سؤال انتظر اجابته للأبد

YOYO JESUS

راجعلك انا تانى
عضو مبارك
إنضم
19 أبريل 2013
المشاركات
11,384
مستوى التفاعل
1,999
النقاط
0
الإقامة
مصر
مساحة أخرى من المساحات التى أختفت من سماء حياتنا


فكانت نجمة من نجوم سمائنا لا تنطفىء


و الآن أصبحت نجمة بعيدة جدا و ضوءها خافت جدا


و الحمدلله أننا مازلنا نرى ذلك الضوء الخافت


نجمة تستمد نورها من شمس الحب و العطاء


و أصبح ضوءها خافت بسبب سحب القسوة


و غيوم الماديات التى تحجب نور الشمس


أنها نجمة ..


التضحية


أين ذهبت من قلوبنا ؟


هل أصبحت موجودة فقط فى بعض قلوب الأمهات


و القليل من الأباء !


هل أصبح شىء عجيب أن يضحى


الأنسان من أجل صديق أو جاره


هل فعلا التضحية أصبحت مجرد كلمة بعد أن كانت ..


معنى


هل من الصعب أن يضحى الانسان من أجل


أنسان و ليس من أجل المال أو المصلحة ؟


تساؤلات تفرض نفسها علينا


و القليل الذى أستمع لهذه التساؤلات للأسف يهربون من الإجابه


إلى متى سنظل نهرب من معانى سامية


مزروعة بقلوبنا و مولودون بها


و وجدناها من أبائنا و أمهاتنا


إلى متى .. ؟


سؤال فى أنتظار إجابته .. للأبد




أتمنى من جميع الاعضاء أن يكون لهم بصمه هنا في موضوعي



مع خالص تحياتى للجميع
 

V mary

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
5 مايو 2012
المشاركات
1,637
مستوى التفاعل
313
النقاط
0
الإقامة
من مصر دعوت ابني
التضحية هي بذل النفس من اجل الاخرين
وبما ان النفوس اصبحت ضائعة
فلم يعد هناك تضحية
شكرًا لارا​
 

YOYO JESUS

راجعلك انا تانى
عضو مبارك
إنضم
19 أبريل 2013
المشاركات
11,384
مستوى التفاعل
1,999
النقاط
0
الإقامة
مصر
نورتى حبيبتى شكرا ليكى
 

Marina coptic

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
18 أبريل 2013
المشاركات
302
مستوى التفاعل
110
النقاط
0
موجوده التضحيه بس اعتقد بقت نادره
على فكره انا من اللى قلتى عليهم بيهربوا من الاجابه اصله فعلا سؤال صعب اووووووى
 

YOYO JESUS

راجعلك انا تانى
عضو مبارك
إنضم
19 أبريل 2013
المشاركات
11,384
مستوى التفاعل
1,999
النقاط
0
الإقامة
مصر
هههه عارفة ومطنشة
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
سأرد عليكِ بكلمات عن اتتضحية لشاعري المفضل الذي تربيت وتأثرت بقصائده
فكانت كل كلماتي شبيهة بذاك الجبل

اليكِ الرد


قالت لهُ...
أتحبني وأنا ضريرة...
وفي الدُّنيا بناتُ كثيرة...
الحلوةُ و الجميلةُ و المثيرة...
ما أنت إلا بمجنون...


أو مشفقٌ على عمياء
العيون...

قالَ...
بل أنا عاشقٌ يا حلوتي...
ولا أتمنى من دنيتي...
إلا أن تصيري زوجتي...
وقد رزقني الله المال...
وما أظنُّ الشفاء مٌحال...


قالت...
إن أعدتّ إليّ بصري...
سأرضى بكَ يا قدري...
وسأقضي معك عمري...
لكن..
من يعطيني عينيه...
وأيُّ ليلِ يبقى لديه...


وفي يومٍ جاءها مُسرِعا...


أبشري قد وجدّتُ المُتبرِّعا...
وستبصرين ما خلق اللهُ وأبدعا...
وستوفين بوعدكِ لي...
وتكونين زوجةً لي...
ويوم فتحت أعيُنها .. كان واقفاَ يمسُك يدها ..
رأتهُ .. فدوت صرختُها...
أأنت أيضاً أعمى ؟!!
وبكت حظها الشُؤمَ ...


لا تحزني يا حبيبتي...
ستكونين عيوني ودليلتي...
فمتى تصيرين زوجتي


...
قالت...
أأنا أتزوّجُ ضريرا...
وقد أصبحتُ اليومَ بصيرا...


فبكى...
وقال سامحيني...
من أنا لتتزوّجيني...
ولكن...
قبل أن تترُكيني...
أريدُ منكِ أن تعديني...
أن تعتــــــــــني جيداً بعيــــــــــــــوني
 

YOYO JESUS

راجعلك انا تانى
عضو مبارك
إنضم
19 أبريل 2013
المشاركات
11,384
مستوى التفاعل
1,999
النقاط
0
الإقامة
مصر
بجد جامد طحنة
شكرا ياكليمو
 

Marina coptic

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
18 أبريل 2013
المشاركات
302
مستوى التفاعل
110
النقاط
0
ههههههههههههههههه
مكنش يتعز يا لارا
انا لسه مكملتش 250 مشاركه هههههههههههه
 

YOYO JESUS

راجعلك انا تانى
عضو مبارك
إنضم
19 أبريل 2013
المشاركات
11,384
مستوى التفاعل
1,999
النقاط
0
الإقامة
مصر
هههههههههههههههههههههههههههههههه طيب ياحلوة
 

dodo jojo

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
12 يونيو 2009
المشاركات
3,764
مستوى التفاعل
148
النقاط
0
الإقامة
with jesus in the sky :D
فعلا موضوع التضحيه ده بقي مش موجود اساسا اتنفي من حياتنا...هو ده اللى اتعلمناه من حب الصليب الباذل المخلص والامين والمضحي....حرام علينا انحنا مندركش هذه المحبه المضحيه وتصبح محبتنا مضحيه فقط من اجل مال او مصلحه او عمل او مخلصه لشئ مادى اكثر من المحبه والسلام..كلنا مخطؤن فى هذه المحبه المضحيه وان اولكوا..يجب ان نتعلمها ولنا اعظم واكبر مدرس فى التاريخ عن المحبه الباذله المضحيه المخلصه المضحيه بحق وحقيقي وهو الصليب وحامل الصليب..فى النهايه بشكر تاسونى..مسشكوره يا تاسونى بجد على موضوعاتك اللى مليانه احساس وبتعرض مشاكل الغابه الموحشه اللى احنا بقينا عايشين فيها..مشكوره تاسونى على الموضوع العظيم :)
 

YOYO JESUS

راجعلك انا تانى
عضو مبارك
إنضم
19 أبريل 2013
المشاركات
11,384
مستوى التفاعل
1,999
النقاط
0
الإقامة
مصر
منورنى وشكرا على كلامك الحلو دا
 

dodo jojo

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
12 يونيو 2009
المشاركات
3,764
مستوى التفاعل
148
النقاط
0
الإقامة
with jesus in the sky :D
مشكوره يا تاسونى..بما اننا بنتكلم على المحبه المضحيه ممكن حضرتك تدخلى لعبة السجن علشان كليمو حابسنى فى السجن وعايز حد يخرجنى..ادخلى فى ركن الالعاب والمسابقات هتلاقي اللعبه اول او تانى واحده..ومتشكر يا تاسونى على تعبك بس بسرعه علشان الصراصير كتيره اوى قى السجن..هههههههههههه
 

YOYO JESUS

راجعلك انا تانى
عضو مبارك
إنضم
19 أبريل 2013
المشاركات
11,384
مستوى التفاعل
1,999
النقاط
0
الإقامة
مصر
هههههههههه عنيا حاضر
 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,286
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
نحن فى زمن البلاستيك يا لارا .... فى زمن اليفط .... فى زمن الإدعاء ..... فلا تبحثى عن الذهب فى عصر البلاستيك ......
 

Veronicaa

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
15 أبريل 2013
المشاركات
359
مستوى التفاعل
129
النقاط
0
التضحية واحدة من الكذبات اللي مصدقينها
مفيش شي اسمة تضحية اصلا.. لان كل حاجة بيعملها الانسان لاجل "رضا النفس".. كل ما نراه تضحية او نعتبره كذلك يقوم بها الانسان لاجل نفسه اولا..
يمكن لشخص مثلا ان "يضحي" بكل امواله في سبيل انقاذ اخر, نحن نرى ذلك "تضحية بالنفس" لكنه في الواقع "عمل لاجل النفس" فلولم يفعل سيعيش بقية حياته في عذاب وندم.. لذلك الكل يرى ان "راحة البال" اهم من كل شيء اخر
البشر عبيد للانا كل خطوة يقومون بها هي فقط في سبيل تمتعهم برضا الانا فمن دون هذا الرضا يستحيل ان يعيشوا في سلام..
لذلك شخصيا لا اهتم بوجود التضحبة او انعدامها.. فعندما نعرف سبب الاشياء يختفي انبهارنا بها
ممكن نظرتي للحياة غير تفائلية لكني أُفضل الواقعية...

مشكورة على الموضوع :)
 

YOYO JESUS

راجعلك انا تانى
عضو مبارك
إنضم
19 أبريل 2013
المشاركات
11,384
مستوى التفاعل
1,999
النقاط
0
الإقامة
مصر
نورتوا مواضيعى المتواضع
 

هشام المهندس

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
15 مايو 2011
المشاركات
4,544
مستوى التفاعل
964
النقاط
0
الإقامة
baghdad


التضحيه هي ... الحب والمحبه

قد تكون قليلة التواجد بيننا

لكن ذلك لا يلغيها

قد تكون ابتعدت عن البعض في حاضرنا

لكن ذلك لايلغي وجودها دائما بماضينا

قد تكون ضاعت في زمن النسيان

لكن أننسى اساس عقيدتنا وفادينا

قد تكون بعيده عن كذب واقعنا

لكن ما ذنب الصادقين معنا وفينا ومنا

التضحيه موجوده بكل مكان وزمان

لكن قد يكون من الصعب

ايجاد من يستحق تضحياتنا

...
 

fredyyy

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
8,704
مستوى التفاعل
832
النقاط
0

المحبة الحقيقية موجودة حوالينا

:66:
والتضحية متأهبة للظهور تجمعنا وتحقق أمانينا
:11_9_10[1]:
لكن روح الشك تمنعنا حتى نشوفها ونشم نسيمها أو تلمسها أيادينا
:11_9_12[1]:
هيه عملة نادرة لكن موجودة حلوة ودافية في وقت جمود الحب لليِّّ يناديها
:36_33_7:
أوعى تطلبها من حد قدمها بعفوية وبقلب صادق قدام ربنا علشانه هوَّ مش لليِّ مستنيها

:new4:
تعود عليك في يوم وترجعلك أضعاف إقبلها مش على سبيل رد دين لكن من قلب بيزرعها وبينمِّيها
:11:

:ab4:


.
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113
التضحية طبعا موجودة

بس إيه هى التضحية ؟؟؟؟

التضحية هو التطبيق العملى للحب _____________ تمام ؟؟

المهم بأة

إنت كشخص ما تحطش ثوابت لحبايبك

يعنى إيه ؟؟

يعنى ما ينفعش أقول إذا حبيبى عمل كذا يبقى بيبحبنى و إذا ما عملش يبقى لأ __ ما ينفعش الأسلوب دا بين الحبايب ________ سيب حبيبك يتصرف بعفوية _____ ما تحطهوش تحت المنظار (الميكرسكوب)

ما زلت عند نفس نظريتى بتاعة البسط و المقام

ما ينفعش أحط مقام و أبدأ بتقييم البسط بالنسبة للمقام ___________ ما ينفعش
____________________________________________________________

كمان فيه نقطة اللى بيضحى بيبقى مش حاسس إنه بيضحى لأنه بيحب أوى و بيبقى مش مستنى رد فعل

 

R.O.R.O

اسندنى فى ضعفى
عضو مبارك
إنضم
20 يونيو 2012
المشاركات
18,394
مستوى التفاعل
4,653
النقاط
113
الإقامة
حضن يسوع
اكدي يا لارا التضحية لسة موجودة فى زمن ضاعت فيه كل الحاجات الحلوة
ضاعت فيه المحبة وضاع فيه الامان وضاع فى كل حاجة حلوة
لكن مضعتش فيه الناس الكويسة ما زالت موجودة
حتى لو الزمن اتغير
ما زالت القلوب المضحية موجودة
حاول متخديش الحاجات الوحشة الموجودة فى الزمن بصى على القليل الحلو
بصى حواليكى هتلاقى فى كتير ناس بيضحوا برحتهم علشانا
واولهم رب المجد اللى بذل نفسه على الصليب من اجلنا
عندك الام زى ما قولتى ما زالت بتضحى براحتها لاجلنا
وكذلك الاب وفى اصحاب لينا بيضحوا لاجلنا
عاوزة اقولك ان التضحية دى دليل على الحب
اللى يحبك بجد لازم يضحى علشان يشوفك مبسوطة

 
أعلى