اذا اردت ان تعرف نوعية كيان الاخر
اسأله عن نفسه؟؟؟؟
ثم
اساله عن الاخرين؟؟؟
فاذا أخذ يمدح نفسه ويذم او يقلل من الاخرين
فأحذر وتحذر منه.
.....
وكذا نوعية كيانى وكيانك.
ياعم بركات الايمان مش حركات
ولا شوية تنهيدات وتنزل دمعات
الايمان سريرة ومسيرة وسيرة
للايمان رئيس نتبعه وبلاش تهجيس
الايمان يغير وعمره مايتغير بس نتطور
الايمان تبعية وسيرة نقية وبلاش تهوية
شوف كتالوج الايمان فى كتاب رئيس الايمان
وعيش به دا صالح لكل عصر وزمان
البلاغة وحدها لاتكفى لانه فى هذه الحالة نكون مثل ترتلس
لكن البلاغة والفصاحة مع قوة الروح القدس نكون مثل بولس .
الشاهد والنص الكتابى
أعمال الرسل ظ،:ظ¢ظ¤
وَبَعْدَ خَمْسَةِ أَيَّامٍ انْحَدَرَ حَنَانِيَّا رَئِيسُ الْكَهَنَةِ مَعَ الشُّيُوخِ وَخَطِيبٍ اسْمُهُ تَرْتُلُّسُ. فَعَرَضُوا لِلْوَالِي ضِدَّ بُولُسَ.
قد نمر بتجربة ما (مرض.. تشهير... اى نوعاً ما) ونصرخ متألمين وهذ حقنا
وفجأة نتذكر من مروا مثلنا من قبلنا ولم نرثى لهم او نشفق عليهم
حينئذ نسمع صوتاً فى اعماقنا هل تعلمت الدرس
منا من يتعلم
ومنا من سيعاد امتحانه مرة اخرى لرسوبه فى الامتحان!!
الشكر ياافاضل بطل يناضل يسمو عن الكلام
يعلو متفوقا صابرا على الالام
يسمو بصاحبه طاردا دياجير الظلام
يشق طريقه عبر اطنان الركام
يهمس فى قلبك باسما بالسلام
رافعا عن اكتافك كل احمال الالام
فياهناءة من يهتم به فيالا الانعام
يجلو النفس من غياهب الاوهام
تصفو به الحياة من منغصات اللئام
فيقصر شكرى مهما سما لرب السلام
(93 طويلة)
الناس بقيت وحشة.... خليك انت حلو
الناس بقيت أنانية.... خليك انت مضحى
الناس بقيت شريرة.... خليك انت بار
الناس بتروح الكنايس علشان اغراض ومقابلات
طيب روح انت علشان تعبد الرب ويكون لك شركة حقيقية
عاوز اقول عن نفسى لولا غطاء النعمة لكانت فضيحتى بجلاجل وكمان انت
اللى مش بنحبه فى الناس لازم نعيش عكسه
الغلط يبقى صح.. وصدقونى لو كنا صادقين
هنلاقى اللى بندينه مالينا من ساسنا لراسنا بس احنا اللى عاملين فيها ابرار
ولو كاميرة الرب وضمائرنا تعرض حالة قلوبنا وخفايا ارواحنا يبقى كلنا فى الباى باى
اللى من الرب يتعامل زى الرب يحب ويصلى ويعالح ويصبر وميخدش دور القاضى لان الحكم للرب ولروحه
وطول ما احنا فى زمن النعمة فيه أمل !!!
(94)
فرق بسيط من الفروق بين الحب والهوى
المحب يرى عيوب حبيبه ويقبله كما هو.
اما صاحب الهوى منجذب لمن يهواه ولايرى عيوبه الا عندما يستفيق وعندما يرى العيوب يكره من كان منجذب اليه.