شكرا
على الرد اللى مجوبشى على أى سوال من اللى أنا سالته
ليه؟
هقولك
لما بنقول" بسم الله الرحمن الرحيم " الرحمن الرحيم صفتان ولكن الابن مش صفه وعلشان أقنع ولونك مش هتتقتنع بس برده أقرأ
حرف الواو اللى موجود عندكم بسم الاب والابن والروح القدس الابن مش صفه ده أسم "شخص تانى " ليه علشان معطوف على اسم
أما الرحمن الرحيم أعربها وهتعرف هيه أيه وبالمره أعرب الاب والابن والروح القدس ومتقولشى ليه أحنا مش فى حصه نحو لان ده هيدل على أنك مش واسع الافق
ثانيا
بخصوص الدليل ده حاجه مش محتاجه كلام ليه
علشان ممكن أجيبلك برده أى شريط فيديو عليه واحد أسلم وهقولك ده الدليل بس ده مش حل علشان أنت برده ممكن تدخل وتعمل نفس اللى عملته بالظبط وأنا مش بحب كده لان ده دين مش لعبه علشان كده أستفتى قلبك بجد
وأخيرا وليس باخرا ستنى ردى التانى عليك
كنت هنسى
ثالثا
بخصوص أن سيدى وحبيبى وقائدى وقره عينى حبيبى رسول الله كان بيتكلم كلام مايع على حد وصفك العنيف
فان
الرسول لا ينطق عن الهوى ان هو الا وحى يوحى
وتعاله معايه لما فرقتين يلعبوا كوره بيجيبوا حكم محايد فلا تقولى أقرا من كتاب كذا أو كذا بس لو أنا قلتلك أقرا كتاب أفضل 100 شخصيه فى التاريخ لكاتب أوروبى ليس بالمسلم ممكن تغير رأيك
كما أنى لا أستطيه أن أتكلم عن نبى الله عيسى "عليه السلام" وأقول أنه كان بيتكلم كلام مايع لانه نبى من عند الله ولو أنا أتجننت وقولتها فانى هنا أكون قد كفرت بالله "العياذ بالله"
صلى الله على محمد صلى الله عليه وسلم
اللهم أهدنا الى صراطك المستقيم
على فكره أنا مستنى ردى التانى عليك
سلام ونعمة,
أحب أسال لما الاب والابن والروح القدس ذى ما أنتوا بتقولوا فى بعض الاحيان أنه تعبير ليس تشخيصى
ماشى طيب ليه ما بتقولوش بقى بسم الله وخلاص ؟
لن أوجع قلبي بالرد عليك, لك يا ابني تسألنا عن عقيدتنا بوحدانية الله وترفضها, تعود في نص آخر وتقر بها, مثلاً: ((((لما بنقول" بسم الله الرحمن الرحيم " الرحمن الرحيم صفتان ولكن الابن مش صفه وعلشان أقنع ولونك مش هتتقتنع بس برده أقرأ
حرف الواو اللى موجود عندكم بسم الاب والابن والروح القدس الابن مش صفه ده أسم "شخص تانى " ليه علشان معطوف على اسم
أما الرحمن الرحيم أعربها وهتعرف هيه أيه وبالمره أعرب الاب والابن والروح القدس ومتقولشى ليه أحنا مش فى حصه نحو لان ده هيدل على أنك مش واسع الافق)))), تقول له اعربها؟؟؟ لك اعربها؟؟ وانت لا تعرف معنى الاعراب, واو العطف أتت للتمييز بين الأقانيم, بحيث أن الجملة بدأت ب(عمدوهم) التي هي فعل أمر, واقرأ يا أعمى (أقصد روحياً وليس للاهانة) (باسم) وليس باسماء للدلالة على الوحدة الجوهرية (الآب) الله الآب (و) واو العطف للتمييز بين الأشخاص (لن أقول أقانيم لأنك لم ولن تفهمها) الخ الخ الخ... بعدين كلمة الابن اسم؟, شو بتعني فيا؟ ليش الصفة ما بتنعطف على الواو؟ الابن مش اسم وبتفسر ليش؟ وبتفسر غلط كمان؟
لك تتكلم عن الاعراب وما بتعرف تحكي عربي, اذا ثقافتك صيني الأفضل شارك بمنتدى صيني, لك عربي, يا استاذي رجاء خاص لا تترجم كلامك الى لغة غربية وتعرضه على النت, دخيلك بتجرصنا! دي تبقى فضيحة, كفانا فضايح مع الغرب!
نصيحة من أخ لأخوه, حاجة ما بتفهمش فيها اسأل ولا تجرب تختلق أفكار.
سلام المسيح