سؤال للاولاد

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
السؤال ده انا بساله للولاد

ياترى انت بترضى اختك تستخدم النت نفس استخدامك انت ؟؟؟
بمعنى بترضى انها تتعرف على ولاد زى ماانت بتتعرف على البنات ولا بتقولها لا عيب مايصحش
ولو انت كده ومش بترضى انها تتعرف على ولاد من النت انت بتفكر ازاى فى البنت اللى بتتعرف عليها على النت؟
ياريت اكون قدرت اوصل معنى السؤال...ومستنيه اجابتكم

ربنا معاكم كلكم يااااارب
 

christ my lord

منقوش على كفية
عضو نشيط
إنضم
13 ديسمبر 2006
المشاركات
3,117
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
السؤال ده انا بساله للولاد

ياترى انت بترضى اختك تستخدم النت نفس استخدامك انت ؟؟؟
بمعنى بترضى انها تتعرف على ولاد زى ماانت بتتعرف على البنات ولا بتقولها لا عيب مايصحش
ولو انت كده ومش بترضى انها تتعرف على ولاد من النت انت بتفكر ازاى فى البنت اللى بتتعرف عليها على النت؟
ياريت اكون قدرت اوصل معنى السؤال...ومستنيه اجابتكم

ربنا معاكم كلكم يااااارب

السؤال جميل جداا .. وانا بصراحة لم اتعرض لموقف ذى دة مع اخواتى البنات لانهم متجوزين .. ولكن انا كنت صديق لهم جداا قبل زواجهم .. ولو كنت اتعرضت لموقف ذى دة مش همنعة طالما هو تعارف فى حدود الادب والاحترام .. لاننى عندما اتعرف على اى فتاة عن طريق النت لن انظر اليها بانها انسانة غير محترمة بالعكس تماما .. لان التعارف عن طريق النت ذى اى تعارف يحدث على ارض الواقع .. مثل التعارف عن طريق الكنيسة او الكلية او العمل الخ .. ولذلك اكن كل احترام وادب لهذة الفتاة التى اتعرفت عليها على النت .. ولكن طبعاا هناك اشخاص اخرون يقوموا بالتعارف على البنات بطريقة غير لائقة للمراوغة والتلاعب بهذة الفتاة .. ولذلك انا اوافق على ان تقوم اختى بالتعرف على النت ولكن تحت ملاحظتى لاننى اعلم ما هى طرق الاولاد فى التعارف وما اذا كان هذا التعارف لة غرض اخر ام لا حتى استطيع ان اقوم بارشاد اختى واحذرها من هذا الشخص .. وارجو ان تكون اجابتى واضحة ومفهومة .. وشكراا جزيلا ليكى يا ميرا
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
سؤال حلو يا ميرا
طبعا انا سايبة الاجابة لاولاد وولكن
احب اشكرك علية
وشكرا
 

Coptic Man

ابن المـــــ†ـــــلك
مشرف سابق
إنضم
5 أكتوبر 2005
المشاركات
12,801
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Earth
بدال فيه ثقة اني اختي مش غلبانه او طيبة او ساذجة

ها اخليها تكلم اي حد انما لو كانت غلبانه او طيبة زيادة عن اللزوم بالطبع ها امنعها

عالم الانترنت شرس وانا مش اسمح اني ينضحك عليها

والحمد لله اختي اتجوزت وهي فعلا كانت غلبانه ومش كنت بقعدها علي الانترنت هههههههههه

هي اساسا اخرها كانت تلعب جيمز :t33:

وبالنسبة لنظرتي للبنت اللي بتعامل معاها علي الانترنت

بنتعامل كاننا اخوات وفيه شخصيات كتير اعرفها في المنتدي هنا

هو اه انا بطلع عينهم وهما عارفين نفسهم

بس با اعتبرهم اخواتي بالضبط وبحب اتعامل معاهم

اما بقي اللي بيبص لبنت علي انها وحشة علشان بتكلم ولاد علي الانترنت

ده بيسموه في علم النفس الاسقاط

ونخلي النقطة دي لحقة تانية بدال ما نضرب

ثانكس يا ميرا علي الموضوع الجميل
 

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
سؤال حلو يا ميرا
طبعا انا سايبة الاجابة لاولاد وولكن
احب اشكرك علية
وشكرا

شكرا ياتيناااااا على تشجيعك الجميييييل ده
ربنا يباركك ياقمره
 

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
بدال فيه ثقة اني اختي مش غلبانه او طيبة او ساذجة

ها اخليها تكلم اي حد انما لو كانت غلبانه او طيبة زيادة عن اللزوم بالطبع ها امنعها

عالم الانترنت شرس وانا مش اسمح اني ينضحك عليها

والحمد لله اختي اتجوزت وهي فعلا كانت غلبانه ومش كنت بقعدها علي الانترنت هههههههههه

هي اساسا اخرها كانت تلعب جيمز :t33:

وبالنسبة لنظرتي للبنت اللي بتعامل معاها علي الانترنت

بنتعامل كاننا اخوات وفيه شخصيات كتير اعرفها في المنتدي هنا

هو اه انا بطلع عينهم وهما عارفين نفسهم

بس با اعتبرهم اخواتي بالضبط وبحب اتعامل معاهم

اما بقي اللي بيبص لبنت علي انها وحشة علشان بتكلم ولاد علي الانترنت

ده بيسموه في علم النفس الاسقاط

ونخلي النقطة دي لحقة تانية بدال ما نضرب

ثانكس يا ميرا علي الموضوع الجميل


الف شكر يامينا على تعليقك الرااااااااائع ده بجد
وواضح انك كنت ديمقراطى اوىىىىىى مع اختك:t33: هى المفروض تشكر ربنا انك كنت بترضى تلاعبها جيمزهههههه والحمدد لله انها اتجوزت وارتاحت منك :beee:
شكرا ياباشا على التعليق ربنا يباركك....ومستنيه الباقى
 

ramyghobrial

The Love Faithful
مشرف سابق
إنضم
23 ديسمبر 2005
المشاركات
4,039
مستوى التفاعل
20
النقاط
0
الإقامة
Cairo
بصي ياميرا
للاسف فية بنات كتير غلبانة وبيأمنو لولاد كتير على النت
بيخشو بدور العاشقين والرومانسيين والمجروحين وعايزين اللي يتكلمو معاه
وطلعا علشان يقضوها ويتسلو ويلعبو بمشاعر البنات
انا مش هايبقى عندي اي اعتراض
بس اكدي هانصحها الاول وافهمها الصح والغلط اعتقد هو دة الصح
تفهمي الصح فين والغلط فين
مش اتحجج وامنع
لا انا انصح وافهم
وشكرات ياميرا موضوع جميل
 

جاسى

عضوه مباركه من يسوع
عضو نشيط
إنضم
11 ديسمبر 2006
المشاركات
5,877
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الإقامة
على قدميه وبين ذراعيه
:94: :2: 100 100 ميرااااااااااااااا ربنا يخليكى بس اراهنك انى ولا ولد بيحب اخته تتعرف على بنات اصلهم حمشين اوىىىىىىىى:smil12:
ربنا يباركك ويهديهم علينا
 

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
بصي ياميرا
للاسف فية بنات كتير غلبانة وبيأمنو لولاد كتير على النت
بيخشو بدور العاشقين والرومانسيين والمجروحين وعايزين اللي يتكلمو معاه
وطلعا علشان يقضوها ويتسلو ويلعبو بمشاعر البنات
انا مش هايبقى عندي اي اعتراض
بس اكدي هانصحها الاول وافهمها الصح والغلط اعتقد هو دة الصح
تفهمي الصح فين والغلط فين
مش اتحجج وامنع
لا انا انصح وافهم
وشكرات ياميرا موضوع جميل

حلو اوى يارامى رايك..وحلو انك تقعد تفهمم وتنصح وبعد كده تديلها الثقه مع شويه متابعه بسيطه من غير ماتحسسها بعدم الثقه فيها ..شكرا يارامى على تعليقك..ربنا يباركك
 

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
:94: :2: 100 100 ميرااااااااااااااا ربنا يخليكى بس اراهنك انى ولا ولد بيحب اخته تتعرف على بنات اصلهم حمشين اوىىىىىىىى:smil12:
ربنا يباركك ويهديهم علينا

سورى على ولاد الواحد شكله وحش اوىىىىىىىىى

ولا شكلك وحش ولا حاجه يابنتى عادى غلطه مطبعجيه ههههههه
بس رهانك غلط لان فى فعلا ولاد موافقين ان اخواتهم يتعرفوا على ولاد بس اكيد فى حدود
وزى ماشفتى فى الردود لازم مايبقوش ساذجين ويصدقوا اى حد يقولهم اى كلمه
شكراااااا ياقمر على تعليقك:smil12:
 

جاسى

عضوه مباركه من يسوع
عضو نشيط
إنضم
11 ديسمبر 2006
المشاركات
5,877
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الإقامة
على قدميه وبين ذراعيه
ماى بى بس انا اعتقد كده وممكن الايام تثبتلى غير كده
يلا بقى ويلا نشرب شاى كده
 

mrmr120

قطة شقية
عضو مبارك
إنضم
18 أغسطس 2006
المشاركات
10,321
مستوى التفاعل
27
النقاط
0
الإقامة
عايشة فى الدنيا
سوال جميل جدا ياميرا
فعلا فى اخوات اننين بس فى مثل بيقول
الى مترضهوش على نفسك مترضهوش على غيرك
وبعدين فى كتير اخوات متفاهمة بمعنى ان لما اختة تكلم ولد
يكون عارف انها بتكلم الولد كذا الى كذا
 

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
شكرا يامرمورة على مرورك
وصح كده بدل البنت واثقه انها مش بتعمل حاجه غلط يبقه اكيد لازم تعرف اخوها مثلا هى بتكلم مين
ربنا يباركك
 

Nemoo

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
6 يناير 2007
المشاركات
3,366
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
الإقامة
in JESUS heart
الصراحه انا مش عارف اقول ايه لانه على وتر حساس اوى اوى

بس الى اقدر اقوله مدام انا عارف اختى بتعمل ايه وهى عارفه هى بتعمل ايه وهتقدر تحافظ على نفسها مفيش مانع من اى حاجه

ولو بصيت للبنت الى بكلمها على النت انها وحشه علشان بتلكم ولاد ابقى انا الى وحش لانى بصتلها من الناحيه دى لان زى مابيقولوا شوفها كده عشان انا عايز اشوفها كده لكن ................. مش عارف اعبر عنها ازاى بس كل الى اقدر اقوله هى
مقوله البابا شنوده ( انما الذى يعثرك لا البنات بل هى شهوة قلبك الخاطئه )
 

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
شكرااااااااا يانيمو على ردك الجمييييييييل ده بجد ربنا يباركك يافندم
 

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
شكرااااااا ياام ام على مرورك وتشجيعك
ربنا ياباركك ياقمر
 
أعلى