دردشه مسيحيه دمه خفيف

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

remorb

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 أبريل 2007
المشاركات
1,090
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

انا فهمت يا remorb بس انا تقريبا لسة بدرى عليا على دخول الشات علشان عدد معين من المشاركات بس انا معترضة على كدة لانى انا فى وقت الجامعة وداخلة على الامتحانات ولسة مجبتش اى مواضيع هضطر لما اخلص دراستى هشارك معاكم مرسى اوى على ردك وربنا يكون معاك :94:

الأخت الغالية mera love
أشكرك على ردك المتواضع.. جداً..
فأنت فعلاً إنسانة متواضعة.. فبالرغم من مدة اشتراكك القليلة إلا أنك طموحة أيضاً..
أنا مثلك طموح لدخول الشات.. لكن ما باليد حيلة..
وبالرغم من أني عضو جديد مثلك إلا أنك تواضعت وسألتيني..
وأنا أجبتك بالقدر الذي لدي من المعلومات..
لكن شعرت أنك معترضة..
إن كان هناك نظام معين ووافق عليه الجميع قبل دخوله المنتدي.. فأنا أري أنه لا وجه للاعتراض..
لأني دخلت المنتدي وأنا على علم بشروطه.. ووافقت على تلك الشروط لذلك فلا يحق لي الاعتراض.. فبالرغم من أنني أقاسي نفس آلامك إلا أني لا أري وجهاً للاعتراض كباقي اخوتي.. لأن هذا هو نظام المنتدي.. الذي قبلنا العضوية فيه بتلك الشروط..
أما عن امتحاناتك فأنا بالطبع أضع أسماء أخوتي دائماً على المذبح.. ليكن رب المجد معهم في امتحاناتهم.. ولذلك أرجو لك التوفيق والنجاح.. وأرجوك لا تنسي ريمورب في حلاوة النجاح..
ربنا معاك ومع كل أخوتك في الامتحانات.. بصلوات كل مصاف القديسين وصلاة أبينا كاروز الديار المصرية مار مرقس الرسول الذي نعيد بذكراه اليوم..​
 

جرس

New member
إنضم
2 مايو 2007
المشاركات
29
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

صباح الخير على الموجدين
 

remorb

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 أبريل 2007
المشاركات
1,090
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

صباح الخير ياعسل
سمعت صوت رنينك ففرحت وقلت لازم أكلمك... وأمسي عليك...
 

mera love

New member
إنضم
6 أبريل 2007
المشاركات
42
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

اهلا يا remorb ومرسى اوى على ردك انا بازن يسوع اخلص امتحانتى على خير وهشارك معاكم لانى وقتى مش هيكفى وبجد الى هتعملة ربنا هيعوضك فية خير انك تكتب اسامينا على المذبح بس كل الى طلباة منك لما تروح القداس تذكرنى وتصلى ليا انى اعدى من الترم دة وانجح فية لانى قلقانة اوى من وربنا هيباركك ويكون معاك
 

remorb

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 أبريل 2007
المشاركات
1,090
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

ربنا معاكي ياmera love
ثقي في ربنا إنه مع أولاده..
بس أرجوكي .. قبل المذاكرة... صلي من قلبك لربنا يسوع المسيح..
وقبل المذاكرة أيضاً.. لازم نقرأ الكتاب المقدس.. وبذهن متفتح علشان نأخذ وجبتنا الحلوة الأول من رب المجد..
وبعد كده ندخل على جدول مذاكرتنا..
وبعد الانتهاء من المذاكرة.. ياريت برضه تفتكري تصلي لربنا يسوع حتى يحفظ المعلومات في رأسك..
وربنا معاكي.. ويطمئننا عليكي..
وربنا مع كل اخواتك في الامتحانات..
بصلوات وشفاعة القديسة العذراء مريم وكل مصاف قديسيه... آمين..
 

mera love

New member
إنضم
6 أبريل 2007
المشاركات
42
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

فعلا يا remorb عندك حق انا فعلا بصلى بس بعد ماخلص مذاكرة والمفروض اصلى قبلها علشان ربنا يفهمنى والمعلومة تركز ويسهلى وانا بذاكر انا هعمل الى عليا واباقى على ربنا بس برضو متنسنيش فى الصلاة واذكر اسمى انى ربنا يقف جنبى فى امتحانتى واعدى من الترد دة على خير لانى دة اخر ترم واصعب ترم شوفتة علشان بعد كدة هبقى فاضية مش هيبقى وراية حاجة وهشارك معاكو فى كل المواضيع صليلى كتير وربنا يقف معاك ويباركك ويحافظ عليك
 

remorb

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 أبريل 2007
المشاركات
1,090
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

فعلا يا remorb عندك حق انا فعلا بصلى بس بعد ماخلص مذاكرة والمفروض اصلى قبلها علشان ربنا يفهمنى والمعلومة تركز ويسهلى وانا بذاكر انا هعمل الى عليا واباقى على ربنا بس برضو متنسنيش فى الصلاة واذكر اسمى انى ربنا يقف جنبى فى امتحانتى واعدى من الترد دة على خير لانى دة اخر ترم واصعب ترم شوفتة علشان بعد كدة هبقى فاضية مش هيبقى وراية حاجة وهشارك معاكو فى كل المواضيع صليلى كتير وربنا يقف معاك ويباركك ويحافظ عليك

صلاتك بعد الانتهاء من المذاكرة تأدية واجب.. وخوف فقط .. فأنت تصلين من أجل الخوف من الامتحان..
لا تخافي .. من الامتحان..
"أعطني قلبك.." رب المجد عاوزنا نعطيه كل قلبنا.. كل فكرنا.. نسلم له كل حياتنا وهو يقود دفتها..
يجب أن أتي إليه أولاً.. قبل كل شيء.. وليس آخر الشيء.. فآتي إليه لكي يبارك أولاً.. ويفتح الذهن.. على فكرة.. ممكن بسبب الصلاة وهذا ما وجدته.. أثناء دراستي.. أجد نفسي مركزاً في موضوع معين أو فصل معين.. وغير مبالي بفصل أو باب آخر من الكتاب.. ولكني بالرغم من ذلك.. كنت أقرأه وأذاكره.. لكن بسبب الصلاة كنت أجد الامتحان من الباب الذي ألهمني ربي إلي التركيز فيه.. وهذا بسبب الصلاة..
حدثت معي قصة غريبة في سنة من السنوات..
كنت وقتها في سنة أولي كلية الحقوق جامعة الإسكندرية قبل نقلي إلي القاهرة
وكنت أقيم لدي عمتي بالإسكندرية.. وركبت أتوبيس خطأ لا يوصلني للجامعة..
ولما أدركت ذلك.. فات على موعد الامتحان.. ولم أكن مذاكراً لهذه المادة بما يؤهلني للنجاح..
فصليت صلاة سريعة وأنا في الطريق وقلت لرب المجد يسوع بشفاعة العذراء مريم.. يارب مش كفاية إني مش مذاكر المادة وكمان تأخرني في الوصول للجامعة.. ويفوتني موعد دخول الامتحان.. وكنت حزين جداً.. جداً .. وطلبت منه بشفاعة العذراء عمل شيء.. وأن يكون معي وأن يكتب هو عني الاجابات.. وركبت تاكسي بعد نزولي من الاتوبيس الخطأ.. وأنا اصلي طوال المشوار.. وأصلي بكل حواسي وقلبي..
وفور وصولي للجامعة وجدت أني تأخرت بما يقرب عن ربع ساعة وكان زملائي دخلوا إلي خيام الامتحانات ولم تكن الأوراق وزعت بعد ووجدت ما هو أغرب من الخيال.. وجدت عاصفة قوية جداً تقوم وتقلع الخيام من أماكنها..
وإذ بإدارة الجامعة تعلن في الميكروفونات إلغاء امتحان اليوم.. وتأجيله وسيتم الإعلان عن موعده في نهاية جدول الامتحانات..
بالطبع لا تصدقي هذه القصة.. لكن هذا بالامانة ما حدث..
لا صدقي فهذا ما حدث .. فالصلاة لها فعاليتها.. وقوتها..
صلي قبل كل عمل .. وليس بعد العمل.. صلي قبل المذاكرة.. وأكيد ستجدي معونة رب المجد..
شفاعة القديسة العذراء مريم معك فهي كانت معي في هذا اليوم.. وشفاعتها لابنها رب المجد كانت السبب في تأجيل مادة لم أعطيها حقها في المذاكرة..
سلام رب المجد..​
 

mera love

New member
إنضم
6 أبريل 2007
المشاركات
42
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

دى معجزة من عند ربنا تاجيل الامتحان مش بتحصل فى بعض الاحيان بس قوة ربنا هو الى عمل دة عشانك وربنا بيحلها من عندة انا متكلة على ربنا فى المواد الصعبة وهو يتصرف وهصلى قبل المذكرة قبل اى شئ علشان ربنا يرشدنى للصالح فى الامتحان والى حصل معاك دة قوة من عند ربنا علشان يقولك انا معاك وجنبك وحلها بسرعة وعلشان منخافش من حاجة انا فى السنين الى فاتت فى مواد كنت داخلة الامتحان ومعرفش حاجة فيها بس ربنا ساعدنى ونجحت فيهم بتقدير مش عارفة اذاى وانت ربنا بيحبك ومباركك وواقف معاك ربنا يحرسك
 

remorb

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 أبريل 2007
المشاركات
1,090
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

تذكري
ليست الصلاة وحدها هي التي تعمل كده..
ولكن عشرتي مع ربنا وذلك بقرأة الكتاب المقدس قبل المذاكرة..
فهذا مهم جداً ان أعطي رب المجد وقت ليعطيني الغذاء الروحي الكامل قبل المذاكرة..
وهو الصلاة وقرأة الكتاب المقدس بفهم ووعي كالمذاكرة تمام..
ربنا معاك .. سلام المسيح معك..
 

ledo

New member
إنضم
10 مايو 2007
المشاركات
3
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

صباح الخير على كل الاعضاء:flowers:
 

koko903

New member
إنضم
28 أبريل 2007
المشاركات
2
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: هاى

اريد التعارف
 

remorb

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 أبريل 2007
المشاركات
1,090
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

أهلاً بيك في منتداك وعرف نفسك الأول..
 

batot7

New member
إنضم
11 مايو 2007
المشاركات
2
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
جميل جدااااااااااااااااااااااااااا

شكراااااااااااااااااااا
 

batot7

New member
إنضم
11 مايو 2007
المشاركات
2
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

جميل جدااااااااااااا
 

remorb

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 أبريل 2007
المشاركات
1,090
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

[CENTER]إيه جميل جداً!!!!
هو ده تعريف نفسك والا إيه.. مش انت عاوز تعارف يابطوط..
انا رحبت بيك ولكنك عاوز تعارف عرف نفسك بكلمات بسيطة مفيش داعى تقول اسمك ولا عنوانك البريدي
لكن عرف نفسك اهتماماتك الأفكار التي تود طرحها.. الموضوعات التي تحب ان تقرأها.. هل انت ولد ولا بنت في الدراسة ولا خلصت الدراسة.. تعارف بسيط علشان نعرفك..... مش كده .. انت قلت عاوز تتعارف والا دي كلمة وخلاص.. يالا نتعارف ياجميل....
[/CENTER]
 

يوسف وديع

New member
إنضم
12 مايو 2007
المشاركات
10
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

هاى ياجماعه ازيكم ايه اخباركم انا عضو جديد فى المنتدى ونفسى يكون ليا اصدقاء جديده ودمهم خفيف انا اسمى يوسف وديع فى كليه تجاره جامعه حلوان
 

يوسف وديع

New member
إنضم
12 مايو 2007
المشاركات
10
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

اظهر انا جيت فى وقت مش مناسب
 

يوسف وديع

New member
إنضم
12 مايو 2007
المشاركات
10
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

محدش عبرنى خالص ولا ما فيش حد
 

يوسف وديع

New member
إنضم
12 مايو 2007
المشاركات
10
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

ايه انتو هتخلونى اندم انى دخلت المنتدى ولا ايه
 

يوسف وديع

New member
إنضم
12 مايو 2007
المشاركات
10
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: دردشه مسيحيه دمه خفيف

لا النظام ده جامد لانه بيشجع انك تتكلمى فى مواضيع مهمه وتكون مشاركتك ايجابيه مش لمجرد الشات فقط
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى