رجاء اتوسل اليكم تستمعوا لي يا احباء الرب

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

تريزا

New member
عضو
إنضم
15 يناير 2007
المشاركات
106
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
تحياتي لكم جميعا
شكرا يا كدافرا على توضيحك

انا متأكدة من اللى حضرتك قلته ايوة الحقيقة زى ما قلت قبل كدة ان الشتيمة بنسمعها في كل مكان
وهي حقيقي ساعات بتبقي مستفزة جدا جدا

خاصتا لما تعرف ان اللى بيشتموا فيه ده بيحبهم ومستعد يقبل اي واحد منهم ويمكن تبص على صورة التوقيع بتاعتى و اللى حصله ده ليهم كمان

لكن ياعزيزى الرب قدير و عظيم و زراع يمينه قوية هو قادر يا عزيزى انه يريح القلوب التعبانة و العطشانة
ويهدى العقول
يسوع رحوم الى ابعد الحدود انا عارفة ان حضرتك عارف الكلام ده و يمكن احسن منى واكيد المشرفين في المنتدى و انا بحترم الجميع
لكن يا عزيزى مش من المضبوط ان نستسلم للاستفزاز لأ، السلام اللى في قلوبنا لا تقوى عليه قوات الجحيم
( تعلموا منى فإنى وديع و متواضع القلب ) يسوع قال كدة وما حددش موقف اللى قدامك

انا مش بقصد حد معين
و مش بدافع عن حد غير محبة يسوع

سلام
 

Basilius

حتما سأنتصر
مشرف سابق
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
3,500
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Egypt
ربنا يباركك و يسندك يا اخت تريزا
ويزيدك من محبة و تواضع
انت مسيحية فعلا
ربنا يباركك
 

youssef hachem

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
9 يناير 2007
المشاركات
845
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
الإقامة
ENGLAND
ربنا يباركك و يسندك يا اخت تريزا
ويزيدك من محبة و تواضع
انت مسيحية فعلا
ربنا يباركك

السيد كادفرا كنت قد رديت على الاخت تريزا بهذا الرد
الاخت تريزا ........اول مرة اقرا لشخص مسيحي(حقيقي) في هذا المنتدى؟ ارجو ان تكون قد وصلت الفكرة.

وكان رد ماي روك هذا الرد
كلامك هذا مجرح و غير مقبول يا اخ يوسف
فالمسيح لم يعلمنا ان ندين بعضنا و ها انا اراك تدين ادارة المنتدى و جميع المشرفين المباركين لتصفنا بالمسيحيين الغير الحقيقيين!

لذلك ارجوا منك عم اعادة هذه الاهانة
و اعلم ان من وسط الادارة هناك اناس تنصرت و تحمل الويل من اجل اسمح المسيح, فلا يحق لك ان تضرب هذا بعرض الحائط لتصفنا بالمسيحيين الغير الحقيين

ارجوا منك الانتباه مستقبلا
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,358
مستوى التفاعل
3,260
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
السيد كادفرا كنت قد رديت على الاخت تريزا بهذا الرد
الاخت تريزا ........اول مرة اقرا لشخص مسيحي(حقيقي) في هذا المنتدى؟ ارجو ان تكون قد وصلت الفكرة.

وكان رد ماي روك هذا الرد
كلامك هذا مجرح و غير مقبول يا اخ يوسف
فالمسيح لم يعلمنا ان ندين بعضنا و ها انا اراك تدين ادارة المنتدى و جميع المشرفين المباركين لتصفنا بالمسيحيين الغير الحقيقيين!

لذلك ارجوا منك عم اعادة هذه الاهانة
و اعلم ان من وسط الادارة هناك اناس تنصرت و تحمل الويل من اجل اسمح المسيح, فلا يحق لك ان تضرب هذا بعرض الحائط لتصفنا بالمسيحيين الغير الحقيين

ارجوا منك الانتباه مستقبلا

اخي العزيز يوسف, هذه محاولة غير امينة منك
انا كنت متصور انك مسيحي و قلت انها المسيحية الحقيقية الوحيدة و انا اعترضت على كلامك, فمادامك لست مسيحي ليس من حقك ان تعلن من هو المسيحي الحقيقي من غيره

اما الاخ الاحبيب افادا, فهو قال انها مسيحية حقيقية و لم يحصرها عليها فقط كما فعلت انت

لذلك لا تحاول بمحاولة فاشلة ان تزرع مشكلة...

الناس الي هنا دماغها اكبر من التفاهات هذه...

ربنا يهديك لطريقه...

سلام و نعمة
 

mars666

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
20 يناير 2007
المشاركات
106
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
في ارض الخراب " اليمن "
الاخت تريزا
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=15412

لقد كتبت انا الموضوع وانا مسلم < الذي تجدينه على الرابط >

فما كان ان ما اتسهجنته في المنتدى انتقل الى الموضوع الذي كتبته

اما الدعاء بهلاك على غير المسلمسن في الجوامع لا يجوز
 

تريزا

New member
عضو
إنضم
15 يناير 2007
المشاركات
106
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
اشكركم كلكم يا جماعة جزيل الشكر على كل الكلام المشجع

اشكرك كادفرا و يسوع يملا حياتك بكل فرح و سلام

و اشكرك يا اخ مارس على كلماتك و اشكرك على موضوعك
و اهلا و سهلا بيك و بعقليتك الجيدة جدا و الله ينعم عليك بعطاياه كليه الصلاح و ينير لك طريق حياتك

هاى ماي روك شكرا على مشركتك و حقيقي ده موضوع جانبي و مش ممكن نفكر فيه بالشكل ده و زى ما قلت قبل كدة ان مش ممكن محبة الرب الكائنة فينا تخلينا نقف لبعض على الكلمة
ربنا معاك ويديك كل قوة ونعمة على تستمر في المسيرة بتاعتك بكل حماس حامل صليب الرب و يسوع اللى بيحبك يقويك



اما الاخ يوسف اشكرك لمشركتك و ارجوك لو كنت مقتنع بالكلام اللى في الموضوع ابدا دلوقتى و انشر محبتك من كل قلبك غير منتظر من الاخر الحب او التفاهم واكيد لو ده حقيقي جواك هيغير العالم ربنا معاك اشكرك على كل كلام التشجيع
 

Basilius

حتما سأنتصر
مشرف سابق
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
3,500
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Egypt
الاستاذ يوسف هاشم
هنا في خدام بتخدم الرب بقلبها و بتضحي و مش عاوزين ندخل في الحوارات دي
والناس دي احسن مني و من اي حد وعلى راسهم الاستاذ ماي روك
كل من يريد الصلاح فهو مسيحي وانا لم احدد
مع الاختلاف طبعا في الراي مع من كل من ينتقد المحاورين
يعني بكل بساطة الموضوع مش صعب ولا فية مشكلة خالص
انا لا اقول اني لم اختلف مع الاخت تريزا بل بالعكس انا اختلف معها في الراي بس كلنا في محبة المسيح
ارجو عذر كل من يحاور و يدافع والا فلماذا لا تدافعون انتم على طريقتكم ؟
 

THE GALILEAN

خادم الرب
عضو مبارك
إنضم
19 أكتوبر 2006
المشاركات
4,024
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
الإقامة
الجليل
تريزا;176366 قال:
الحقيقة انا كنت مبسوطة اوى انى اشتركت في المنتدي ده

لكن بعد ما قريت الحوار مع الاخوة المسلمين صعقت

يا جماعة اتوسل اليكم اتوسل اليكم كفاية اهانة بعضكم في بعض

يا اعزائي ده مش هيوصل دينا ابدا ابدا

دينا كله حب
انا عارفة انهم بيشتمونا في كل مكان و شيقينا كفرة احنا هنا في البيت لازق فينا جامع ما بيبطلش يشتم فينا كمسيحين و يدعي علينا بكل شر و ويل

انا عارفة ان في دايما اهنة

بس مش معنى كدة ان احنا نرد زي ما بنسمع ابدا و لا كدة نكون عملنا بوصية العين بالعين

مش ده كلام يسوع المسيح ابدا في صورة تانية خالص يسوع المسيح عايزنا نظهر بيها

في كذا واحد قريت التعليق بتاعه صحيح كان كويس اوى و كله كلام هادى و ما فهوش اى اسأة

مش اللى هيبشر بمسيحنا يا جماعة اننا نمسك على الاخرين نقطة ضعفهم والسقطات والغلطات ده انتو بتقفوا لبعض على الكلمة

يا احباء يسوع هيظهر كنور مضئ بالحب بالرد اللين المتواضع الوديع

في بعض من الاحباء المسلمين فعلا بيقولو حاجات لام يترد عليها بس كتير منهم بيكون للجدال فقط و ده مش هيوصل لحاجة

بيبان صدقونى من طريقة الاسئلة اللى عايز يجادل و خلاص هو مش هيوصل لحاجة و احنا مش هنوصل معاه لحاجة

انا اسفة لو كنت طولت عليكم اتوسل اليكم وصلوا صورة يسوع الحلوة اللى في كل واحد منكم يا احبائي

سلام:Love_Mailbox:

صديقتي تيريزا
الرب يباركك †

حقيقتا كل ما قلتيه انت ينطبق على الاقسام الغير حوارية, بعيدا عن الاقسام الحوارية كلامك مطبق ولكن في الاقسام الحوارية مثل منتدى الحوار الاسلامي ومنتدى الرد على الشبهات حول المسيحية الامر مختلف تماما

حيث ان في منتدى الحوار الاسلامي ومنتدى الرد على الشبهات حول المسيحية لا يوجد حوارات تبشيرية, ففي منتدى الرد على الشبهات حول المسيحية استفسارات والرد عليها, شبهات والرد عليها, وغالبا ما يكون هناك شتم من الاخوة المسلمين لنا نحن المحاورين مثل ( جاهل, غبي, مفضوح ) ونتحملهم اول مرة وثاني مرة وثالث مرة ولكن للصبر حدود.

فلا ننسى ان السيد المسيح نفسه عندما دخل الهيكل لم يدر الخد الآخر وهذه حقيقة لا ينكرها مسيحي.

فماذا تقولين لشخص يكتب موضوع يحاول فيه ان بثبث ان امنا السيدة مريم العذراء ليست عذراء ؟

ويستعمل هذا الشخص كلام غير لائق عن السيدة مريم العذراء ويطرد هذا الشخص ثلاث مرات لاجل هذا الموضوع ودائما يرجع ويتكلم بنفس الاسلوب ( يا نصراني يا جاهل , يا نصراني يا غبي )

وفي منتدى الحوار الاسلامي انا افتح مواضيع اسلامية من كتب المسلمين واحيانا تحوي كلام قلة ادب ولكن على المنتقد ان يعتب على الكتاب وليس على قارئه.

فاذا بهذا اني افتح موضوع اسلامي من الكتب الاسلامية فهذا امر عادي وليس قلة احترام للمسلمين.

اقول للاخوة المسيحيين الذين لا يدخلون الاقسام الحوارية انتم لا تعرفون الجو السائد في الاقسام الحوارية لانكم متعودين على الاقسام الغير حوارية مثل المنتدى العام والمنتدى الثقافي ومنتدى الالعاب حيث لا يوجد هناك حوارات او شتاءم.

اقول دعونا نقوم بواجبنا في الاقسام الحوارية بدون انتقادات لنا عن غير علم بما يجري في الحوارات

ارجو ان لا يتم انتقاد المحاورين المسيحيين في المستقبل لاننا نهان كل يوم في الاقسام الحوارية.

والآن ارجو من الجميع ان يعلم لكل قسم جوه الخاص.

سلام ونعمة †
 
التعديل الأخير:

Basilius

حتما سأنتصر
مشرف سابق
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
3,500
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Egypt
اقول للاخوة المسيحيين الذين لا يدخلون الاقسام الحوارية انتم لا تعرفون الجو السائد في الاقسام الحوارية لانكم متعودين على الاقسام الغير حوارية مثل المنتدى العام والمنتدى الثقافي ومنتدى الالعاب حيث لا يوجد هناك حوارات او شتاءم.

اقول دعونا نقوم بواجبنا في الاقسام الحوارية بدون انتقادات لنا عن غير علم بما يجري في الحوارات

ارجو ان لا يتم انتقاد المحاورين المسيحيين في المستقبل لاننا نهان كل يوم في الاقسام الحوارية.

والآن ارجو من الجميع ان يعلم لكل قسم جوه الخاص.

سلام ونعمة

يا سلام يا استاذ الجليلي
حضرتك قلت اللي كنت عاوزم اقولة من زمان بس كنت خايف لتحصل مشاكل و زعل
ربنا يباركك
:yaka:
 

merola

عايزاك تتوبـنـى
عضو مبارك
إنضم
16 يناير 2007
المشاركات
1,792
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
لا طبعا يا افا مينا عمر ما الشدة و لتوبيخ فى عصرنا هذا بيجيبوا نتيجة حتى مع الاطفال اصغار و الجملة دية غغلط لانك لما تتكلم مع واحد باحترام حيحترمك لكن لما تكلمة بتوبيخ حيرد عليك بتوبيخ و كدة بقينا فى الشارع مش فى حوار دينى
 

Basilius

حتما سأنتصر
مشرف سابق
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
3,500
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Egypt
ياريت الموضوع يغلق
لان كدة هنفضل نتكلم علىالفاضي
من يعترض فليذهب لقسم الرد على الشبهات و يقرا ما يكتبة المعترضون
او فليدافع هو بنفسة
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى