كلمة ( م ن ق و ل ) هل تنقص من قدر الناقل ؟

جيلان

انت لى
مشرف سابق
إنضم
19 سبتمبر 2007
المشاركات
14,421
مستوى التفاعل
445
النقاط
0
رد على: كلمة ( م ن ق و ل ) هل تنقص من قدر الناقل ؟

ههههههههههههههه
طب زيدى النبى صلة
يبقى انتى بقى نقلتى الجهاز بتاعى كمان
اة منك اة اة
لا بس بجد فى اختلاف انا الكاريكاتير بتاعى كان فى التلفزيون
التاسعة مساء مش العاشرة لا ظلمتك بجد
امسحيها فى كمامك المرة دى
ههههههههههههههههههه

هههههههههههههههههه
لا طبعا
امل كمك انت لزمته ايه
لو مكناش نستخدمه فى الظروف دى:t9:
 

جيلان

انت لى
مشرف سابق
إنضم
19 سبتمبر 2007
المشاركات
14,421
مستوى التفاعل
445
النقاط
0
رد على: رد: كلمة ( م ن ق و ل ) هل تنقص من قدر الناقل ؟

انا رأى الشخصى

انه مش مهم منقول ولا لا

المهم من اننا نستفاد من الموضوع

ولكن مع مراعاة

كتابت منقول على الموضوع

ميرسى يا قمر على الموضوع المنقول دوة

ههههههه


ههههههههههههههههههه
انا ابقى دزمة لو كتبت منقول تانى
كلكوا عليا
ربنا عالظالم:hlp:​
 

merj07

New member
عضو
إنضم
29 مارس 2008
المشاركات
208
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
وين المشكلة لو كان منقول ??????
 

جيلان

انت لى
مشرف سابق
إنضم
19 سبتمبر 2007
المشاركات
14,421
مستوى التفاعل
445
النقاط
0
رد على: رد: كلمة ( م ن ق و ل ) هل تنقص من قدر الناقل ؟

وين المشكلة لو كان منقول ??????

يا روقانك
ميرسى اخى على مرورك
وفعلا مافيش مشكلة لو كان منقول لان اهم شىء الاستفادة وكتابة كلمة منقول للامانة
 

النهيسى

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
27 يوليو 2008
المشاركات
92,326
مستوى التفاعل
3,201
النقاط
113
الإقامة
I love you Jesus
( م - ن- ق - و - ل )
حروفٌ أبجدية خمسة ..!!
تواعدت .. فإجتمعت من آخر أبجديات الحروف الثمانية و العشرين..

و كان اللقاء إعلان عن بعض الهوية المجهولة ..!!!

يكتب البعض .. إما بقلمه أو بقلم غيره.. في إحدى ساحات المنتدى ..

بحروفٍ إتسمت بالشهرة بتواجدها بكثرة بين صفحات البعض في مواضيع
عدة لا تتعلق بأقلامهم ،، و إنما فقط لنقل المحتوى للآخرين..

تتعدد الأوجه و المسلك واحد ..
و تختلف الطرق و الغاية ربما واحدة في نهاية المطاف ..
ألا و هي الفائدة المرجوة مما يُطرح .. على إختلاف ما يذيل عبارات الموضوع ..

المساركات سواء من ابداع العضو أونقلها عن شخص وذكر اسمه للامانه

سواء موضوع شخصى او منقول لالا فرق

الذى شارك فى كتابه موضوع من ابداعه شكرااا ليه
الذى نقل شكرااا ليه فقد قرأ ولخص وكتب ووضع فكره فى الموضوع

الاثنان لهم الشكر للمشاركه فعلا

وشكرااااااااا هذا موضوع جميل

الرب يباركك

غير أنه هنالك مجموعةٌ أخرى قد تفضّل نقل الموضوع للإستزادة بعدد المشاركات التي تحفزهم على إعتلاء عرش المشاركات الكثيرة في المنتدى. وقد وقد وقد .....الخ.

لكن لندرك جميعاً بأن العامل الأساسي في نقل الموضوع هو الإستفادة منه و لو بجملةٍ بسيطة مذكورة في ذلك الطرح حتى نثري معلوماتنا العامة التي دائماً ما نتذكرها في حياتنا اليومية و بأوقاتٍ مختلفة

* ما السبب الذي يدفع البعض إلى عدم ذكر كلمة " منقول " قبل نقطة النهاية ؟؟!

* وهل يُعد الموضوع المنقول منقصة لشخص الناقل ..!! أم ماذا؟؟

* هل بإمكاننا الحكم على شخصية العضو من المواضيع التي قام بنقلها ؟؟

ظاهرة غريبة ربما إزداد صيتها في الآونة الأخيرة ...
ألم تسأل نفسك أيها القارئ ما السر وراء ذلك ..
و ما السبب الذي يمنع البعض من الإعتراف بالحقيقة ؟؟!!


فـمن خلال تصفحنا الدائم في ساحات المنتديات الانترنيتية، تبرز هذه الكلمة صاحبة الحروف القليلة بمفردها الوفير في وجوهنا غالباً حيث قد يهمل البعض منا تلك المواضيع حينما يري بعينيه كلمة "منقول" ليظن بأنه شيءٌ تافه، بل و لا قيمة له سواء من عنوانه أو من مضمونه..

لكن هذا الحكم السريع قد يقوده إلى خطأ لأن تلك المواضيع ربما تحمل في طياتها أحداثٌ مهمة يستوجب عليهم المعرفة.

اما الفئةٌ التي تأتي لمحو كلمة "منقول" كي تنسب الموضوع لنفسها و هذا تصرفٌ غير أخلاقي تماماً لأنه يضيّع مجهود الكاتب الأصلي للموضوع الذي بذل كل ما في وسعه من ترتيب للأفكار و الكتابة بأسلوبٍ راقي حتى يتسنى له طرحه بأجود ما يكون.


لن أطيل الحديث كثيراً ..
فـالرسالة قد وصلت ..
بل كلي أمل أنها وصلت ..


منقول




لازم الانسن يكون عنده امانه فى الصاق الشيئ لصاحبه يكفى تعبه فى النقل ورغبته فى افاده غيره
 

جيلان

انت لى
مشرف سابق
إنضم
19 سبتمبر 2007
المشاركات
14,421
مستوى التفاعل
445
النقاط
0
رد على: كلمة ( م ن ق و ل ) هل تنقص من قدر الناقل ؟

غير أنه هنالك مجموعةٌ أخرى قد تفضّل نقل الموضوع للإستزادة بعدد المشاركات التي تحفزهم على إعتلاء عرش المشاركات الكثيرة في المنتدى. وقد وقد وقد .....الخ.

شكرا اخى على ردك الشامل
وفعلا النقطة دى صحيحة ان فى ناس هدفها فقط زيادة المشاركات
لكن اهم تقديم مواضيع كويسة وليها قيمة والمشاركات ليس فى عددها
 

Mina Darwish

New member
عضو
إنضم
10 أغسطس 2008
المشاركات
61
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
EGYPT
اكيد طبعا مش فارقة ان كان نقلة ولا لا
و هذا لا يقلل نهائيا من قيمة الناقل
سلام
 

sosana

مد ايدك يارب
عضو مبارك
إنضم
13 يونيو 2007
المشاركات
3,862
مستوى التفاعل
41
النقاط
0
الإقامة
منقوشة في كف ربي
موضوع راااائع يا جيلان بجد
وانا بجد مش بتفرق معايا اذا كان منقول او لا دا عن نفسي يعني واهم حاجة ان العضو اللي بيقرا الموضوع يستفيد منه
ميرسي يا جيلان على الموضع
ربنا يبارك حياتك يا قمر
 

جيلان

انت لى
مشرف سابق
إنضم
19 سبتمبر 2007
المشاركات
14,421
مستوى التفاعل
445
النقاط
0
رد على: رد: كلمة ( م ن ق و ل ) هل تنقص من قدر الناقل ؟

اكيد طبعا مش فارقة ان كان نقلة ولا لا
و هذا لا يقلل نهائيا من قيمة الناقل
سلام

اكيد طبعا
ميرسى يا مينا لمرورك​
 

جيلان

انت لى
مشرف سابق
إنضم
19 سبتمبر 2007
المشاركات
14,421
مستوى التفاعل
445
النقاط
0
رد على: رد: كلمة ( م ن ق و ل ) هل تنقص من قدر الناقل ؟

موضوع راااائع يا جيلان بجد
وانا بجد مش بتفرق معايا اذا كان منقول او لا دا عن نفسي يعني واهم حاجة ان العضو اللي بيقرا الموضوع يستفيد منه
ميرسي يا جيلان على الموضع
ربنا يبارك حياتك يا قمر

كلامك صح يا قمر
نورتى حبيبتى بالمرور الجميل
 
أعلى