صليب بنشيله والسبب ان احنا في دوله اسلاميه

mazzikanoo

الامبراطووور
عضو مبارك
إنضم
9 مايو 2007
المشاركات
1,160
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الإقامة
here
رد على: صليب بنشيله والسبب ان احنا في دوله اسلاميه

بس نرجع و نقول ( حبوا اعدائكم... الرب يدافع عنكم و انتم تصمتون... من يمسكم يمس حدقة عينه ...) دى كلها حاجات تعزينا و لو عملنا بيها من قلبنا هاتشوفو بعنيكم ايه اللي ممكن يحصل.. لاننا لو حسبناها انت مش هاتعرف تاخد حق واحد انت بتحبه و دة مش اى حد دة ربنا فما بالك هو هايرد ازاى ؟؟ ماعليك انك تسامح الانسان اللي شتمك و تصليله ان ربنا يفتح عنيه عن السحاب اللي عليها ... و صدقنى هتلاقى نتيجة جامدة اوى اقوى مما توقعتها ... انا جربت اتخانق و عملت خناقة جامدة اوى و بعدين ولا حاجة .. انما رد ربنا حاجة تاني خالص و اظن انت لازم تكون مؤمن بان ربنا مابيسبش حقك ... صلوا يا جماعة بجد و من قلبكوا للناس دى اذا كنا احنا مخنوقين فى دنيتنا عشان عايشين فى بلد مسلمين .. فبعدين هما هايتخنقوا لان احنا هانبقى قاعدين فى مكانا و هما مش عارفين يوصلولنا .. طبعا المكان دة هو الفردوس​
 

mazzikanoo

الامبراطووور
عضو مبارك
إنضم
9 مايو 2007
المشاركات
1,160
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الإقامة
here
رد على: صليب بنشيله والسبب ان احنا في دوله اسلاميه

بس نرجع و نقول ( حبوا اعدائكم... الرب يدافع عنكم و انتم تصمتون... من يمسكم يمس حدقة عينه ...) دى كلها حاجات تعزينا و لو عملنا بيها من قلبنا هاتشوفو بعنيكم ايه اللي ممكن يحصل.. لاننا لو حسبناها انت مش هاتعرف تاخد حق واحد انت بتحبه و دة مش اى حد دة ربنا فما بالك هو هايرد ازاى ؟؟ ماعليك انك تسامح الانسان اللي شتمك و تصليله ان ربنا يفتح عنيه عن السحاب اللي عليها ... و صدقنى هتلاقى نتيجة جامدة اوى اقوى مما توقعتها ... انا جربت اتخانق و عملت خناقة جامدة اوى و بعدين ولا حاجة .. انما رد ربنا حاجة تاني خالص و اظن انت لازم تكون مؤمن بان ربنا مابيسبش حقك ... صلوا يا جماعة بجد و من قلبكوا للناس دى اذا كنا احنا مخنوقين فى دنيتنا عشان عايشين فى بلد مسلمين .. فبعدين هما هايتخنقوا لان احنا هانبقى قاعدين فى مكانا و هما مش عارفين يوصلولنا .. طبعا المكان دة هو الفردوس​
 

mazzikanoo

الامبراطووور
عضو مبارك
إنضم
9 مايو 2007
المشاركات
1,160
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الإقامة
here
رد على: صليب بنشيله والسبب ان احنا في دوله اسلاميه

بس نرجع و نقول ( حبوا اعدائكم... الرب يدافع عنكم و انتم تصمتون... من يمسكم يمس حدقة عينه ...) دى كلها حاجات تعزينا و لو عملنا بيها من قلبنا هاتشوفو بعنيكم ايه اللي ممكن يحصل.. لاننا لو حسبناها انت مش هاتعرف تاخد حق واحد انت بتحبه و دة مش اى حد دة ربنا فما بالك هو هايرد ازاى ؟؟ ماعليك انك تسامح الانسان اللي شتمك و تصليله ان ربنا يفتح عنيه عن السحاب اللي عليها ... و صدقنى هتلاقى نتيجة جامدة اوى اقوى مما توقعتها ... انا جربت اتخانق و عملت خناقة جامدة اوى و بعدين ولا حاجة .. انما رد ربنا حاجة تاني خالص و اظن انت لازم تكون مؤمن بان ربنا مابيسبش حقك ... صلوا يا جماعة بجد و من قلبكوا للناس دى اذا كنا احنا مخنوقين فى دنيتنا عشان عايشين فى بلد مسلمين .. فبعدين هما هايتخنقوا لان احنا هانبقى قاعدين فى مكانا و هما مش عارفين يوصلولنا .. طبعا المكان دة هو الفردوس​
 

Kiril

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
12 نوفمبر 2006
المشاركات
2,776
مستوى التفاعل
14
النقاط
0
رد على: صليب بنشيله والسبب ان احنا في دوله اسلاميه

المفروض نبقي متقويين بالانجيل و نستغيت بربنا عشان يدينا قوة امام الشياطين و كل قوات العدو
 

theway

New member
عضو
إنضم
5 سبتمبر 2007
المشاركات
62
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
قلب يسوع
رد على: صليب بنشيله والسبب ان احنا في دوله اسلاميه

شكرا على الموضوع

رائى انة لا يضيع حق وراءة مطالب ،والحقوق تٌنزع ولا تُمنح

لدينا الان مواقع على الانترنت ترصد التمييز ضد المسيحيين وجمعيات حقوق انسان ترصد اضطهاد المسيحيين ولدينا صحافة مسيحية جرئية مثل وطنى والكتيبية والطريق

ولدينا اصواتنا العالية التى تقف امام الباطل لتعلن الحق
فمن يقف على ضخرة الحق لا يخشى الامواج الهائجة
 

raoul

New member
إنضم
4 سبتمبر 2007
المشاركات
3
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: صليب بنشيله والسبب ان احنا في دوله اسلاميه

علشان اسامح اي شخص غلط في لازم ااكون فعلا اقدر اسامحة يعني يكون التسامح نابع من قوة مش من ضعف اومن خوف سواء كان من دكتور او من مدرس او من اي حد
فاذا كان نابع من قوة فهو تسامح
[/COLOR ما اذا كان نابع من ضعف فهو جبن في الغالب
 

raoul

New member
إنضم
4 سبتمبر 2007
المشاركات
3
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد علي :صليب بنشيله والسبب ان احنا في دوله اسلاميه

التسامح صفة جميلة اقوي بس ما احبش انها تكون ستار للضعف او للجبن او لاي حاجة من هذا القبيل

* يعني لما اكون مش قادر اوجهة اللي قدامي اقول اني سامحتة
* او لما اسامح شخص عن ضعف مني ::act23:
*او لما اسامح علشان الناس تقول اني متسامح:94:

المهم علشان ما اخروجش برة الموضوع لازم يكون تسامحي نابع عن قوى واقتناع مش خوف من دكتور في كلية او من مدرس

*وصحيح ( حبوا اعدائكم... الرب يدافع عنكم و انتم تصمتون...
من يمسكم يمس حدقة عينه ...)

*بس دة ما يمنعش من اني ادافع عن نفسي وعن ديني
*ان الشهداء والقديسين لو فكروا بهذة الطريقة ماصبحوا سهاء او
قديسين(ااقصد طريقة الضعف وعدم المواجهة ) وكمان انا بقولش
شهداء ولكن علي الاقل ندافع عن ديننا
 

raoul

New member
إنضم
4 سبتمبر 2007
المشاركات
3
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: صليب بنشيله والسبب ان احنا في دوله اسلاميه

بس نرجع و نقول ( حبوا اعدائكم... الرب يدافع عنكم و انتم تصمتون... من يمسكم يمس حدقة عينه ...) دى كلها حاجات تعزينا و لو عملنا بيها من قلبنا هاتشوفو بعنيكم ايه اللي ممكن يحصل.. لاننا لو حسبناها انت مش هاتعرف تاخد حق واحد انت بتحبه و دة مش اى حد دة ربنا فما بالك هو هايرد ازاى ؟؟ ماعليك انك تسامح الانسان اللي شتمك و تصليله ان ربنا يفتح عنيه عن السحاب اللي عليها ... و صدقنى هتلاقى نتيجة جامدة اوى اقوى مما توقعتها ... انا جربت اتخانق و عملت خناقة جامدة اوى و بعدين ولا حاجة .. انما رد ربنا حاجة تاني خالص و اظن انت لازم تكون مؤمن بان ربنا مابيسبش حقك ... صلوا يا جماعة بجد و من قلبكوا للناس دى اذا كنا احنا مخنوقين فى دنيتنا عشان عايشين فى بلد مسلمين .. فبعدين هما هايتخنقوا لان احنا هانبقى قاعدين فى مكانا و هما مش عارفين يوصلولنا .. طبعا المكان دة هو الفردوس​



التسامح صفة جميلة اقوي بس ما احبش انها تكون ستار للضعف او للجبن او لاي حاجة من هذا القبيل

* يعني لما اكون مش قادر اوجهة اللي قدامي اقول اني سامحتة
* او لما اسامح شخص عن ضعف مني ::act23:
*او لما اسامح علشان الناس تقول اني متسامح:94:

المهم علشان ما اخروجش برة الموضوع لازم يكون تسامحي نابع عن قوى واقتناع مش خوف من دكتور في كلية او من مدرس

*وصحيح ( حبوا اعدائكم... الرب يدافع عنكم و انتم تصمتون...
من يمسكم يمس حدقة عينه ...)

*بس دة ما يمنعش من اني ادافع عن نفسي وعن ديني
*ان الشهداء والقديسين لو فكروا بهذة الطريقة ماصبحوا سهاء او
قديسين(ااقصد طريقة الضعف وعدم المواجهة ) وكمان انا بقولش
شهداء ولكن علي الاقل ندافع عن ديننا
 
أعلى