سؤال صريح : هل تتزوج بنت كانت بينكما علاقه س&#

blackguitar

غريبا عشت فالدنيا
عضو مبارك
إنضم
30 ديسمبر 2005
المشاركات
3,082
مستوى التفاعل
38
النقاط
0
مفروض انى لو بحب انسانه بجد من كل قلبى مسمحش انى اتعدى بالعلاقه من حدود الملزم وفنفس الوقت البنت دى لو عندها شخصيه قويه وبتحبنى متسحمش ليا انى احاول اتعدى الموضوع ده
يعنى الموضوع لازم يجى من الناحيتين ........منى ومنها ولو حصل انا ضعفت وهيه ضعفت معايا منكرش انى ممكن اشك فيها بعد كده ...........مش فى ادبها بس اخاف تضعف مع غيرى زى ما ضعفت معايا
لذلك المواضيع دى قبل الجواز بتدمره
 

Bin_Rodi

New member
عضو
إنضم
19 مارس 2006
المشاركات
61
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
طب لو البنت رفضت انت هاتعمل ايه ؟
عادى مش هازعل منها مش هاقطع علاقتى بيها زى مانتى متخيلة

و لو وافقت متهالى انا رديت على السؤال ده


ولو حصل انا ضعفت وهيه ضعفت معايا منكرش انى ممكن اشك فيها بعد كده ...........مش فى ادبها بس اخاف تضعف مع غيرى زى ما ضعفت معايا

يعنى مش هاتثق فيها تانى؟؟ يبقى انت كده عندك ثقة فى نفسك و علاقتكم من الاول غلط و انت مش فاهمها من الاول
 

answer me muslims

مشرف منتدى حوار الاديان
عضو مبارك
إنضم
9 يناير 2006
المشاركات
2,786
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
لو حكايه اقتصرت على صور وكلام بس ممكنم افكر لو اكتر من كده لا طبعا:angry_smile:
 

ramyghobrial

The Love Faithful
مشرف سابق
إنضم
23 ديسمبر 2005
المشاركات
4,039
مستوى التفاعل
20
النقاط
0
الإقامة
Cairo
بصي بقة ياسيتي الموضوع انتي مقسماة قسمين واول سؤال سالتية

س : هل تتزوج فتات كنت معها بعلاقة سابقا عن طريق مكالمات او مقابله وتطورة الامور الى حب ولو كنت واثق منها ؟

اكيد طبعا هاتجوزها علشان مش هاتجوز اي واحدة الا لما يكون ليا معاها علاقة حب وارتباط عاطفي لكن في الاطار الادبي بدون اي تماديات

يعنى واصق انك بينك وبين نفسك مش هاتقول لا ادام عملت معايا كدة لو اتجوزتها ممكن تعمل مع حد غيرى طب واهلك ؟ هاتعمل فيهم ايه ؟ مش هاتجيلك شكوك فيها بعد كدة ؟
ثم هل انت من الاصل تسمح لنفسك انك تكسر براءة اللى بتحبها ؟
اسئله ارجو الاجااااااابه عليها

السؤال دة اتسال قبل كدة واجابتي كانت واضحة يعني مش هاتوصل معايا ابدا العلاقة مع اللي بحبها لكدة ابدا لاني اكيد هاحافظ عليها زي عنيا

وبالنسبة للاخ Bin_Rodi vbmenu_register("postmenu_38273", true); معتقدش اللي انت بتقولة دة سلوك مسيحين ياريت تقولنا دة سلوك اي ملة ودين بالظبط علشان الحقيقة كلامك نرفذني جدا وياعزيزي الحب اسمى واطهر واجمل من اي علاقة محرمة ممكن تعملها معاها تحت اطار بحبببك كدة معتقدش انك ممكن تكون حبتها ولا هاتحبها في يوم من الايام علشان انت لازم تحافظ عليها وطالما محفظتش عليها يبقى انت مش بتحبها
 

Bin_Rodi

New member
عضو
إنضم
19 مارس 2006
المشاركات
61
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
معتقدش اللي انت بتقولة دة سلوك مسيحين ياريت تقولنا دة سلوك اي ملة ودين بالظبط علشان الحقيقة كلامك نرفذني جدا

طيب بما ان بقى الحوار هاياخد منعطف غير متحضر يبقى انا اسف مش هاقدر اكتب تانى فى الموضوع ده ... سلام
 

ramyghobrial

The Love Faithful
مشرف سابق
إنضم
23 ديسمبر 2005
المشاركات
4,039
مستوى التفاعل
20
النقاط
0
الإقامة
Cairo
Bin_Rodi قال:
طيب بما ان بقى الحوار هاياخد منعطف غير متحضر يبقى انا اسف مش هاقدر اكتب تانى فى الموضوع ده ... سلام

فين المنعطف الغير متحضر اللي انا تكلمت فية
انت دخلت في امور اساسا تنافي تاليم الكتاب المقدس والمسيح واجتماعيا وكل حاجة
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
يا جماعه احنا كدة بنبعد عن الموضوع الاساسى
بلاش ندخل مداخالات تبعدنا عن الفكرة الاساسيه
 

answer me muslims

مشرف منتدى حوار الاديان
عضو مبارك
إنضم
9 يناير 2006
المشاركات
2,786
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
س : هل تتزوج فتات كنت معها بعلاقة سابقا عن طريق مكالمات او مقابله وتطورة الامور الى حب ولو كنت واثق منها ؟
اكيد طبعا مدام انا حبيتها بالفعل ومكنتش واخد الموضوع تسالى يالب وكده ياعنى اكيد لو صلت للخطوبه وكده مدام هى البنت البحلم بيها ومتربيه وميه ميه وده هيبان من الفترة العشتها معاها لان هذه فترة تعتبر خطوبه تمهديه لا مفيش مشكله مطلقا مدام انا عرفتها كويس واتاكد من اخلاقها بتجربى معاها
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
حد عاوز الموضوع ده ولا اشيله علشان الزحمه بس تخف :36_1_10:
 

Yes_Or_No

Just In Game
عضو مبارك
إنضم
23 مارس 2006
المشاركات
1,528
مستوى التفاعل
11
النقاط
0
الإقامة
Egypt
خليه يا ديانا انتي خسرانه ايه ماهو الموضوع زي الفل اهو
 

ramyghobrial

The Love Faithful
مشرف سابق
إنضم
23 ديسمبر 2005
المشاركات
4,039
مستوى التفاعل
20
النقاط
0
الإقامة
Cairo
مش تشيلي مواضيع خالص ياديانا خليها
دي تعتبر مكتبة لمواضيع حلوة جدا لية تشيليها مش كل يوم بيخش ناس جديدة ويلاو حاجة في الركن
انا مش معاكي انك تشيلي مواضيع خاااالص
 

moga

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
31 ديسمبر 2005
المشاركات
167
مستوى التفاعل
8
النقاط
0
اخوتى الاعزاء ردا على الموضوع اللى اثار انتباهى جدا جدا احب اوضح شوية نقاط :

* علشان ترتبط ببنت لازم تلتزم بالحفاظ عليها وان اخطأت لضعف بشرى فبص انك انت اللى اخطأت وقبل ما تحكم عليها انها تساهلت معاك احكم على نفسك انك عثرتها وممكن بتركك ليها انك تدمر حياتها
* ليه دايما الولد لو اخطأ بنسمي غلطو ده طيش شباب او نزوة وكل العار هو اللى يلحق بالبنت فى حين ان فى كل الاحوال هو المبادر بالخطأ
* دايما الشباب بيغلطو بدافع تجربة البنت هل هى هتتمادى (عايزة اهمس لكل شاب لما تحب تجرب بنت جربها فى شىء ايجابى نافع مش تجربها فى خطية وتصر على انك توقعها فيها علشان تعرف ان كانت بنت كويسة ولا لا )
ارجع واقول مش كل بنت وافقت انها تمسك ايد حبيبها اللى اعطته كل الثقة اللى المفروض بعد فترة زمنية معينة هيكون زوجها بكدة تكون بنت بتسلك سلوك سىء وانما ده بدافع مشاعرها اتجاهه.... وياريت الحدود تكون واضحة وظاهرة بين الحبيبين
* اول ما الحبيبين بيمشو فى الشارع ايديهم فى ايدين بعض !!! المجتمع بيشاور ويقول شوفو قلة الادب البت مش مكسوفة وسايبة الولد ماسك ايدها ويا سلام بقى لو كمان مافيش فى ايدهم ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دبلة وينظروا للولد ويقولو ولد مية مية عرف يوقع البنت
* اخوتى فى الاخر عايزة اقول لكل اتنين ان الحب كلمة صغيرة اوى من حرفين حافظو عليها وارووها بالخوف والاحترام علشان تصبح كلمة اه من حرفين لكن بتحمل معنى ( انت وانا ) يعنى كل الوجود
واسفة على الاطالة بس لما الموضوع قريته و اثارنى حبيت اشارككم ارائكم
 

Coptic Man

ابن المـــــ†ـــــلك
مشرف سابق
إنضم
5 أكتوبر 2005
المشاركات
12,801
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Earth
moga قال:
اخوتى الاعزاء ردا على الموضوع اللى اثار انتباهى جدا جدا احب اوضح شوية نقاط :

* علشان ترتبط ببنت لازم تلتزم بالحفاظ عليها وان اخطأت لضعف بشرى فبص انك انت اللى اخطأت وقبل ما تحكم عليها انها تساهلت معاك احكم على نفسك انك عثرتها وممكن بتركك ليها انك تدمر حياتها
* ليه دايما الولد لو اخطأ بنسمي غلطو ده طيش شباب او نزوة وكل العار هو اللى يلحق بالبنت فى حين ان فى كل الاحوال هو المبادر بالخطأ
* دايما الشباب بيغلطو بدافع تجربة البنت هل هى هتتمادى (عايزة اهمس لكل شاب لما تحب تجرب بنت جربها فى شىء ايجابى نافع مش تجربها فى خطية وتصر على انك توقعها فيها علشان تعرف ان كانت بنت كويسة ولا لا )
ارجع واقول مش كل بنت وافقت انها تمسك ايد حبيبها اللى اعطته كل الثقة اللى المفروض بعد فترة زمنية معينة هيكون زوجها بكدة تكون بنت بتسلك سلوك سىء وانما ده بدافع مشاعرها اتجاهه.... وياريت الحدود تكون واضحة وظاهرة بين الحبيبين
* اول ما الحبيبين بيمشو فى الشارع ايديهم فى ايدين بعض !!! المجتمع بيشاور ويقول شوفو قلة الادب البت مش مكسوفة وسايبة الولد ماسك ايدها ويا سلام بقى لو كمان مافيش فى ايدهم ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دبلة وينظروا للولد ويقولو ولد مية مية عرف يوقع البنت
* اخوتى فى الاخر عايزة اقول لكل اتنين ان الحب كلمة صغيرة اوى من حرفين حافظو عليها وارووها بالخوف والاحترام علشان تصبح كلمة اه من حرفين لكن بتحمل معنى ( انت وانا ) يعنى كل الوجود
واسفة على الاطالة بس لما الموضوع قريته و اثارنى حبيت اشارككم ارائكم

انا حبيت احييكي علي ردك الجميل يا موجا

واقولك بجد احسنتي :36_1_11:

الرب يباركك
 

moga

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
31 ديسمبر 2005
المشاركات
167
مستوى التفاعل
8
النقاط
0
شكرا يا مينا انا حبيت بس اقول رايى الشخصى فى الموضوع لان الموضوع بجد يشد الانتباه
 

Bin_Rodi

New member
عضو
إنضم
19 مارس 2006
المشاركات
61
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
رد رائع جدا ياموجا انا ماكنتس ناوى اكتب تانى فى الموضوع ده
بس ردك اجبرنى انى أكتب و أقلوك انه رد جميل و رائع
 

moga

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
31 ديسمبر 2005
المشاركات
167
مستوى التفاعل
8
النقاط
0
رد رائع جدا ياموجا انا ماكنتس ناوى اكتب تانى فى الموضوع ده
بس ردك اجبرنى انى أكتب و أقلوك انه رد جميل و رائع
شكرا ليك اخ بن رودى على ردك ورجوعك تانى للموضوع على فكرة رايك عاجبنى بس عايزة اقولك حاجة انك انت من اقلية موجودة هنا فى بلدنا بالذات بس بردو كلامى مش معناه ان كل حاجة مباحة فى فترة الارتباط لكن لو ده حصل مش معناه ان طرف من الاطراف يتخلى عن الطرف التانى او حتى يفقد الثقة فيه لانه مش هو لوحدو اللى غلطان
 
إنضم
25 أبريل 2008
المشاركات
23
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
رد على: سؤال صريح : هل تتزوج بنت كانت بينكما علاقه &

سوءال جميل جداااا وياما اتناقشت فية مع اصدقائى والرد علية بسوال زية

هل الحب يوءدى الى الجواز ؟؟؟؟؟؟

هل اى قصة حب تنتهى بالجواز؟؟؟؟؟؟

والنهاية لو متجوزتش اللى بحبها وبتحبنى اجوز مين ؟ اللى يختارهالى والدى ولا ةالدتى ةلا اختى .....!!!!!!

والحدق يفههههههههههم

شكرا
Perooo
 
أعلى