محتاجة رأيكم اللى متأكدة انه هيفدنى

+Bent El3dra+

بيك هقدر يارب
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2008
المشاركات
13,814
مستوى التفاعل
639
النقاط
0
الإقامة
فى حضن امى العدرا
يا جماعة انا ليا صديقة ليا هو انا لسة متعرفة عليها قريب فهى ساكنة فى حتة مش فيها عمار اوى يعنى بس فى كنيسة هناك فهى مش بتروح وبتقوللى انها بتروح اجتماع فى بيت واحدة تاسونى المهم ان هى بتقوللى انها لما بتكون متضايقة حتى لو راحت الكنيسة مش بترتاح نفسيا من جواها ولكنها لو راحت عند تاسونى دى بترجع مبسوطة وكده وهى حاسة ان التناول والاعتراف ملهوش لزمة لانها مش بترتاح فى الكنيسة وامشكلة ان المكان اللى هى ساكنة فيه ده بعيد عننا ان احنا نشجعها تيجى معانا يعنى الاجتماعات فى الكنيسة والقداسات انا بجد خايفة عليها اوى وخايفة انها تبعد عن ربنا اكتر من كدة بليييييز قولولى رأيكم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ملحووووظة : لو مش ده مكان الموضوع انا اسفة بس معرفتش احطه فين سامحونى
 

ramy9000

New member
عضو
إنضم
25 أغسطس 2006
المشاركات
89
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
اولا ميرسى للمشاركه
وبالنسبه للموضوع انا موش عارف تاسونى تابعه للكنيسه برضو
و حكايه ان صديقتك موش بترتاح ف الكنيسه ف لازم هى تعرف السبب ايه ؟
و عن انبسطاها ف الاجتماع التانى مع تاسونى ؟ ايه الاسباب برضو ؟
و هل التاسونى عارفه بالموضوع ده ولا لاء ؟
و انا معاكى انك انتى خايفه عليها ف نابع من محبتك ليها و الصداقه ...
 

+Bent El3dra+

بيك هقدر يارب
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2008
المشاركات
13,814
مستوى التفاعل
639
النقاط
0
الإقامة
فى حضن امى العدرا
اولا ميرسى للمشاركه
وبالنسبه للموضوع انا موش عارف تاسونى تابعه للكنيسه برضو
و حكايه ان صديقتك موش بترتاح ف الكنيسه ف لازم هى تعرف السبب ايه ؟
و عن انبسطاها ف الاجتماع التانى مع تاسونى ؟ ايه الاسباب برضو ؟
و هل التاسونى عارفه بالموضوع ده ولا لاء ؟
و انا معاكى انك انتى خايفه عليها ف نابع من محبتك ليها و الصداقه ...
ميرسى على ردك يا رامى هو على ما اظن ان تاسونى دى مش تبع الكنيسة لانها لو تبع الكنيسة هتعمل ليه الاجتماع فى بيتها وممكن متكنش تاسونى ممكن تكون واحدة عادية لان بردو لو تاسونى فالكنيسة موجودة وانا سألتها هى ليه مش بترتاح فى الكنيسة وقالت معرفش انا مش بحس انى ارتحت خالص قلتلها يابنتى اى حد مخنوق او متضايق بيرتاح اول ما بيدخل الكنيسة
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
بص اخت بنت العذراء

كل شى باعتقادي في هذه الدنيا
نتعود عليه خطوة خطوة
الكنيسة مش سحر هي بالاول ممارسة
بعدين نخش بالايمان وبعدها بالادمان
قصدي لما تخشي الكنيسة حضرتك بترتاحي لانك مررت بهذه المراحل
المشكلة انك بعيدة عنها ولاولا كدة كان ممكن تمسكيها بايدها
وتمشيها زي الطفل لما بيبتدي المشي واكيد الرب يسوع ها يعمل الى عليه
انما ممكن تعلميها وتقولي لها يا ستي ما فيش خسارة جربي هذا الواء
اصله الدواء مش بيشتغل من اول حبة الى اخره
ربنا معك ومعها
سلام المسيح​
 

+Bent El3dra+

بيك هقدر يارب
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2008
المشاركات
13,814
مستوى التفاعل
639
النقاط
0
الإقامة
فى حضن امى العدرا
بص اخت بنت العذراء

كل شى باعتقادي في هذه الدنيا
نتعود عليه خطوة خطوة
الكنيسة مش سحر هي بالاول ممارسة
بعدين نخش بالايمان وبعدها بالادمان
قصدي لما تخشي الكنيسة حضرتك بترتاحي لانك مررت بهذه المراحل
المشكلة انك بعيدة عنها ولاولا كدة كان ممكن تمسكيها بايدها
وتمشيها زي الطفل لما بيبتدي المشي واكيد الرب يسوع ها يعمل الى عليه
انما ممكن تعلميها وتقولي لها يا ستي ما فيش خسارة جربي هذا الواء
اصله الدواء مش بيشتغل من اول حبة الى اخره
ربنا معك ومعها
سلام المسيح​
ميرسى استاذى كليمو على رأيك الجميل وصليلنا ربنا يبارك حياتك
 

SALVATION

فداكى يا كنستى
مشرف سابق
إنضم
28 مايو 2007
المشاركات
58,199
مستوى التفاعل
367
النقاط
0
الإقامة
Egypt/Alex
ياريت تدى علم للاباء الكهنا علشان لو معرفوش يعملو حاجه على الاقل يصلو ان ده يقف وينبهو الاهالى
ومتنسيهاش فى صلاتك
 

+Bent El3dra+

بيك هقدر يارب
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2008
المشاركات
13,814
مستوى التفاعل
639
النقاط
0
الإقامة
فى حضن امى العدرا
ميرسى يا تونى على مشاركتك الجميلة انا انشاءالله هتكلم مع اباء الكنيسة وربنا يحافظ عليها يارب صليلنا كتيييييييييير
 

أَمَة

اخدم بفرح
نائب المشرف العام
إنضم
8 أبريل 2008
المشاركات
15,335
مستوى التفاعل
4,188
النقاط
113
الإقامة
في رحم الدنيا، اتطلع الى الخروج منه الى عالم النور
أختي بنت العذراء
بارك الرب فيك من أجل خوفك على صديقتك

أحب أن اقول لك أن الأعراض التي وصفتيها عن تصرفات وأقوال صديقتك
هي أعراض مطابقة لما يحصل للذين يذهبون الى البدع (cults)
هم في البداية يكونوا مبسوطين معهم ويبدؤا بالإبتعاد التدريجي عن الكنيسة وعن الأهل.
وفي النهاية -أقصد نهاية العلاقة- التي لا نعرف متى ستأتي يكون الدمار بعد فوات الأوان
لذلك أنا من رأي الأخ توني، وهو أن تعلمي أحد الكهنة الغيورين المتمرسين في أساليب البدع لكي يعمل اللازم.

أرجوك يا بنت العذراء أن لا تستخفي بما قلته أعلاه لأني أتكلم عن خبرة شخصية. واليك القصة.
منذ عدة سنين أخبرتني عائلة صديقة تذهب الى نفس الكنيسة التي أذهب اليها أن ابنتهم بدأت تتردد كثيرا على جماعة (group) تقول انها تشعر معهم أنها مبسوطة، وأنهم قادرين على أن يساعدوها في حل مشاكلها العاطفية.
فرح الأهل (السذج) بكلام ابنتهم وبنوا عليه أمالا، فاعميت بصيرتهم عن رؤية المخفي.
لم تعد البنت تأتي الى الكنيسة البتة (اصلا لم تكن تأتي الا بالمناسبات) وأصبحت تقول عن الكنيسة أشياءا مشابهة لما قالته صديقتك.
حذرت العائلة من مغبة أن تكون هذه الجماعة بدعة دينية (وعادة تكون شيطانية) ولكنهم لم يصدقوني وقالوا لا، لا، لا يمكن لأن ابنتا تقول أنهم يصلون.
مرت الأيام وبدأت تظهر أعراض كثيرة اخرى أكثر وضوحا، كأن اصبحت البنت تكره أهلها والكنيسة وجماعة المؤمنين، وتوقفت كليا عن اللإتصال بأهلها، مما جعل العائلة الصديقة تقتنع بصحة كلامي.
ولكن للأسف الشديد والمحزن أن الوقت كان متأخرا جدا، وحياة الفتاة أنتهت بقتل مدبر لكي يظهر وكأنه حادث صدم بسيارة، بعد أن بذر زعيم الجماعة كل أموالها في البنوك على نفسه وعلى أولاده وابيه (الشيطان مثله)، وبيعها ال business التي كانت تملكه، وحصل على ملكية بيتها وسيارتها الفخمة. وعندما لم يبقى له حاجة بها تخلص منها.
تصوري أنه حصل أيضا على وصية منها بأن يكون هو الوحيد الذي له الحق في التصرف في جثتها بعد الموت. وحُرمت العائلة حتى من حقها في دفن ابنتهم الصبية. وحرق زعيم الجماعة الجثة لكي يخفي كل أثر ممكن أن يدينه في المحكمة، لأنه عرف أن العائلة ستلجأ الى القضاء.

اصلي الى الرب يسوع المحب للبشر أن تصحو صديقتك فلا يكون مصيرها محزنا.

سلام
cross02.gif
ونعمة
 

+Bent El3dra+

بيك هقدر يارب
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2008
المشاركات
13,814
مستوى التفاعل
639
النقاط
0
الإقامة
فى حضن امى العدرا
ميرسى جداااااااااااااااااااااا يا امة على مشاركتك وتأكدى انى مش ههمل ولا حاجة فى كلامك صلواتك معانا
 
أعلى