موحدة
New member
- إنضم
- 27 يوليو 2007
- المشاركات
- 46
- مستوى التفاعل
- 0
- النقاط
- 0
رد على: سؤال للاخوة المسيحيين
محمد أخطأ:"فاعلم انه لا اله إلا الله واستغفر لذنبك وللمؤمنين والمؤمنات..."(سورة محمد 19)
"إنا فتحنا لك فتحاً مبينا، ليغفر لك الله ما تقدم من ذنبك وما تأخر ويتم نعمته عليك ويهديك صراطاً مستقيما". (سورة الفتح 1-2).
"واستغفر الله إن الله كان غفوراً رحيما". (سورة النساء 106)
"فسبح بحمد ربك واستغفره إنه كان توابا". (سورة النصر 3)
"يا أيها المدثر قم فانذر وربك فكر وثيابك فطهر والمرجز فاهجر"(سورة المدثر 1-5).
"ألم نشرح لك صدرك ووضعنا عنك وزرك الذي أنقض ظهرك". (سورة الشرح 1-3)
بالنسبة للايات دى فدى كلها مش معناها ان الرسول ارتكب ذنوب بس بما ان الرسول قدوة فربنا بيحث رسوله على الاستغفار علشان نقتدى به ولان الاستغفار جزء اساسى من عقيدتنا ومش لازم الواحد يستغفر علشان هو ارتكب ذنب بل الاستغفار يكون فى كل الاوقات يعنى انت مثلا بتصلى بس لما تكون محتاج حاجة من ربنا ولا بتصلى فى اى وقت
محمد أخطأ:"فاعلم انه لا اله إلا الله واستغفر لذنبك وللمؤمنين والمؤمنات..."(سورة محمد 19)
"إنا فتحنا لك فتحاً مبينا، ليغفر لك الله ما تقدم من ذنبك وما تأخر ويتم نعمته عليك ويهديك صراطاً مستقيما". (سورة الفتح 1-2).
"واستغفر الله إن الله كان غفوراً رحيما". (سورة النساء 106)
"فسبح بحمد ربك واستغفره إنه كان توابا". (سورة النصر 3)
"يا أيها المدثر قم فانذر وربك فكر وثيابك فطهر والمرجز فاهجر"(سورة المدثر 1-5).
"ألم نشرح لك صدرك ووضعنا عنك وزرك الذي أنقض ظهرك". (سورة الشرح 1-3)
بالنسبة للايات دى فدى كلها مش معناها ان الرسول ارتكب ذنوب بس بما ان الرسول قدوة فربنا بيحث رسوله على الاستغفار علشان نقتدى به ولان الاستغفار جزء اساسى من عقيدتنا ومش لازم الواحد يستغفر علشان هو ارتكب ذنب بل الاستغفار يكون فى كل الاوقات يعنى انت مثلا بتصلى بس لما تكون محتاج حاجة من ربنا ولا بتصلى فى اى وقت