عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

ايوه هيكون ابني وباسمي وهربيه كويس وهتحمل مسؤليه قراري ده كامله واكيد هيكون سبب بركه ليا لان كل الاشاء تعمل معا للخير وده كله بمشيئه ربنا
نو كومنت
مقدرش اعلق على الكلام الجميل ده وياريت ميكونش كلام وبس
اشكرك على اجابتك وصراحتك ومرورك وشرفتنا فى القسم

 

Tabitha

العَدْرا أُمي
مشرف سابق
إنضم
23 أبريل 2007
المشاركات
1,911
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
الإقامة
InTheos
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

ميرسى على المرور
بس احنا لو اتكلمنا على الخيالات كتيرة اوى وليها انشاء الله موضوع تانى
بس دلوقتى ايه رائيك فى القضية
ايه وجه نظرك



ماعلش يا تينا باعتذر لو خرجت عن الموضوع بدون قصد
اما بالنسبة لرايي فانا لسه مش عارفاه ، بس حاتابع معاكم الموضوع وانشاء الله بعد ما المسلسل يخلص حاشارك معاكم برأيي
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

ماعلش يا تينا باعتذر لو خرجت عن الموضوع بدون قصد
اما بالنسبة لرايي فانا لسه مش عارفاه ، بس حاتابع معاكم الموضوع وانشاء الله بعد ما المسلسل يخلص حاشارك معاكم برأيي

ولا يهمك ياقمر ماكلها قضايا لازم تتحل
ومنتظرة ردك
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

اخواتى الاعضاء
الاول احب اشكر جدا جدا كل واحد اعطى رائية فى هذه القضية سواء من البنات او الولاد (رغم ان عدد الولاد كان قليل جدا ) بس بجد اشكركم بمشاركتكم ومروركم
وايضا احب اشكر كل من ساهم بمروره على الموضوع وكنت اتمنى منهم المشاركة وابداء الرائ حتى يستفيد الجميع

ثانيا" زى ما اتعودت ان ابدى رائ فى اخر كل موضوع رغم انه موضوع لم ينتهى ابدا" وكنت اتمنى مشاركة اكبر خصوصا فى رد على رائ الدين فى هذه الجزئية
ولكن سوف ابدى رائ الخاص بى واللى اقتنع بيه تماما"

+ فى الحالة الاولى وهى حالة المتزوجة:
بكل تاكيد ومما لا شك فيه انه سوف يصبح فجوة بين الزوج
والزوجة فى هذا الموضوع ورغم ان الزوجةة ضحية ولكن هى التى عليها ارجاع حياتها مرة اخرى كما كانت قبل الحادث
بكل تاكيد ان الدين لا يسمح بأنفصال الزوجين و اذا قولنا ان الزوج سوف يبعد لا اعتقد ايضا" ان هذا قرار سليم ولكن على الزوجة عبور هذه الازمةة بسلام واحتواء زوجها كما كانت قبلها لا تحسسه ان شئ ما حدث ولكن يجيب عليها ان ترجع حياتهم كما كانت وهذا من الطبيعى ان يحتاج وقت ولكن لا تتركة وينتهى الموضوع على ذلك لانهم فى الاخر والاول انهم كيان واحد لا يمكن ان ينفصل ابدا .

وفى الحالة الثانية:
الاول يجب على الفتاة مصارحة خطيبها بما حدث بالكامل لانها نقطة خطيرة جدا" وذلك لان
1- اذا قامت باجراء عملية ما وعدم علم خطيبها هذا يعتبر من بطلان الزواج فى المسيحية ويعتبر ناقوس خطر على حياتها فما بعد
2- اذا قامت وابلغت الخطيب وتركها اعتقد هذا اكبر دليل على عدم اكتمال المحبة بينهم وان ربنا بيحبها

ثانيا" اذا اكتشفت فيما بعد بوجود حمل من هذا الحادث اعتقد من حقها انزاله ( حتى لو كان جزء منها ) واعتقد الحمل فى شهورة الاولى الجنين بدون روح حتى تاخذ ذنبه واعتقد مفيش واحدة اوو واحد هيقدر يربى طفل نتيجة جرح اصابها فى يوم من الايام
وما ذنب طفل يكبر على حقيقة انه طفل من .............. لا اعتقد ان الدين يسمح بذلك الا اذا هى التى ارادت ان تحتفظ بيه
وكما شارك معنا عضو انه( اذا حصل ذلك سوف يحتفظ بالجنين ويربيه وسوف ينال منه بركة ) معتقدش ان الكل يقدر يعمل كده ومن حقهم انزال الطفل
وهذا رائ الشخصى واذ احد يعرف ما رائ الكنيسة بذلك اكون سعيدة بمشاركته جدا

ثالثا:واعتقد انها نقطة مهمة جدا
طبعا الكل شاهد نهاية القصة وهوو الحكم بالاعدام على المتهمين ولكن سؤالى هل من وجه نظر كل واحد هل هذا الحكم قاسى جدا ام انه فى قمة العدل؟
اه ان السيدات حياتهم ادمرت ولكن ربنا لم يترك احد ابدا اذا كان مظلوم ولكن حياة الجناة انتهت نهائى
هل هذا حكم عادل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اعتقد لا
واعتقد ان هذا ايضا" رائ الكنيسة ( يكفى بحبسهم مدة كبيرة وهى ايضا" انهاء بحياتهم ولكن ليس بالموت)

انا اسفة انى طولت عليكم بس حبيت ان اشارك معاكم برائى
واشكر كل واحد شارك فى هذا الموضوع
وحتى نلتقى فى قضية اخرى
اشكركم:smil12:
 

يوحنا/نصر

امسك يمينى
عضو مبارك
إنضم
9 أغسطس 2007
المشاركات
2,212
مستوى التفاعل
12
النقاط
0
الإقامة
egypt
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

بصراحة يا تينا الموضوع صعب جدا لأبعد الحدود ان حد يفكر فيه بس ده واقع مؤلم بنعيشه فى مجتمعنا المتخلف اللى الجريمة بقت هى الأساس فيه وعلشان كده لازم نصلى ان ربنا يحفظنا جميعا وناخد بالنا من بعض يعنى لو حد يعرف بنت مشيها مش كويس يحاول يقربها لربنا وينصحها ولو شاب مستهتر يحاول يفوقه من الضياع اللى هو فيه وربنا يحفظ بناتنا وشبابنا من سهام ابليس
بالنسبة للأسئلة
الحالة الاولى :
لاقدر الله لو حصلت حاجة زى دى لازم نراعى حاجة مهمةجدا وهى الحالة النفسية للضحية
واكيد ان الموضوع هيكون صعب جدا على الطرفين فى بدايته وهنا لو الزوج فعلا بيحب مراته هيقدر يحتويها رغم الجرح اللى جواه ويبعدها عن الألم اللى هى فيه وكونه يسامحها هى ما غلطتش لو كانت انسانة ملتزمة والحادثة فعلا مالهاش اى ذنب فيها يعنى كل تصرفاتها ولسها ومعارفها و حركاتها ملتزمة هنا هى مالهاش اى ذنب وما فيش حد بيسامح واحد مظلوم لكن بيساعده ويقف جنبه
اما انه يتركها لو كان هو غلط ودايما غلط الراجل بمزاجه بعكس البنت والموضوع اتعرف للزوجة هيقبل انها تسيبه ولا هايبوس الأيادى علشان تسامحه ولو اصرت تبقى جاحدة وما فيش فى قلبها رحمة
مشكلة الراجل الشرقى انه بيكيل بمكيالين
اما الدين مالهوش اى دخل فى الموضوع لأنه هنا ما فيش سبب يبرر الطلاق فى كنيستنا
وبعدين بتقولى انك لو ما قدرتش ترجع العلاقة ده مستحيل طبعا لأن الزوج لو بيحب زوجته محبة مسيحية هيقدر يحتويها ويحل مشاكله والا ما يبقاش راجل لأن الرجولة موقف مش كلام
الحالة الثانية
مش فارقة كتير عن الحالة الأولى لأن خطيبتى هى المفروض انها زوجتى فى المستقبل
بس بشرط انها تكون صريحة معايا ومش بتخبى حاجة عليا
موضوع العملية ده موضوع فاشل لأن الغشاء ده مش هو اللى بيثبت ان البنت شريفة من عدمه
ممكن حادثة او وقعة او خبطة تضيعه هل معنى كده انها مش محترمة
وكمان فيه كام الف بنت لسه بعذريتهم لكن سلوكهن زى الزفت وبيعملوا اكتر ما بيعملوا بنات الليل
ده مش مقياس من وجهة نظرى الشخصية لأنه ممكن فى عصر العمليات دى بمنتهى البساطة تكون البنت دايرة على حل شعرها وقبل الجواز تعمل العملية ويشربها المغفل ويحس انه ارجل واحد فى الدنيا وهو اهبل واحد والمدام لبسته العمه
اما موضوع البلاغ انا عن نفسى بقول لا لسبب ان الأمن هيبهدل الضحية ويحطمها اكتر ما هيجيبلها حقها واحنا ربنا بيقول يدافع عنكم وانتم صامتون
اما موضوع الحمل ده بصراحة يبقى كارثة
انا بصراحة ضد فكرة الأجهاض لكن فى نفس الوقت مش عارف ممكن يكون الوضع ايه لو لاقدر الله اتحطيت فى موقف زى كدة الطفل مالهوش زنب بس هيفضل زكرى مؤلمة عايشة قدامنا حتى لو ماتكلمناش
وهل استطيع كتابة اسمى على طفل ابوه طعنى فى كرامتى ودمر حياة زوجتى وكمان اربية بصراحة مش عارف وعموما ربنا يحفظنا جميعا وما يكتبش
على حد التجربة القاسية دى ويحفظ اولاده وبناته الى انقضاء الدهر
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

بصراحة يا تينا الموضوع صعب جدا لأبعد الحدود ان حد يفكر فيه بس ده واقع مؤلم بنعيشه فى مجتمعنا المتخلف اللى الجريمة بقت هى الأساس فيه وعلشان كده لازم نصلى ان ربنا يحفظنا جميعا وناخد بالنا من بعض يعنى لو حد يعرف بنت مشيها مش كويس يحاول يقربها لربنا وينصحها ولو شاب مستهتر يحاول يفوقه من الضياع اللى هو فيه وربنا يحفظ بناتنا وشبابنا من سهام ابليس
بالنسبة للأسئلة
الحالة الاولى :

لاقدر الله لو حصلت حاجة زى دى لازم نراعى حاجة مهمةجدا وهى الحالة النفسية للضحية
واكيد ان الموضوع هيكون صعب جدا على الطرفين فى بدايته وهنا لو الزوج فعلا بيحب مراته هيقدر يحتويها رغم الجرح اللى جواه ويبعدها عن الألم اللى هى فيه وكونه يسامحها هى ما غلطتش لو كانت انسانة ملتزمة والحادثة فعلا مالهاش اى ذنب فيها يعنى كل تصرفاتها ولسها ومعارفها و حركاتها ملتزمة هنا هى مالهاش اى ذنب وما فيش حد بيسامح واحد مظلوم لكن بيساعده ويقف جنبه
اما انه يتركها لو كان هو غلط ودايما غلط الراجل بمزاجه بعكس البنت والموضوع اتعرف للزوجة هيقبل انها تسيبه ولا هايبوس الأيادى علشان تسامحه ولو اصرت تبقى جاحدة وما فيش فى قلبها رحمة
مشكلة الراجل الشرقى انه بيكيل بمكيالين
اما الدين مالهوش اى دخل فى الموضوع لأنه هنا ما فيش سبب يبرر الطلاق فى كنيستنا
وبعدين بتقولى انك لو ما قدرتش ترجع العلاقة ده مستحيل طبعا لأن الزوج لو بيحب زوجته محبة مسيحية هيقدر يحتويها ويحل مشاكله والا ما يبقاش راجل لأن الرجولة موقف مش كلام
الحالة الثانية
مش فارقة كتير عن الحالة الأولى لأن خطيبتى هى المفروض انها زوجتى فى المستقبل
بس بشرط انها تكون صريحة معايا ومش بتخبى حاجة عليا
موضوع العملية ده موضوع فاشل لأن الغشاء ده مش هو اللى بيثبت ان البنت شريفة من عدمه
ممكن حادثة او وقعة او خبطة تضيعه هل معنى كده انها مش محترمة
وكمان فيه كام الف بنت لسه بعذريتهم لكن سلوكهن زى الزفت وبيعملوا اكتر ما بيعملوا بنات الليل
ده مش مقياس من وجهة نظرى الشخصية لأنه ممكن فى عصر العمليات دى بمنتهى البساطة تكون البنت دايرة على حل شعرها وقبل الجواز تعمل العملية ويشربها المغفل ويحس انه ارجل واحد فى الدنيا وهو اهبل واحد والمدام لبسته العمه
اما موضوع البلاغ انا عن نفسى بقول لا لسبب ان الأمن هيبهدل الضحية ويحطمها اكتر ما هيجيبلها حقها واحنا ربنا بيقول يدافع عنكم وانتم صامتون
اما موضوع الحمل ده بصراحة يبقى كارثة
انا بصراحة ضد فكرة الأجهاض لكن فى نفس الوقت مش عارف ممكن يكون الوضع ايه لو لاقدر الله اتحطيت فى موقف زى كدة الطفل مالهوش زنب بس هيفضل زكرى مؤلمة عايشة قدامنا حتى لو ماتكلمناش
وهل استطيع كتابة اسمى على طفل ابوه طعنى فى كرامتى ودمر حياة زوجتى وكمان اربية بصراحة مش عارف وعموما ربنا يحفظنا جميعا وما يكتبش على حد التجربة القاسية دى ويحفظ اولاده وبناته الى انقضاء الدهر

اشكرك جدا جدا يا يوحنا على مرورك الجميل وردك الاكثر من رائع
واتمنى ان الجميع يقول بكل صراحة رائية
شكرا لتعبك
 

برنسيسةاسكندرية

برنسيسةالحزن
عضو مبارك
إنضم
19 يونيو 2007
المشاركات
324
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
الإقامة
فى عيون حبيبى ياسوع
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

بسم الاب البادى والابن الفادى والروح القدس علية قوتى واعتمادى
بصراحة فى راى لا تعليق لائنى اى تعليق بيختلف كل الاختلاف عند التنفيذ وخصتا للشباب وجة نظر اخرى عندما يقعون فى المشكلة بالفعل وليس بالتخيل واخيرا ربنا يحمى كل بناتة ويحرسهم يارب من كل شر
___________________________
صلو من اجلى
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: عذرا"للاحراج ولكنها قضية رأى عام

بسم الاب البادى والابن الفادى والروح القدس علية قوتى واعتمادى
بصراحة فى راى لا تعليق لائنى اى تعليق بيختلف كل الاختلاف عند التنفيذ وخصتا للشباب وجة نظر اخرى عندما يقعون فى المشكلة بالفعل وليس بالتخيل واخيرا ربنا يحمى كل بناتة ويحرسهم يارب من كل شر
___________________________
صلو من اجلى

اشكرك على ردك وتعليقك
 
أعلى