طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

Mr.sherif kenzo

New member
عضو
إنضم
17 أغسطس 2007
المشاركات
56
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

حتى لا اكثر في الحديث

ان شاء الله اول فبرايل هكون جاهز لمناطرتك يا ماي روك حتى اثبك للجميع الادله والبراهين المدعمة من كتابكم

مع اني غير مقتنع باحتقار المناظرة بالكنيسه لعدم وجود ارض محايدة لكن انا لا اخف من المواجة لعدم مساوة الطرفين من ادله والبراهين

سلام عليكم بس ياريت تفتحلي خصية أضافة موضوع بقسم السبهات عشان اقدر اضيف موضوع
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,358
مستوى التفاعل
3,260
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

حتى لا اكثر في الحديث


ان شاء الله اول فبرايل هكون جاهز لمناطرتك يا ماي روك حتى اثبك للجميع الادله والبراهين المدعمة من كتابكم

هل ستحكم على المناظرة قبل ان تبدأ و قبل ان نتناقش؟ ام انك مبرمج افكارك و المسألة منتهية عندك و غيرمستعد لتقبل معلومة جديدة؟

مع اني غير مقتنع باحتقار المناظرة بالكنيسه لعدم وجود ارض محايدة لكن انا لا اخف من المواجة لعدم مساوة الطرفين من ادله والبراهين
احتقار ايه يا اخي؟
اتمنى يكون حقسدك احتكار, مش احتقار!!


سلام عليكم بس ياريت تفتحلي خصية أضافة موضوع بقسم السبهات عشان اقدر اضيف موضوع
المناظرات الثنائية في قسم الحوارات المسيحية الثنائية
حدد الموضوع الذي تريد النقاش فيه و متى تستطيع البدأ و بها سأفتح موضوع و نبدأ حوارانا

سلام و نعمة
 

Mr.sherif kenzo

New member
عضو
إنضم
17 أغسطس 2007
المشاركات
56
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

دمت بكل ود ماي روك

المناظرة بعنوان: أسئله حول الإنجيل

أن شاء الله يوم 1/2/2008

من فضلك الحفاظ منك على روح الاحترام بين الاعضاء وعدم السب حتى تنتهي المناظرة بكل ود واحترام
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,358
مستوى التفاعل
3,260
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

دمت بكل ود ماي روك


المناظرة بعنوان: أسئله حول الإنجيل

أن شاء الله يوم 1/2/2008

اخي العزيز

طلبت منك ان تحدد موضوع المناظرة
الموضوع ليس اسئلة و اجوبة
الموضوع مناظرة في موضوع معين, مثل صلب المسيح, فدائه, الوهيته الخ
يا ريت تحدد الموضوع بدقة اكبر


من فضلك الحفاظ منك على روح الاحترام بين الاعضاء وعدم السب حتى تنتهي المناظرة بكل ود واحترام

عزيزي, انا لا اسب و لا اشتم, لك مني كل الاحترام

سلام و نعمة
 

Mr.sherif kenzo

New member
عضو
إنضم
17 أغسطس 2007
المشاركات
56
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

طلبت منك ان تحدد موضوع المناظرة

الأختلافات الموجودة في الكتاب المقدس

عزيزي, انا لا اسب و لا اشتم, لك مني كل الاحترام

انا بقولك لانك صحب هذا المكان للحفاظ على جو الاحترام فقط ولكن اقصد الاعضاء اللي بيشتموا في الاديان

دمت بكل ود ماي روك
 

Mr.sherif kenzo

New member
عضو
إنضم
17 أغسطس 2007
المشاركات
56
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

العنوان بالتحديد هو الأختلافات في الكتاب المقدس

هذا هو العنوان اخي العزيز
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,358
مستوى التفاعل
3,260
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

العنوان بالتحديد هو الأختلافات في الكتاب المقدس



هذا هو العنوان اخي العزيز


لا اله الا المسيح
اخي العزيز, هل جربت قبلا ان تدخل في محاورة او مناظرة؟ بالفعل اشك في ذلك
المناظرة تكون في موضوع محدد جدا
حدد اي اختلاف بالتحديد تريد النقاش فيه
و انتبه اننا لا نسمح للنسخ و اللصق

منتظر تحديدك للموضوع
 

Basilius

حتما سأنتصر
مشرف سابق
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
3,500
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Egypt
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

ملاحظة بسيطة
لو المناظرة انعقدت في قسم الردعلى الشبهات بعد تحديد الموضوع
فيجب التنوية على انة اي تفسير لاي نص من نصوص الكتاب المقدس خارج التفاسير المسيحية سيحرر من قبل المشرفين
ولا رايك اية يا استاذ روك ؟؟
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,358
مستوى التفاعل
3,260
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

ملاحظة بسيطة
لو المناظرة انعقدت في قسم الردعلى الشبهات بعد تحديد الموضوع
فيجب التنوية على انة اي تفسير لاي نص من نصوص الكتاب المقدس خارج التفاسير المسيحية سيحرر من قبل المشرفين
ولا رايك اية يا استاذ روك ؟؟

بكل تأكيد يا كبير
بس حبة حبة معه, صارلي يومين و مش عارف انزع منه عنوان الموضوع..
خلي افهم الاول اي موضوع يريد النقاش فيه و بعديه نقدم له شروط المحاورات..

تصدق يا Dioscorus حاس ان المناظرة هذه مش نافعة و حاس انه قليل العلم و غير كفوء بالمناظرة,, كم صفحة انا وراه و مش عارف يحدد الموضوع

ساعة يقول اسئلة في الانجيل و ساعة اختلافات الكتاب المقدس, يعني اصلا مش راسيله على حل و مش مخطط لموضوع الممحاورة

اتمنى فعلا ان لا تكون نسخ و لصق كما تعودنا..

.. بس نشوف تاليها..
 

Basilius

حتما سأنتصر
مشرف سابق
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
3,500
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Egypt
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

ربنا يسهل يا استاذنا روك ولو فية مناظرة اتمنى اني اكون متابعها ومش مشغول زي الايام ي
 

Mr.sherif kenzo

New member
عضو
إنضم
17 أغسطس 2007
المشاركات
56
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

عودة لكم

العنوان اللي مزعلكم خلاص تم الاستقرار عليه وجاري تجميع الادله كمان

من الذي مات على الصليب الانسان أم الاله ؟

اوكي يا ماي روك
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,358
مستوى التفاعل
3,260
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

عودة لكم



العنوان اللي مزعلكم خلاص تم الاستقرار عليه وجاري تجميع الادله كمان

من الذي مات على الصليب الانسان أم الاله ؟


اوكي يا ماي روك

هو هذا سؤالك فقط؟ و جاي عامل فيها مناظرة؟
ممكن ارد عليك و اوفر عليك عناء المناظرة و اقول ان الذي مات على الصليب هو جسد المسيح
فالله لم و لن يمت

و بعدين؟
 
التعديل الأخير:

Fadie

مسيحى
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2006
المشاركات
3,596
مستوى التفاعل
45
النقاط
0
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

لا معلش انا ارفض يا روك

دة واحد مش عارف هو بيقرا ايه و بيكتب ايه اصلا , ازاى يعنى تناظره؟

هل ينفع ان علامة لاهوتى يُناظر واحد بيبيع طماطم؟

انا ارفض بشدة و خصوصا انه واضح انه شخص فكره تافه و هينقل شوية من موقع الحقيقة الإسلامى المشبوه!
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,358
مستوى التفاعل
3,260
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

لا معلش انا ارفض يا روك

دة واحد مش عارف هو بيقرا ايه و بيكتب ايه اصلا , ازاى يعنى تناظره؟

هل ينفع ان علامة لاهوتى يُناظر واحد بيبيع طماطم؟

انا ارفض بشدة و خصوصا انه واضح انه شخص فكره تافه و هينقل شوية من موقع الحقيقة الإسلامى المشبوه!

صدقني بداية تصورته سيناقش بحجة و اهلا للحوار نظرا للعنوان الذي طلبه مسمي نفسه بالعملاق, لكن بعد ما طلبت منه تحديد عنوان المناظرة فقط, وهو بدأ بالتخبط و تغيير العنوان في كل رد الى ان استقر على سؤال بسيط رده في سطور

فلا اعرف ان كان اصلا يعرف معنى المحاورة او المناظرة!
 

Mr.sherif kenzo

New member
عضو
إنضم
17 أغسطس 2007
المشاركات
56
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

هو هذا سؤالك فقط؟ و جاي عامل فيها مناظرة؟
ممكن ارد عليك و اوفر عليك عناء المناظرة و اقول ان الذي مات على الصليب هو جسد المسيح
فالله لم و لن يمت
و بعدين؟

أشكرك يا روك على الاجابه العالية دي بصراحة مكنتش اعرف

هو انا هقول سؤال وخلاص ولا في حوار كبير حول السؤال يا عم روك

انت هتكتب اجابه وانا هتفرج وكمان اللي بيرد وراك ده مش عارف مدايق من ايه هو انوا عندكوا ادله وخلا بتقفلوا الموضوع وخلاص
 

Mr.sherif kenzo

New member
عضو
إنضم
17 أغسطس 2007
المشاركات
56
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

صدقني بداية تصورته سيناقش بحجة و اهلا للحوار نظرا للعنوان الذي طلبه مسمي نفسه بالعملاق, لكن بعد ما طلبت منه تحديد عنوان المناظرة فقط, وهو بدأ بالتخبط و تغيير العنوان في كل رد الى ان استقر على سؤال بسيط رده في سطور

فلا اعرف ان كان اصلا يعرف معنى المحاورة او المناظرة!

ماي روك انتوا بتطولوا في الحوار على الاخر كل ده على مناظرة ده الموضع في الاقتراحات بقى مناظرة لوحدة هتقدروا تتناظروا ولا هتكلموا اكتر ما تنفذوا

ياريت الرد يكون في كلمتان ام لا ام نعم وخلاص عشان يتقفل الموضوع
 

فراشة مسيحية

ميكو قلب ماما
مشرف سابق
إنضم
22 نوفمبر 2006
المشاركات
25,378
مستوى التفاعل
156
النقاط
63
الإقامة
قلب إلهي يسوع المسيح
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

ياريت الرد يكون في كلمتان ام لا ام نعم وخلاص عشان يتقفل الموضوع

يالهوى هو انت لسا مافهمتش ؟؟؟؟؟؟؟
 

Basilius

حتما سأنتصر
مشرف سابق
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
3,500
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Egypt
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

اللي هيكتب مشاركة واحدة بعد مشاركتي دي
سواء مسيحي او مسلم
خلاف الاستاذ روك او المشرفين هياخد مخالفة و مش بعيد ينطرد
استاذ شريف دي اخر مداخلة ليك في الموضوع
السيد روك اجابك
للمرة الثانية اي عضو هيكتب او هيطول في الموضوع هياخد مخالفة و هينطرد
سواء مسلم او مسيحي
 

answer me muslims

مشرف منتدى حوار الاديان
عضو مبارك
إنضم
9 يناير 2006
المشاركات
2,786
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

حد شافك وانت جى يااخ كنزو؟؟
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,358
مستوى التفاعل
3,260
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
رد على: طلب لمناطرة بيني وبين ماي روك

أشكرك يا روك على الاجابه العالية دي بصراحة مكنتش اعرف

هو انا هقول سؤال وخلاص ولا في حوار كبير حول السؤال يا عم روك


انت هتكتب اجابه وانا هتفرج وكمان اللي بيرد وراك ده مش عارف مدايق من ايه هو انوا عندكوا ادله وخلا بتقفلوا الموضوع وخلاص

موضوعك يا عزيزي ليس موضوع حوارك, ما طرحته هو مجرد سؤال ورده في سطور قليلة, فاي حوار هذا الذي تريده؟

ما ازعجني ايضا, عدم المامك بالمسيحية, فانت لا تعرف اصلا اننا نؤمن ن الله تسجد و قدم الجسد ذبيحة عنا و والله بلاهوته لم يمت
افليس الاجدر بك ان تكون ملما بما تحاور به ام هي اصبحت موضة تحاور و بس؟

على اي حال, موضوعك ردينا عليه و لا يحتاج لحوار فانتهي في مداخلة واحدة


ماي روك انتوا بتطولوا في الحوار على الاخر كل ده على مناظرة ده الموضع في الاقتراحات بقى مناظرة لوحدة هتقدروا تتناظروا ولا هتكلموا اكتر ما تنفذوا



ياريت الرد يكون في كلمتان ام لا ام نعم وخلاص عشان يتقفل الموضوع

فتح و صحح يا اخ
انا لم اطول المناظرة, بل انهيتها في رد واحد
سالت انت سؤال و انا رديت عليك و اكتفيت بالاجابة, يبقى لا داعي للجرجرة و العرعرة

موضوعك رديت عليه و ينتهي هنا

اذا تريد تناقش في موضوع اخر, تفضل اطرح عنوانه و خليك مركز هذه المرة لانها ستكون الاخيرة فانا لن اركض وراء صغار لا يعرفون معنى الحوار حتى احاورهم
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى