مناقشات دورة اللاهوت الدفاعي - المستوى الأول - المحاضرة الثانية

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
البطاركة هم امتداد الرسل في الكهنوت وليس في التقليد الرسولي صح ولا غلط

في الكهنوت كل كاهن هو صورة للمسيح نفسه ، لانه مش امتياز ، دي خدمة وعلى صورة المسيح، دا حاجة والتعليم حاجة ، كما قلنا " التقليد الرسولي " هو الإيمان المسلم مرة للقديسيين ..
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
يعني لما الرسل يعملوا مجمع مقدس سنة 51م (تقريباً مش فاكر اوي) والمجمع يُقِر حاجة، يبقى خلاص ما أقروه دخل في نطاق التقليد وبالتالي الطقوس زي مثلاً الصيام (بما انه المثل) مُستمد من من التقليد الكتابي والتقليد الشفوي، وبالتالي الاجيال القادمة (مثلما نحن) هاتصوم بنفس الطريقة لأن دي طقوس تم تسليمها لنا منذ القدم.
مجمع اورشليم الاول كان للفصل فى قضية ختان الامم دا كان شئ ضرورى واقف عثرة امام قبول الامم للمسيح
قرار مجمع اورشليم يسرى على كل الكنيسة قديمها وحديثها مش لازم تتهود علشان تؤمن بالمسيح
مسئلة الصوم تقليد مسلم لكن ترتيب الصوم دا حسب تقليد كل كنيسة
على ما اتذكر ان الصوم الاربعينى اللى انت بتصومه فى مصر دا كان فى الكنيسة الاولى قبل عيد الفصح بيصوموا الجمعة العظيمة فقط ويسمى صيام الفصح وكما كان معروف صيام الاربعاء والجمعة واشار اليها الدياديكية
حتى ديونسيوس اللى بيعتبر خليفة اروجان فى اسكندرية قال ان الصيام لا يمتد اكتر من 6 ايام
بداية من القديس اثناسيوس ابتدت الكنيسة القبطية تصوم الصيام الاربعينى كاملا

لان الصوم مش فريضة وواجب الصوم ضرورى لجهاد الانسان الروحى فتقرره الكنيسة حسبما ترى احتياج ابنائها الروحيين وتعرض لتطورات كتير
نفس القيام، طقس القداس الإلهي والزيجة والمعمودية والرسامة و و و كلها طقوس أخدناها من التلاميذ والرسل اللي اخدوها من المسيح.
الترتيب دا حسب كنيستك ولم نستلم من الرسل نصوص واضحة تقرأ فى الزيجة او فى اى شئ اخر
لأن انا لو اعتبرت ان التقليد هو فقط دعوة للصوم يبقى كده هايدخل عامل لا يتحكم بالموضوع،
شوف انت بتتبع كنيسة ايه واتبع تقليدها
فلو أخدنا دلوقتي طقس زي الزيجة او رسامة الكهنة وقولنا ان الجوهر هو الزيجة، طب والطقس بقى هانعمل الزيجة دي إزاي اذا لم نكن قد تسلمناها؟
بوضع الايدى كما كان الرسل
ياريت استاذي توضيح اكثر في النقطة دي، انا عن نفسي مثلاً مش عارف المراحل اللي مرت على كل طقس كمثال: الصوم الكبير انا علموني انه كان اربعين يوم فقط وبعدين تم اضافة ليه اسبوع الاستعداد وبعدين تم ضم ليه (وليس إضافة) اسبوع الآلام والسبوت وسبت النور.
لو علموك ان الامر بصيام اربعين يوم كان امر رسولى يبقى غلط
هل التقليد انتهي بموت الرسل؟
التقاليد الرسولية مستمرة فى الكنيسة بالتسليم
لكل تقليد كل كنيسة فكل كنيسة لديها تراث من الاباء لا ينقطع الى نهاية الزمن
 

ROWIS

رويس
عضو مبارك
إنضم
3 يوليو 2007
المشاركات
2,619
مستوى التفاعل
388
النقاط
83


الجملة دي مش دقيقة،
اولا : البطارقة مش امتداد الرسل هم إمتداد " التقليد الرسولي ".
ثانيا : الرسل من ضمنهم التلاميذ ، اقصد الرسل الـ 82
لا ثواني،

الرسل سلموا الصوم ، ولكن لم يسلموا ساعات الصوم وطريقته وووو، فهذا تقرره سلطة الكنسية الجامعة كمصدر قانوني ..
انت عندك خلط بين " ترتيبات الطقس" وبين " الطقس " ..
ناخد مثال،،، قداس مار مرقس، هل هو نفسه الآن بنفس ما كتبه مارمرقس؟
لأ طبعاً، تم اضافة حاجات ليه من خلال القديس كيرلس وعلشان كده اتسمى القداس الكيرلسي
بس اللي عاوز أفهمه ان الطقوس دي بناء عليها بيبقى في حلول روح قدس (أسرار الكنيسة)، وأحنا منين عرفنا طقوس او ترتيب طقوس زي الزيجة والكهنوت والمعمودية لو مكناش استلمناها من الرسل نفسهم اللي علمونا هذه الطقوس واللي استلموها من السيد المسيح (خلال الخمسين يوم بعد القيامة لما كان بيعلمهم الامور المختصه بملكوت السموات).
مقدمة الديسقولية بتعريب ابونا مرقس داود
38846015.png

72244328.png

48207822.png

55684717.png

زي ما مكتوب تكون اوامر لكل الكنائس المسيحية
فهما سلمونا الطقوس بترتيباتها، زي طقس الزيجة والمعمودية وطقس القداس الإلهي ومع مرور الزمن خلفاء التلاميذ والرسل (اللي هما البطاركة) اجتمعوا بالمجمع المقدس او الكنيسة برأسه الاب البطرك بتاعها أقر حاجة أضافية لما هو تسلمه (لأن الاب البطرك ده زيه زي القديس مارمرقس في السلطة وواخد من نفس نفخة الروح القدس اللي اخدوها التلاميذ في يوم الخماسين) وبالتالي ما يُقِرهُ الاب البطرك + المجمع المقدس يدخل في نطاق التقليد اللي أصبح مُلزم (يلتزم به) للكنيسة ولمن بعدهم من أجيال (أصبح امتداد للتقليد الرسولي الذين استلموه).


دلوقتي بقى السؤال لك ، مين اللي ليه السلطة دي اللي يضيف ؟
اللي ليه السلطة هو المجمع المقدس برأسة الاب البطرك

حبيبي ، انت نسيت كل اللي قلناه في ثانية!!

قلنا ان التقليد هو العقائد الإيمانية الأساسية، وليس أفعال طقسية..


يعني اية " تقليد " اللي تقصدها ؟ ويعني اية " انتهى "؟
ايوة استاذي انا فهمت ان التقليد هو العقائد الاساسية اللي اي حد يؤمن بها يُسمى مسيحي، اللي بناء عليها بنقول ان الطائفة دي مسيحية والطائفة دي غير مسيحية.
[/QUOTE]


مجمع اورشليم الاول كان للفصل فى قضية ختان الامم دا كان شئ ضرورى واقف عثرة امام قبول الامم للمسيح
قرار مجمع اورشليم يسرى على كل الكنيسة قديمها وحديثها مش لازم تتهود علشان تؤمن بالمسيح
مسئلة الصوم تقليد مسلم لكن ترتيب الصوم دا حسب تقليد كل كنيسة
على ما اتذكر ان الصوم الاربعينى اللى انت بتصومه فى مصر دا كان فى الكنيسة الاولى قبل عيد الفصح بيصوموا الجمعة العظيمة فقط ويسمى صيام الفصح وكما كان معروف صيام الاربعاء والجمعة واشار اليها الدياديكية
حتى ديونسيوس اللى بيعتبر خليفة اروجان فى اسكندرية قال ان الصيام لا يمتد اكتر من 6 ايام
بداية من القديس اثناسيوس ابتدت الكنيسة القبطية تصوم الصيام الاربعينى كاملا

لان الصوم مش فريضة وواجب الصوم ضرورى لجهاد الانسان الروحى فتقرره الكنيسة حسبما ترى احتياج ابنائها الروحيين وتعرض لتطورات كتير

الترتيب دا حسب كنيستك ولم نستلم من الرسل نصوص واضحة تقرأ فى الزيجة او فى اى شئ اخر

شوف انت بتتبع كنيسة ايه واتبع تقليدها

بوضع الايدى كما كان الرسل

لو علموك ان الامر بصيام اربعين يوم كان امر رسولى يبقى غلط

التقاليد الرسولية مستمرة فى الكنيسة بالتسليم
لكل تقليد كل كنيسة فكل كنيسة لديها تراث من الاباء لا ينقطع الى نهاية الزمن
تمام استاذي، اللي عاوز افهمه بقى بناء على إيه الكنيسة تقول مثلاً ان صوم الميلاد 40 يوم؟ إلا لو مكنتش استلمته من الاباء اللي هما استلموه من الرسل اللي استلموه من التلاميذ اللي استلموه من المسيح؟.
هي مربط الفرس بناء على ايه بنحدد ان طقس القداس يبدأ برفع بخور ثم تقديم الحمل ثم.. الخ؟

- هي المشكلة عندي في اني فاهم ان التقليد ده هو استلام الثوابت الإيمانية اللي لو آمن بها اي شخص يصبح مسيحي، ولكن اللي مش فاهمه بناء على ايه بنحدد ان الترتيب بيكون كذا ثم كذا؟
ولا دي هايحي في المستوى الثاني؟ ولا هايجي قدام شوية؟
 
التعديل الأخير:

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
لأ طبعاً، تم اضافة حاجات ليه من خلال القديس كيرلس وعلشان كده اتسمى القداس الكيرلسي

تمام ، يبقى الأصل رسولي والزيادات كنسية قانونية ..
هو دا اللي اقصد اقوله لك، ان الطقس أصله رسولي ولكن قوانين الكنيسة قد تكون زادت ترتيبها ..

بس اللي عاوز أفهمه ان الطقوس دي بناء عليها بيبقى في حلول روح قدس (أسرار الكنيسة)، وأحنا منين عرفنا طقوس او ترتيب طقوس زي الزيجة والكهنوت والمعمودية لو مكناش استلمناها من الرسل نفسهم اللي علمونا هذه الطقوس واللي استلموها من السيد المسيح (خلال الخمسين يوم بعد القيامة لما كان بيعلمهم الامور المختصه بملكوت السموات).
دا فكر إسلامي، اللي هو فكر " الله ورسوله "!،
الفكرة مش كدا في المسيحيية، الطقس فعلا سلمه الرسل، لكن مش الطقس الحالي كله، بمعنى ان زي ما انت قلت في قوانين كنسية عبر السنين اضافت للطقس هذا ،

فالرسل وضعوا الطقس نفسه ووضعوا ترتيباته ، وأضافت عليها الكنيسة عبر العصور بالقوانين الكنسية .. ( كدا هانخش في اللاهوت الطقسي ) ..


مقدمة الديسقولية بتعريب ابونا مرقس داود
قرأت الكلام ومش شايف فيه وجه استدلال ، فهمني انت بتستدل بإية تحديدا، فانا عارف ان الرسل وضعوا الطقس، هو انا معقولة اقول عكس كدا ؟

فهما سلمونا الطقوس بترتيباتها، زي طقس الزيجة والمعمودية وطقس القداس الإلهي ومع مرور الزمن خلفاء التلاميذ والرسل (اللي هما البطاركة) اجتمعوا بالمجمع المقدس او الكنيسة برأسه الاب البطرك بتاعها أقر حاجة أضافية لما هو تسلمه (لأن الاب البطرك ده زيه زي القديس مارمرقس في السلطة وواخد من نفس نفخة الروح القدس اللي اخدوها التلاميذ في يوم الخماسين) وبالتالي ما يُقِرهُ الاب البطرك + المجمع المقدس يدخل في نطاق التقليد اللي أصبح مُلزم (يلتزم به) للكنيسة ولمن بعدهم من أجيال (أصبح امتداد للتقليد الرسولي الذين استلموه).
متفق تماما ، ولكن كلمة التقليد اللي بألأحمر دي " تقليد كنسي " إمتدادا للـ " تقليد الرسولي " ...

اللي ليه السلطة هو المجمع المقدس برأسة الاب البطرك
تمام ..

دا بقى اسمه التقليد الكنسي ..





حبيبي ، ياريت تعدل ردك على الأخ اوريجانوس لان ممنوع اي حد يعلق على كلام اي حد طالما مش كلامي انا او دكتور يوحنا عشان مايحصلش مناقشات جانبية او مشاكل ..
 

ROWIS

رويس
عضو مبارك
إنضم
3 يوليو 2007
المشاركات
2,619
مستوى التفاعل
388
النقاط
83


تمام ، يبقى الأصل رسولي والزيادات كنسية قانونية ..
هو دا اللي اقصد اقوله لك، ان الطقس أصله رسولي ولكن قوانين الكنيسة قد تكون زادت ترتيبها ..

دا فكر إسلامي، اللي هو فكر " الله ورسوله "!،
الفكرة مش كدا في المسيحيية، الطقس فعلا سلمه الرسل، لكن مش الطقس الحالي كله، بمعنى ان زي ما انت قلت في قوانين كنسية عبر السنين اضافت للطقس هذا
فالرسل وضعوا الطقس نفسه ووضعوا ترتيباته ، وأضافت عليها الكنيسة عبر العصور بالقوانين الكنسية .. ( كدا هانخش في اللاهوت الطقسي ) ..
طب مهو ده اللي قصدته، أن الرسل نفسهم سلموا الكنيسة الطقوس بترتيباتها، يبقى انا فاهم صح، ولكن الفكرة اني معرفش الفرق بين التقليد الرسولي والتقليد الكنسي .. دي جديدة عليا

قرأت الكلام ومش شايف فيه وجه استدلال ، فهمني انت بتستدل بإية تحديدا، فانا عارف ان الرسل وضعوا الطقس، هو انا معقولة اقول عكس كدا ؟
الكلام اللي انا عملته بالاصفر اللي هو بيقول انها تبقى قوانين لكل الكنائس، مش ده معناه ان هما سلموا ليهم الطقوس بترتيبها وبقيت اوامر للكنائس كلها تتبعها؟ ولا حسب ما بدأت افهم ان هما سلموهم التقليد الرسولي مش التقليد الكنسي؟

متفق تماما ، ولكن كلمة التقليد اللي بألأحمر دي " تقليد كنسي " إمتدادا للـ " تقليد الرسولي " ...

تمام ..

دا بقى اسمه التقليد الكنسي ..
تمامن يبقى كده عندنا تقليد رسولي وتقليد كنسي
دي حاجة جديده عليا

حبيبي ، ياريت تعدل ردك على الأخ اوريجانوس لان ممنوع اي حد يعلق على كلام اي حد طالما مش كلامي انا او دكتور يوحنا عشان مايحصلش مناقشات جانبية او مشاكل ..
تم
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
طب مهو ده اللي قصدته، أن الرسل نفسهم سلموا الكنيسة الطقوس بترتيباتها، يبقى انا فاهم صح، ولكن الفكرة اني معرفش الفرق بين التقليد الرسولي والتقليد الكنسي .. دي جديدة عليا
تمام مافيش مشكلة، خدامك ...

الكلام اللي انا عملته بالاصفر اللي هو بيقول انها تبقى قوانين لكل الكنائس، مش ده معناه ان هما سلموا ليهم الطقوس بترتيبها وبقيت اوامر للكنائس كلها تتبعها؟ ولا حسب ما بدأت افهم ان هما سلموهم التقليد الرسولي مش التقليد الكنسي؟


افهمني ، مار مرقس سلم قداس ، القداس دا عبارة عن " طقوس " ، هل القداس اللي سلمه مارمرقس، هو نفسه ما هو موجود الآن أم مضاف عليه ما اضافته القوانين الكنسية والمجامع ؟ بالطبع مضاف عليه ، طالما مضاف عليه فهو " حاليا " تقليد كنسي، ولكنه " في أصله " تقليد رسولي،، لكن عشان كدا القداس مش نفسه بالظبط في كل الكنائس ، لان دا تقليد " كنسي " مش رسولي " لكن الرسولي في كل الكنائس ...
تمامن يبقى كده عندنا تقليد رسولي وتقليد كنسي
دي حاجة جديده عليا
طبعا ، في لاهوت عقيدي وفي لاهوت طقسي ..
 

بايبل333

حن يارحمــــــن
إنضم
27 سبتمبر 2010
المشاركات
7,650
مستوى التفاعل
582
النقاط
113
الإقامة
+تكفيك نعمتي+
عندى طلب بعذر علية
ممكن احمل المقالة عن طريق الورد ......؟
بس بعيد عن برنامج الشيرد لان البرنامج حتى لان لا يعمل معاى نهائى
فيعنى لو حد ينفع يرفعة بسهولة عن كدة
معلش هو رذالة
 

بايبل333

حن يارحمــــــن
إنضم
27 سبتمبر 2010
المشاركات
7,650
مستوى التفاعل
582
النقاط
113
الإقامة
+تكفيك نعمتي+
حوالى يومين مش عارف احمل الدراسة نهائى اكيد المشكلة عندى
عايز طريقة مٌبسطة عن كدة وياريت تكون ورد علشان اعرف اقتبس فى المناقشة
يعنى رفع الدراسة من على الجهاز على المنتدى معلش هى رذالة وهو سبب تاخيرى فى المناقشة
 

ROWIS

رويس
عضو مبارك
إنضم
3 يوليو 2007
المشاركات
2,619
مستوى التفاعل
388
النقاط
83
حوالى يومين مش عارف احمل الدراسة نهائى اكيد المشكلة عندى
عايز طريقة مٌبسطة عن كدة وياريت تكون ورد علشان اعرف اقتبس فى المناقشة
يعنى رفع الدراسة من على الجهاز على المنتدى معلش هى رذالة وهو سبب تاخيرى فى المناقشة
المحاضرات على فكرة مرفوعة على الميديافير .. فين المشكلة؟
ولا انت تقصد برنامج الـ WORD مش عندك اساساً؟
 

ElectericCurrent

أقل تلميذ
عضو مبارك
إنضم
27 مارس 2009
المشاركات
5,310
مستوى التفاعل
882
النقاط
113
الإقامة
I am,Among the Catechumens
الاخوة الاحباء
توافقوننى الرأى أن من قوانين منتدانا
1- عدم الخروج من الموضوع الرئيسي الى تفريعات جانبية.
2- عدم الخوض فى التفريقات المذهبية والطائفية ...وعدم الانحصار والتقوقع فى الفكر الذاتى .- نحن متفقون تماما.يا اخوتى الاحباء ويا أخى الحبيب رويس
دمتم بالف خير
 

Servant Of Christ

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
14 أكتوبر 2011
المشاركات
2,239
مستوى التفاعل
227
النقاط
0
منتظر المحاظرة الثالثة , الشكر موصول للجميع
 

بايبل333

حن يارحمــــــن
إنضم
27 سبتمبر 2010
المشاركات
7,650
مستوى التفاعل
582
النقاط
113
الإقامة
+تكفيك نعمتي+
لماذا تأخّرَ الرسل في كتابة البشائر الأربعة والأسفار الأخرى؟، الحقيقة هى أن لكي نجيب على هذا السؤال فعلينا بسؤال آخر يسبق هذا السؤال وهو : هل كان على الرسل أن يكتبوا فور صعوب رب المجد جسدياً ؟ ،

الحمد لله قمت بالتحميل
عندى سوال فى النقطة هذة بس هو ياتى من عن طريق تاخر كتبة الاناجيل
لم تاخر الرب يسوع فى الخدمة فى سن الثلاثون .؟؟؟؟؟
 
أعلى