كلمات تقتل كما يقتل الرصاص

christ my lord

منقوش على كفية
عضو نشيط
إنضم
13 ديسمبر 2006
المشاركات
3,117
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

بصراحة انا بعانى من الحكاية دى جدا لما بكون متنرفز بطلع كلام ذى الرصاص فعلا وبحاول انى اتحكم فى نفسى وصليلى انى ابطل العادة السيئة دى .. ومرسى جدا على الموضوع الجميل دة
 

lousa188114

اغفر لي ضعفي
عضو مبارك
إنضم
26 يوليو 2007
المشاركات
392
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

اقولك سر ياكاندي
انا اتقتلت من حوالي 5 سنين وكل محاولات الناس للاعادة الحياة في بائت بالفشل
وكانت بسبب حوالي 3 كلمات بالظبط
فانا مثل حي لضحية الكلمة التي قتلت
المشكلة ان الناس مش بتفكر هي بتقول اية واية اللي هتستفادة من كدة
اما ليوساب فانا بترجاة ان يحاول يبطل يقول كلام زي الرصاص لحسن تيجي الكلمة في حد يموت فيها ومايعرفش يقوم وربنا قادر
مرسي ياكاندي علي الموضوع ولو انوا وجعني
 

christ my lord

منقوش على كفية
عضو نشيط
إنضم
13 ديسمبر 2006
المشاركات
3,117
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

اما ليوساب فانا بترجاة ان يحاول يبطل يقول كلام زي الرصاص لحسن تيجي الكلمة في حد يموت فيها ومايعرفش يقوم وربنا قادر

اذكرينى فى صلواتك .. ربنا يبارك حياتك
 

lousa188114

اغفر لي ضعفي
عضو مبارك
إنضم
26 يوليو 2007
المشاركات
392
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

ربنا معاك ويبارك حياتك ودعوتي المفضله هو ان الرب يفرح قلبك ويعطيك سؤال قلبك
 

christ my lord

منقوش على كفية
عضو نشيط
إنضم
13 ديسمبر 2006
المشاركات
3,117
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

ربنا معاك ويبارك حياتك ودعوتي المفضله هو ان الرب يفرح قلبك ويعطيك سؤال قلبك


امين يارب .. ويعطيكى سؤال قلبك ويفرحك
 

†السريانيه†

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
902
مستوى التفاعل
8
النقاط
0
الإقامة
في حمى العلي
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

موضوع مميز بجد كتير من الاوقات لما الانسان
يكون معصب او متضايق من حاجه ممكن ان يجرح
او يقول كلام جارح كالرصاصه للمقابل ولما يهدى
يندم لان قال كلام مش بمحله ياريت كلنا نتأنى
مهما كنا معصبين او متضايقين وربنا معانا كلنا
ميرسي ياكاندي ربنا يباركك على تعبك معانا
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف سابق
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,816
مستوى التفاعل
2,027
النقاط
113
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

شكرااااااااااا ليكوا

وربنا يبارك حياتكوا​
 

MarMar2004

بنت بابا يسوع
عضو مبارك
إنضم
25 مارس 2007
المشاركات
1,622
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
الإقامة
في قلبه وعلي كف يديه
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

انا عندي المشكلة دي وهي اني لما بكون متنرفزة ومنفعلة بيطلع مني كلام زي الرصاص وقرارات بتقتل اللي حوليا صلولي كتير
مرسي يا كاندي يا عسل علي الموضوع الجامد ده
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

حقيقى ان الكلمه لها مفعول اشد من الرصاصه لان الرصاصه يمكن ان تسبب القتل الفورى ولكن الكلمه تظل تعذب فى الشخص كلما تذكرها وكأنها جرح غائر لا يندمل .......عاهه مستديمه فى الانسان تظل تؤلمه ...لانها رصاصه لاينفع معها الازاله ......رصاصه مستديمه .....يا ريت كل شخص يحرص على الكلمه وعلى من يوجهها له حتى لا يسبب الازى لانسان حتى هو لا يستطيه ان يطيبه ........ميرسى يا كاااندى موضوع رائع ومؤثر جداً ........ربنا يباركك .
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف سابق
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,816
مستوى التفاعل
2,027
النقاط
113
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

انا عندي المشكلة دي وهي اني لما بكون متنرفزة ومنفعلة بيطلع مني كلام زي الرصاص وقرارات بتقتل اللي حوليا صلولي كتير
مرسي يا كاندي يا عسل علي الموضوع الجامد ده



لازم يا مرمر الانسان يهدى شويه

وبعديت يتكلم ويا خد قرار

وخصوصا لما يكون متنرفز

ربنا معاكى يا قمر​
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف سابق
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,816
مستوى التفاعل
2,027
النقاط
113
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

حقيقى ان الكلمه لها مفعول اشد من الرصاصه لان الرصاصه يمكن ان تسبب القتل الفورى ولكن الكلمه تظل تعذب فى الشخص كلما تذكرها وكأنها جرح غائر لا يندمل .......عاهه مستديمه فى الانسان تظل تؤلمه ...لانها رصاصه لاينفع معها الازاله ......رصاصه مستديمه .....يا ريت كل شخص يحرص على الكلمه وعلى من يوجهها له حتى لا يسبب الازى لانسان حتى هو لا يستطيه ان يطيبه ........ميرسى يا كاااندى موضوع رائع ومؤثر جداً ........ربنا يباركك .

ميرسى ليكى انتى يا دونا على

ردك وكلامك الجميل

ربنا يبارك حياتك يا قمر​
 

K A T Y

اسندني يا ابويا
مشرف سابق
إنضم
22 أغسطس 2006
المشاركات
3,445
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
جوة قلب يسوع
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

فعلا يا كاندي انا لما بتعصب ببقي وحشة وكون مضايقة من نفسي جدا بعد ما بهدي

صلي من اجل ضعفي

 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف سابق
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,816
مستوى التفاعل
2,027
النقاط
113
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

فعلا يا كاندي انا لما بتعصب ببقي وحشة وكون مضايقة من نفسي جدا بعد ما بهدي

صلي من اجل ضعفي




علشان كده انا بقول لازم نهدى الاول

وبعدين نتلكم لو هتتعصبى اسكتى احسن لغايه ما تهدى

ربنا معاكى يا حببتى​
 

mero_engel

بنت المسيح
مشرف سابق
إنضم
18 سبتمبر 2007
المشاركات
13,193
مستوى التفاعل
262
النقاط
0
الإقامة
في حضن يسوع
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

اي حد لما بيكون متنرفز بطلع كلام وقرارات سيئه جدا لكن بعد ما بيهدي بيكون رجع حساباته وعرف انه غلطان لكن بيكون بعد ما خرجت الكلمه وجرحت اللي قدامه وانا لللاسف من الشخصيات اللي بتتعصب وفي نفس الوقت من الناس الحساسه جدا اللي الكلمه تجرحها يعني الاثنين في بعض صلولي يا جماعه وبجد يا كاندي موضوعك رائع وجميل وبيلمس قلب ناس كتيررررررررر فينا
ربنا يبارك حياتكم
 

vamdracula2005

واحد من الناس
عضو مبارك
إنضم
14 أغسطس 2007
المشاركات
330
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الإقامة
محفوظين فى حدقة عينه
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

سلام ونعمه

موضوع جميل .. ربنا يعوضك يا كاندى

ولكن الاتتفقى احيانا على مايسمى رصاصه الرحمه؟ وانها لابد منها احيانا ؟! ولكى هذا المثل

انسان متمسك بعمل وهذا العمل يسيء لى وله ولاهله وللمسيح .. ولا يريد ترك هذا الشغل ابدا .. وكل الكلام اللين لا يجدى ( الا توافقى ان هذا الشخص حتاج وقفه حازمه ) وبعبارات اكثر حزما ؟!!!

فتاه تتمسك بشخص يخدعها وغير مسيحى ولا ترجع بلين القول ( الاتتفقى معى على ضروره الحزم واستخدام الالفاظ شديده الوقع )

ومن هذه المواقف مئات ومئات .. فما رايك ؟!!

فى بعض الاحيان الرصاصه قد تكون رحيمه ..
ولكن هذا ليس معناه انى اويد استخدام هذه الالفاظ فى كل المواقف .. ففى ممعظم الاحيان هى فعلا تقتل .. وهذا عندما تكون كاذبه وبغير هدف سوى اثاره اعصاب من تتحدث معه ولكى تخرج منتصرا من حوار .. وهذا قمه الخطا ...

على اى الاحوال هذا رايي... الكلام كالرصاص قد يقتل وقد... يحيي .
 

اريو

New member
عضو
إنضم
5 سبتمبر 2007
المشاركات
114
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

موضوع جيد ورائع لان جميعنا نقتل بهذه الواسطه وهي اخطر انواع القتل ولا نبالي باننا نقتل هذا الانسان والله اعلم كم مرة نقتل بليوم الواحد ولهذا يجب ان نعلم بكل كلمه قبل ان نوجهها الى الاخرين ونحاول قدر الامكان ان تكون كلماتنا لائقه ومحبذه لمسامع الاخرين

موضوع جيد اخي واتمنى لك التقدو في مسيرتك
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف سابق
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,816
مستوى التفاعل
2,027
النقاط
113
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

اي حد لما بيكون متنرفز بطلع كلام وقرارات سيئه جدا لكن بعد ما بيهدي بيكون رجع حساباته وعرف انه غلطان لكن بيكون بعد ما خرجت الكلمه وجرحت اللي قدامه وانا لللاسف من الشخصيات اللي بتتعصب وفي نفس الوقت من الناس الحساسه جدا اللي الكلمه تجرحها يعني الاثنين في بعض صلولي يا جماعه وبجد يا كاندي موضوعك رائع وجميل وبيلمس قلب ناس كتيررررررررر فينا
ربنا يبارك حياتكم


علشان كده انا بقول بلاش نرد واحنا عصبين

شكرااااااااااااا للمشاركه​
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف سابق
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,816
مستوى التفاعل
2,027
النقاط
113
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

سلام ونعمه

موضوع جميل .. ربنا يعوضك يا كاندى

ولكن الاتتفقى احيانا على مايسمى رصاصه الرحمه؟ وانها لابد منها احيانا ؟! ولكى هذا المثل

انسان متمسك بعمل وهذا العمل يسيء لى وله ولاهله وللمسيح .. ولا يريد ترك هذا الشغل ابدا .. وكل الكلام اللين لا يجدى ( الا توافقى ان هذا الشخص حتاج وقفه حازمه ) وبعبارات اكثر حزما ؟!!!

فتاه تتمسك بشخص يخدعها وغير مسيحى ولا ترجع بلين القول ( الاتتفقى معى على ضروره الحزم واستخدام الالفاظ شديده الوقع )

ومن هذه المواقف مئات ومئات .. فما رايك ؟!!

فى بعض الاحيان الرصاصه قد تكون رحيمه ..
ولكن هذا ليس معناه انى اويد استخدام هذه الالفاظ فى كل المواقف .. ففى ممعظم الاحيان هى فعلا تقتل .. وهذا عندما تكون كاذبه وبغير هدف سوى اثاره اعصاب من تتحدث معه ولكى تخرج منتصرا من حوار .. وهذا قمه الخطا ...

على اى الاحوال هذا رايي... الكلام كالرصاص قد يقتل وقد... يحيي .

الاول صليله ربنا يرجعه عن اللى هو فيه

اما الفتاه انا معاك انها لازم الحزم والشده والصلى

ساعات الموقف بيحتم عليك انك تاخد قرار صعب انا معاك

وساعات فى حاجات بتحتاج اللين مش الشده

شكرااااااااااااا ليك​
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف سابق
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,816
مستوى التفاعل
2,027
النقاط
113
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

موضوع جيد ورائع لان جميعنا نقتل بهذه الواسطه وهي اخطر انواع القتل ولا نبالي باننا نقتل هذا الانسان والله اعلم كم مرة نقتل بليوم الواحد ولهذا يجب ان نعلم بكل كلمه قبل ان نوجهها الى الاخرين ونحاول قدر الامكان ان تكون كلماتنا لائقه ومحبذه لمسامع الاخرين

موضوع جيد اخي واتمنى لك التقدو في مسيرتك

شكراااااااااااااا لمشاركتك​
 

ماريان مرمر

New member
عضو
إنضم
30 سبتمبر 2007
المشاركات
269
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
رد على: §¤°~®~°¤§كـلـمـات تـقـتـل .. كما تـقـتـل الرصـاصـة §¤°~®~°¤§

موضوع حلوة اوى كلمات تحفة
jesusap8qb6.gif
 
أعلى