حكايــــــــات مامـــــــا كانــــــــدى للأطفــــال ((متجدد))

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

ABOTARBO

أنت تضئ سراجى
مشرف سابق
إنضم
21 نوفمبر 2009
المشاركات
30,377
مستوى التفاعل
2,089
النقاط
0
الإقامة
Je rêve que je suis un papillon
12273094.gif

طبعاً كلنا عارفين القصص أكتر حاجة بيحبوها الأطفال ...
والأطفال بيحبوا تحكولهم حدوتة قبل ما يناموا...
وبندور كتير على قصص تكون صغيرة
وباسلوب سهل خالص...
علشان كدة
مشرفتنا المباركة مامـــا كـــــاندى...
هتحكي قصة جميلة وبسيطة كل يوم بأسلوبها الخاص
وأكيد هيحبوها أطفالكم قوى...
القصص هادفة و فيها تعاليم وسلوكيات جميلة.
بنصلى ربنا يعوض مشرفتنا المباركة ماما كاندى..
وبنصلى كمان أن يكون هذا العمل سبب بركة لكم ولأطفالكم.
124527069.gif

 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
هدية الفلاح للملك

[font=&quot] [/font]
كان ياما كان كان فى مجموعة من الفلاحين يحرثوا الحقل سمعوا اصوات موسيقى من بعيد فضلوا يمشوا ورا الصوت شافوا الملك وقد لبس الثياب الملوكية وفى اعداد كبيرة من رجال الدولة والحراس وفرقة موسيقى تنشد له اناشيد المديح والعظمة .

سابوا الفلاحون المحراث وجروا عند الملك والناس اللى معاه ، وكانوا فرحين اوى ،جه الملك الى قريتهم وها وقرب من حقلهم لم يعرف الفلاحون ازاى يعبروا عن فرحهم وتكريمهم للملك .

وراحوا قربوا الى الملك وواحد منهم راح عند مجرى ماء وملاءايديه الاتنين ماء ثم تقدم الى الملك وهو متهلل يقول له:" اقبل يا سيدي جلالة الملك هذا الماء هدية مني "

دهش الملك وكلالناس اللى معاه للتصرف العجيب بصله الملك وفي دهشة سأله:" ما هذا يا ابني ؟"

في هدوء شديد قال الفلاح :

سيدي جلالة الملك لقد ملاء الفرح قلبي ....

لانى اول مره اشوفك ، خاصة وانت فى قريتي ، وقتربت جدا الى حقلي .

اني اشعر بعجز شديد علشان اعبرلك عن حبي .

سيدي ماذا اقدم لك وانت الغني والسخي وانا فلاح لا يملك الا القليل ؟

انا حبيت ان اعبر عن محبتي وتقديري لجلالتك ،

فأخذت من هذا المجرى كف ماء اقدمه .

مش علشان احتياجك ليه ، لكن هذا هو كل ما يمكنني ان افعله .

اقبله رمزا لقلب متسع يحمل حبا فائقا لك .

فرح الملك بالفلاح واحتضنه ، وبعدين بص الى رئيس الخزانة وقال له : " اديله مبلغا كبير من المال ، لان اللى قدمه الفلاح يفوق ما قدمه الكثيرون ."

اتمنى تكون عجبتكوا
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
النهارده يا حلووووووووين هحكلكوا قصه حلوه

القصه هى اسمها


[font=&quot]النجدة ! النجدة[/font]
[font=&quot]كان فى ولد اسمه تامركان بيمشى في منطقة جبلية انزحلق ورجله تعبته اوى حاول يمشى بس كان في منحدر خطير ، لكن شجيرة في طريقة أنقذته . مسك بها ووبص حوله مفيش حد ماشى علشان يعرف طريق يمشى فيه . من فوق منحدرميقدرش يطلعه ، ومن تحت منحدر لعدة ألاف الأمتار صعب جدا ينزله. ابتدا يصرخ " النجدة ّ! النجدة ! ، لكن مفيش حد يسمع صوته علشان يرميله حبلاً ويسحبه . [/font]

[font=&quot]فضل يصرخ بأعلى صوته يطلب النجدة ، وأخيراً سمع صوتاً رقيقاً يناديه : " تامر . تامر . انت شايفنى ؟" [/font]

- [font=&quot]لا انت مين
[/font]



قاله

- [font=&quot]أنا الذي حفظتك كل أيام حياتك . [/font]

- الولد قاله انا[font=&quot] في خطر أنقذني . [/font]

-فقاله الولد متخفش انا شايفك

- فقاله [font=&quot] أنت فين؟ [/font]

- قاله [font=&quot]أنا في كل مكان[/font]

- قاله الولد [font=&quot]هل أنت هو الله . [/font]

- قاله [font=&quot]نعم . ارمى بنفسك في يدي . سيب الشجرة التي قدمتها لك ، فيداي تشيلك. [/font]

- فقاله الولد [font=&quot]انا مش شايف ايدك . انا عايز حبلاً ، عايز أيادي بشرية تحملني . [/font]

[font=&quot]توقف تامر عن الحديث مع الله وفضل يصرخ : النجدة ! النجدة ! لكن مفيش حد يسمع نداءه ! [/font]

[font=&quot]يا لغباوتي حتى عندما اسمع صوتك لا أستجيب . [/font]

[font=&quot]أثق في الايدى البشرية لا اثق فى الايدى ألإلهيه . [/font]

[font=&quot]هب لي بروحك القدوس أن أرتمي في حضنك . [/font]


[font=&quot]اتمنى تكون عجبتكوا [/font]
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
جبتلكوا قصه جميله

يارب تعجبكوا


afe4d60c22.gif


b0fb3c040f.gif


3189b86f66.gif


5b3ea62a0f.gif





20677c08bc.gif




5e5e3cf76b.gif


da634994b7.gif


8e0cc9b642.gif


5acbe0ab4f.gif


94dba10658.gif


60d5257655.gif


وضيع الابن ده كل فلوسه

146a99d130.gif


4162186f41.gif


f1554f2d99.gif



595f3cb965.gif


e7fc0c5e03.gif


084129575d.gif


7234f150fd.gif


cf65e0d5b4.gif


207fd92881.gif


d69c47b170.gif


8acd02fc60.gif


acc2991c47.gif


64e5690ab9.gif



 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113

رجل وثلاث ابناء

يُحكى أن رجلاً كان له ثلاثة أبناء، وكان الأبناء في

خلاف دائم, وكل ما ابوهم يوعظم بالحكمه وينصحهم

بهدوء ولكن دون فائدة, فقرر الأب أنيديهم درساً

فأمرهم فى يوم بأن يحضروا إليه حزمة من العصي,

فلما أحضروها ناولها واحداً بعد الآخر وطلب منه أن

يكسرهاولا واحد منهم على كسرها. ففك الأب

الحزمة وأخذ العصي وفرقها عليهم فكسروها في

سهولة ويسر. وبعد كده قالت الأم لأبنائها: إن اتحدتم

وتعاونتم كنتم كهذه الحزمة لا يستطيع أعداؤكم أن

ينالوا منكم, وإن تفرقتم كنتم كهذه العصي فأنه

يسهل على أعدائكم تفرقكم.

قال الأب هل فهمتم الموعظة؟

ارجو ان تنال اعجابكوا
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
النهارده يا حلوين جبتلكوا قصه جميله

الفار الذكى


كان فى فار صغير كان كل يوم يدخل اى مطبخ فى اى بيت يدور على اكل وكان هناك برطمان كبير فيه عسل فكان يحط ديله فية ويلحس العسل من ذيله وفضل كل يوم يعمل كده لما فى يوم شافه القط الكبير اللى كان فى البيت اللى دخله فضل يضرب الفار وقطع ذيلة فضل الفار يعيط ويتحايل على القط انه يسيب ذيله وافق القط ولكن بعد ما يحضر الفار لة لبن ليشربة القط

راح الفار بسرعه الى البقرة يطلب منها لبن علشان يرجع القط لة زيلة فقالت لة هات لى برسيم وانا اديلك لبن فجرى الفار للفلاح وقاله انة يريد برسيم ليعطية للبقرة والبقرة هتديله لبن علشان القط علشان يرجعله ذيلة فوافق الفلاح ولكن بشرط ان يحضر لة الفار لحم
فجرى الفار الى الجزار واخبرة انة يريد قطعه لحم ليعطيها للفلاح علشان يعطية برسيم يعطية للبقرة علشان تعطية لبن واللبن يعطية للقط فيعطية القط ذيلة فوافق الجزار ولكنة طلب من الفار ان يحضر لة خبزا
فجرى الفار الى الخباز وقاله انة عايز خبزا يديه للجزار والجزار يديله لحما ييديها للفلاح والفلاح يديله برسيم علشان البقرة والبقرة تديله لبن يديه للقط والقط يديله ذيلة

غضب الخباز لحكاية الفار واداله خبز كبير وطلب منة ميعملش شقاوه فى الدكان واللعب فى الدقيق فوافق الفار على الفور ووعدة انه مش هيقرب من محل الخباز وجرى الفارالى الجزار واداله الخبز واخذ اللحم وبعدين راح الى الفلاح واداله اللحم واخذ البرسيم وجرى بالبرسيم الى البقرة واداهاالبرسيم واخذ اللبن واخد اناء اللبن وهو فرحان بسرعه الى القط الذى نفذ وعدة واداله ذيلة
اخد الفار ذيلة وهو فرحان ومن ساعتها مقربش من العسل ولا من المنزل الذى فية القط

يارب تكون عجبتكوا

 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
ايه رأيكوا هنسمع النهارده حكايه حلوه خالص

حكايه الغابه النظيفه


كان فى غابة كبيرة الحيوانات فيها بيحبوا النضافه كانوا كلهم بيساعدوا بعض واتفاقوا انهم دايما يخلوا الغابة نظيفة ولارض مفيش عليها اوراق الشجر او بواقى الاكل لان الحيوانات تنظف الغابة كل يوم لكن


كانت الزرافة تاكل من الشجرة فاذا وقعت منهااى الاوراق على الارض تحطها الى صندوق الزباله وكان الفيل يملا خرطومة بالماء ويرش الارض بعد تنظيفها علشان تبقى بتلمع واكتر نظافةويبقى الجو اكثر جمال


وكان القرد يقشر الموز ويخلى القشرة فى يدة وبعدين يروح يرميها فى صندوق الزباله

وكان ملك الغابة طبعا عارفينه الاسد طبعا كان يحافظ على نظافة الغابة هو كمان فلو اكل اللحوم اكله فى مكان بعيد عن المكان النضيف بتاعهم علشان يحافظ على نضافه الغابه فقلدة النمر وباقى الحيوانات المفترسة

علشان كده كانت الغابة النظيفة مفيش فيها امراض علشان الامراض بتيجى من عدم النظافة و الاهمال وعاش الجميع فى نظافة وجمال وبالتالى صحة وسعادة


وفجاة قال القرد لنفسة انا ليه احتفظ بقشر الموز واتعب نفسى فى كل مرة اروح لصندوقالزباله وارميه جوه الصندوق لا انا ارمية على الارض وفعلا رمى القشر شافته الزرافة وقالت لنفسها القرد عندة حق ليه اتعب نفسى انا كمان واجمع الاوراق اللى بتقع من الشجرة ثم واروح ارميها بالصندوق فقررتتسيب الاوراق على الارض

وراى الفيل ما فعلة القرد والزرافة فقال انا كمان مش هتعب نفسى واروح املا خرطومى بالماء و ارشة على الارض ده عمل متعب

وجه النمر وقد اصطاد غزالة شهية وقال مش هروح بعيد اكلها الكل حولى مستريح واكلها فى نص الطريق وساب باقى الاكل والعظم

فانتشرت الفوضى والقذاره فى المكان ومبقاش فى نظافة وانتشرت الامراض ومات بسببها الكثير من الحيوانات

اغتاظ الاسد من هذة الفوضى المنتشرة واجتمع بالحيوانات وامرهم بسرعة انهم ينضفوا المكان ويرجعوازى ما كان فاشتغل الجميع فى نشاط لغايه ما رجعت الغابة نضيفة وجميلة زى ما كانت وطبعا مبقاش فى امراض ولا اوبئة




يارب تكون عجبتكوا
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
النهارده عندنا قصه جميله

وبتعملنا حاجه حلوه خالص

ياله نشوفها

اسمها دموع صديقه



دموع‏ ‏صديقة

كان يا مان كانت‏ فى ‏أم‏ ‏حلوه خالص وبتحب ربنا كانت كل يوم ‏ ‏تسأل‏ ‏


اولادها عن‏ ‏الخير‏ ‏اللى عملوا‏ ‏فى الصبح وفى الليل ‏ ‏ولما ‏سألت‏ بنتها‏ ‏


الصغيرة‏ ‏السؤال‏ ده ‏قالتلها يا ماما: 'النهارده الصبح ‏,‏قليت‏ ‏زميلتي‏ ‏آمال‏ ‏


التي‏بتقعد جبنى ‏في‏ ‏المدرسة‏ وكانت غيبه بقالها كتير ‏,عماله تعيط جامد‏


,‏فسألتها‏ مالك ,‏فقالت‏ ‏لي‏ ‏أن‏ ‏أخوها ‏الذي‏ بتحبه‏ ‏كثيرا‏ عيان اوى ‏,‏وهم‏ ‏


خايفين ‏عليه‏ ‏احسن يحصله حاجه ‏.راحت‏ ‏غطت‏ ‏وشها ‏بكتابها‏ ‏ووفضلت‏ ‏


تبكي‏ ‏جامد اوى ‏.‏


ومن غير‏ ‏أن‏ ‏أشعر‏,‏حضنتها ‏ ‏وفضلت انا كمان اعيط‏ ‏‏ ‏زيها لقيتها بتبوسنى


وتقول‏:‏أشكرك‏ ‏يا‏ ‏صديقتي‏ ‏على ‏شعورك‏...‏لكني‏ ‏يا‏ ‏أمي‏ ‏لم‏ معملتش


حاجه ‏ ‏إلا‏ ‏أنني‏ كنت بعيط ‏ ‏معاها‏'.‏


قالتها‏ ‏الأم‏: '‏إن‏ ‏مشاركة‏ الناس ‏في‏ ‏أحزانهم‏ ‏وآلامهم‏, دى حاجه حلوه اوى‏


هي‏ ‏أفضل‏ ‏حاجه اننا نخفف‏ ‏عنهم‏ ‏قسوة‏ ‏هذه‏ ‏الأحزان‏ ‏والآلام‏'.‏


اتمنى تكون عجبتكوا
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
النهارده بقى فى حكايه حلوه اوى

ياله نسمعها اسمها

المغرور والبالون

كان فى تلميد شاطر خالص وجاب الدرجات النهائيه فى الامتحان تلميذ , ففرح كثير ,ولكن الغرور ملأ قلبه,بقى مغرور اوى
الغرور ده حاجه وحشه اوى خلى اصحابه يبعدوا عنه .

راح الولد حكى لابوه
ولما أبوه عرف بالقصة ، قاله تعالى وهات , بالون ,وفضل ينفخ فى البالون ينفخ فيه لغايه لما بقى كبير.اوى
وخاف الابن لما شاف البالون حجمــه بيكبر,فبعد رأسه خاف احسن تنفجار ,

فسأله أبوه (( سأله ابوه ليه تبتعد عن البالون ؟ ))

الولد قاله خايف تنفجر فى وشى...))

فقال الأب ( لعلشان كده اصحابك بعدوا عنك !!))


وعرف الولد السبب فى بعد اصحابه عنه , وتعلم انه هو مييتكبرش على حد..


اتمنى تكون عجبتكوا
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
حكايه النهارده حلوه خالص

اسمها ايه





الــمـــــــلاك اللـي صـحــي جــــورج علـشــان يصــلي

جورج طفل أمور صغير عنده 4 سنين وفي يوم من الأيام نام علي السرير جنب باباه

وفي نص الليل قام جورج من النوم علشان يصلي حوالي دقيقتين وبعدين نام تاني

الصبح باباه سأله وقال له : إيه اللي حصل إمبارح يا حسيت بيك لما قمت من النوم ياحبيبي

جورج قال له إن الملاك جه وصحانى من النوم وقالى : كده ياجورج تنام من غير ما تصلى؟


علشان كده يابابا أنا قمت صليت ورجعت نمت تاني

القصة دي ياحبايبــي ياحلوين تعرفنا إن الملاك الحارس بيساعد الأطفال علي الصلاة ومحبة بابا يسوع

وعارفين كمان ؟ الملاك الحارس ده بيبقي معانا من واحنا صغيريين اوى فى المعمودية زي ما أبونا بيقول في صلاة المعمودية

يارب خلي ملايكة النور تصاحبنا وتكون معانا طول حياتنا

وفي القداس كمان الملايكة بيكونوا موجودين يصلوا معانا واحنا معاهم زي ما نكون في السما وبنقول

فلنسبح مع الملائكة وكمان قدوس قدوس قدوس رب الصباؤوت

ولكل ذبيحة قداس ملاك ولكل كنيسة ملاك حارس

وعلشان كده ياحبايبي بنعمل عيد للملايكة كل يوم 12 من الشهر القبطي

شفاعتهم تكون معانا يارب أمين

8r74190tv9.jpg


ياريت ياحبايبي دايما نصاحب الملاك الحارس بتاعنا ومانزعلوش بالحاجة الوحشة اللي بنعملها علشان هو بيبقي فرحان طول مااحنا بنعمل حاجات حلوة تبسط ربنا

اتمنى تكون عجبتكوا

 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
نسمه حكايه حلوه النهارده

اسمها ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


البطه كوكى



كان ياما كان فى ثلاث اصحاب البطه كوكى والفيل فلافيلو والقرد سفروت كانو بيحبوا بعض اوى عاملين بوصية بابا يسوع بالمحبه اخدموا بعضكم بعضا الى حصل ان فى يوم من الأيام السما مطرت جامد اوى لدرجة ان الجنينه اتملت ميه من المطر لكن أصحاب البطه وقعوا فى مشكله انهم مش قادرين يخرجوا يشتروا طلباتهم فقالت البطه كوكى انا لازم أساعد اصحابى فعامت على الميه لحد لما وصلت لبيت الفيل فلافيلو وفضلت تخبط على الباب ففتحلها الفيل فاقلتله مش محتاج حاجه انا ممكن اساعدك فقالها أنا أكلى خلص ومحتاج شوية جزر علشان انا جعان قوى فقالتله حاضر أنا هلروح بسرعة أجبلك الى انت عايزه وفعلا اشترت البطه كوكى الجزر ووصلته لصدقها الفيل فلافيلو وقالها شكرا يا كوكى خاليكى قاعده اشربى حاجة فقالتله شكرا علشان اشوف القرد سفروت لو كان محتاج حاجه قالهاطيب ربنا معاكى
thank210.gif
عامت البطه كوكى فى الميه علشان توصل لبيت القرد سفروت ولما وصلت خبطت على الباب فرد سفروت ورحب بكوكى قوى فقالتله مش محتاج اى حاجه فقالها أنا محتاج شوية فول سودانى على شوية موز علشان انا جعان قوى ومش قادر اخرج فى الميه دى قالتله حاضر عامت كوكى على الميه تانى وأشترت كل طلبات القرد سفروت ولما وصلت لبيته شكرها جدا على تعبها وبعد أيام لما الارض نشفت القرد سفروت و الفيل فلافيلو جمعوا بعض وذهبوا لبيت البطه كوكى علشان يشكروها على تعبها وفرحت كوكى قوى لما شافت اصحابها بيشكروها على تعبها وقالولها انتى فعلا نفذتى وصية بابا يسوع الى بتقول بالمحبه اخدمو بعضكم بعض . وتوته توته خلصت الحدوته حلوه ولا ملتوته
36_1_39%5B1%5D.gif


ها قولوا حلوه هههههههه



اتمنى تعجبكوا
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
النهارده با حلوين معايا قصه جميله خالص

اسمها



براء طفله
كان ياماكان كانت فى طفله جميله دخلت اوضتها علشان تنام ودخلت مامتها معاها وطلعت الطفله على السرير ومامتها غطتها وطفت النور وكان فى الاوضه شباك كان مفتوح كانت الطفله خايفه من الضلمه . راحت فضلت تبص على القمر الذى بينوركانت شيفاه من زجاج الشباك ا
سألت الطفلة مامتها: ليه طفيتى النور؟
الأم قالتلها: علشان تنامى .
الطفلة: ومن صاحب هذا النور اللى بينور كل الكون؟
الأم: ده من عند الله.
الطفلة: ولما الله ينام هيطفى النور؟
الأم : لا، الله مش بينام أبدا.

فرحت الطفله وابتسمت ابتسامة اطمئنان وقالت: دلوقتى ممكن أنام لأن الله صاحى ، وهو هيحرسنى.
هى دى براءة الأطفال. ا هو ده إيمانهم.


هل عندنا إيمان مثل براءة الأطفال.

اتمنى تكون عجبتكوا
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
النهارده حبايبى جبتلكوا قصه حلو اوى

اسمها

الطفل و القمر


في يوم من الايام كان فى طفل اسمه كريم
وفي يوم من الايام احب كريم ان يمشي في الشارع
وهو يمشي في الشارع شاف القمر بيمشى معاه
ساله كريم :ماشى معايا ليه ياقمر عايز تلعب معايا
لكن القمر مردش عليه لان القمر مش بيتكلم
قال كريم:انا مكسوف من القمر
استخبى ورا الشجره لكن القمر كان واقف

وعد كريم امه على انه هيرجع الساعة 09:00
والوقت قرب علشان يروح البيت روح كريم
ووصل في معاده
وراح الاوضه بتاعته
وبص من شباك الاوضه شاف القمر
وسأل الطفل امه
امي لما القمر بيمشى وانا ماشى بكون مكسوف منه
ضحكت الام وقالتله:يابني القمر يظهر في الليل وبيشوف الكل
ولما طلع كريم الى سريره قال للقمر تصبح على خير ونام الطفل

اتمنى تكون عجبتكوا




 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
ياله نشوف حكايه النهارده

اسمها



حكمة طفل

كان فى ولد جميل صغير اسمه مايكل دخل مايكل على بباه اللى كان عنده شغل كتير من الصبح لغايه بالليل , ومايكل كان بيتفرج على مشاريعه
,يعنى معندوش وقت يقعد في البيت إلا للأكل أو النوم .
مايكل قاله : ليه يا بابا بطلت تقعد معايا زى الاول وبطلت تحكيلى قصة , انا وحشتنى قصصك واللعب معاك ,
ايه رأيك تلعب معايا النهارده شويه صغيره وتقول لي قصة
الأب : بباه قاله معلش معنديش وقت اضيعه مشغول اوى ,عندي من اعمال كتير
و وقتي غالى .
مايكل قاله : ادينى ساعة بس من وقتك , فأنا مشتاقلك يا بابا .
الأب قاله : يا مايكل يالحبيبى أنا بشتغل وبتعب علشان خاطرك ,والساعة اللى انت عايز اقضيها معاك
اشتغل واجيب مش اقل من 100 جنيه ,علشان كده معنديش وقت اضيعه , روح لماما
والعب معاها .
وتعدى الأيام ووينشغل الاب اكتر من الاول وفي يوم من الايام خبط الطفل باب المكتب كان مفتوح دخل على أبوه .
مايكل قاله بابا :ادينى خمسة جنيها.
الأب قاله: ليه انا كل يوم بديلك مصروف 5 جنيه , بتعمل بيها ايه ... لا مش هديلك حاحه امشى من هنا
, ! .مش مايكل وهو حزين ,
وفضل الأب يفكر في اللى عمله مع مايكل , وقرر انه يروح الاوضه عند مايكل علشان يراضيه ,
ويديله الـخمسة جنيه.
فرح مايكل علشان بباه راح وصالحه واداله الفلوس , راح عند سريره ورفع المخده ,
ولم الفلوس التي تحتها , وبابتدا يرتبها !بص الاب وسأل مايكل وهو مستغرب وقاله
عندك كل الفلوس دى وبتطلب تانى ليه
مايكل قاله: كنت بحوش مصروفى ,ومكنش فاضل إلا خمسة جنيه واكمل الميه ,
ودلوقتى خد يا بابا ال100 جنيه وادينى ساعة من وقتك

الاب زعل من نفسه اوى ابتدى يفضى نفسه كل يوم ساعتين لمايكل


حينما يضيق العالم بك ولا تجد من يجفف دموعك القي بحملك عليه فتجد في يديه الراحه

اتمنى تكون عجبتكوا
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
حكايه النهارده حلوه اوى

اسمها


حالرسام والعصفور



بدأت اجازه الصيف، الأطفال يلعبوا فى كل مكان فرحانين بالاجازه
كل
واحد منهم كان يلعب بلعبته المفضلة..أما ابانوب كانت هوايته الرسم كان بيحب الرسم اوى رجع يرسم
.
من مدة وابانوب كان مستنى الاجازه علشان يرجع لريشه الرسم والالوان .. دى هوايته اللى بيحبها
.

امه فضلت تنده عليه ابانوب: تعال يا ابانوب ..
قالها حاضر ، ولما راح عندها وقف جنبها، حطت ايدها على رأسه بحنان وقالته:
خلاص رجعت لهوايتك المفضلة براحتك بقى خلاص ارسم بكل حرية
بعد ما خلصت الدراسية بكل جد و نشاط .. ها رسمت حاجه ؟؟
قالها اة يا أمي رسمت بطة جميلة وبتعوم في النهر ..

قالت الأم:
قالتله فين لوحتك، عايزه اشوفها ، ورينى كل اللى بترسمه .. راح ابانوب إلى اوضته وجاب لوحته الصغيرة .. علشان يوريها لمامته بصت الام على الصوره وفضلت تبص عليها وقالتله :
انت فعلا رسام شاطر لكن كمان تعلم الرسم يحتاج إلى الكثير من الصبر والتمرين راقب كل شيء وارسم بكل هدوء اتعامل مع الألوان ممتع يا حبيبي .. بابا هيفرح اوى
هيجى بعد أيام من سفره هيلاقى قدامه لوحات كتير.
السنة اللى فاتت كانت لوحاتك مش زى دلوقتى هي لوحتك الأولى السنه دىاحسن بكثير ارسم كل حاجه تشوفها في الطبيعة.. مفيش أجمل من الطبيعة .. ودلوقتى انا هأقدم لك هديتي ...ضحك ابانوب وقال:وما هي يا أمي ؟؟
قالت الأم :انت شايف ايه على التربيزه ؟؟بص ابانوب كان فرحان اوى الهديه :علبة ألوان ... الله أنا كنت محتاجلها .. شكرا يا أمي ..راح عند التربيزه وأخذ علبة الألوانوهو فرحان..
قالتله الأم : وعد بباك أن يجيب معه كثير من أدوات الرسم .. قالها ابانوب : شكرا لكى يا أمي انتى وبابا .


اتمنى تكون عجبتكوا
 
التعديل الأخير:

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
حكايه خفيفه

اسمها

كلب و أرنب

كان فى كلب جامد ويفتخر قدام اخوته الكلاب انه يقدر على الجري. وفى

يوم كان يجري وراء أرنب علشان ياكله هرب الأرنب منه ومقدرش يمسكه

صحكوا عليه الكلاب قالوله: "فين بطولتك في الجري؟ ده الارنب

الضعيف قدر يهرب منك ويسبقك في الجري". سكت الكلب شويه، وبعدين قالهم:


" متنسوش أن الأرنب كان بيجري علشان خايف على نفسه، أما أنا فكنت بجري علشان ادور على اكل ! "

سبق الأرنب الكلب، لأن الأرنب كان يهرب علشان ينقذ حياته، أما الكلب فكان يجري يمسك الأرنب ويأكله!

تعليق

حينما يكون الجرى من أجل حياتك، تحمل طاقات فائقة فلا يستطيع عدو الخير أبليس أن يلحق بك ويفترسك.
الهروب قوة وشجاعة، إن أدركنا أن الخطية قاتلة لنفوسنا ومهلكة لحياتنا الأبدية

اتمنى تكون عجبتكوا
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
حكايه النهارده يا حلوين عارفه انها هتعجبكوا اوى

اسمها

الصبى الذى عاون السيد المسيح

storyboy27wv.jpg



كان فى ولد جميل اسمه مينا صغير بيحب بابا يسوع وحب انه يقضى يوما وهو يسمع لكلام بابا يسوع وهو يعظ الناس. فقام من النوم بدرى اوى وقبل ما يخرج من بيته ادتله أمه خمسة أرغفة وسمكتين وأوصته ان يأكلهم علشان ما يتعبش من الطريق. فأخذ الصبى الاكل من أمه وراح بيهم الى الجبل علشان كان بابا يسوع بيعظ الناس فضل يدور عن مكان فاضى جنب بابا يسوععلشان يقعد جنبه ويسمع كلامه. وبعد مدة طويلة انتهى بابا يسوع من الوعظة وقال لتلاميذه : اكيد الناس دى جاعت , ادوهم حاجه ياكلوا.

فاحتار التلاميذ ازاى يجيبوا اكل مينا راح لاندراوس تلميذ بابا يسوع وقال له. ادى بابا يسوع اكلى. فأخذه اندراوس وراح لبابا يسوع وقال له : كل من اكل هو خمسة أرغفة وسمكتين جابهم مينا الصبى الصغير. فأمر بابا يسوع الناس بأنهم يقعدوا فى انتظام وصلى على الخبز والسمك وشكر. وحصلت معجزة عظيمة اوى وبقى الخبز والسمك يكفى لكل الناس. وكان مينا الصغير سعيد اوى وفرحان لأنه ادى المسيح اكله لكى يباركه.

كلهم اكلوا وفاض كمان 12 قفه مليانه

طبعا عجبتكوا


 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
حكايه النهارده جميله اوى

اسمها


الولد وشجرة التفاااااااح



كان يا ما كان في ، شجرة تفاح كبيرة جدا وومليانه بالتفاح، وكان جرجس يروح كل يوم يلعب حول الشجرة. كان بيطلع على الشجرة ويأكل من التفاح ويرتاح فوق اغصانها وبعدين يرجع بيته. وكانت الشجرة تحبّ جرجس وتحب أنه يروح ليلعب معها كل يوم.
وفي يوم من الأيام، قرب جرجس من الشجرة وكان باين على وشه الحزن. قالتله الشجرة: "تعال العب معايا". جرجس قالها: "انا مبقتش ولدً صغير علشان ألعب حول الشجر، أنا كبرتُ وعايز العب بألعاب مختلفة زى باقي الأولاد، وأنا حزين علشان معنديش فلوس أشترى الألعاب. قالتله الشجرة: "وأنا كمان معنديش فلوس. لكنك تقدر تطلع على الشجره وتاخد التفاح وتبيعه في السوق والفلوس اللى هتبيع بيها اشترى لعب ". فرح جرجس وطلع على الشجرة وقطف التفاح علشان بيبعه. لكنه مبقاش يروح للشجره الا علشان ياخد التفاح فشعرت الشجرة بالحزن.
و فى يوما ، وكان جرجس بقى راجل، رجع إلى الشجرة حزين. فرحت الشجرة وقالتله: "تعال العب معايا". قالها: "معنديش وقت للعب، فأنا رجل مسئول وعندي عائلة وأولاد، ومعنديش بيت. عايز بيتً لعائلتي. تقدرى تساعدينى؟ الشجرة قالتله: "أنا آسفة، أنا معنديش بيت . لكنتقدرأن تقطع أغصاني وتعمل منها بيت من خشب يحميك أنت وأسرتك". فرح الرجل وقطع جميع أغصان الشجرة ومشى. فرحت الشجرة لفرحه، لكنه بطل يروح عندها، فحزنت الشجرة.
وفي يوم من أيام الصيف الحارّة، رجع الراجل، ففرحت الشجرة لما شافته وقالتله: "تعال العب معايا". قالها انا كبرت وومعنديش قوه العب، عايز اصطاد سمك علشان أرتاح، لكن معنديش قارب . تقدرى تساعديني؟". قالتله الشجرة، انا معنديش قارب، لكن لو انت عايز، اقطع جذعي الكبير واعمل منه قارب. فرح الرجل فقطع الشجرة ومشى فرحان، وبرده بطل يروح تانى.
وبعد سنين، رجع الراجل، فقالتله الشجرة: "أنا آسفة يا جرجس، مبقاش عندى حاجه اديهالك"، "لا تفاح ولا اى حاجه". رد هو وقالها: "وأنا معنديش اسنان آكل التفاح". "لا أغصان لديّ علشان تطلع عليها". قالها: "وأنا لا قوّة علشان اقدر اطلع.نزلت الدموع من الشجرة وقالت: "معنديش اى حاجه اديهالك الا، الباقى منى الجذورالميّتة". قالها الرجل: "مش محتاج دلوقتى إلاّ إلى مكان استريح فيه". ردت الشجرة: "فعلا، مفيش احسن أصول الشجرة اليابسةترتاح عليها . تعال يا بُني واسترح بجنبى". قَبِل الرجل وقعد فرحان جنب اللى باقى من الشجره اليابسة،نزلت دموع الشجرة من الفرح.


اتمنى تكون عجبتكوا

 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
حكايه النهارده هتعجبكوا خالص

اسمها

القرد الفشار


كان يا ما كان قرد فشار

القرد الفشار :أنا الفشار أكل فشار وانزل فشر على القرود اللى معايا فى حديقة الحيوان . وكان يقول للقرود




القرد الفشار:دا أنا بالليل وانتم نايمين بخرج مع صحابى اللى بيجوا الجنينه بنذهب الى الكورنيش ونلعب كورة فى النادى وبنشرب شاى باللبن وكاكاو


القرود :طيب بتطلع ازاى دى الجبلاية عالية عليك
القرد: بيحدفوا حبل طويل من فوق وأنا بأمسك الحبل واطلع عليه لغاية فوق.
القرود: طيب بتطلع من باب الحديقة ازاى ؟
القرد الفشار : بطلع من السور وبنط على الشارع حتى بالامارة ذهبت الى السينما واتفرجت على فيلم كان أسمه صاروخ ونافوخ.
القرود سكتوا واتفقوا مع بعض يعملوا انفسهم نايمين من بالليل حتى الصباح ولم يحضر احد
القرد الفشار نايم فى سابع نومة لا اصحاب حضروا ولا حبل نزل وعرفوا أن القرد كذاب وقالوا له
القرود: أحنا مخصمينك احنا مش بنحبك
القرد : أنا أسف مش ها أكذب تانى ومش هكون فشارررررر
والقرود صلحوه وغنوا
القرد الكذاب بقى مش فشار هانجبلوا فشار بقى من الشطار






حلوة ياشطار ولا حمص وفشار

اتمنى تكون عجبتكوا
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,675
مستوى التفاعل
1,930
النقاط
113
جبتلكوا النهارده حكايه حلوه اوى

اسمها


الولد الشقي

كان فى ولد اسمه هادي... وكان شقياً اوى!
وكانت له صفات حلوه اوى بس كان عنده عيب وحش خالص مكنش يهتم بنضافة الشارع؛ كان دائما يأكل الحلوى ويرمى الورق فى الشارع .. كانوا الجيران بيتضايقوا منه اوى ألان ده بيجبلهم حشرات حوالين بيوتهم

وكان هادي دايما يحب ياكل" الموز ".

وفى يوم من الأيام، أكل هادى صباع الموز ورمى القشره في الشارع زى عادته الوحشه
وكان عنده جار عجوز كان ماشى فى الشارع ومعه كرتونه لبيض، تفتكروا حصل ايه للراجل ده ؟!
طبعا اتزحلق اوهو ماشى فوق الموزة. فضل هادى يضحك عليه لأنه افتكر انه كده يتسلى ويلعب..

تفتكروا ان اللعب بيكون بالطريقه دى ؟!

وحاول فى اليوم التالى أن يرمى قشره الموز مرة تانى في الشارع. فسمع بعد ذلك صوت أخته الصغيرة بتعيط لأنها مشت فوق الموزة وطبعا اتزحلقت.

ولكن تفتكروا ايه اللى كان بيخليها تعيط مش علشان اتزحلقت لا، لكن علشان الهدية التى اشترتها لأخيها هادي اتكسرت لما وقعت.

ولما عرف هادى باللى حصل حزن اوى لوقوع أخته ولكسر اللعبة التى اشترتها ليه.

ياترى اتعلمنا ايه من الموقف ده ؟؟
اننا منرميش الزباله فى الشارع مرة تانى. ومن يومها أصبح هادى نضيف وحلو وبقى هادى فعلا


اتمنى تكون عجبتكوا

 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى