انا عاوز اعرف انت اية اللى مزعلك بالظبط انة كتب ان العذراء ستلد ابنا وهى تسمية ولا ان الناس هى اللى هاتسمية هو المشكلة ميناللى سمى ولا اية بالظبط انتى مش عارف اى حاجة انتى فاكر اننا زيكو بناخد بالظاهر لا احنا عندنا فى حاجة بندرسها اسمها العقيدة وبندرس القران بتاعكو وعرفين كل حاجة عن الانسان اللى الفة حتى حياتة الشخصية ونزواتة الانبياء اللى نعرفهم بيكرسو حياتهم لخدمة الرسالة لكن الشخص دة كرس حياتة للزواج من الاطفال والسيدات المتزوجات هو دة النبى اللى انت تقصدة النبى اللى كل كلامة عن الجنس والزواج ومعملة الازواج بس ربنا مخلقش الانسان علشان كدة ربنا خلق ادم وجميع المخلوقات علشان تمجدة وعلشان بيحبة ووجدة وحيدا خلق لة حواء من ضلعة انتم بتقولو ان حواء شخص ناقص علم ودين احنا بنقول انها كاملة ومساوية للرجل لانها من ضلعة مش من رجلة فنقول انها اقل منة وانها من راسة فنقول انها اعلى منة بل هى مساوية لة فى كل شىء اما عن كلمة عزراء فالقران ةاقتبسها من الانجيل الذى سبقة بلاف السنين فبلاش تتكلم عن حاجات انتى متعرفهاش ولو عاوز تعرف فى جهات كتير ممكن تعرفك لكن ادرس القران الاول وفتش ولما تلاقى فى حاجات انتى مفهمتهاش تعالى واحنا هنفهمهالك مش هانعمل زيكو متخفش انتى هاتقتنع وربنا هايفتح قلبك ويعلمك بس لما تجيلك الجراة على شان تسال عن المفهمتوش فى القران من واحد مسيحى
كلام كبير قوى ,, يا ريت تكون فاهمه
ولو أن هذا موضوع الأديان الأخرى لرددت على كل كلمة قلتها ولكن للأسف هنا حوار عن المسيحيات
بالمناسبه فيه حاجه مش فاهمها فى الإسلام ممكن أبقى أسألك عليها لما يفتحوا المواضيع الجديدة ؟