبي ، ياريت تعدل ردك على الأخ اوريجانوس لان ممنوع اي حد يعلق على كلام اي حد طالما مش كلامي انا او دكتور يوحنا عشان مايحصلش مناقشات جانبية او مشاكل ..
تمام مافيش مشكلة، خدامك ...طب مهو ده اللي قصدته، أن الرسل نفسهم سلموا الكنيسة الطقوس بترتيباتها، يبقى انا فاهم صح، ولكن الفكرة اني معرفش الفرق بين التقليد الرسولي والتقليد الكنسي .. دي جديدة عليا
الكلام اللي انا عملته بالاصفر اللي هو بيقول انها تبقى قوانين لكل الكنائس، مش ده معناه ان هما سلموا ليهم الطقوس بترتيبها وبقيت اوامر للكنائس كلها تتبعها؟ ولا حسب ما بدأت افهم ان هما سلموهم التقليد الرسولي مش التقليد الكنسي؟
طبعا ، في لاهوت عقيدي وفي لاهوت طقسي ..تمامن يبقى كده عندنا تقليد رسولي وتقليد كنسي
دي حاجة جديده عليا
المحاضرات على فكرة مرفوعة على الميديافير .. فين المشكلة؟حوالى يومين مش عارف احمل الدراسة نهائى اكيد المشكلة عندى
عايز طريقة مٌبسطة عن كدة وياريت تكون ورد علشان اعرف اقتبس فى المناقشة
يعنى رفع الدراسة من على الجهاز على المنتدى معلش هى رذالة وهو سبب تاخيرى فى المناقشة
ايت المحاضره الثالثه
لماذا تأخّرَ الرسل في كتابة البشائر الأربعة والأسفار الأخرى؟، الحقيقة هى أن لكي نجيب على هذا السؤال فعلينا بسؤال آخر يسبق هذا السؤال وهو : هل كان على الرسل أن يكتبوا فور صعوب رب المجد جسدياً ؟ ،