عبود عبده عبود
مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
- إنضم
- 14 يوليو 2010
- المشاركات
- 16,645
- مستوى التفاعل
- 4,599
- النقاط
- 0
ياجماعة أحنا بنتوه منكم كدة ...
برجاء أنتظار أجابة القائمين على الدورة ...
برجاء أنتظار أجابة القائمين على الدورة ...
لا لان مش كل تقليد كنسى بيرجع لعصر الرسلايوة طب مهو تقليد الكنيسة متأخد من التقليد .. وإلا يبقى التقليد ملهوش اي مرجعية
أهااا
لا لان مش كل تقليد كنسى بيرجع لعصر الرسل
والا لوجدنا ان كل الكنائس الرسولية بتسير بنفس النظام فى تنظيم اصوامها وصلواتها
ودا مش حاصل
التقليد الرسولى هو ان المسيحين مدعوين للصيام
تحديد مواعيد الصيام ومدتها دا تقاليد كنسية انت غير كنيسة انطاكية غير كنيسة روما غير باقى الكنايس كل كنيسة وليها نظامها
لكن التقليد الرسولى هو دعوتنا للصيام
الإجابة على سؤالك موجود بشكل واضح و صريح في المحاضرة
وهو :
" بل ان كل رسول يكتب بحسب خلفيته الثقافية والعلمية ويعصمه الروح القدس من الخطأ "
آسف على تدخلي بالإجابة ..
إذ ا كان هناك تاخير منى فى مطالعة المحاضرات على ال - فورشير- فالسبب تقنى محض أنا أذهب للرابط المذكور واضغط داون لود
ولا يحدث واخيرا اضطررت ان احمل التول بار الخاص بالفور شير ظنا منى ان هذا يسهل الاطلاع -مما ادى الى تقل الجهاز وبطئه الشديد \\وعايز اتخلص من كل ال فور شير ومش عارف
انا لى سوائل بسيط بما ان الكتاب المقدس له شقان شقى روحى والاخر بشرى فالشق الروحى معروف وهو الروح القدس المسوقه للرسل فلا خلاف فيه اما الخلاف ففى الشق البشرى الذى يتعلق بالحروف او الالفاظ والسؤائل هل هناك اخطاء من الرسل فى كتابه الكتاب المقدس ؟؟؟؟؟
وشكرا على المخاضره القيمه
ياجماعة أحنا بنتوه منكم كدة ...
برجاء أنتظار أجابة القائمين على الدورة ...
لا لان مش كل تقليد كنسى بيرجع لعصر الرسل
والا لوجدنا ان كل الكنائس الرسولية بتسير بنفس النظام فى تنظيم اصوامها وصلواتها
ودا مش حاصل
التقليد الرسولى هو ان المسيحين مدعوين للصيام
تحديد مواعيد الصيام ومدتها دا تقاليد كنسية انت غير كنيسة انطاكية غير كنيسة روما غير باقى الكنايس كل كنيسة وليها نظامها
لكن التقليد الرسولى هو دعوتنا للصيام
هل في اسئلة حبيبي نسيتها ؟
معلش انا فكرت شويتين، طب مهوالبطاركة او الكنيسة هي امتداد الرسل، والرسل امتداد للتلاميذ، والتلاميذ امتداد للمسيح.
لا ثواني،يعني لما الرسل يعملوا مجمع مقدس سنة 51م (تقريباً مش فاكر اوي) والمجمع يُقِر حاجة، يبقى خلاص ما أقروه دخل في نطاق التقليد وبالتالي الطقوس زي مثلاً الصيام (بما انه المثل) مُستمد من من التقليد الكتابي والتقليد الشفوي، وبالتالي الاجيال القادمة (مثلما نحن) هاتصوم بنفس الطريقة لأن دي طقوس تم تسليمها لنا منذ القدم.
انت عندك خلط بين " ترتيبات الطقس" وبين " الطقس " ..نفس القيام، طقس القداس الإلهي والزيجة والمعمودية والرسامة و و و كلها طقوس أخدناها من التلاميذ والرسل اللي اخدوها من المسيح.
ليه؟ وفين الكنيسة ؟لأن انا لو اعتبرت ان التقليد هو فقط دعوة للصوم يبقى كده هايدخل عامل لا يتحكم بالموضوع،
فلو أخدنا دلوقتي طقس زي الزيجة او رسامة الكهنة وقولنا ان الجوهر هو الزيجة، طب والطقس بقى هانعمل الزيجة دي إزاي اذا لم نكن قد تسلمناها؟
ياريت استاذي توضيح اكثر في النقطة دي، انا عن نفسي مثلاً مش عارف المراحل اللي مرت على كل طقس كمثال: الصوم الكبير انا علموني انه كان اربعين يوم فقط وبعدين تم اضافة ليه اسبوع الاستعداد وبعدين تم ضم ليه (وليس إضافة) اسبوع الآلام والسبوت وسبت النور.
حبيبي ، انت نسيت كل اللي قلناه في ثانية!!يعني بناء على ايه انا بحدد ان ده تقليد ولا ده مش تقليد؟
يعني اية " تقليد " اللي تقصدها ؟ ويعني اية " انتهى "؟هل التقليد انتهي بموت الرسل؟
الجملة دي مش دقيقة،
اولا : البطارقة مش امتداد الرسل هم إمتداد " التقليد الرسولي ".
ثانيا : الرسل من ضمنهم التلاميذ ، اقصد الرسل الـ 82