تعليقاً على زياره السيسى

هيفاء الهاشمي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
10 مارس 2011
المشاركات
2,342
مستوى التفاعل
478
النقاط
0
هيوف
جات تتلسف وياكم بعدما خلصت على دلة القهوه ومخمخت راسها زين
وان شاءالله بتقول سوالف موزونه
ومثمنه وماعليكم زود يا طويلين العمر ونعم ابحالكم ورفع مقداركم..
ودي اوضح لكم شوية اشياء ماهي بخافيه عنكم لكن يقال اهل مكه ادرى
بشعابها وانا وحده من اهل مكه
وعلوم شعابها عندي زود اكثر عنكم.. اشوفكم جالسين ومحتاريين ليش
ها المسلمين مايتزوجون مدني والى متى يظلون كذا من غير زواج مدني
عسى تخلفهم ماهو مطول.. وسبحان الله تلقى ذا الشخص اللي جالس يتسائل
مستحيل يتزوج مدني راسه والف ..سيف يتزوج بما يخالف معتقداته..بس
هو من نفسه يبغينا لنا نتزوج مدني.. عشان طيب ويحب لنا الزين...
ماشاء الله مشكور على مشاعرك الطيبه عسى الله لايحرمنا منك..
بس يا بعد عمري مين قالك الزواج المدني يطلع الانسان من تخلفه؟
مين قالك العلمانيه هي زواج مدني؟ ليش كلما جات سيرة
العلمانيه يكون اهم مثال هو زواج المدني؟ وين باقي الامثله ؟
اولا
الزواج المدني اختراع غربي وبديل للزواج الكنسي ناس ماتبي تتزوج على
حسب كنيستهم قالو خلها تولي..وجلسو مع بعض وطلعو بزواج المدني
اللي يسمح لهم الطلاق بعدما كانو محكورين على شريعة الزواج بدون طلاق.
.صار عندهم طلاق وسهره صباحيه.. واصبح الواحد منهم
يروح المحكمه يتزوج مدني ويوقع على عقد شروطه تخالف كلام المسيح عليه السلام
وذي خطيئه وهو مبسوط وفرحان ثم يمشي للكنيسه يطلب بركتها.. الكنيسه اللي
تجاهلها قبل شويه واللي مافكر في رايها بالمدني هذا ويقعد يصارخ ليش ماتباركوني
تراني مسيحي ابا عن جد.. عجب مين اللي وقع على شروط تخالف المسيحيه؟
ماهو انت ولا قرينك؟
المواطن الغربي وصل الى تلك المرحله من التحرر في الدين.. ومايهمه اصلا
راي عقيدته في الزواج المدني طالما هو مبسوط والحكومه مبسوطه
الكنيسه مالها شغل.. يمكن يرد علي احدهم هذا المطلوب وذي اقصى امانينا الاديان
تقعد تستريح شويه والحكومه تشرع اللي تبغيه والناس المبسوطه من تشريعها
المدني ينبسطون معها يختزل بهم ويضرب بهم
المثل في الحريه والتمدن والرقي.. حسسناً عداكم العيب منطق رائع يا ساده...
ولكن مهلاً اين حقوق المواطنون المسيحيون المؤمنين بتعليماته والمتلذذين
بتطبيقها من دون تذمر من اعطى الحكومه حق اجبارهم على الزواج المدني؟
واجباره على ارتكاب خطيئه لايريد ان يرتكبها واذا اختار غالبية المجتمع تشريع
المدني وفضله على تشريع الزواج المسيح عليه السلام فمن يشفع لهولاء القليه؟
اليست الدمقراطيه تدافع عن حقوق الاقليات اذن لمن تنتهك حقوق تلك الاقليات
في دول الدمقراطيه
اوليست العلمانيه فصل الدين عن دوله؟ اذن فلم تفصل دوله دين
عن الاشخاص رغما عنهم ؟ اوليس سوى عدم قبول غير
وثيقه المدنيه دليل على وقوع الزواج اجحاف وظلم على هولاء الذين
لايريدون مخالفة
وصايا مسيحهم؟
نجي بقى للمتخلفين المسلمين.. زي ما انتو عارفين نحن قوم اتعبنا العالم
عددنا مليار ونريد ابادة 7 مليار (لله يسامحك يا السيسي).. الخيل والبيداء والهياط يعرفنا
فهل تعقدون ان الزواج المدني حل على اساس اننا اصبحنا علمانين وحلويين؟
انظرو حواليكم اكثر دوله علمانيه فينا تركيا وفيها زواج مدني ولكن
يحكمها اخوان مسلمين طب الزواج المدني اللي صار لهم مئة سنه
هل صرف الشعب عن التفكير بالاخوان؟ اصل العلمانيه مش كوسه
وخيار اما تصبح علماني بحق وحقيقه وتفصل الدين عن دوله
وعن حياتك او اما ان تبقى زي ما انت فكرة مسك العصى من نصف
واللعب على الحبلين مانفعت اقرب مثل لنا تونس.. العلمانيه فيها قيم
واسلوب حياة ما تتعارض مع ادياننا لو نطبقها قفزنا شويه بس مفيش فايده نبغي
نتزوج مدني وبس طيب احنا شو يخصنا هذا تشريع واسلوب حياة شعوب
ماتبغي تتزوج ديني.. احنا مانقلدهم لكن ممكن نغني لهم وندق الطبول طالما مبسوطين..
وبعدين احنا ك مسلمين عشان نتخلى عن فكرة تشريع الاسلامي نحتاج الى
تشريع اخر مغري وتشريع الزواج المدني ماهو مغري يعني نوعاً ما
70% من تشريعه اسلامي نشبه بعض كثير
قد يكون مغري للمسيحي اكثر كونه يعطي حرية التطليق واذا كان التشريع
الاسلامي فيه مساوئ فالتشريع المدني ايضا فيه مساوئ وطالما هذا فيه وذاك فيه..
فانا التزم بالذي جاء في الكتاب اضرب عصفوريين بحجر اتزوج في
الدنيا وفي الاخره انفذ بجلدي.. الزم ما عليا مصلحتي
وفي نقطه اخرى يا جماعة الخير يا ريت ننتقد جماعتنا وشعوبنا بالحسنى
يا ريت نخفض لهم الجناح شويه ماينفع كل من اغترب وشاف شوية
عادات حسنه يفرش الملايه لشعوبنا اذا تبغي احد يسمع منك ماراح تلقى افضل من اللين
انا شخصيا تعجبني كثير من قيم وعادات غربيه زي ماتعجبني كثير
من قيمنا لكن الفت نظرهم وابقى على حبهم واحترام حتى قيمهم اللي ما احبها
حتى ماينفع نحااول نجبرهم بالغصب لان التغيير قادم ودوام الحال من المحال ..

اذا كان مش ولابد فالحل زي ما عملت بريطانيا مؤخرا هو اعترافها بتشريع الاسلامي
للمواريث في محاكمها وصار معترف به رسميا كقانون يخص المسلمين
فقط ولايطبق على سواهم ....
اذا المسلمين تمسكو بتنظيم تشريعهم كان بها واذا تركوها كان بها
والحكومه الانجليزيه عداها العيب .. هذا هو الكلام الزين
نعمل زيها بالنسبه لزواج المدني عسى عبود يشرح لنا هل يجوز الجمع بين ا
لقانونين ام نطلق احدهم طلاق بائن على مانستمتع بالاول:t33:


وتعالو نحب بعض الحب مافي احسن منه هو سر الحياة شريان القلوب
<< يعني خفو عليا لا احد ينتف ريشي:new6:
 
التعديل الأخير:

Desert Rose

I have a dream
عضو مبارك
إنضم
10 نوفمبر 2010
المشاركات
8,448
مستوى التفاعل
1,987
النقاط
113
آيه ياهيفاء ده؟ هو أنَا هعقد اشرح في جواز المحكمة 200 سنه؟ اللي بيتجوز مدني بيخالف المسيحية؟ وبيمضي علي عقد فيه حاجات عيب تخالف المسيحية وده يعتبر خطيه ليه؟ أشي خيال ياناس بجد الكلام ده فكرني بالمقولة الشهيرة بتاعت ان العلمانيه يعني أمك تقلع الحجاب بزمتك إنتي شوفتي عقد جواز محكمه من اللي إِنّا بقول عليه؟ شوفتي مكتوب فيه آيه؟ أنَّا شوفت
بما أني عايشه بره مصر، فكل اللي اعرفهم وعيلتي بيتجوزو كده ، بيعملو العقد في المحكمة الاول وبعدين يباركوه براحتهم في الكنيسة ، الدولة بتطلب منك الاول تعملي العقد في محاكمها، بعد كده إنتي حرة تكملي في الجامع ، تباركي الفرح في الكنيسة علي حسب إنتي عايزه آيه و يهمك آيه، لكن علشان تقنني جوازك قدام الدولة ، لازم تعملي الوثيقة في محكمتها، بس أدي كل الحكايه ، الدولة مش هتمسكلك عصايه وتقولك اوي تعملي فرحك في الكنيسة بعد عقد المحكمة

فين بقا مخالفه المسيحية والكلام الكبير ده، والعقد أصلا بيبقا مكتوب فيه اسم الاتنين اللي هيتجوزا وبياناتهم ، وأمضا الشهود والتاريخ وخلاص علي كده
فين الحاجات المخالفة ديه؟

ياحبيبة قلبي الجواز المدني مش هو اول وا اخر همنا ، في الوضع الهباب اللي وصلتله البلد والمنطقة ، دول العالم بتلعب بينا الكورة بسبب تخلفنا، إِنّا معرفش هو ليه كل الحوار بقا عن الجواز المدني مع انه موضوع فرعي جدا وآخر حاجة نهتم بيها، المهم الاول العدل والمساواه بين المواطنين، وفصل الدين عن الدولة وكل واحد يرتاح
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
كقانون يخص المسلمين
فقط ولايطبق على سواهم ....
اذا المسلمين تمسكو بتنظيم تشريعهم كان بها واذا تركوها كان بها
والحكومه الانجليزيه عداها العيب .. هذا هو الكلام الزين
نعمل زيها بالنسبه لزواج المدني عسى عبود يشرح لنا هل يجوز الجمع بين ا
لقانونين ام نطلق احدهم طلاق بائن على مانستمتع بالاول
[FONT=&quot]هيوف أنا ما أقدر أقولك كطبيبة تمسكى المشرط كييف فى غرفة العمليات
[FONT=&quot]لأنى جاهل فى الطب ...وهذا ليس معناه أنك الأذكى أو الأشطر ...مُطلقاً
[FONT=&quot]وليس معناه أنى الأغبى ...أيضاً [/FONT]
[FONT=&quot]لأن هناك أساسيات وعلوم قضيتى سنوات من عمرك فى دراستها ومعرفتها [/FONT]
[FONT=&quot]وسنوات أخرى – أطال الله عمرك – كى تكتسبين الخبرة وتتعلمين من أساتذتك [/FONT]
[FONT=&quot]
أول سؤال بيُطرح عندما يتولى المُشرعون سن قوانين

[/FONT]
[FONT=&quot]ماهى الحاجة إليه ؟[/FONT][FONT=&quot]..
ماهى الحاجة الى التعديل أو تغليظ العقوبة مثلاً ؟[/FONT]
[FONT=&quot]لماذا سنت الحكومة البريطانية الأخذ بشرائع ميراث المُسلمين ؟[/FONT]
[FONT=&quot]
الجماعة القانونيين بيطلقوا عليها ( الحاجة الى التشريع )[/FONT]
[FONT=&quot]وليس هُناك ( حاجة ) أو ( مُبرر ) لدى الدولة المصرية فى سن قانون جديد ومُستحدث للزواج[/FONT]
[FONT=&quot]لأنه سيتعارض مع الشريعة الأسلامية والكنيسة أيضاً
[FONT=&quot]وأنتى وضحتيها بما يكفى ..ولا داعى للأعادة

[/FONT][/FONT]
[FONT=&quot]لا تستطيع الدولة سن قانون لكل ذى رأى أو مأرب أو واحد شايف كدة[/FONT]
[FONT=&quot]مبقتش دولة ...بقت قعدة شاى فى دوار أبويا العُمدة [/FONT]
[FONT=&quot]اللى قاعد يُطق حنك مع الواد عوضين والواد محمدين [/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 

هيفاء الهاشمي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
10 مارس 2011
المشاركات
2,342
مستوى التفاعل
478
النقاط
0
روز
ماوصلت فيني الفضاوه ادخل موضوع واتخيل ثم اكتب كلام يقال عنه خيال
انا مستحيل اتكلم في شيئ لا املك عنه ادنى المعلومات الممكنه لذا ياعزيزتي انتي
مش محتاجه تشرحي لي مرةً اخرى مش عيب فيك ولا زود فيني ..انما مش محتاجه
حافظه وفاهمه كمان
حضرتك بتتكلمي عن توثيق الزواج في محاكم وانا كنت اتكلم عن تشريع الزواج المدني
وإي نعم بنوده تختلف عن بنود الزواج المسيحي وتشريع الاسلامي..واقراي عنه اكثر
واسالي ربعك هنا
في منتدى الكنيسه وانتي تعرفي ليش رافضينه.. انما في الغرب زي ماقلتي اهلك
وغيرهم بيتزوجو في المحكمه وده العادي كل الدول العاالم بتوثق زواجاتها في المحاكم
لكن التشريع اللي يطبق عليهم مدني ياحبيبتي مش ديني يتباركو بعد كده زي ماهم
عايزين ولكن طالما حضرتك مقتنعه انه ماهو خطأ فانتي ادرى واعلم ذا دينك..
بالنسبه للاسلام
انتي مصريه وتشوفين فكرة المأذون والمناديل وتظنين ان العرسان يتباركون
اقولج احنا لما نشوفهم نستغرب نقول ايش فيهم المصريين
كأنهم يحضرون عفاريت
ليش مايرحون يتزوجون
بالمحكمه اسال نفس السؤال لكن برضو مافي حد يقدر يطلب منهم
يتركون تقليدهم

انا اقولج ليش التشريع المدني يخالف الاسلامي.. الناس ماسكه مثال
وهو ان الاول يمنع التعدد والثاني يسمح به.. وفي الحقيقه في اختلافات
اخرى .. مثلا في المدني زواج الاخوات الرضاعه مسموح الاسلامي ممنوع
مثلا الطلاق في المدني محصور في بنود محدده ..الطلاق في الاسلامي غير
محصور مثلا المندي فيه اقتسام الثروه في الاسلام
في ذمه ماليه مستقله للزوجين مثلا المدني الزواج الثاني
يكون بعد سنه من الطلاق الاسلامي
عندنا اشهر العده القانون المدني يلزم الزوجه الانفاق
على بيتها والمساهمه مع الرجل اذا كانت مقتدره القانون الاسلامي
ماعليها الانفاق على البيت حتى لوغنيه مو لازم الا اذا هي ارادت..
في المدني مسموح التعليق يعني الززوجين يعيشون بعيد عن بعض
وهما متزوجين برضاهم ..في الاسلام التعليق
مايجوز اما الزواج او الطلاق
في االاسلام ممكن الرجل يطلق حتى لو الزوجه لسه تبغيه وممكن الزوجه تطلق
لو العصمه بيدها
وممكن تطلب الطلاق او الخلع.. حتى لو لسه يبغاها.. في المدني لاهو ولاهي بيدهم الطلاق.
. طريقهم المحكمه في رفع الطلاق وهي تطلق
على مستندات اللي عندها يطلقهم او يرفض تطليقهم...مثلا المدني
ممنوع الطلاق الا بعد خمس سننين في الاسلامي ممكن تطلقين في الصباحيه
العلاقه على كف عفريت خخخخ...المدني يمنع زواج بعض الاقارب ..
الاسلامي يسمح طالما مش من المحارم
هذا اللي اعرفه اذا في غيره ما ادري.. دي كانت امثله توضح الاختلاف مش
مقارنه ممكن شخص يرى المدني احلى والثاني يرى الاسلامي احلى
اراء الشخصيه... وفي الاخر مافي شخص يحكم اخر بقانون كيفه كل
الشعوب عندها قوانين مختلفه اختلفت او اتفقت معاها
 
التعديل الأخير:
أعلى