مناقشات دورة اللاهوت الدفاعي - المستوى الأول - المحاضرة الثانية

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
ياجماعة أحنا بنتوه منكم كدة ...
برجاء أنتظار أجابة القائمين على الدورة ...
 

ElectericCurrent

أقل تلميذ
عضو مبارك
إنضم
27 مارس 2009
المشاركات
5,310
مستوى التفاعل
882
النقاط
113
الإقامة
I am,Among the Catechumens
حملت المحاضرة وقرأءتها بإعجاب شديد للغاية
وكالعادة ----أكثر من رائعة
وكالعادة متابع بشغف بالغ وبشوق زائد
الرب يبارك هذا العمل مستخدما هذا المنتدى الرائع لاكرام وتمجيد إسمه القدوس
الرب يسوع يعمل بكم ومن خلالكم لبنيان الكنيسة
ألف ألف شكر وتقدير
متابع[/SIZE][/FONT][/COLOR]
 
التعديل الأخير:

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
ايوة طب مهو تقليد الكنيسة متأخد من التقليد .. وإلا يبقى التقليد ملهوش اي مرجعية
لا لان مش كل تقليد كنسى بيرجع لعصر الرسل
والا لوجدنا ان كل الكنائس الرسولية بتسير بنفس النظام فى تنظيم اصوامها وصلواتها
ودا مش حاصل
التقليد الرسولى هو ان المسيحين مدعوين للصيام
تحديد مواعيد الصيام ومدتها دا تقاليد كنسية انت غير كنيسة انطاكية غير كنيسة روما غير باقى الكنايس كل كنيسة وليها نظامها
لكن التقليد الرسولى هو دعوتنا للصيام

 

ROWIS

رويس
عضو مبارك
إنضم
3 يوليو 2007
المشاركات
2,619
مستوى التفاعل
388
النقاط
83

لا لان مش كل تقليد كنسى بيرجع لعصر الرسل
والا لوجدنا ان كل الكنائس الرسولية بتسير بنفس النظام فى تنظيم اصوامها وصلواتها
ودا مش حاصل
التقليد الرسولى هو ان المسيحين مدعوين للصيام
تحديد مواعيد الصيام ومدتها دا تقاليد كنسية انت غير كنيسة انطاكية غير كنيسة روما غير باقى الكنايس كل كنيسة وليها نظامها
لكن التقليد الرسولى هو دعوتنا للصيام

أهااا
يعني الجوهر واحد ولكن الطقوس مختلفه شوية
 

rania79

يســ ع ـــــــو
عضو مبارك
إنضم
11 أكتوبر 2011
المشاركات
7,924
مستوى التفاعل
439
النقاط
0
ميرسى ع المحاضرة جملتها وهقراها وليا عودة
 

egyptchristian

تراب ورماد
عضو مبارك
إنضم
20 أبريل 2007
المشاركات
2,407
مستوى التفاعل
48
النقاط
0
تسجيل متابعة

أشكركم أخوتي الأحباء هل هذا المجهود الرائع في المحاضرات والرد على الأسئلة.
متابع للموضوع والمحاضرات (PDF) والأسئلة.
ربنا يعوض تعب محبتكم ويبارك في حياتكم وخدمتكم ويفرح قلوبكم.
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
الإجابة على سؤالك موجود بشكل واضح و صريح في المحاضرة :)
وهو :
"
بل ان كل رسول يكتب بحسب خلفيته الثقافية والعلمية ويعصمه الروح القدس من الخطأ "

آسف على تدخلي بالإجابة ..



رجاء عدم رد أي عضو على أي عضو مهما كان السؤال سهل او معروف او تعرفون الإجابة، رجاء..
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
إذ ا كان هناك تاخير منى فى مطالعة المحاضرات على ال - فورشير- فالسبب تقنى محض أنا أذهب للرابط المذكور واضغط داون لود
ولا يحدث واخيرا اضطررت ان احمل التول بار الخاص بالفور شير ظنا منى ان هذا يسهل الاطلاع -مما ادى الى تقل الجهاز وبطئه الشديد \\وعايز اتخلص من كل ال فور شير ومش عارف

هل تم تحميل المقالات؟


رجاء من الكل ، من يواجة صعوبة في التحميل لا يترك نفسه بدون تحميل ، فليخبرنا ..
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
انا لى سوائل بسيط بما ان الكتاب المقدس له شقان شقى روحى والاخر بشرى فالشق الروحى معروف وهو الروح القدس المسوقه للرسل فلا خلاف فيه اما الخلاف ففى الشق البشرى الذى يتعلق بالحروف او الالفاظ والسؤائل هل هناك اخطاء من الرسل فى كتابه الكتاب المقدس ؟؟؟؟؟

وشكرا على المخاضره القيمه


لا ، لا تفصل، الروح القدس من مهماته هو عصمة الرسل .. فلا خطأ
 

ROWIS

رويس
عضو مبارك
إنضم
3 يوليو 2007
المشاركات
2,619
مستوى التفاعل
388
النقاط
83

لا لان مش كل تقليد كنسى بيرجع لعصر الرسل
والا لوجدنا ان كل الكنائس الرسولية بتسير بنفس النظام فى تنظيم اصوامها وصلواتها
ودا مش حاصل
التقليد الرسولى هو ان المسيحين مدعوين للصيام
تحديد مواعيد الصيام ومدتها دا تقاليد كنسية انت غير كنيسة انطاكية غير كنيسة روما غير باقى الكنايس كل كنيسة وليها نظامها
لكن التقليد الرسولى هو دعوتنا للصيام


معلش انا فكرت شويتين، طب مهوالبطاركة او الكنيسة هي امتداد الرسل، والرسل امتداد للتلاميذ، والتلاميذ امتداد للمسيح.
يعني لما الرسل يعملوا مجمع مقدس سنة 51م (تقريباً مش فاكر اوي) والمجمع يُقِر حاجة، يبقى خلاص ما أقروه دخل في نطاق التقليد وبالتالي الطقوس زي مثلاً الصيام (بما انه المثل) مُستمد من من التقليد الكتابي والتقليد الشفوي، وبالتالي الاجيال القادمة (مثلما نحن) هاتصوم بنفس الطريقة لأن دي طقوس تم تسليمها لنا منذ القدم.
نفس القيام، طقس القداس الإلهي والزيجة والمعمودية والرسامة و و و كلها طقوس أخدناها من التلاميذ والرسل اللي اخدوها من المسيح.
لأن انا لو اعتبرت ان التقليد هو فقط دعوة للصوم يبقى كده هايدخل عامل لا يتحكم بالموضوع، بحيث كل يعمل لنفسه طريقة يصوم بيها مختلفة عن الكنيسة او عن ما تسلمته الكنيسة، فلو أخدنا دلوقتي طقس زي الزيجة او رسامة الكهنة وقولنا ان الجوهر هو الزيجة، طب والطقس بقى هانعمل الزيجة دي إزاي اذا لم نكن قد تسلمناها؟
ياريت استاذي توضيح اكثر في النقطة دي، انا عن نفسي مثلاً مش عارف المراحل اللي مرت على كل طقس كمثال: الصوم الكبير انا علموني انه كان اربعين يوم فقط وبعدين تم اضافة ليه اسبوع الاستعداد وبعدين تم ضم ليه (وليس إضافة) اسبوع الآلام والسبوت وسبت النور.
كمثال آخر: الصوم الصغير اللي هو 43 يوم: انا اعرف انه كان 40 يوم فقط ولكن بعد معجزة نقل المقطم تم إضافة ليه ثلاث أيام ليصير الصوم منذ القرن العاشر 43 ولم يتغير (ده يعتبر تقليد) -طبعاً في مقولات تانيه بخصوص الثلاث ايام زي حكاية هرقل واليهود وما فعلوه مع المسيحيين ولكن الاصح هي المعجزة بتاعة نقل المقطم.
- يعني بناء على ايه انا بحدد ان ده تقليد ولا ده مش تقليد؟ هل التقليد انتهي بموت الرسل؟ ولا هو مستمر باستمرار تلاميذ التلاميذ وصولا للاباء البطاركة الآن؟
ألحق أنزل الشغل بقى .. سلاموز
 

ElectericCurrent

أقل تلميذ
عضو مبارك
إنضم
27 مارس 2009
المشاركات
5,310
مستوى التفاعل
882
النقاط
113
الإقامة
I am,Among the Catechumens
تم التحميل
والمحاضرة خصوصا والدورة برمتها رائعة جدا
الرب يبارك وينمى عمله
ويستخدمكم لبنيان الكنيسة وتمجيد اسمه القدوس
واظهار الحقيقة الناصعة الجلية
رائع
متابع بشغف
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
هل في اسئلة حبيبي نسيتها ؟

لأ ...
أنا كنت باكلم الجماعة دول # 139
والأجابة وضعها الدكتور ...أشكرك
منتظر باقى أسئلة الأعضاء حتى يمكن ضمها لملخص الأسئلة فى المحاضرة الثانية ...متابع معك ...
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
معلش انا فكرت شويتين، طب مهوالبطاركة او الكنيسة هي امتداد الرسل، والرسل امتداد للتلاميذ، والتلاميذ امتداد للمسيح.

الجملة دي مش دقيقة،
اولا : البطارقة مش امتداد الرسل هم إمتداد " التقليد الرسولي ".
ثانيا : الرسل من ضمنهم التلاميذ ، اقصد الرسل الـ 82

يعني لما الرسل يعملوا مجمع مقدس سنة 51م (تقريباً مش فاكر اوي) والمجمع يُقِر حاجة، يبقى خلاص ما أقروه دخل في نطاق التقليد وبالتالي الطقوس زي مثلاً الصيام (بما انه المثل) مُستمد من من التقليد الكتابي والتقليد الشفوي، وبالتالي الاجيال القادمة (مثلما نحن) هاتصوم بنفس الطريقة لأن دي طقوس تم تسليمها لنا منذ القدم.
لا ثواني،

الرسل سلموا الصوم ، ولكن لم يسلموا ساعات الصوم وطريقته وووو، فهذا تقرره سلطة الكنسية الجامعة كمصدر قانوني ..

نفس القيام، طقس القداس الإلهي والزيجة والمعمودية والرسامة و و و كلها طقوس أخدناها من التلاميذ والرسل اللي اخدوها من المسيح.
انت عندك خلط بين " ترتيبات الطقس" وبين " الطقس " ..


لأن انا لو اعتبرت ان التقليد هو فقط دعوة للصوم يبقى كده هايدخل عامل لا يتحكم بالموضوع،
ليه؟ وفين الكنيسة ؟


فلو أخدنا دلوقتي طقس زي الزيجة او رسامة الكهنة وقولنا ان الجوهر هو الزيجة، طب والطقس بقى هانعمل الزيجة دي إزاي اذا لم نكن قد تسلمناها؟

ناخد مثال،،، قداس مار مرقس، هل هو نفسه الآن بنفس ما كتبه مارمرقس؟


ياريت استاذي توضيح اكثر في النقطة دي، انا عن نفسي مثلاً مش عارف المراحل اللي مرت على كل طقس كمثال: الصوم الكبير انا علموني انه كان اربعين يوم فقط وبعدين تم اضافة ليه اسبوع الاستعداد وبعدين تم ضم ليه (وليس إضافة) اسبوع الآلام والسبوت وسبت النور.

دلوقتي بقى السؤال لك ، مين اللي ليه السلطة دي اللي يضيف ؟

يعني بناء على ايه انا بحدد ان ده تقليد ولا ده مش تقليد؟
حبيبي ، انت نسيت كل اللي قلناه في ثانية!!

قلنا ان التقليد هو العقائد الإيمانية الأساسية، وليس أفعال طقسية..

هل التقليد انتهي بموت الرسل؟
يعني اية " تقليد " اللي تقصدها ؟ ويعني اية " انتهى "؟


 
إنضم
21 مارس 2008
المشاركات
7,802
مستوى التفاعل
771
النقاط
113
الإقامة
عائدٌ من القبر
الجملة دي مش دقيقة،
اولا : البطارقة مش امتداد الرسل هم إمتداد " التقليد الرسولي ".
ثانيا : الرسل من ضمنهم التلاميذ ، اقصد الرسل الـ 82

البطاركة هم امتداد الرسل في الكهنوت وليس في التقليد الرسولي صح ولا غلط
 
أعلى